Hankesuunnitelma, perusparannus, enimmäishinnan korottaminen, taloudellinen loppuselvitys, Kallion lukio, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-012211
More recent handlings
Case 11. / 12 §

Höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av Kallion lukios skolhus

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände att maximipriset i projektplanen för ombyggnaden av Kallion lukios skolhus höjs med 4 000 000 euro exklusive mervärdesskatt, så att de sammanlagda kostnaderna för projektet efter höjningen uppgår till högst 21 129 000 euro exklusive mervärdesskatt på den kostnadsnivå som rådde i december 2019.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Den godkända projektplanen

Stadsfullmäktige har godkänt 13.6.2018 § 180 att maximipriset i projektplanen för ombyggnaden av Kallion lukios skolhus är 12 270 000 euro på den kostnadsnivå som rådde i september 2017.

Maximipriset i projektplanen för ombyggnaden av Kallion lukios skolhus höjdes i stadsfullmäktige 3.11.2021 § 330 så att maximipriset för byggnadskostnaderna var 17 129 000 euro exklusive mervärdesskatt på den kostnadsnivå som rådde i december 2019.

Kostnadsändringarna och orsakerna till dem

I början av ombyggnaden av Kallion lukios skolhus sommaren och hösten 2020, då arbetet var i rivningsskedet, kom man överens om stora tilläggsarbeten. Man ansåg det vara ändamålsenligt att lägga dem till arbetshelheten för att se till att ombyggnaden som helhet var hållbar på lång sikt.

Man kom överens om att utföra de stora tilläggsarbetena enligt den s.k. självkostnadsprincipen eftersom det inte var möjligt att planera arbetenas innehåll och omfattning i förväg så noggrant att entreprenören för varje delarbete kunde ge ett bindande anbud om mer- och ändringsarbeten till ett fast pris. För att göra upp tillräckligt noggranna planer skulle det ha krävts stora undersökande rivningsarbeten. Detta var inte möjligt inom den överenskomna tidsplanen för de tillfälliga lokalerna.

I enlighet med självkostnadsförfarandet uppgav huvudentreprenören en prisuppskattning för de ovannämnda mer- och ändringsarbetshelheterna, och utifrån de priserna startade sedan höjningsprocessen för maximipriset.

Stadsmiljösektorns lokalservice utarbetade en kalkyl våren 2021. Enligt den var höjningsbehovet av maximipriset på basis av de dåvarande mer- och ändringsarbetenas kostnader utan indexjustering 3 900 000 euro. Stadsfullmäktige godkände 3.11.2021 § 330 en höjning av maximipriset på basis av kalkylen. Den godkända höjningen av maximipriset baserade sig på en slutkostnadsprognos, eftersom en del av de självkostnadsbaserade mer- och ändringsarbetena fortfarande pågick under höjningsprocessen och en ekonomisk slutrapport för att utreda de faktiska slutliga kostnaderna ännu inte kunde göras.

Under slutet av år 2021 upptäcktes att de kostnadsreserveringar man gjort på våren för halvfärdiga mer- och ändringsarbeten inte skulle komma att räcka till. Att mer- och ändringsarbetena inte var färdiga ledde dessutom till att ombyggnadsprojektets projekttid förlängdes med fem månader. Förlängningen hade avsevärda kostnadseffekter.

Ombyggnaden blev färdig i februari 2022. Projektpersonalen, dvs. projektekonomin, övervakaren, byggherrekonsulten och projektledaren, följde med mer- och tilläggsarbetena enligt byggherrens normala process med hjälp av de system som finns till hands.

I enlighet med självkostnadsförfarandet var de av huvudentreprenören framlagda slutliga kostnaderna för mer- och ändringsarbetena kända först då arbetet var mottaget och godkänt. Därför kände man till de slutliga kostnaderna för ombyggnaden av Kallion lukios skolhus först i början av 2022.

Ekonomisk slutrapport

Eftersom de slutliga kostnaderna var större än i andra motsvarande krävande ombyggnadsentreprenader, utredde stadsmiljösektorns lokalservice orsakerna till kostnadsökningen med projektets byggkonsult, övervakare, projektekonomi och projektledare. Lokalservicen lät en oberoende sakkunnig göra en jämförande kostnadskalkyl över en del av mer- och ändringsarbetena. Eftersom huvudentreprenörens fakturering av mer- och ändringsarbetena avvek från andra jämförbara kostnadsberäkningar försökte lokalservicen under våren 2022 få ner kostnaderna genom att förhandla med huvudentreprenören. Att i efterhand skilja de faktiska kostnaderna för mer- och ändringsarbetena från projektets helhetskostnader på ett pålitligt sätt och ostridigt har visat sig vara mycket svårt.

