Hankesuunnitelma, korvaava uudisrakennus, RUNO 40, Runonlaulajantie 40, Kannelmäen peruskoulu
Projektplan för ersättande nybyggnad för Kannelmäen peruskoulus verksamhetsställe vid Runosångarvägen
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en ersättande nybyggnad för Kannelmäen peruskoulus verksamhetsställe vid Runosångarvägen, daterad 20.12.2023, enligt vilken projektet omfattar cirka 7 674 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 36 450 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för september 2023.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektets behövlighet
Lokalerna i Kannelmäen peruskoulus skolhus vid Runosångarvägen 40 räcker inte längre till för servicebehovet i området. Skolhuset är ritat för 430 elever och uppfördes i enlighet med 1960-talets byggnadsprinciper. På tomten finns förutom det egentliga skolhuset tre tilläggspaviljonger. Paviljongerna uppfördes på 2010-talet för att svara på behovet hos det ökade antalet elever. Skolhuset och tilläggslokalerna på verksamhetsstället har för tillfället sammanlagt cirka 610 elever.
Skolhuset har riskkonstruktioner och har trots flera reparationer fortfarande problem med inomhusluften och behöver byggas om i stor omfattning. Skolans planlösning baserar sig på en sidokorridor och motsvarar dessutom inte dagens mål för undervisningslokaler. Skolgården vetter mot Tavastehusledens buller- och partikelområde.
Kannelmäen peruskoulu är verksam på fyra olika verksamhetsställen. På Runosångarvägen 40 ordnas undervisning för årskurserna 5–9. På de tre andra verksamhetsställena ordnas undervisning för årskurserna 1–4.
Fostran- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 284) projektets behovsutredning.
Projektplan
Avsikten är att bygga nya lokaler för eleverna i årskurserna 5–9 på Kannelmäen peruskoulus verksamhetsställe vid Runosångarvägen. Skolan kommer att ha 750 elevplatser.
För den grundläggande utbildningen byggs pedagogiskt mångsidiga och ändamålsenligt dimensionerade lokaler som främjar verksamheten och garanterar eleverna en bra miljö för lärande och uppväxt. Lokalerna planeras i enlighet med stadens dimensioneringsprinciper och planeringsanvisningar och dessa gör det möjligt att verkställa läroplanens mål och svara på servicebehoven i Gamlas.
Lokalerna planeras så att de bildar en hälsosam, trygg, trivsam och tillgänglig inlärningsmiljö som passar för alla elever och stöder deras uppväxt och utveckling. Lokalerna planeras så att de blir ändamålsenliga och trygga, vilket bidrar till att invånarna aktivt kan använda lokalerna. I skolan genomförs konst i enlighet med enprocentsprincipen.
Vid planeringen har särskild uppmärksamhet fästs vid husets koldioxidavtryck, resursklokheten, förnybara energikällor, dagvatten och byggdelarnas återanvändning.
Gårdsområdena utrustas med lek- och idrottsredskap i syfte att främja elevernas fysiska färdigheter och läroplanens mål. Vid planeringen och utrustandet av gårdsområdena beaktas säkerheten, möjligheten till övervakning, gemenskapen, de fysiska aktiviteterna och gårdens användning som inlärnings- och lekrum. Gårdsområdena erbjuder mångsidiga lek- och idrottsförhållanden både för skolans användare och för invånarna i området. Personalen och eleverna får delta i gårdsplaneringen.
Skolhuset blir ett landmärke i områdets stadsbild. Särskild uppmärksamhet har fästs vid att anpassa den stora byggnadsmassan till den befintliga miljön som utvecklas. Med tanke på byggnadens stadsbildsmässiga egenskaper och arkitektur är den planerade byggnaden med gårdsområden en högkvalitativ, långvarig, tegelbeklädd offentlig servicebyggnad. Som byggplats för nybyggnaden valdes tomtens nordöstra hörn i närheten av Runosångarvägen, vilket gör det möjligt att skydda konstruktionen mot bullret från Tavastehusleden.
