Vuokraus- ja myyntiperiaatteet, tontti 8193/1, Katajanokka
Arrende- och försäljningsprinciper för tomten 8193/1 för verksamhetsbyggnader (Skatudden)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrende- och försäljningsprinciper för tomten 8193/1 för verksamhetsbyggnader på Skatudden i enlighet med bilaga 1.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Beslut om reservering
Stadsstyrelsens näringslivssektion beslutade 24.6.2019 (§ 30) reservera tomten 8193/1 för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma (Varma) fram till 31.12.2021 för utveckling av ett projekt för verksamhetslokaler och partnerskapsplanläggning. Planeringen har framskridit enligt reserveringsbeslutet.
Varma har ordnat en arkitekturtävling i enlighet med kraven i reserveringsvillkoren. Helsingin Työkanava HeTy ry har varit hyrestagare i den på tomten belägna byggnaden som staden äger. Stadsmiljönämnden har i sitt förslag om reservering av tomten 7.5.2019 (§ 217) konstaterat att nämnden ser det som viktigt att staden strävar att erbjuda Helsingin Työkanava HeTy ry och dess underhyresgäster eventuella nya verksamhetslokaler om de tvingas avstå från sina nuvarande lokaler i K6 på Skatuddskajen 4. Nya ersättande lokaler har hittats i Sörnäs.
Detaljplane- och tomtuppgifter
Stadsfullmäktige godkände 5.5.2021 (§ 102) detaljplaneändring nr 12654. I detaljplaneändringen upptas tomten 8193/1 som kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader (K). Tomtens byggrätt ovan jord är 16 400 m² vy, dessutom kan 620 m² vy förverkligas i form av underjordiska lokaler. Högst 2/3 av byggrätten får vara hotellokaler. Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga en affärs- och kontorsbyggnad huvudsakligen i trä och med fyra våningar. Byggnadens huvudsakliga användare är Stora Enso Abp och en hotelloperatör.
Detaljplanekartan finns som bilaga 2 till förslaget.
Marken
Skadliga ämnen har påträffats i marken på tomten. Varma sanerar marken på tomten i samband med byggandet i enlighet med Helsingfors stads miljötjänsters beslut om sanering av förorenad mark. Staden ersätter de kostnader för marksanering som överskrider de sedvanliga kostnaderna för markbyggnad. Noggrannare överenskommelser om saneringen av marken ingås i arrendeavtalet eller köpebrevet.
Arrende- och försäljningsprinciper
Enligt arrende- och försäljningsprinciperna kan tomten utarrenderas med ett långfristigt arrendeavtal eller också säljas. Arrendeavtalet gäller från ett datum som bestäms senare till 31.12.2080. Årsarrendet eller försäljningspriset för tomten bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet oktober 1951 = 100 motsvaras av priset 53 euro per kvadratmeter våningsyta i fråga om kontorsbyggrätten och 48,25 euro per kvadratmeter våningsyta i fråga om hotellbyggrätten. Priset är knutet till levnadskostnadsindex. Enligt nuvarande index (20,06) är priserna cirka 1 063 euro och 968 euro per kvadratmeter våningsyta. Priset för den underjordiska byggrätten är hälften av priset för kontors- eller hotellbyggrätten. Principerna gäller fram till 31.12.2025.
I bestämmandet av värdet har man för att säkra att värderingen är marknadsbaserad tagit hjälp av tre utomstående fastighetsvärderare (Gem Valuation Oy, Catella Property Oy och Newsec Valuation Oy). Värderingsutlåtandena ingår i bilagematerialet. Ramboll Finland Ab har bedömt kostnaderna för tomtens grundkonstruktioner.
På basis av våningsytan enligt detaljplanen och priserna ovan blir tomtens årsarrende cirka 850 000 euro och försäljningspriset cirka 17 miljoner euro.
Rivningskostnaderna för byggnaden som staden äger kan enligt de konkurrensutsatta verkliga kostnaderna dras av från de ovannämnda priserna på byggrätterna som följer marknadsvärdet i området. Rivningskostnaderna beaktas i arrendeavtalet eller i samband med fastighetsaffären. Det är ändamålsenligt och kostnadseffektivt att utföra rivningen av byggnaden i samband med husbyggandet bland annat på grund av stödet för schaktgropen. En preliminär bedömning av kostnaderna för rivningen av byggnaden ovan jord är cirka 850 000 euro.
