Asemakaavan muutos nro 12904, Herttoniemi, tontti 91-43-61-1, Puusepänkatu 11, Kiinteistö Oy Helsingin Puusepänkatu 11

HEL 2023-006363
More recent handlings
Case 9. / 173 §

Detaljplaneändring (nr 12904) för Snickaregatan 11 i Hertonäs

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 1 i kvarteret 43061 i 43 stadsdelen (Hertonäs, Hertonäs företagsområde) enligt ritning nr 12904, daterad 4.6.2024, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplaneändringens centrala innehåll

Detaljplaneändringen gäller en tomt som ligger på Snickaregatan 11 i Hertonäs företagsområde. Detaljplaneändringen gör det möjligt att bygga en ny byggnad med affärs- och verksamhetslokaler i två våningar och riva de byggnader som nu ligger på tomten. Detaljplaneändringen utarbetades eftersom byggrätten för verksamhetslokalerna enligt den gällande detaljplanen har inte varit attraktiv och inte har använts. Företagsverksamheten på området utgörs främst av mångsidig industri-, lager-, produktions- och affärsverksamhet. Syftet är att detaljplaneändringen ska bidra till att tomten används för mångsidig företagsverksamhet, göra företagsområdet mer attraktivt och främja byggande av högklassiga affärs- och verksamhetslokaler som lämpar sig för området till sin skala och sitt användningsändamål. I detaljplaneändringen har man särskilt strävat efter att möjliggöra sådan verksamhet som svarar mot företagsområdets behov på tomten. Detaljplaneändringen gör det möjligt att inhysa flera mindre företag och även en bilaffär i byggnaden. En bilaffär är dock inte tomtägarens preliminära önskemål för byggnadens användningsändamål.

Byggnaden uppförs intill nya bostadshus, och detaljplanen bidrar till att den byggs på ett högklassigt sätt som beaktar närmiljön. På området ligger Marimekkos arkitektoniskt viktiga butiks- och fabriksbyggnad, som tas i beaktande i byggnadens skala. Den långsmala bygganden i två våningar delas upp i tre delar med hjälp av indragna ingångar eller andra arkitektoniska teman och planteringar som hör samman med dessa. Byggnadens fasader är inklädda med timmer. Avståndet mellan Snickaregatans gatuområde och byggnaden är två meter och därmed kan man plantera växter och placera nödvändiga cykelplatser för kunder bredvid byggnaden. Trädraden vid Svarvaregatan ska bevaras och kompletteras.

I detaljplanen anvisas 5 100 m² våningsyta för verksamhetslokaler, varav 100 m² vy ska anvisas för affärslokaler. Efter detaljplaneändringen uppgår områdets kvarterseffektivitet till 1,02. Tomtens byggrätt minskar med 6 200 m² vy, eftersom den sökande ansåg att en byggnad med mer än två våningar inte lämpar sig för det planerade användningsändamålet.

Beslut som detaljplaneändringen bygger på

Enligt Generalplan 2016 för Helsingfors är området ett affärs- och servicecentrum C1 som ska utvecklas som en funktionell blandning av affärer, offentlig service, verksamhetslokaler, förvaltning, boende, parker, rekreations- och motionstjänster samt stadskultur. Enligt Helsingfors underjordiska generalplan 2021 (nr 12704) löper en reservering för en riktgivande planerad trafiktunnel längs Borgbyggarvägen. Den aktuella detaljplaneändringen stämmer överens med dessa generalplaner.

Detaljplaneändringen bidrar till att staden kan nå målen i stadsstrategin 2021–2025 genom att möjliggöra flexibla verksamhetslokaler och förstärka förutsättningarna för företagsverksamhet i området.

Staden utarbetade 2015 planeringsprinciper för Hertonäs företagsområde, vilka ställer upp mål för områdets utveckling. I planeringsprinciperna har företagsområdet delats upp i ett område för verksamhetslokaler och ett centrumområde. Målet med området för verksamhetslokaler är att såväl upprätthålla förutsättningarna för den nuvarande företagsverksamheten som möjliggöra ny företagsverksamhet. I centrumområdet är målet en effektivt byggd urban miljö för blandade funktioner och att bebyggelsen i området delvis görs om till boende. Enligt planeringsprinciperna ligger planområdet i den del av centrumområdet som förblir ett område för verksamhetslokaler, tjänster och affärer. Detaljplaneändringen stämmer överens med planeringsprinciperna för Hertonäs företagsområde.

Områdets förutsättningar och nuläge

Planområdet ligger i södra delen av Hertonäs företagsområde. I planområdets närmiljö ligger företagsområdets industri- och lagertomter med byggnader i 3–5 våningar, vilket är typiskt för företagsområdet. I planområdet ligger två byggnader som används som produktions- och lagerlokaler. I hörnet av Snickaregatan och Svarvaregatan ligger en småindustribyggnad som färdigställdes 1959 och är ett exempel på företagsområdets typiska ursprungliga byggnadsbestånd. När stadsmuseet gjorde en inventering år 2009 föreslog det emellertid inte att byggnaden skulle skyddas.