Lokalservicen och huvudentreprenören kom inte överens om de slutliga kostnaderna för mer- och ändringsarbetena vid den ekonomiska slutrapporteringen gällande ombyggnaden av Kallion lukios skolbyggnad sommaren 2022. Parterna var inte ense då tillfället avslutades. Kravet som huvudentreprenören framförde i den ekonomiska slutrapporten var sammanlagt 4 100 000 euro exklusive mervärdeskatt. Lokalservicen har efter sommaren 2022 förhandlat aktivt med huvudentreprenören om den omtvistade andelen och man har preliminärt kommit överens om att sänka den med cirka 800 000 euro. Efter jämkningen är huvudentreprenörens krav högst 3 240 000 euro.

Utvecklingsåtgärder i fortsättningen

Inom servicehelheten Byggnader och allmänna områden genomfördes i början av 2021 en omorganisering där man slog samman operativa funktioner i lokalprojektens förberedelse-, verkställande- och underhållsfaser till en enda tjänst (Lokalservice). De problem i samband med kostnadsuppföljningen av mer- och ändringsarbetena som kom fram i den ekonomiska slutrapporten gällande ombyggnaden av Kallion lukios skolhus visar, att kostnadsuppföljningens uppgifter och ansvar måste utvecklas i fråga om byggherrekonsultens och övervakningens uppdragsbeskrivningar, i fråga om förfaranden inom stadens projektekonomi och styrning, och i fråga om datasystem. Man bör utveckla tillämpningen av särskilt självkostnadsförfarandet och i anslutning till det även olika gottgörelseförfaranden i samband med mer- och ändringsarbeten och i byggplatsrutiner.

För att främja utvecklingen har lokalservicen hösten 2022 konkurrensutsatt fastighets- och projekthanteringssystemen. Som en del av dem förnyas även kostnadsuppföljningen. De nya systemen tas i bruk i början av 2023 och vidareutvecklas under loppet av år 2023.

Dessutom har man upptäckt ett behov att utveckla förfarandena och modelldokumenten för anbudsbegäran vid ombyggnadsprojekt. Förfarandet har redan bearbetats under ombyggnaderna av Tehtaanpuiston ala-aste och Taivallahden peruskoulu. Riskerna för mer- och ändringsarbeten minskade då man redan i planeringsskedet såg till att rivningsarbetet genomfördes som en skild entreprenad före konkurrensutsättningen av den egentliga entreprenaden. På så sätt kan man minimera de risker som dolda konstruktioner för med sig. Förfarandet kunde inte tillämpas på ombyggnaden av Kallion lukios skolhus. En förutsättning för ett sådant förfarande är att de tillfälliga lokalerna möjliggör en generös tidsplan.

Projekt- och entreprenadformerna vidareutvecklas för att de ska lämpa sig för ombyggnads- och reparationsprojekt. Problemen i samband med hanteringen av mer- och ändringsarbetena visar att det inte alltid är helhetsekonomiskt lönsamt att huvudsakligen enligt självkostnadsprincipen överföra riskerna till beställaren.

Projektkostnader

Projektets godkända maximipris exklusive mervärdesskatt var vid tidpunkten för beställningen 12 270 000 euro på kostnadsnivån för september 2017 (THI 100,8) och maximiomfattning 4 378 brm².

Efter höjningen av projektets andra maximipris kommer det nya maximipriset i entreprenadsskedet att vara 21 129 000 euro exklusive mervärdesskatt på kostnadsnivån för december 2019.

Finansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2023–2032 har inga anslag reserverats för projektet för år 2023. På grund av höjningen av maximipriset ökar behovet av anslag för 2023 med cirka 4 miljoner euro. Höjningen av maximipriset finansieras inom ramen för byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt från anslagen för ospecificerade reparationsprojekt och tillfälliga lokaler.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Close

Kaupunginhallitus 09.01.2023 § 10

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kallion lukion perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen 4 000 000 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen korotettu enimmäishinta on 21 129 000 euroa arvonlisäverottomana joulukuun 2019 kustannustasossa.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Kirsi Remes
Lisätiedot

Suvi Rämö, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 03.11.2022 § 114

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Kallion lukion perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamista 4 000 000 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen korotettu enimmäishinta on 21 129 000 euroa arvonlisäverottomana joulukuun 2019 kustannustasossa.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Kalevi Hinkkanen ja yksikön päällikkö Jarmo Raveala. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Marko Kumpulainen, projektinjohtaja, puhelin: 310 40311

marko.kumpulainen@hel.fi

Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 43867

kalevi.hinkkanen@hel.fi
Close

This decision was published on 25.01.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Attachments

1. Kustannusarvio UKA 10.10.2022 Kallion lukion perusparannus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.