Ett utkast till arrendeavtal finns som bilaga 3 och ett utkast till köpebrev finns som bilaga 4.
Köpoption
Enligt arrendeavtalet har tomtens arrendetagare en köpoption för tomten. Köpoptionen gäller i fem år från och med undertecknandet av arrendeavtalet, dock så att köprätten upphör senast 31.12.2030.
Befogenheter och tomtöverlåtelse
Enligt förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om fastställelse av allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över trettio år (7 kap. 1 § 9 punkten) samt om överlåtelse av fast egendom då priset överstiger 10 miljoner euro (7 kap. 1 § 6 punkten).
Tomten överlåts till Varma genom försäljning eller utarrendering med köpoption, i enlighet med de riktlinjer för överlåtelse av företagstomter som stadsstyrelsen fastställde 1.4.2019 (220 §). Enligt riktlinjerna (3.2) överlåter staden efter projektentreprenörens val bland annat kontorstomter genom försäljning eller genom utarrendering med köpoption. Efter att stadsfullmäktige har fastställt försäljnings- och arrendeprinciperna har en tjänsteinnehavare i stadsmiljösektorn med stöd av förvaltningsstadgan (16 kap. 1 § 2 mom. 2 p.) och stadsmiljönämndens beslut (29.5.2018, § 279) rätt att besluta om utarrenderingen av tomten med köpoption.
Förutsatt att stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget har stadsstyrelsen för avsikt att, då fullmäktiges beslut verkställs, bemyndiga tomtchefen att besluta om försäljningen av tomten.
Kaupunginhallitus 21.06.2021 § 480
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa Katajanokalla sijaitsevan toimitilatontin 8193/1 vuokraus- ja myyntiperiaatteet liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
Vastaehdotus:
Veronika Honkasalo: Muutetaan toinen kohta muotoon: Katajanokalla sijaitsevan toimitilatontin 8193/1 vuokraus- ja
myyntiperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti, sillä muutoksella, että tontin osto-oikeudesta luovutaan.
Kannattaja: Anna Vuorjoki
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Veronika Honkasalon vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 13
Elisa Gebhard, Mikko Kiesiläinen, Seija Muurinen, Pia Pakarinen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Nasima Razmyar, Wille Rydman, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Ulla-Marja Urho, Sanna Vesikansa, Ozan Yanar
Ei-äänet: 2
Veronika Honkasalo, Anna Vuorjoki
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 13 - 2.
14.06.2021 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 01.06.2021 § 299
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että:
- Katajanokalla sijaitsevan toimitilatontin 8193/1 vuokraus- ja myyntiperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti.
- sopimukset ja toiminnanohjaus -tiimin päällikkö tai hänen valtuuttamansa oikeutetaan allekirjoittamaan liitteenä 4 oleva kauppakirja ja tarvittaessa tekemään siihen vähäisiä muutoksia.
Käsittely
Vastaehdotus:
Mia Haglund: Muutetaan esityksen ensimmäinen ranskalainen viiva muotoon: Katajanokalla sijaitsevan toimitilatontin 8193/1 vuokraus- ja myyntiperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti, sillä muutoksella, että tontin osto-oikeudesta luovutaan.
Kannattaja: Noora Laak
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Muutetaan esityksen ensimmäinen ranskalainen viiva muotoon: Katajanokalla sijaitsevan toimitilatontin 8193/1 vuokraus- ja myyntiperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti, sillä muutoksella, että tontin osto-oikeudesta luovutaan.
Jaa-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Nuutti Hyttinen, Kristiina Ilvonen, Jape Lovén, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Elli Saari, Osmo Soininvaara
Ei-äänet: 2
Mia Haglund, Noora Laak
Poissa: 2
Antti Koskela, Laura Rissanen
Esittelijän ehdotus hyväksyttiin äänin 9-2 (2 poissa).
Esittelijä
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, kiinteistökehitystiimin päällikkö, puhelin: 09 310 36441
This decision was published on 01.09.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251