Asemakaavan muutos nro 12917, Malmi, Malmin koulukampus

HEL 2023-003389
More recent handlings
This is a motion

Detaljplaneändring nr 12917 för Malms skolcampus (omfattar trafikplan)

Helsinki City Council

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige godkänner detaljplaneändring för tomterna 15 och 17 i kvarteret 38117 samt gatu-, park- och trafikområden i 38 stadsdelen (Malm, Övre Malm) enligt ritning nr 12917, daterad 22.10.2024, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Föredragandens motiveringar

Detaljplaneändringens centrala innehåll

Detaljplaneändringen gäller en skoltomt på Kyrkobyvägen 17 mittemot Malms kyrka, ett obebyggt kvartersområde för allmänna byggnader bredvid skoltomten, Betesparken och gatu- och trafikområden i anslutning till dessa.

Avsikten är att utveckla tjänsterna för småbarnspedagogik och grundläggande utbildning. Detaljplaneändringen gör det möjligt att förlägga lokaler för grundläggande utbildning och daghem till gemensamma lokaler. Samprojektet har fått namnet Malms campus. Detaljplaneändringen frigör Malmin peruskoulus tomt vid Talvelavägen för andra ändamål. Meningen är att bygga ut Malms sjukhus till tomten.

Projektet för ett skolcampus främjar målet för stadsförnyelse i Malm som går ut på att sörja för stadsmiljöns kvalitet och serviceutbud. Målet är att trygga kulturmiljövärdena, grönförbindelserna och rekreationsbruket i området. Kyrkobyvägen utvecklas som en huvudsaklig infartsgata med hänsyn till en möjlig snabbspårväg. Det ska vara tryggt att röra sig och förbindelserna ska fungera bra. Staden ska skapa förutsättningar för att fortsätta planera en sund och trygg livsmiljö som är skyddad mot miljöstörningar. I planlösningen har man särskilt strävat efter att bevara Betesparkens funktionella och landskapsmässiga betydelse och göra den skyddade byggnaden till en del av det nya campusområdet. Planeringens utgångspunkt har varit att gården och parken går in i varandra.

Kvarteret har gjorts större för att få tillräckligt stora gårdar för skol- och daghemsbruk. Kvartersområdet för allmänna byggnader (Y) har bildats av ett obebyggt kvartersområde för allmänna byggnader (Y) och ett kvartersområde för byggnader för undervisning och social verksamhet (YOS). Delar av Betesparken har anslutits till dessa. Parkområdet (VP) för Betesparken har minskats. Kyrkobyvägens gatuområde har breddats i enlighet med översiktsplanen för snabbspårvägen Vik–Malm. Skyddsbestämmelserna för det skyddade skolhuset har justerats. En ny gata för gång- och cykeltrafik har betecknats norrifrån till kvartersområdet med beteckningen Y. Servicetrafik är tillåten på gatan. Byggrätten har höjts. Den nya våningsytan för allmänna byggnader uppgår till 5 600 m². Tomtens exploateringstal (e) är 0,63. Skolcampuset har beräknats få cirka 950 barn och unga och cirka 160 anställda.

I samband med detaljplanelösningen har en trafikplan (ritning nr 7633) utarbetats. I trafikplanen föreslås åtgärder som förbättrar Däldgränden och Betesgränden och ändringar i parkvägarnas sträckningar samt en ny servicetrafikförbindelse mellan Betesgränden och tomten.

Detaljplaneändringen bidrar i synnerhet till att det blir möjligt att centralisera fostrans- och undervisningsverksamhet i nya lokaler i området. Funktionerna flyttas inom Malm så att tomtmark på annat håll frigörs för allmänna byggnader. Det skyddade gamla skolhuset kan byggas ut och olika mångsidiga funktioner för barn och ungdomar kan förläggas till campusets gårdsområde. Kyrkobyvägens gatubild blir mer aktiv, men också grönska, som är karakteristik för området, bevaras i gatubilden.

Beslut som detaljplaneändringen bygger på

Enligt Generalplan 2016 för Helsingfors är området i huvudsak ett bostadsdominerat område med beteckningarna A3 och A2 samt till en liten del ett affärs- och servicecentrum C1. I generalplanen anges en riktgivande beteckning för en snabbspårväg. I Helsingfors underjordiska generalplan 2021 (nr 12704) finns inga beteckningar för området. Den aktuella detaljplaneändringen stämmer överens med de ovannämnda generalplanerna.

