Kokoonpano, kaupunginhallituksen konsernijaosto, toimikausi 2023
Val av ledamöter i stadsstyrelsens koncernsektion för mandattiden som börjar i juni 2023
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade för en mandattid på två år utse nio ledamöter och nio personliga ersättare i stadsstyrelsens koncernsektion enligt följande:
Ledamot | Ersättare | ||
1. | Saml | Juhana Vartiainen | Daniel Sazonov |
2. | Saml | Pia Pakarinen | Juha Hakola |
3. | Saml | Jenni Pajunen | Maarit Vierunen |
4. | Gröna | Tuomas Rantanen | Johanna Nuorteva |
5. | Gröna | Anni Sinnemäki | Kasper Kivistö |
6. | SDP | Tuulia Pitkänen | Johanna Laisaari |
7. | SDP | Lauri Muranen | Elisa Gebhard |
8. | VF | Titta Hiltunen | Paavo Arhinmäki |
9. | Sannf | Jussi Halla-aho | Mari Rantanen |
Samtidigt beslutade stadsfullmäktige utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Juhana Vartiainen |
Vice ordförande | Tuomas Rantanen |
Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Behandling
Stadsfullmäktige valde enhälligt på förslag av ledamoten Eveliina Heinäluoma, med avvikelse från stadsstyrelsens förslag, Johanna Laisaari till ersättare för Tuulia Pitkänen och Lauri Muranen till ordinarie ledamot i stället för Johanna Laisaari. Elisa Gebhard valdes till ersättare för Lauri Muranen.
Stadsfullmäktige beslutar för en mandattid på två år utse nio ledamöter och nio personliga ersättare i stadsstyrelsens koncernsektion enligt följande:
Ledamot | Ersättare | ||
1. | Saml | Juhana Vartiainen | Daniel Sazonov |
2. | Saml | Pia Pakarinen | Juha Hakola |
3. | Saml | Jenni Pajunen | Maarit Vierunen |
4. | Gröna | Tuomas Rantanen | Johanna Nuorteva |
5. | Gröna | Anni Sinnemäki | Kasper Kivistö |
6. | SDP | Tuulia Pitkänen | Lauri Muranen |
7. | SDP | Johanna Laisaari | Elisa Gebhard |
8. | VF | Titta Hiltunen | Paavo Arhinmäki |
9. | Sannf | Jussi Halla-aho | Mari Rantanen |
Samtidigt beslutar stadsfullmäktige utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Juhana Vartiainen |
Vice ordförande | Tuomas Rantanen |
Stadsfullmäktige justerar dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Stadsstyrelsens koncernsektion svarar för verkställigheten av stadskoncernens koncernstyrning och koncernövervakning och för att dessa fungerar. Koncernsektionen gör framställningar om riktlinjer för ägarpolitiken, om principer för koncernstyrningen, om verksamhetsmål och ekonomiska mål för dottersammanslutningarna och stiftelserna och om andra ärenden som hänför sig till sammanslutningarnas och stiftelsernas verksamhet och ekonomi. Koncernsektionen styr, följer och övervakar dessutom verksamheten i stadens dottersammanslutningar och stiftelser och hur de mål som ställts upp för dessa uppnås.
Sektionen har nio ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare. Stadsfullmäktige väljer ledamöterna och ersättarna i sektionen för en mandattid på två år. Ledamöterna och ersättarna väljs bland ledamöterna och ersättarna i stadsstyrelsen. Stadsfullmäktige väljer dessutom en ordförande och vice ordförande för sektionen bland dess ordinarie ledamöter.
Bestämmelser i kommunallagen
Organens sammansättning (31 § 3 mom.)
För organens ledamöter utses personliga ersättare, på vilka tillämpas vad som föreskrivs om ordinarie ledamöter.
Mandattid för och val av ledamöter i organen (del av 32 § 1 mom.)
Ledamöterna i organen utses för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än fullmäktiges mandattid.
Ordförande och vice ordförande för organen (33 § 1 mom.)
