Hankesuunnitelma, uusi monitoimitalo, Seulastentie 11, Suutarila, kaupunkiympäristön toimiala
Projektplan för en ersättande nybyggnad för Skomakarböle allaktivitetshus (Plejadvägen 11)
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen, daterad 2.11.2023, för en ersättande nybyggnad för Skomakarböle allaktivitetshus, som genomförs som ett livscykelprojekt. Enligt projektplanen omfattar projektet cirka 10 750 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 52 miljoner euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för augusti 2023. Maximipriset binds till byggnadskostnadsindex.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektplanen gäller byggande av en ersättande nybyggnad för skolan Suutarilan ala-asteen koulu, daghemmet Seulanen och biblioteks- och ungdomstjänster samt skolan Suutarinkylän peruskoulu (Kopparängsgränden 2A och Lidmalmsvägen 8) och daghemmet Vaskiniitty (Kopparängsgränden 2), vilka i nuläget är verksamma i Skomakarböle allaktivitetshus (Plejadvägen 11). Avsikten är att nybyggnaden ska vara möblerad och kunna tas i bruk senast i januari 2027.
I samband med projektet avstår staden från lokalerna i Skomakarböle allaktivitetshus, dvs. servicecentralens och Suutarinkylän peruskoulus lokaler på Kopparängsgränden 2. Stadsmiljösektorn granskar de lokaler som blir lediga på Kopparängsgränden 2 som en del av en mer omfattande utveckling av området. Meningen är att senare delvis ändra Suutarinkylän peruskoulus lokaler på Lidmalmsvägen 8 till lokaler för småbarnspedagogik. För de skollokaler som fostrans- och utbildningssektorn eventuellt inte behöver söker staden andra användningsändamål utifrån utrymmesbehovet i området.
Behov
Tekniska och ekonomiska motiveringar
Det är inte ekonomiskt lönsamt att bygga om Skomakarböle allaktivitetshus nuvarande lokaler eftersom huset behöver omfattande hustekniska reparationer och utbyggnad. Den nuvarande byggnaden kan ersättas med en nybyggnad på samma tomt. Rivningen av den befintliga byggnaden har behandlats i samråd med planläggningen och stadsmuseet. Rivningslov har beviljats 15.6.2023.
Granskning av området med tanke på fostrans- och utbildningssektorns och kultur- och fritidssektorns verksamhet
Utgående från fostrans- och utbildningssektorns, stadsmiljösektorns och kultur- och fritidssektorns utredning om servicelokalsnätet (28.5.2021) är en nybyggnad för Skomakarböle allaktivitetshus en nödvändig del av servicenätet i Skomakarböle distrikt. I planeringen av servicenätet har man beaktat både den lokalkapacitet som är under byggnad och den befintliga lokalkapaciteten. I planeringen av verksamhetsställets storlek har den långsiktiga utvecklingen av den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken i området beaktats, likaså behovet av lokaler för kultur- och fritidssektorns tjänsteproduktion.
Funktionella motiveringar med tanke på den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken
Allaktivitetshusets nuvarande lokaler på Plejadvägen 11 inrymmer för tillfället Suutarilan ala-asteen koulu med 345 elever, daghemmet Seulanen med lokalplatser för 140 barn, ett bibliotek, ungdomstjänster och mun- och tandvårdstjänster. Byggnaden är i dåligt skick och för liten för det nya lokalprogrammet.
Funktionella motiveringar med tanke på ungdomstjänsterna
Skomakarböle ungdomsgård utgör en del av den lokala servicen i nordöstra Helsingfors. Ungdomsservicen bedömer servicebehovet på lokal nivå utgående från socioekonomiska variabler och genom att identifiera ungdomarnas behov. Möjligheterna att ha lätt tillgång till servicen granskas ur ett tillgänglighetsperspektiv. Då ska särskild uppmärksamhet fästas vid barnens och ungdomarnas möjligheter i området. Skomakarböle har identifierats som ett område i behov av positiv särbehandling. Grundorsakerna för utslagning kan påverkas genom att förbättra lokallösningarna i området.
Tidigare beslut
Fostrans- och utbildningsnämnden beslutade 3.5.2022 (§ 103) slå samman Suutarilan ala-asteen koulu och Suutarinkylän peruskoulu till en enhetlig grundskola från och med 1.8.2025.
Fostran- och utbildningsnämnden godkände 24.10.2023 (§ 244) projektets behovsutredning. Kultur- och fritidsnämnden godkände 31.10.2023 (§ 153) projektets behovsutredning.
Projektplan
För projektet har utarbetats en projektplan, daterad 2.11.2023, i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn.