Stadsfullmäktige godkände 13.10.2021 stadsstrategin för 2021–2025. Detaljplaneändringen gör det möjligt att utveckla tjänster, bygga nya lokaler, bygga ut det skyddade skolhuset, använda parken och göra gården för barn och unga mångsidig. Detta bidrar till att följande mål i stadsstrategin genomförs:

  • Helsingfors mål är att vara en stad där bostadsområdena inte segregeras och där man kan leva ett tryggt och trevligt liv i positivt egenartade stadsdelar.
  • Helsingfors tillämpar positiv särbehandling och motverkar segregation sektorsövergripande med bostadspolitik och planläggning, socialt arbete, utbildning, småbarnspedagogik och fritidsverksamhet. Staden satsar på detta arbete särskilt i vissa utnämnda stadsförnyelseområden: Malmgård-Gamlas, Malm och Mellungsby samt Nordsjö. Investeringar i offentliga platser och byggnader används som en metod för att öka välfärden och attraktiviteten.
  • Stadsstrukturen utvecklas hållbart, i första hand genom ombyggnad och komplettering av den redan bebyggda miljön, med hänsyn till områdenas särdrag.

Stadsmiljönämnden godkände 1.6.2021 planeringsprinciperna för Malms centrum som underlag för den fortsatta beredningen. Detaljplanelösningen stämmer överens med planeringsprinciperna.

Områdets utgångspunkter och nuläge

Kyrkobyvägen är en central historisk väglinje. Offentliga byggnader, bland annat en kyrka och ett sjukhus har uppförts vid vägen. Helheten som består av de offentliga byggnaderna, Malms kyrkopark och Betesparken har kulturhistoriska värden.

Den äldsta byggnaden i detaljplaneområdet är skolhuset Pohjola i tre våningar på tomten 15 i kvarteret 38117. Skolhuset är ritat av arkitekt Toivo Salervo och representerar 1920-talets klassicism. Huset blev färdigt år 1927 och har varit i skolbruk sedan dess. Skolhuset har skyddats i en detaljplan år 1981 och behöver byggas om. På tomten 15 ligger en idrottshall (s.k. Jumppis) som har en stomme av element av armerad betong och är ritad av arkitekt Pekka Kuusisto vid Helsingfors stads byggnadskontor år 1987. Avsikten är att riva idrottshallen. Malmin peruskoulus enhet Pohjola har undervisning i årskurserna 1–4 i området. Skolan har cirka 210 elever.

Tomten 17 är obebyggd och används för parkering. Vid Däldgrändens kurva finns en allmän parkeringsplats som nyss har iståndsatts. Betesparken, som anlades i slutet av 1980-talet, är en landskapskulturellt värdefull park som är typiskt för tidsperioden i fråga. Viktiga gång- och cykelförbindelser löper genom parken. En särskilt viktig förbindelse löper från Däldgrändens riktning genom parken mot Malms kyrkopark. I östra delen av parken finns en bollplan. Parken har många trädarter och trädbeståndet är storväxt.

För området gäller en detaljplan från 1981. Området är upptaget i detaljplanen som kvartersområde för byggnader för undervisning och social verksamhet (YOS), kvartersområde för allmänna byggnader (Y), parkeringsområde (LP) samt gatu- och parkområde. Det gamla skolhuset har skyddats med beteckningen s0: en byggnadsyta där byggnaden eller delar av byggnaden inte får rivas utan tvingande skäl med anledning av byggnadens stadsbildsmässiga värde. Den högsta tillåtna våningsytan är totalt 4 700 m². I kvartersdelen vid Kyrkobyvägen anges en beteckning för ett stadsbildsmässigt värdefullt trädbestånd som ska bevaras.

Detaljplaneområdet är i Helsingfors stads ägo. Detaljplaneändringen har utarbetats på initiativ av staden.

Kostnader för detaljplaneändringen

Detaljplanelösningen beräknas medföra följande kostnader för staden, exklusive mervärdesskatt:

- rivning av idrottshallen
0,25 miljoner
 euro
- ombyggnad av den skyddade byggnaden
cirka 7 miljoner
 euro
- en ny skol- och daghemsbyggnad
cirka 40 miljoner
 euro
- parker
0,35 miljoner
 euro
- gatuområden
0,19 miljoner
 euro
 
 
 
Totalt cirka 47,8 miljoner euro

Gatubyggnadsarbeten i enlighet med trafikplanen på Betesgränden utanför detaljplaneområdet beräknas dessutom preliminärt medföra kostnader på cirka 90 000 euro.

