Oikaisuvaatimus päivähoitopaikkapäätös,

HEL 2020-014421
More recent handlings
Case 10. / 10 §

Begäran om omprövning av ett beslut om småbarnspedagogik

Education Committee

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att avslå vårdnadshavare ********** begäran om omprövning av daghemsföreståndarens beslut av den 8.12.2020 (nr 2020/00000123), eftersom de grunder som förs fram i begäran inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Bestlut i vilket ändring söks

Daghemsföreståndares beslut om småbarnspedagogik av den 8.12.2020 (nr 2020/0000123) (bilaga 1)

Omprövningsbegäran

Barnet har fått en plats inom småbarnspedagogik på gruppfamiljedaghemmet Lyckostugan från 18.1.2021 (bilaga 1). Vårdnadshavarna begär omprövning av den plats inom småbarnpedagogik som beviljats barnet (bilaga 2). Vårdnadshavarna begär att barnet beviljas plats inom småbarnpedagogik på daghemmet Tölö. Barnets syskon har en plats inom småbarnspedagogik på daghemmet Tölö. Enligt vårdnadshavarna är det orimligt att familjens barn ska ha plats inom småbarnspedagogik på olika daghem trots att familjen redan i april sökte plats inom småbarnspedagogik till deras yngre barn.

Vårdnadshavarnas grunder framgår närmare i begäran om omprövning.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt omprövningsmyndighet.

Om ordnandet av plats inom småbarnspedagogiken

Enligt utredning av daghemsföreståndarna har vårdnadshavarna lämnat in en ansökan om småbarnspedagogik till deras barn och önskat en plats på daghemmet Tölö från 18.1.2021. Till Tölö daghem fanns det sju ansökningar till januari 2021 och en plats ledig för ett barn under 3 år. Vid invalsmötet behandlades först ansökningar med datum 1.1-15.1 och sedan ansökningar med datum 16.1-31.1. När det behandlades ansökningar med datum 1.1-15.1 fanns det ett barn som har syskon på Tölö daghem och barnet beviljades den lediga platsen till daghemmet. När ansökningar med datum 16.1-31.1 behandlades fanns det inte lediga platser till Tölö daghem. Den närmaste lediga platsen enligt HRT:s reseplanerare var gruppfamiljedaghemmet Lyckostugan, med en resetid på 26 minuter. Barnet till de som gjort omprövningsbegäran kunde inte erbjudas plats på daghemmet Tölö eftersom det inte fanns lediga platser. Till barnet fattades ett beslut om småbarnspedagogik på gruppfamiljedaghemmet Lyckostugan.

Till slut

Den subjektiva rätten till småbarnspedagogik fullföljts även om barnet inte fick plats i ett daghem enligt vårdnadshavarens önskan.

Tjänsteinnehavaren har inte fattat sitt beslut i felaktig ordning och har inte överskridit sina befogenheter, och beslutet är inte heller lagstridigt. Föredraganden anser att begäran om omprövning ska avslås.

Close

This decision was published on 22.01.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet den dag då beslutet överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Besvärshandlingarna kan tillställas också Helsingfors stads registratorskontor.

Registratorskontorets kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
Fostrans- och utbildningsnämnden
 
Helsingfors stads registratorskontor
 
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Close

Presenter information

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Ask for more info

Greta Hämäläinen, jurist, telefon: 09 310 86350

greta.hamalainen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 25 p, Dataskyddslag 29 §
2. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 25 p, JulkL 24 § 1 mom 32 kohta Dataskydsslag 29 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.