Dagliga kund- och lokalplatser för eleverna och användarna av Skomakarböle allaktivitetshus ordnas enligt följande:
Fostrans- och utbildningssektornårskurserna 1–9 inom grundläggande utbildning: 708 eleverdaghemmet: 224 barn (lokalplatser)personal 147 personertotalt 1 079 personer Kultur- och fritidssektornbiblioteket 200–600 besökarebibliotekspersonalen 6 personerungdomslokalerna 50–100 ungdomarpersonalen i ungdomslokalerna 4 personertotalt 250–710 personer
Nybyggnaden planeras och byggs i överensstämmelse med dagens vanliga kvalitetsnivå och i enlighet med de gällande byggbestämmelserna och stadens egna planeringsanvisningar. Lokalerna planeras så att de blir hälsosamma, trygga och trivsamma. Allaktivitetshusets lokaler planeras så att invånarna kan utnyttja dem flexibelt.
Projektplanen finns i bilaga 1. Bilagorna till projektplanen finns i bilagematerialet.
Fostrans- och utbildningspersonalen engageras i projektet
Daghemmets och skolans företrädare har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Den respons som har kommit in i och med delaktiggörandet har beaktats i utarbetandet av planerna. Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten.
Modell för livscykelprojekt
Skomakarböle allaktivitetshus byggs i form av ett livscykelprojekt som går ut på att den som genomför projektet, dvs. serviceproducenten, ansvarar för rivningen av de gamla byggnaderna samt för planeringen, uppförandet och underhållet av nybyggnaden under en period på 20 år.
Serviceproducenten ansvarar för att användbarhetskraven uppfylls i objektet under en serviceperiod på 20 år och för att byggnaden är i överenskommet överlåtelseskick vid utgången av avtalsperioden. Serviceproducenten väljs genom konkurrenspräglad dialog och en del av planeringsarbetet genomförs under projektets underhandlingsfas. Serviceproducenten planerar och förverkligar lösningar som säkerställer objektets användbarhet på ett kostnadseffektivt sätt i enlighet med de fastställda målen. Serviceproducenten ansvarar för att objektets kondition, förhållanden och tekniska restvärde är förenliga med serviceavtalet under serviceperioden på 20 år och vid dess utgång.
Val av serviceproducent för livscykelprojektet
Serviceproducenten väljs genom konkurrenspräglad dialog där beställaren, dvs. staden, väljer ut anbudsgivare till projektets underhandlingsfas bland de kandidater som uppfyller minimikraven. Anbudsgivarna lämnade in de slutliga anbuden i december 2023.
Anbuden poängsattes utgående från bästa förhållande mellan pris och kvalitet som urvalsgrund, där kvaliteten får vikten 50 % och priset vikten 50%. Jämförelsekriterierna är planlösningens funktionalitet, arkitektoniska lösningar och lämplighet i miljön, aspekten för livscykelprojekt och hållbar utveckling, genomförandet av tjänster och underhåll samt underhållsplanen. Beslutet om val av serviceproducent för livscykelprojektet fattas efter att stadsfullmäktige har beslutat om godkännande av projektplanen.
Projektets omfattning
Projektets totala omfattning är cirka 10 750 m² bruttoyta och 9 499 m² lägenhetsyta.
Byggnadskostnader
Maximipriset för projektet uppgår till 52 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för augusti 2023 (byggnadskostnadsindex 111,1). I priset ingår beredning, riskreserveringar och upphandling av ett konstverk inom projektet. Investeringskostnaderna för lokalerna beräknas bli 29 067 euro per användare.
Entreprenadspriset binds till byggnadskostnadsindex eftersom publiceringen av anbudsprisindex, som staden hittills tillämpat, slutar vid utgången av mars 2024. Enligt anvisningarna för hantering av lokalprojekt binds maximipriset till anbudsprisindex under normal konjunktur. I en undantagssituation kan byggnadsprisindex användas.
Underhållskostnader
Serviceproducenten för livscykelprojektet ansvarar för byggnadens underhåll under serviceperioden på 20 år. Underhållet omfattar ledning, organisering och underhåll av fastigheten och områdena utomhus, uppvärmning och städning. Den underhållskostnad som betalas till serviceproducenten täcks av den underhållshyra som betalas av användaren (se punkt Kostnader för att använda lokalerna).
Avtalet omfattar dessutom de investeringar som stämmer överens med underhållsplanen under en tidsperiod på 20 år i kostnadsnivån vid anbudstidpunkten. De underhållsinvesteringar som betalas till serviceproducenten täcks av den kapitalhyra som betalas av staden.
Kostnader för att använda lokalerna
En preliminär uppskattning av den totala hyran för byggnaden, beräknad på basis av maximipriset för projektets investeringskostnader, är 339 092 euro i månaden, dvs. 4 069 105 euro per år. Grunden för hyran per kvadratmeter är 9 499 m² lägenhetsyta. Totalhyran för livscykelobjektet uppgår till cirka 35,70 euro/m² lägenhetsyta i månaden och totalhyrans uppdelning är följande: kapitalhyra 23,92 euro/m² lägenhetsyta i månaden, arrende 0,58 euro/m² lägenhetsyta i månaden, underhållshyra 8,67 euro/m² lägenhetsyta i månaden, omkostnader 0,67 euro/m² lägenhetsyta i månaden och underhållshyrans tillägg 1,85 euro/m² lägenhetsyta i månaden.
Fostrans- och utbildningssektorns andel av den totala hyran blir 295 470 euro i månaden och kultur- och fritidssektorns andel 43 623 euro i månaden.
Den slutliga hyran beräknas på basis av projektets verkliga kostnader efter att projektet har fullbordats. I modellen för livscykelprojekt ansvarar serviceproducenten för att de tekniska kraven för objektets överlåtelseskick uppfylls, dvs. byggnadens slitage är ca 15 procent efter en period på 20 år.
Projektfinansiering
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som bifogats budgeten för år 2024, har det reserverats 54,6 miljoner euro för att planera och genomföra projektet under perioden 2025–2026.
Projektet för rivning av det nuvarande allaktivitetshuset anges i byggnadsprogrammet som ett separat projekt, men det inkluderas i livscykelprojektet.
Projektets genomförande och tidsplan
Stadsmiljösektorns lokalservice överför ansvaret för projektets genomförande och underhåll till den serviceproducent som väljs för livscykelprojektet, men ansvarar för och övervakar att genomförandet och underhållet sköts väl.
Enligt den målsatta tidsplanen fattas beslutet om val av livscykelprojektets serviceproducent, som ansvarar för planeringen och genomförandet av projektet, i februari 2024. Det är meningen att byggarbetet ska inledas med rivningen av det gamla allaktivitetshuset i början av 2025 och att lokalerna ska vara färdiga i oktober 2026, så att de tas i bruk i januari 2027. Serviceproducenten för livscykelprojektet ansvarar för underhållet under en serviceperiod på 20 år.
Tillfälliga lokaler
Meningen är att de nuvarande lokalerna tas ur bruk vid årsskiftet 2024/2025 och verksamheten fortsätter i tillfälliga lokaler som uppförs på Kopparängsgränden 5 tills nybyggnaden blir färdig. Årskurserna 1–6 inom den grundläggande utbildningen, daghemmet och biblioteks- och ungdomstjänsterna använder tillfälliga lokaler 1/2025–12/2026. Mun- och tandvården använder tillfälliga lokaler 1/2025–12/2030.
Stadsfullmäktige har 11.10.2023 (§ 237) beslutat hyra tillfälliga volymelement för den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, biblioteks- och ungdomstjänsterna samt mun- och tandvården.
Bedömning av konsekvenser för barn
I byggandet av lokalerna och gården säkerställs en trygg och hälsosam verksamhetsmiljö för barn. Det säkerställs i trafikplaneringen att barnen har trygga gång- och cykelförbindelser till byggnaden och dess närområden. Barnens möjligheter att tryggt ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats i planeringen.
Utlåtanden
Fostrans- och utbildningsnämnden har 16.1.2023 (§ 11) tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande och konstaterat att projektplanen motsvarar fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål. Utlåtandet finns i sin helhet i beslutshistorien.
Kultur- och fritidsnämnden har tillstyrkt projektplanen i ett utlåtande 16.1.2023 (§ 3). Utlåtandet finns i sin helhet i beslutshistorien.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 12.02.2024 § 89
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Suutarilan monitoimitalon elinkaarihankkeena toteutettavan, korvaavan uudisrakennuksen 2.11.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 10 750 brm² ja enimmäishinta on arvonlisäverottomana 52 miljoonaa euroa elokuun 2023 kustannustasossa. Enimmäishinta sidotaan rakennuskustannusindeksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 16.01.2024 § 11
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 2.11.2023 päivätystä peruskoulun ja päiväkodin korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta Suutarilaan osoitteeseen Seulastentie 11 (liite 1). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt hankkeen tarveselvityksen 24.10.2023. Hankesuunnitelma on tarveselvityksen mukainen.
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Seija Serovuo, suunnittelija, puhelin: 310 25897
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 16.01.2024 § 3
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 2.11.2023 päivätystä kirjaston ja nuorisotilan korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta Suutarilaan osoitteeseen Seulastentie 11 (liite 1).
Elinkaarihankemallin takia hankesuunnitelma ei sisällä viitesuunnitelmia. Hanke esitellään kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle tarkemman suunnittelun käynnistyessä helmikuussa 2024. Työsuojelun lausunto tulee ottaa huomioon jatkosuunnittelussa.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat tilapalvelupäällikkö Matti Kuusela ja arkkitehti Mustafa Gürler. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783
Mustafa Gürler, arkkitehti, puhelin: 09 310 26435
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 02.11.2023 § 104
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Seulastentie 11 Suutarilan monitoimitalon elinkaarihankkeena toteutettavan korvaavan uudisrakennuksen 2.11.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 52 miljoonaa euroa elokuun 2023 kustannustasossa ja laajuus on noin 10 750 brm² ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ja kulttuurin- ja vapaa-ajan toimiala antavat hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua ja muuta valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ari Hulkkonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925
Juha Leoni, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21430
This decision was published on 05.03.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174