Växelverkan under beredningen av detaljplaneändringen

Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen, samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanen har man samarbetat med olika parter inom stadsmiljösektorn samt med följande parter:

  • Helen Ab
  • Helen Elnät Ab
  • samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT)
  • samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), vattenförsörjning
  • fostrans- och utbildningssektorn
  • kultur- och fritidssektorns stadsmuseum
  • social-, hälsovårds- och räddningssektorn

Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning och beredningsmaterialet gällde allmänna vatten- och avloppsledningar, konsekvenser av att centralisera skol- och daghemstjänster för trafikprestationer och val av färdsätt, prioritering av snabbspårvägen i trafikarrangemangen, busshållplatsarrangemang, trafiksäkerhet, skyddsbestämmelserna för skolhuset Pohjola i detaljplanen, anpassning av nybyggnaden enligt det skyddade skolhuset och Kyrkobyvägens gatubild, Betesparkens och skoltomtens anslutning, planering av skoltomtens och miljöns nivåskillnader samt räddningsarrangemang.

Frågorna i ställningstagandena har beaktats i planläggningen bland annat på följande sätt:

  • Planområdet har minskats så att detaljplaneområdet inte omfattar allmänna vatten- och avloppsledningar och Kyrkobyvägens trafiklösningar har inte ingått i planarbetet. Kyrkobyvägens trafikarrangemang planeras i samband med senare planläggning.
  • I planarbetet har en trafikplan för ett behövligt område upprättats. Trafiksäkerheten har varit en viktig utgångspunkt för planen.
  • Skyddsbestämmelserna har planerats i samråd med stadsmuseet.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde en säker livsmiljö för fåglar, förutsättningar för fordonstrafik, bilplatsernas tillräcklighet, fordonstrafikens smidighet och en servicetrafikförbindelse genom Betesgränden.

Åsikterna har beaktats i planläggningen bland annat på följande sätt:

  • I detaljplanen anges bestämmelser om att använda fågelsäkert glas, förse en del av området med planteringar och bevara trädbeståndet.
  • Dimensioneringen av antalet bilplatser stämmer överens med de kalkylanvisningar som nämnden har godkänt.
  • En trafikplan har utarbetats för området.

Det kom in 3 skriftliga åsikter.

Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 10.6–9.7.2024, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen. Ett brev om att förslaget till detaljplan hålls framlagt skickades till markägare och markinnehavare bosatta i en annan kommun.

Tre anmärkningar gjordes mot detaljplaneförslaget. En av anmärkningarna var en komplettering i en anmärkning som lämnades in tidigare.

Påpekandena i anmärkningarna gällde nybyggnadens plats, stadsbilden och omfattningen av utredningarna om användningen av tomten samt eventuella störningar från en ny serviceförbindelse för ett privat gårdsområde. Anmärkningarna innehöll även förslag till ändringar och förverkligandesätt.

Följande aktörer gav utlåtande:

  • Helen Elnät Ab
  • HRT
  • HRM
  • stadsmuseet
  • social-, hälsovårds- och räddningssektorns räddningsverk

Påpekandena i utlåtandena gällde framställning av räddningsarrangemang, behov av en transformator samt trafikarrangemang. I fråga om trafikarrangemang upprepade HRT sina ställningstaganden från fasen för programmet för deltagande och bedömning.

Åtgärder efter att förslaget varit offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.

Det som har framförts i påpekandena har beaktats i den mån det är ändamålsenligt med hänsyn till detaljplanens mål.

Ändringar gjordes i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter. De vars intresse ändringarna gäller har blivit separat hörda per e-post.

Närmare motiveringar

Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Befogenheter

Stadsfullmäktige fattar beslut om godkännande av detaljplaneändringar.

