Kokoonpano, keskusvaalilautakunta, vuonna 2021 alkava toimikausi
Tillsättande av centralvalnämnden och val av ledamöter för mandattiden som börjar år 2021
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade för sin mandattid tillsätta den kommunala centralvalnämnden och utse fem ledamöter i nämnden enligt följande:
Ledamot | ||
1. | Saml. | Juha Viertola |
2. | Gröna | Kirsi Syväri |
3. | SDP | Vertti Kiukas |
4. | VF | Eila Viljakainen |
5. | Sannf. | Jarmo Keto |
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt utse fem ersättare i centralvalnämnden i inträdesordning enligt följande:
Ersättare | ||
1. | SFP | Klas Weckman |
2. | RN | Juhani Klemetti |
3. | C | Anna Mäkituomas |
4. | KD | Tuulikki Tepora |
5. | YmpHelsinki | Inka Ritvanen |
Stadsfullmäktige beslutade dessutom utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Juha Viertola |
Vice ordförande | Kirsi Syväri |
Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Behandling
Stadsfullmäktige valde enhälligt Juhani Klemetti till ersättare på förslag av ledamoten Joel Harkimo.
Stadsfullmäktige beslutar för sin mandattid tillsätta den kommunala centralvalnämnden och utse fem ledamöter i nämnden enligt följande:
Ledamot | ||
1. | Saml. | Juha Viertola |
2. | Gröna | Kirsi Syväri |
3. | SDP | Vertti Kiukas |
4. | VF | Eila Viljakainen |
5. | Sannf. | Jarmo Keto |
Stadsfullmäktige beslutar samtidigt utse fem ersättare i centralvalnämnden i inträdesordning enligt följande:
Ersättare | ||
1. | SFP | Klas Weckman |
2. | RN | |
3. | C | Anna Mäkituomas |
4. | KD | Tuulikki Tepora |
5. | YmpHelsinki | Inka Ritvanen |
Stadsfullmäktige beslutar dessutom utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Juha Viertola |
Vice ordförande | Kirsi Syväri |
Stadsfullmäktige justerar dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Enligt 13 § i vallagen ska fullmäktige i kommunen tillsätta en kommunal centralvalnämnd för sin mandatperiod. Den kommunala centralvalnämnden består av en ordförande, en vice ordförande och tre andra medlemmar samt ett behövligt antal ersättare, dock minst fem. Ersättarna ska ställas i den ordning i vilken de träder i stället för medlemmarna. Både medlemmarna och ersättarna ska i den utsträckning det är möjligt företräda de grupper av röstande som vid föregående kommunalval ställt upp kandidater i kommunen. En medlem eller ersättare som enligt en kandidatansökan som lämnats till centralvalnämnden har uppställts som kandidat för ett parti eller en valmansförening kan inte delta i centralvalnämndens arbete vid valet i fråga.
Bestämmelser i kommunallagen
Mandattid för och val av ledamöter i organen (del av 32 § 1 mom.)
Ledamöterna i organen utses för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än fullmäktiges mandattid.
Ordförande och vice ordförande för organen (33 § 1 mom.)
Fullmäktige eller ett annat organ som ansvarar för valet utser bland dem som valts till ledamöter en ordförande och ett tillräckligt antal vice ordförande för organet. Ordföranden och vice ordförandena väljs vid samma valförrättning, om inte fullmäktige har fattat beslut om en ordförandemodell.
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
En förtroendevald samt en person som är på förslag till något annat förtroendeuppdrag än fullmäktigeledamot ska på begäran av fullmäktige eller organet i fråga lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Allmän valbarhet (71 §)
Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som
- har kommunen som hemkommun,
- har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
- inte har förklarats omyndig.
Valbarhet till övriga organ (74 §)
Valbar till en nämnd eller ett utskott är den som är valbar till fullmäktige, dock inte
- den som är anställd hos kommunen och lyder under nämnden eller utskottet,
- den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom nämndens eller utskottets uppgiftsområde och där kommunen har bestämmande inflytande,
- den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i nämnden.
På ett organ som huvudsakligen sköter personalfrågor tillämpas 73 § 2 mom.
Till en direktion och en kommitté kan väljas också den som inte är valbar till kommunstyrelsen och nämnder eller vars hemkommun kommunen inte är.
Övriga bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, skall kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Kaupunginhallitus 26.07.2021 § 526
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää asettaa toimikaudekseen kunnan keskusvaalilautakunnan ja valita siihen 5 jäsentä seuraavasti:
Jäsen | ||
1. | Kok. | Juha Viertola |
2. | Vihr. | Kirsi Syväri |
3. | SDP | Vertti Kiukas |
4. | Vas. | Eila Viljakainen |
5. | PS | Jarmo Keto |
Samalla kaupunginvaltuusto päättää valita keskusvaalilautakuntaan 5 varajäsentä sijaantulojärjestyksessä seuraavasti:
Varajäsen | ||
1. | RKP | Klas Weckman |
2. | Liik. | |
3. | Kesk. | Anna Mäkituomas |
4. | KD | Tuulikki Tepora |
5. | YmpHelsinki | Inka Ritvanen |
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää valita puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan seuraavasti:
Puheenjohtaja | Juha Viertola |
Varapuheenjohtaja | Kirsi Syväri |
Lisäksi kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijä
Lisätiedot
Asta Vennelä, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004
This decision was published on 10.08.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Asta Vennelä, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004