Oikaisuvaatimus, hoitopaikkapäätös

HEL 2021-013283
More recent handlings
Case 14. / 399 §

Begäran om omprövning av ett beslut om småbarnspedagogik

Education Committee

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att avslå vårdnadshavare ********** begäran om omprövning av servicehandledarens beslut av 19.11.2021 (nr 2021/00001220), eftersom de grunder som förs fram i begäran inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Bestlut i vilket ändring söks

Servicehandledarens beslut om småbarnspedagogik av 19.11.2021 (nr 2021/00001220) (bilaga 1)

Omprövningsbegäran

Barnet har fått en plats inom småbarnspedagogik på daghemmet Silverdalen från 3.1.2022 (bilaga 1). Vårdnadshavaren begär omprövning av den plats inom småbarnpedagogik som beviljats barnet (bilaga 2). Vårdnadshavaren begär att barnet beviljas plats inom småbarnpedagogik på ett daghem närmare familjen.

Vårdnadshavarens grunder framgår närmare i begäran om omprövning.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt omprövningsmyndighet.

Om ordnandet av plats inom småbarnspedagogiken

Enligt information som fåtts i ärendet har vårdnadshavaren lämnat in en ansökan om småbarnspedagogik till sitt barn och önskat en plats på daghemmet Killingen, daghemmet Botby eller daghemmet Pilten. Enligt informationen hade daghemmet Killingen och daghemmet Pilten inga lediga platser, och inte något av barnen fick plats i dessa daghem. Daghemmet Botby har lagts ner 31.7.2021. I fostrans- och utbildningsnämndens beslut av 5.3.2019 (§ 97) konstateras det att enligt projektplanen är daghemmet Kukkaniitty och daghemmet Blomängen en nybyggnad som ersätter bland annat daghemmet Botby. Enligt principerna för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken avgör avståndet hemifrån till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken enligt kortaste resa efter syskonprincipen. Den närmaste lediga platsen var på daghemmet Silverdalen, med en resetid på 41 minuter enligt HRT:s reseplanerare. Barnet till den som gjort omprövningsbegäran kunde inte erbjudas plats på något av de önskade daghemmen eftersom det inte fanns lediga platser på dessa daghem och ett av daghemmen har lagts ner. Till barnet fattades ett beslut om småbarnspedagogik på daghemmet Silverdalen.

Till slut

Den subjektiva rätten till småbarnspedagogik fullföljts även om barnet inte fick plats i ett daghem enligt vårdnadshavarens önskan.

Tjänsteinnehavaren har inte fattat sitt beslut i felaktig ordning och har inte överskridit sina befogenheter, och beslutet är inte heller lagstridigt. Föredraganden anser att begäran om omprövning ska avslås.

Close

This decision was published on 20.12.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet den dag då beslutet överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Besvärshandlingarna kan tillställas också Helsingfors stads registratorskontor.

Registratorskontorets kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
Fostrans- och utbildningsnämnden
 
Helsingfors stads registratorskontor
 
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Close

Presenter information

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Ask for more info

Greta Hämäläinen, jurist, telefon: 09 310 86350

greta.hamalainen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 25 p
2. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 32 p

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.