Koldioxidavtrycket höjs tillfälligt vid nybyggande, men det skulle vara dysfunktionellt att planera en ombyggnad av det låga skolhuset, till exempel genom att höja huset, på grund av behovet att förstärka konstruktionslösningarna, den moderna teknikens ökade krav och anordningarnas dimensioner.
Projektplanen har upprättats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under projektplaneringen har representanter för stadsmuseet, detaljplaneläggningen, byggnadstillsynstjänsterna, miljötjänsterna och räddningsverket, tillgänglighetsombudet samt personalen inom arbetarskyddssamarbetet vid fostrans- och utbildningssektorn hörts som experter.
Projektplanen finns i bilaga 1.
Engagerande av anställda inom fostrans- och utbildningssektorn
Företrädare för småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och utvecklingstjänsterna har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna i användarworkshopar i faserna för översiktsplanering och byggplanering.
Projektets omfattning
Projektets omfattning är totalt 7 674 m² bruttoyta, 6 541 m² lägenhetsyta och 5 092 m² effektiv yta.
Byggnadskostnader
Projektets byggnadskostnader uppgår till sammanlagt högst 36 450 000 euro exklusive mervärdesskatt (cirka 4 750 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för september 2023.
Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn
Den interna månadshyran för nybyggnaden är 29,49 euro/m² lägenhetsyta, sammanlagt cirka 2 305 000 euro om året. Den interna hyran består av kapitalhyra 24,18 euro/m² lägenhetsyta i månaden, underhållshyra 4,06 euro/m² lägenhetsyta i månaden, arrende 0,58 euro/m² lägenhetsyta i månaden och allmänna kostnader 0,67 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Grunden för hyran per kvadratmeter är 6 541m² lägenhetsyta.
Den slutliga kapitalhyran justeras efter kostnaderna i entreprenadskedet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Projektfinansiering
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som bifogats budgeten för år 2024, har det reserverats 33,11 miljoner euro för projektet så att det genomförs under åren 2025–2026.
Det ändrade finansieringsbehovet beaktas då följande byggnadsprogram bereds.
Projektets genomförande och tidsplan
Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.
Avsikten är att byggnadsarbetet inleds i januari 2025 och blir färdigt i maj 2027.
Tillfälliga lokaler
Skolverksamheten flyttas till tillfälliga lokaler när de befintliga byggnaderna rivs och nybyggnaden uppförs i juni 2023–juni 2027. De tillfälliga lokalerna är paviljonger på Kårböle bygata 3 och Spelmansvägen 16. Det görs nödvändiga funktionella ändringar i paviljongerna, så att de lämpar sig för tillfällig verksamhet.
Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden har 23.1.2020 (§ 11) godkänt projektplanen för de tillfälliga lokalerna på Kårböle bygata 3. Inga ändringar görs i lokalerna. Kostnaderna för de tillfälliga lokalerna beräknas uppgå till högst 30 euro/m² i månaden, alltså cirka 490 000 euro om året.
Stadsstyrelsen har 20.5.2021 (§ 51) beslutat om de tillfälliga lokalerna på Spelmansvägen 16. Kostnaderna för ändringsarbetena i lokalerna uppgår till cirka 950 000 euro. Ändringsarbetena genomförs av Parmaco Oy som äger lokalerna. Ändringarna är i huvudsak funktionella ändringar i ämnesundervisningslokalerna för årskurserna 7–9 och ändringar på gården. Kostnaderna har beaktats i hyran. Kostnaderna för de tillfälliga lokalerna beräknas uppgå till 34 euro/m² i månaden, alltså cirka 1 850 000 euro om året.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande och bedömning av konsekvenserna för barn
Fostrans- och utbildningsnämnden har 21.5.2024 (§ 120) gett sitt samtycke till projektplanen i ett utlåtande och konstaterat att projektplanen motsvarar fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål. Utlåtandet finns i sin helhet i beslutshistorien.