Kaupunginhallitus 09.12.2024 § 782

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 38. kaupunginosan (Malmi, Ylä-Malmi) korttelin 38117 tonttien 15 ja 17 sekä katu-, puisto- ja liikennealueiden asemakaavan muutoksen 22.10.2024 päivätyn piirustuksen nro 12917 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 22.10.2024 § 531

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 22.10.2024 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12917 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 38. kaupunginosan (Malmi, Ylä-Malmi) korttelin 38117 tontteja 15 ja 17 sekä katu-, puisto- ja liikennealueita.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville. 
  •  antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Teija Patrikka ja tiimipäällikkö Kaisa Jama. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Teija Patrikka, arkkitehti, puhelin: 09 310 26949

teija.patrikka@hel.fi

Kaisa Jama, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22980

kaisa.jama@hel.fi

Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, liikennesuunnittelu, puhelin: 09 310 37132

kari.tenkanen@hel.fi

Sini Moilanen, maisema-arkkitehti, maisemasuunnittelu, puhelin: 09 31038527

sini.moilanen@hel.fi

Emmaleena Krankkala, projektipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 39255

emmaleena.krankkala@hel.fi

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo 22.8.2024

Asemakaavapalvelut on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa Malmin koulukampuksen asemakaavamuutoksen ehdotuksesta. Kaupunginmuseo on osallistunut katselmuksiin ja hankkeen kaavaneuvotteluihin. Kaupunginmuseo on lausunut hankkeen OAS-vaiheesta 6.6.2023. Kaupunginmuseo tarkastelee hanketta rakennetun kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.

Hankkeen ohjaukseen on valmistunut koulukeskuksen Pohjola-talon rakennushistoriaselvitys, sekä Laidunpuiston ympäristöhistoriallinen selvitys. Kaavamuutoksessa huomioidaan koulutontin ja siihen liittyvän kulttuuriympäristön arvojen harkittu kehittäminen. Koulutontin lisärakentamisesta on käyty kevennetty arkkitehtuurikilpailu, jonka voittaneen ehdotuksen viitesuunnitelma toimii kaavamuutoksen pohjamateriaalina. Kaupunginmuseo arvioi tehtyjen selvitysten olevan riittäviä ohjaamaan kaavamuutosta rakennussuojelun näkökulmasta. Kaupunginmuseon OAS-vaiheen lausunto on otettu huomioon Pohjola-rakennuksen sr-2 suojelumääräyksen sisällön asettamisessa.

Sr-2: Rakennustaiteellisesti, historiallisesti tai kaupunkikuvallisesti arvokas suojeltava rakennus. Suojelu koskee rakennuksen julkisivuja ja vesikattoa sekä sen arvokkaita sisätiloja. Rakennuksessa tehtävät korjaustyöt ja muutokset eivät saa heikentää sen arvoa tai hävittää sen ominaispiirteitä. Rakennusta ei saa purkaa.

Suojelumerkintää on lisäksi täsmennetty määräyksellä: sr-2-merkinnällä osoitetun rakennuksen arvokkaita sisätiloja ovat pääporrashuone ja juhlasali. sr-2- merkinnällä osoitettuun rakennukseen voidaan liittää nivelosalla uudisrakennus ja avata rakennusten välille yhteyksiä. Pihan puolella nivelosan liittymäkohdassa voidaan suojeltuun vesikattoon tehdä rakennuksen ominaispiirteet säilyttäviä muutoksia.

Laidunpuistoon ja koulupihaan kohdentuu määräys: Laidunpuiston ja Y-korttelialueen muodostama saumaton kokonaisuus tulee säilyttää ja hoitaa niin, että kokonaisuuden puutarhataiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy.

Lisäksi tontin liittymiselle Kirkonkyläntiehen on annettu sopeuttavia kaavamääräyksiä.

Kaupunginmuseolla ei ole huomautettavaa Malmin koulukeskuksen kampusalueen asemakaavamuutoksen ehdotuksesta.

Lisätiedot

Mikko Lindqvist, arkkitehti, puhelin: +358 9 310 36972

mikko.lindqvist@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 23.05.2024 § 31

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12917 pohjakartan kaupunginosassa 38 Malmi. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12917
Kaupunginosa: 38 Malmi
Kartoituksen työnumero: 39/2023
Pohjakartta valmistunut: 27.7.2023
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 09 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31883

timo.tolkki@hel.fi

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 6.6.2023

Asemakaavapalvelut on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa Malmin koulukampuksen asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arvointisuunnitelmasta. Hankkeessa valmistellaan perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen keskittämistä Malmin peruskoulun tontille os. Kirkonkyläntie 17. Asemakaavan muutoksen yhteydessä koulun tonttiin liitetään läheinen Laidunpuiston viheralue. Samalla Kirkonkyläntien linjausta tarkennetaan tulevan pikaraitiotien rakentamisen johdosta. Kaupunginmuseon tarkastelee hanketta rakennetun kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta, ja on päättänyt lausua kantanaan seuraavaa.

