Vuokrausperiaatteet, kiinteistöjen vuokraaminen eri puolelta Helsinkiä, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne

HEL 2023-015557
More recent handlings
Case 5. / 90 §

Arrendeprinciper för fastigheter som utarrenderas till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde följande arrendeprinciper för de fastigheter som utarrenderas till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab (FO-nummer 3251002-1):

  • Fastigheterna utarrenderas genom arrendeavtal som gäller tills vidare och har en uppsägningstid på högst tre (3) år.
  • I övrigt tillämpas arrendeprinciper godkända av stadsmiljönämnden 15.2.2022 (§ 97), stadsmiljösektorns sedvanliga arrendevillkor och eventuella tilläggsvillkor bestämda av den tjänsteinnehavare som fattar beslutet om utarrendering.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Bakgrund

Stadsfullmäktige godkände 22.9.2021 (§ 282) en överlåtelse av trafikaffärsverkets verksamhet, med undantag av de funktioner som gäller metrons infrastruktur- och trafikeringsavtal, till ett aktiebolag som bildas och som omedelbart fortsätter affärsverksamheten. Dessutom godkände stadsfullmäktige kapitalarrangemang med syfte att bilda bolaget och överföra trafikaffärsverkets funktioner.

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab (FO-nummer 3251002-1) inledde sin verksamhet 1.2.2022. Avsikten är att utarrendera olika tomter och områden avsedda för bland annat depåer, likriktarstationer, parkering och tågstationer för bolagets verksamhet. Meningen är att arrendeavtalen ska träda i kraft retroaktivt 1.2.2022.

Arrendeprinciper

Stadsmiljönämnden godkände 15.2.2022 (§ 97) arrendeprinciper för utarrendering av markområden till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab. Principerna gällde bland annat prissättning av olika arrendeobjekt samt särskilda villkor enligt arrendetyp. Enligt principerna tillämpas en uppsägningstid på ett år på arrendeavtal som gäller tills vidare. Uppsägningstiden på ett år är den längsta möjliga inom stadsmiljönämndens befogenheter i enlighet med 16 kap. 1 § 2 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan.

Under preciserande förhandlingar med bolaget har det kommit fram att det är motiverat att vid en del utarrenderingar bevilja arrendetagaren en längre uppsägningstid än brukligt för avtal som gäller tills vidare. Många objekt, såsom bolagets likriktarstationer för spårvägstrafiken, är sådana att det praktiskt taget är omöjligt att hitta en ny plats för dem och ordna ersättande funktioner med en uppsägningstid på ett år. I syfte att säkerställa att trafiken löper störningsfritt är det motiverat att ingå avtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på högst tre år.

Dessa arrendeprinciper kommer att tillämpas på alla tills vidare gällande nuvarande och nya arrendeavtal med Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.

Enligt 16 kap. 1 § 2 mom. 2 punkten i förvaltningsstadgan beslutar eller godkänner stadsmiljönämnden, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om att utarrendera fastigheter som förvaltas av sektorn med arrendeavtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på över ett år, om stadsfullmäktige har fastställt allmänna arrendeprinciper.

Stadsmiljönämnden har 4.4.2023 (§ 194) överfört dessa befogenheter till tjänsteinnehavarna i stadsmiljösektorns tomtenhet. Eftersom det i vissa fall är fråga om tills vidare gällande arrendeavtal med en uppsägningstid på över ett år ska stadsfullmäktige fastställa de allmänna arrendeprinciperna.

Close

Kaupunginhallitus 15.04.2024 § 225

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto vahvistaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle (Y-tunnus 3251002-1) vuokrattaville kiinteistöille seuraavat vuokrausperiaatteet:

  • Toistaiseksi voimassa olevin maanvuokrasopimuksin vuokrattavat kiinteistöt vuokrataan enintään kolmen (3) vuoden irtisanomisajalla.
  • Muutoin noudatetaan kaupunkiympäristölautakunnan 15.2.2022 § 97 § hyväksymiä vuokrausperiaatteita, kaupunkiympäristön toimialan tavanomaisia vuokrausehtoja sekä vuokrauspäätöksen tekevän viranhaltijan mahdollisesti määräämiä lisäehtoja.
Käsittely

Esteelliset: Tuomas Rantanen
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 30.01.2024 § 63

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle (Y-tunnus 3251002-1) vuokrattaville kiinteistöille vahvistetaan seuraavat vuokrausperiaatteet:

  • Toistaiseksi voimassa olevin maanvuokrasopimuksin vuokrattavat kiinteistöt vuokrataan enintään kolmen (3) vuoden irtisanomisajalla
  • Muutoin noudatetaan kaupunkiympäristölautakunnan 15.2.2022 (97 §) hyväksymiä vuokrausperiaatteita, kaupunkiympäristön toimialan tavanomaisia vuokrausehtoja sekä vuokrauspäätöksen tekevän viranhaltijan mahdollisesti määräämiä lisäehtoja.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Tuomas Heikkilä, johtava tarkastaja: 09 310 21209

tuomas.heikkila@hel.fi
Close

This decision was published on 01.05.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi