Hankesuunnitelma, Koskelan ala-asteen ja Koskelan päiväkodin perusparannus ja laajennus, Juhana-herttuantie 13, kaupunkiympäristön toimiala
Projektplan för ombyggnad och tillbyggnad av Koskelan ala-aste och daghemmet Herttua
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad och tillbyggnad av lågstadieskolan Koskelan ala-aste och daghemmet Herttua, daterad 12.12.2023, enligt vilken projektet omfattar cirka 5 668 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 26 450 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för augusti 2023.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektets behövlighet
Lågstadieskolan Koskelan ala-astes och daghemmet Herttuas nuvarande lokaler behöver en övergripande och omfattande ombyggnad. Dessutom är lokalerna otillräckliga för det ökande antalet användare och motsvarar inte till alla delar verksamhetsmålen. I en granskning av servicenätet i Gumtäkt, Kottby och Forsby konstaterades att daghemmet Herttua behöver lokaler för cirka 250 barn i daghemsåldern och skolan Koskelan ala-aste lokaler för 250 elever.
I daghemmet finns nu platser för cirka 100 barn och lågstadiets elevantal uppgår till cirka 100. Skolan ligger på adressen Hertig Johans väg 13 och daghemmet på Hertig Johans väg 13b.
Utöver de huvudsakliga lokalerna har skolan tilläggslokaler på Kottbyvägen 8. Efter ombyggnaden och tillbyggnaden kan skolan avstå från tilläggslokalerna.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 283) projektets behovsutredning.
Projektplan
Projektplanen gäller en omfattande teknisk och funktionell ombyggnad av Koskelan ala-astes och daghemmet Herttuas nuvarande byggnader samt en tillbyggnad. Tillbyggnaden kopplar ihop de nuvarande byggnaderna, som är föremål för ombyggnaden, till en funktionell helhet. Lokalerna planeras för 250 elever inom den grundläggande utbildningen och 250 barn i daghemsåldern.
Under projektet byts de hustekniska installationerna ut och förbättras energieffektiviteten. Dessutom repareras de skadade fasaderna, fönstren och yttertaket samt fuktskadade konstruktioner. I samband med projektet ska lokalerna moderniseras och tillgängliga lokaler utrustas för skolans och daghemmets verksamhet.
Ombyggnaden och tillbyggnaden planeras och genomförs i överensstämmelse med dagens normala kvalitetsnivå och i enlighet med gällande byggbestämmelser och stadens egna planeringsanvisningar. Lokalerna planeras så att de blir hälsosamma, säkra och trivsamma. Lokalerna gör det möjligt att ordna verksamhet i enlighet med den nuvarande planen för småbarnspedagogik. I och med ombyggnaden och tillbyggnaden får daghemmet tidsenliga och trivsamma lokaler där man kan ordna mångsidig verksamhet.
Den detaljplaneändring som projektet förutsätter vann laga kraft i april 2024. I detaljplanen har kvartersområdet delats in i separata områden för daghem, förskola och skolelever så att skolgården fortfarande ligger bredvid Hertig Johans väg medan daghemsgården ligger väster och norr om det nuvarande daghemmet, delvis på den nuvarande lekparkens område. Ett stängsel med en grind kommer att skilja åt daghems- och skolgården.
Gårdsdäcket mellan nybyggnaden och den ombyggda skolan används som idrotts- och verksamhetsområde för skolans elever. Från gårdsdäcket går det att nå nybyggnadens omklädnings- och tvättrum.
Lokalerna planeras så att invånare och lokala grupper kan ordna verksamhet och evenemang i dem.
I planeringen av gårdsområdena bevaras så mycket som möjligt av växtligheten på tomten, beaktas verksamhetens krav i olika väderförhållanden och säkerställs fungerande förbindelser till de närliggande grönområdena.
En projektplan daterad 12.12.2023 har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av projektet har representanter från byggnadstillsynstjänsterna, miljötjänsterna, stadsmuseet och räddningsverket, samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd och tillgänglighetsombudet hörts som experter.
Projektplanen finns i bilaga 1.
Fostrans- och utbildningspersonalen engageras i projektet
Representanter för småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och utvecklingstjänsterna har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Personalen engageras även i den fortsatta utvecklingen av planerna i användarworkshopar i faserna för översiktsplanering och byggplanering.
Projektets omfattning
Projektet omfattar 5 668 m² bruttoyta och 4 929 m² lägenhetsyta.
Byggkostnader
Projektets byggkostnader uppgår till sammanlagt högst 26 450 000 euro, exklusive mervärdesskatt, i kostnadsnivån för augusti 2023.
Ombyggnadens byggkostnader är cirka 6,9 miljoner euro (4 726 euro/m² bruttoyta) för skolans del och cirka 6,1 miljoner euro (4 507 euro/m² bruttoyta) för daghemmets del. Byggkostnaderna för skolans och daghemmets tillbyggnad uppgår till cirka 13,4 miljoner euro (4 689 euro/m² bruttoyta).