Kirkonkyläntie

Kirkonkyläntie muodostaa historiallisesti kerrostuneen kauppatien, joka on syntynyt kaupungistumista edeltäneen Helsingin maalaiskunnan keskustaajamaksi. Alueelle on vaiheittain rakentunut koulujen, kirkon, yhdistystalojen, terveydenhuollon, kunnantalon sekä asuin- ja liikerakennusten monipuolinen kokonaisuus. Katuosuus on eri muutosvaiheissaan säilyttänyt esikaupunkimaisen luonteensa. Rakennukset on toteutettu yksittäisinä rakennushankkeina, joista monet omaavat rakennushistoriallista arvoa. Erillisrakennuksia ympäröivät vihreät pihat istutuksineen. Suunnittelualue kuuluu Malmin kaupunkiuudistusalueeseen.

Rakennusperintö

Asemakaavan muutosalueelle sijoittuu Malmin peruskoulun ”Pohjola”-rakennus. Kohde on Kouluhallituksen arkkitehdin Toivo Salervon vuonna 1927 suunnittelema, 1920-luvun klassismia edustava koulurakennus. Rakennus käsitti sekä opetus- että opettajien asuintiloja. Asuintilat ovat muuttuneet opetustiloiksi 1950-luvun alussa. Koulua on laajennettu kaksikerroksisella liikuntasali- ja juhlasalisiivellä vuonna 1987, jonka suunnitteli arkkitehti Pekka Kuusisto / HKR. Erillisrakennuksia yhdistämään rakennettiin kevyt katos. Koulurakennuksesta on valmistunut rakennushistoriaselvitys v. 2023 (ark-byroo Oy). Kohde on suojeltu asemakaavassa v. 1985 merkinnällä So: Rakennusala, jolla olevaa rakennusta tai sen osaa ei kaupunkikuvallisen arvonsa takia saa purkaa ilman pakottavaa syytä.

Lausunto

Alkuperäinen koulurakennus on arvotettu helsinkiläisten koulurakennusten Opintiellä-inventoinnissa arvoluokkaan 2: ajalleen tyypillinen koulurakennus. ”Pohjola”-koululla on rakennushistoriallista arvoa rakennusaikansa kouluarkkitehtuurin laadukkaana esimerkkinä, sekä maalaiskunnan kehityksestä kertovana historiallisesti arvokkaana rakennuksena. Asemakaavamuutoksessa koulun arvot tulee huomioida asemakaavan suojelumerkinnöin, jotka käsittävät sen ulkoasun sekä säilyneen porrashuoneen.

Kaupunginmuseon arvion mukaan liikuntasali-juhlasali -rakennus ei tarjoa mahdollisuuksia koulutoimintojen tarkoituksenmukaiseen laajentamiseen. Lisärakentamisen yhteydessä tämä rakennus korvataan uudisrakennusosalla. Asemakaavoituksessa on tärkeä varmistaa kaavamerkinnöin alustavasti arvioiden varsin mittavan uudisrakennuksen sovittaminen 20-luvun klassismia edustavan koulun yhteyteen, sekä osaksi Kirkonkyläntien kerrostunutta katumaisemaa. Kirkonkyläntien kaupunkikuva ja tontin lähtökohdat asettavat ehtoja rakentamisen tehokkuudelle.

Laidunpuiston alue on alun alkaen kuulunut koulutontin yhteyteen, josta se on erotettu puistoalueeksi kaavamuutoksessa vuonna 1985. Puiston liittäminen koulutonttiin tulee tapahtua puiston toiminnalliset, historialliset ja maisemalliset arvot huomioiden.

Katusuunnitelman yhteydessä tulee varmistaa koulutontin rakennusten ja ympäristön välinen luonnollinen liittymä korkotasoineen, eivätkä katurakentamisen kohoamisesta juontuvat pengerrykset kuulu alueen ympäristökuvaan.

Kaupunginmuseon seuraa hankkeen jatkosuunnittelua.

Lisätiedot

Mikko Lindqvist, arkkitehti, puhelin: +358 9 310 36972

mikko.lindqvist@hel.fi
Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.