Lausuntopyyntö, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamisen toteuttaminen, Kårkulla samkommun

HEL 2022-000893
More recent handlings
§ 20

Utlåtande till Kårkulla samkommun om utkastet till sammanställning av samkommun enligt lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet

Helsinki Mayor

Beslut

Borgmästaren beslutade ge Kårkulla samkommun följande utlåtande om utkastet till sammanställning av samkommun i enlighet med lagen om införande av den lagstiftning som gäller social- och hälsovårdsreformen samt räddningsväsendet:

Överföringen av fastigheter, personal och verksamhet vid tre boendeenheter och två arbets- och dagverksamhetsenheter har beaktats i utkastet till sammanställning. Uppgifterna om personal och verksamhet vid rådgivningstjänsterna för personer med utvecklingsstörning saknas bland de uppgifter som överförs till Helsingfors stad.

Enligt 4 kap. 56 § 2 mom. (motivering) i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) ska Kårkulla samkommuns rådgivningstjänster för personer med utvecklingsstörning och den personal som sköter dem införlivas i det välfärdsområdes verksamhet där den personal som sköter respektive uppgift arbetar. Om personalen har skött uppgifter även i andra välfärdsområden ska välfärdsområdena komma överens om hur tjänsterna ska produceras i fortsättningen. Syftet med bestämmelsen är att trygga en fungerande kundkontakt och tillgången till tjänster i alla tvåspråkiga välfärdsområden. Uppgifterna ska överföras på det sätt som förutsätts i lag.

Resurserna för två psykologer vid rådgivningen för personer med utvecklingsstörning, två pedagogiska handledare, en socialkurator och en autismhandledare saknas på listan. Läkarresursen finns inte alls med på listan. För all verksamhet som överförs till Helsingfors behövs uppgifter om personalstrukturen, arbetsbeskrivningar, utbildningskrav och vakansläget för varje tjänst och enhet. Ytterligare behövs information om avtal om eventuell inhyrd personal enligt enhet och uppgift.

Helsingfors anser det vara viktigt att samkommunen snarast reder ut möjligheten för att avstå från sådana fastigheter och lokaler samt aktieinnehav som inte tjänar de uppgifter som överförs till välfärdsområdenas ansvar. Så vitt det är möjligt ska samkommunen sälja eller på ett annat ändamålsenligt sätt avstå från dylika innehav före 1.1.2023, då verksamheten överförs till välfärdsområdena. Fastigheternas balansvärden ska ingå i sammanställningen. Dessutom behövs uppgifter om antalet bostäder i boendeenheterna.

Helsingfors stads social- och hälsovårdssektor behöver en användarlicens till Modulo-datasystemet senast 31.3.2022. Dessutom behövs utredningar om klientprofiler och kundantal i varje enhet. De övriga informationsbehoven preciseras när beredningen avancerar.

Ekonomiska uppgifter behövs för varje verksamhet som överförs. Även en uppgift om låneansvar som överförs behövs. För sådana upphandlingar för vilka samkommunen inte ingått skriftliga avtal, ska man utarbeta avtal. Samkommunen ska lämna in uppgifter om alla kontrakt på stödtjänster, även sådana som går ut i slutet av 2022. Om samkommunen har producerat stödtjänster eller andra tjänster som eget arbete behövs exakta uppgifter om mängden arbete samt titel, under vilken arbetet utförts.

This decision was published on 04.02.2022

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Close

Presenter information

kanslichef
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Decisionmaker

Juhana Vartiainen
pormestari

Attachments

1. Lausuntopyyntö 24.1.2022
2. Lausuntopyyntö 24.1.2022, liite, luonnos

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.