Projektkostnaderna höjs bland annat att grundläggningsförhållandena på grund av objektets särdrag är svåra samt av ett omfattande behov av byggnads- och hustekniska reparationer. Kostnadseffekten av dessa faktorer uppgår till cirka 930 000 euro exklusive mervärdesskatt och ingår i projektets totalkostnader.
Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn
Den interna hyran för de ombyggda lokalerna och tillbyggnaden är 29,8 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Av detta är kapitalhyrans andel 24,2 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans andel 4,1 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Den totala hyran uppgår till cirka 146 919 euro i månaden och årshyran blir cirka 1,8 miljoner euro. Hyran per kvadratmeter grundar sig på en lägenhetsyta på 4 929 m².
Skolans andel av den interna hyran uppgår till cirka 1,1 miljoner euro om året (2 976 m² lägenhetsyta) och daghemmets till cirka 700 000 euro om året (1 953 m² lägenhetsyta).
Den nuvarande interna hyran för skolan och daghemmet är 18,9 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. cirka 450 000 euro om året. Hyran per kvadratmeter grundar sig på den nuvarande hyrda lägenhetsytan på 1 980 m².
Den slutliga kapitalhyran justeras efter kostnaderna i entreprenadskedet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Projektfinansiering
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som bifogats 2024 års budget, har det reserverats sammanlagt 23,5 miljoner euro för att planera och genomföra projektet under perioden 2026–2028.
Projektets ökade finansieringsbehov beaktas då förslaget till nytt byggnadsprogram bereds.
Projektets genomförande och tidsplan
Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.
Avsikten är att byggarbetena inleds i juni 2026 och blir färdiga i juni 2028. Enligt tidsplanen inleds verksamheten i lokalerna i augusti 2028.
Tillfälliga lokaler
Skolan Koskelan ala-aste och daghemmet Herttua flyttar från Hertig Johans väg 13 till tillfälliga lokaler tills ombyggnaden och tillbyggnaden är färdiga. De tillfälliga lokalerna finns på adressen Backasgatan 84.
Stadsstyrelsen beslutade 2.10.2023 (591 §) fortsätta hyra ut lokaler vid Backasgatan 84 till den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken för tillfällig användning. De tillfälliga lokalerna är en lösning som stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn beredde i samarbete med lokalernas användare. Beslutet finns i bilagematerialet.
Den beräknade hyran för de tillfälliga lokalerna uppgår till 17,06 euro/m² i månaden, dvs. cirka 150 000 euro om året. Hyran per användare bestäms enligt elev- och barnantalet i respektive användningsfas.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande och bedömning av konsekvenserna för barn
Fostrans- och utbildningsnämnden har 14.5.2024 (§ 110) tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande. Fostrans- och utbildningsnämnden konstaterar att projektet väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning. Dessutom anser fostrans- och utbildningsnämnden att det är viktigt att särskilt se till att de allra yngsta eleverna får tillfälliga lokaler vid Kottbyvägen, eftersom de tillfälliga lokalerna på Backasgatan ligger rätt så långt från Forsby. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Vid byggandet av lokalerna och gården säkerställs en säker och hälsosam verksamhetsmiljö för barn. Vid trafikplaneringen säkerställs att barnen har säkra gång- och cykelförbindelser till byggnaden och dess närområden. Barnens möjligheter att säkert ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats i planeringen.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 09.09.2024 § 531
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Koskelan ala-asteen ja päiväkoti Herttuan perusparannuksen ja laajennuksen 12.12.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 5 668 brm² ja enimmäishinta arvonlisäverottomana on 26 450 000 euroa elokuun 2023 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.05.2024 § 110
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 12.12.2024 päivätystä Koskelan ala-asteen ja päiväkoti Herttuan hankesuunnitelmasta (liite 1).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt hankkeen tarveselvityksen 12.12.2023. Hankesuunnitelma on tarveselvityksen mukainen.
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että Mäkelänkadun väistötilojen sijaitessa varsin kaukana Koskelasta, kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että kaikkein pienimmille oppilaille turvataan väistötilat Käpyläntieltä.
Käsittely
Vastaehdotus:
Sini Korpinen: Lisätään kappale:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että Mäkelänkadun väistötilojen sijaitessa varsin kaukana Koskelasta, kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että kaikkein pienimmille oppilaille turvataan väistötilat Käpyläntieltä.
Kannattaja: Mirita Saxberg
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi yksimielisesti Sini Korpisen vastaehdotuksen.
Esittelijä
Lisätiedot
Tommi Kantanen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21663
Sirpa Juuri, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 43226
Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 23148
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 07.03.2024 § 22
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Juhana-herttuantie 13, 00600 Helsinki toteutettavan Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannuksen ja laajennuksen 12.12.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 26 450 000 euroa elokuu 2023 kustannustasossa ja laajuus noin
5 668 brm² ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Juha Polvinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21291
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472
This decision was published on 02.10.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174