För området gäller en detaljplan från 2011, som bara gäller den aktuella tomten. I detaljplanen anvisas byggrätt på totalt 11 300 m² vy för verksamhetslokaler på tomten. För byggnaden i hörnet av Snickaregatan och Svarvaregatan finns en bestämmelse om att byggnadens stadsbildsmässiga karaktär ska bevaras vid renoveringar. Bestämmelsen har inte tolkats som en egentlig skyddsbestämmelse.

Kvartersområdena är privatägda. Detaljplaneändringen har utarbetats på ansökan och innehållet har förhandlats fram med sökanden.

Kostnader för detaljplaneändringen

Det medför inga kostnader för staden att genomföra detaljplaneändringen.

Detaljplaneändringen medför ingen avsevärd nytta för markägarna, vilket betyder att det inte behövs något förfarande med markanvändningsavtal i enlighet med stadsstyrelsens beslut 26.4.2021 (§ 310).

Växelverkan under beredningen av detaljplaneändringen

Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen, samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanen har man samarbetat med olika parter inom stadsmiljösektorn samt med följande parter:

  • Helen Ab
  • Helen Elnät Ab
  • samkommunen Helsingforsregionens miljötjänsters (HRM) vattenförsörjning
  • kultur- och fritidssektorns stadsmuseum
  • social-, hälsovårds- och räddningssektorn

Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde bevarande av de befintliga byggnaderna och en trädrad vid Svarvaregatan. Dessutom konstaterades att förslaget till detaljplaneändring inte förutsätter att vattenförsörjningen byggs ut eller ledningar flyttas.

Önskemålen i stadsmuseets ställningstagande har beaktats i planläggningsarbetet så att staden har utrett möjligheterna att återanvända och vidareförädla bygganden i hörnet av Snickaregatan och Svarvaregatan. En tillståndsbedömning av byggnaden har gjorts. I bedömningen ingick rekommendationer om reparationsåtgärder. Dessutom har den befintliga byggnadens och nybyggnadens användningsmöjligheter och lämplighet för den moderna företagsverksamhetens behov jämförts.

Önskemålet om att bevara den stadsbildsmässigt värdefulla trädraden vid Svarvaregatan har beaktats i planens bestämmelser om gårdsområden. HRM:s ställningstagande om vattenförsörjningen har förmedlats vidare för kännedom till den som sökt detaljplaneändring.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet handlade om hur den i referensplanen föreslagna nybyggnadens yttre arkitektur påverkar fåglarnas säkerhet. I åsikterna uttrycktes dessutom oro över huruvida fåglarnas häckningsplatser på området kommer att bevaras och tryggas.

Åsikterna har beaktats i planläggningen så att säkerhetsaspekterna för fåglar i nybyggnadens arkitektur styrs genom bestämmelser och träd och buskar planteras på delar av tomten för att trygga tillgången till häckningsplatser. Trädraden vid Svarvaregatan ska enligt planen bevaras och vid behov förnyas.

Det kom in en skriftlig åsikt.

Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)

Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt 18.3–18.4.2024, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen. Ett brev om att detaljplaneförslaget hålls framlagt skickades till en markägare bosatt i en annan kommun (den sökande).

Det kom in en anmärkning mot detaljplaneförslaget. Påpekandena i anmärkningen gällde tryggandet av fåglarnas häckningsplatser i nybyggnaden.

Följande aktörer gav utlåtande:

  • Helen Elnät Ab
  • HRM
  • stadsmuseet

I utlåtandena påpekades behovet av en transformatorstation på tomten och konstaterades att de tidigare påpekandena i ställningstagandena om bevarandet av trädraden vid Svarvaregatan och den befintliga byggnaden hade beaktats och utretts.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget varit offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.

Det som ingår i påpekandena har beaktats i den utsträckning det är ändamålsenligt med hänsyn till detaljplanemålen.

Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter.

Närmare motiveringar

Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Close

Kaupunginhallitus 02.09.2024 § 503

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 43. kaupunginosan (Herttoniemi, Herttoniemen yritysalue) korttelin 43061 tontin 1 asemakaavan muutoksen 4.6.2024 päivätyn piirustuksen nro 12904 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 04.06.2024 § 319

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 4.6.2024 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12904 (liite  nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee  43. kaupunginosan (Herttoniemi, Herttoniemen yritysalue) korttelin 43061 tonttia 1.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteeseen, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijalta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
    • Kiinteistö Oy Helsingin Puusepänkatu 11: 7 000 euroa
Käsittely

Asian aikana kuultavina oli arkkitehti Elina Rytkönen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Julia Rytkönen, arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 52390

julia.rytkonen@hel.fi

Anu Kuutti, tiimipäällikkö, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 37154

anu.kuutti@hel.fi

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi

Marko Ahola, johtava maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 37868

marko.ahola@hel.fi

Hanna Ilmonen, projektipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37255

hanna.ilmonen@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 18.01.2024 § 3

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12904 pohjakartan kaupunginosassa 43 Herttoniemi. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12904
Kaupunginosa: 43 Herttoniemi
Kartoituksen työnumero: 60/2023
Pohjakartta valmistunut: 20.12.2023
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 09 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi
Close

This decision was published on 17.09.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolen är öppen måndag–fredag kl. 8.00-16.15.

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.