Fullmäktige eller ett annat organ som ansvarar för valet utser bland dem som valts till ledamöter en ordförande och ett tillräckligt antal vice ordförande för organet. Ordföranden och vice ordförandena väljs vid samma valförrättning, om inte fullmäktige har fattat beslut om en ordförandemodell.
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
En förtroendevald samt en person som är på förslag till något annat förtroendeuppdrag än fullmäktigeledamot ska på begäran av fullmäktige eller organet i fråga lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Allmän valbarhet (71 §)
Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som
- har kommunen som hemkommun,
- har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
- inte har förklarats omyndig.
Valbarhet till kommunstyrelsen (73 §)
Valbar till kommunstyrelsen är den som är valbar till fullmäktige, dock inte
- den som är anställd hos kommunen och lyder direkt under kommunstyrelsen,
- den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom kommunstyrelsens uppgiftsområde och där kommunen har bestämmande inflytande,
- den som är anställd hos kommunen och som är föredragande i en nämnd eller annars svarar för beredningen av ärenden som kommer att behandlas av kommunstyrelsen,
- den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning eller stiftelse, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i kommunstyrelsen.
Ordföranden i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ för en sammanslutning som sköter bevakningen av personalens intressen i kommunen är inte valbar till kommunstyrelsen. Valbar är inte heller den som i egenskap av förhandlare för sammanslutningen eller i annan motsvarande egenskap svarar för intressebevakningen.
Majoriteten av ledamöterna i kommunstyrelsen ska vara personer som inte är anställda hos kommunen eller hos en sammanslutning eller en stiftelse där kommunen har bestämmande inflytande.
Bestämmelserna i 1 mom. 4 punkten ska inte tillämpas på ledamöter i styrelsen eller i ett jämförbart organ för en sammanslutning där kommunen har bestämmande inflytande.
Övriga bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte något annat följer av särskilda skäl.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Kaupunginhallitus 29.05.2023 § 364
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita kahden vuoden toimikaudeksi kaupunginhallituksen konsernijaostoon 9 jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä seuraavasti:
Jäsen | Varajäsen | ||
1. | Kok. | Juhana Vartiainen | Daniel Sazonov |
2. | Kok. | Pia Pakarinen | Juha Hakola |
3. | Kok. | Jenni Pajunen | Maarit Vierunen |
4. | Vihr. | Tuomas Rantanen | Johanna Nuorteva |
5. | Vihr. | Anni Sinnemäki | Kasper Kivistö |
6. | SDP | Tuulia Pitkänen | Lauri Muranen |
7. | SDP | Johanna Laisaari | Elisa Gebhard |
8. | Vas. | Titta Hiltunen | Paavo Arhinmäki |
9. | PS | Jussi Halla-aho | Mari Rantanen |
Samalla kaupunginvaltuusto päättää valita puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan seuraavasti:
Puheenjohtaja | Juhana Vartiainen |
Varapuheenjohtaja | Tuomas Rantanen |
Lisäksi kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti käsitellä seitsemännen esityksen kokouksen 26. asiana.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Tuomas Rantasen ehdotuksesta esittää konsernijaoston jäseniksi, varajäseniksi ja varapuheenjohtajaksi seuraavia henkilöitä:
- jäseneksi Tuomas Rantanen, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Johanna Nuorteva
- jäseneksi Anni Sinnemäki, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Kasper Kivistö
- varapuheenjohtajaksi Tuomas Rantanen
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Jussi Halla-ahon ehdotuksesta esittää konsernijaoston jäseneksi ja varajäseneksi seuraavia henkilöitä:
- jäseneksi Jussi Halla-aho, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Mari Rantanen
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Nasima Razmyarin ehdotuksesta esittää konsernijaoston jäseniksi ja varajäseniksi seuraavia henkilöitä:
- jäseneksi Tuulia Pitkänen, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Lauri Muranen
- jäseneksi Johanna Laisaari, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Elisa Gebhard
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Daniel Sazonovin ehdotuksesta esittää konsernijaoston puheenjohtajaksi Juhana Vartiaista.
Esittelijä
Lisätiedot
Asta Vennelä, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36207
This decision was published on 20.06.2023
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 29.5.2023 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 26.5.2023 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Asta Vennelä, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36207