Syftet med byggandet av lokalerna och gården är att säkerställa en trygg och sund verksamhetsmiljö för barn och unga. Verksamhetens behov har beaktats i planeringen av verksamheten och lokalerna. I trafikplaneringen säkerställs att barnen har säkra gång- och cykelförbindelser till byggnaden och dess närområden. Eventuella risker förknippade med trafikförbindelserna bedöms genom att samarbeta på stadsnivå under planeringen. Barnens möjligheter att tryggt ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats och barnens och ungdomars lek- och idrottsmöjligheter på gården och i närparker säkerställts i planeringen.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner som gäller stadens projekt vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 17.06.2024 § 390
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien toimipisteen korvaavan uudisrakennuksen 20.12.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 7 674 brm² ja enimmäishinta arvonlisäverottomana on 36 450 000 euroa syyskuun 2023 kustannustasossa.
Kaupunginhallitus edellyttää, että asiantuntijat arvioivat tulevien kouluhankkeiden liikuntasalien toiminnallisuutta ilta- ja viikonloppukäyttöä varten. Perustelut koulujen liikuntasalien koosta ja toiminnallisuudesta pitää tuoda esille suunnitteluvaiheessa, jotta voidaan varmistaa, että Helsingissä valmistuu riittävästi toiminnallisia ja oikean kokoisia sisäliikuntasaleja.
Käsittely
Vastaehdotus:
Shawn Huff: Kaupunginhallitus edellyttää, että asiantuntijat arvioivat tulevien kouluhankkeiden liikuntasalien toiminnallisuutta ilta- ja viikonloppukäyttöä varten. Perustelut koulujen liikuntasalien koosta ja toiminnallisuudesta pitää tuoda esille suunnitteluvaiheessa, jotta voidaan varmistaa, että Helsingissä valmistuu riittävästi toiminnallisia ja oikean kokoisia sisäliikuntasaleja.
Perustelut: Kaupungin strategiassa ollaan sitouduttu lisäämään lasten mahdollisuuksia harrastaa. Olemme myös painottaneet liikuntatilojen avointa ja tehokasta käyttöä. Koulujen liikuntasalit, ovat tärkeä osa kaupungin sisäliikunnan palveluverkostoa ja tarjoavat kattavan verkoston ympäri kaupunkia, jotta lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus harrastaa lähellä kotiaan. Tämän takia on tärkeää, että samalla kun suunnittelemme koulumme, niin otamme huomioon liikuntasalien koon ja toiminnallisuuden ilta- ja viikonloppukäyttöä varten. Tällä hetkellä tämä ei toteudu ja rakennamme liian pieniä liikuntasaleja harrastuksia varten. Kaupungilta puuttuu selkeä prosessi kuinka voidaan kuulla asiantuntijoita ja arvioida koulun liikuntasalin toiminnallisuutta suunnitteluvaiheessa. Tämä prosessi pitää tehdä näkyväksi ja perustelut liikuntasalin koosta ja toiminnallisuudesta täytyy tuoda esille suunnitteluvaiheessa ja esitellä poliittisessa päätöksenteossa.
Kannattaja: Tuulia Pitkänen
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Shawn Huffin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
10.06.2024 Pöydälle
03.06.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.05.2024 § 120
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 20.12.2023 päivätystä Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien toimipisteen korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta (liitteet 1 ja 2).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt hankeen terveselvityksen 12.12.2023. Hankesuunnitelma on tarveselvityksen mukainen.
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Tommi Kantanen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21663
Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 18.04.2024 § 49
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Runonlaulajantie 40, 00840 Helsinki toteutettavan Kannelmäen peruskoulun korvaavan uudisrakennuksen 20.12.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 36 450 000 euroa syyskuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 7 674 brm² ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Pia Sopanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Pia Sopanen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21928
This decision was published on 04.09.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174