Valtuustoaloite, yhteiskäyttöautojen toimintaedellytyksiä parannettava
Ledamoten Otto Meris motion om att förbättra verksamhetsförutsättningarna för bilpoolsbilar
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.
Föredragandens motiveringar
Ledamoten Otto Meri och 25 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden ska vidta åtgärder för att förbättra verksamhetsförutsättningarna för bilpoolsbilar. Motionen finns som bilaga 1.
Parkeringstillstånd för bilpoolsföretag har varit i användning sedan 2015, till en början på försöksbasis och från och med 2017 permanent. Tillståndet ger fordon som tillhör bilpoolsföretag en betydande parkeringsförmån. Med tillståndet kan man parkera utan parkeringsavgift eller tidsbegränsning på alla parkeringsplatser på allmänna områden i stadens ägo eller som staden förvaltar på hela Helsingfors område om deras tidsbegränsning är längre än 60 minuter.
Enligt villkoren för parkeringstillståndet för bilpoolsföretag är priset för parkeringstillståndet detsamma som priset för boendeparkeringstillstånd. För närvarande kostar parkeringstillståndet 60 euro i månaden och 45 euro för lågemissionsfordon. Stadsstyrelsen beslutade 24.10.2022 (§ 702) om en ny parkeringspolitik för Helsingfors och om höjda priser för boendeparkeringstillstånd. Prishöjningarna gällde också parkeringstillståndet för bilpoolsföretag.
I april 2023 var cirka 470 parkeringstillstånd för bilpoolsföretag i användning. I april 2024 var antalet cirka 255. Efter prishöjningen har antalet parkeringstillstånd minskat avsevärt.
I stadsstrategin finns ett mål om att öka kollektivtrafikens, gångtrafikens och cykeltrafikens andel av resorna i staden. Bilpoolsbilar används effektivare än privatägda personbilar eftersom en bil betjänar en större skara människor. Bilpoolsbilar ökar också de tillbudsstående färdsätten för personer som inte har bil.
Stadsmiljönämnden kommer redan under det innevarande året att behandla priset för parkeringstillstånden för bilpoolsföretag. Vid behov kan andra verksamhetsförutsättningar för bilpoolsbilar justeras under år 2025.
Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan behandlas svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter i stadsfullmäktige. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.
Kaupunginhallitus 21.10.2024 § 635
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
07.10.2024 Pöydälle
11.06.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Kaupunkiympäristölautakunta 18.06.2024 § 358
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin yhteiskäyttöautojen toimintaedellytysten parantamiseksi. Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hintaa tarkastellaan uudelleen vuoden 2024 aikana. Tarvittaessa myöhemmin parannetaan myös muita yhteiskäyttöautojen toimintaedellytyksiä.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus otettiin kokeiluluonteisesti käyttöön kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksellä 13.5.2014. Samassa yhteydessä hyväksyttiin tunnuksen ehdot. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 5.4.2016 ottaa pysäköintitunnuksen pysyvästi käyttöön 1.1.2017 alkaen. Tunnus antaa yhteiskäyttöautoyritysten ajoneuvoille merkittävän pysäköintiedun. Tunnuksella voi pysäköidä ilman pysäköintimaksua tai aikarajoitusta kaikilla kaupungin omistamilla tai hallinnoimilla yleisillä alueilla sijaitsevilla pysäköintipaikoilla koko Helsingin alueella, jos niiden aikarajoitus on enemmän kuin 60 minuuttia.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusten ehtojen mukaan tunnuksen hinta on asukaspysäköintitunnuksen hinnan suuruinen. Tällä hetkellä tunnus maksaa kuukausitasolla 60 euroa ja vähäpäästöinen tunnus 45 euroa. Kaupunginhallitus päätti Helsingin uudesta pysäköintipolitiikasta 24.10.2022. Samassa yhteydessä päätettiin korottaa asukaspysäköintitunnuksen hintaa vuoden 2023 aikana 30 eurolla kahdessa 15 euron erässä alkaen 1.6.2023 ja 1.12.2023. Perusteluina hinnankorotuksille olivat yleinen hintatason nousu, kaupunkitilan merkittävyys ja vaihtoehtoiskustannukset, kunnossapidon laatuvaatimukset sekä pysäköinnin kysynnän ja tarjonnan parempi kohtaavuus. Koska yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus on saman hintainen kuin asukaspysäköintitunnus, hinnankorotukset koskivat myös yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusta.
Vuoden 2023 huhtikuussa yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksia oli käytössä noin 470 kpl. Vuoden 2024 huhtikuussa niitä oli käytössä noin 255 kpl. Tunnusten määrät ovat siis vähentyneet merkittävästi sinä aikana, kun yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hintaa on korotettu. Määrien vähentymiselle voi toki olla muitakin syitä kuin tunnuksen korottuneet hinnat, mutta suurella todennäköisyydellä hinnankorotukset ovat yksi syy.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinta nousi merkittävästi vuoden 2023 aikana. Prosentuaalisesti korotus oli suuri, mutta euromääräinen korotus oli vähemmän merkittävä varsinkin huomioiden autoilun kokonaiskustannukset. Pysäköintitunnus antaa myös merkittävät pysäköintietuudet koko Helsingin alueella.
Kaupunkistrategian yhtenä tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kulkumuoto-osuutta. Yhteiskäyttöautoja käytetään tehokkaammin kuin yksityisomistuksessa olevia henkilöautoja, jolloin yksi auto palvelee suurempaa joukkoa ihmisiä. Tällä on positiivinen vaikutus myös pysäköintipaikkojen tehokkaalle käytölle. Yhteiskäyttöautot lisäävät myös liikkumisen vaihtoehtoja ihmisille, jotka eivät omista autoa.
Edellä esitetyillä perusteluilla yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hintaa tarkastellaan uudelleen vuoden 2024 aikana. Tarvittaessa myöhemmin parannetaan myös muita yhteiskäyttöautojen toimintaedellytyksiä.
11.06.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Juha Hietanen, liikenneinsinööri: 09 310 37120
Presenter information
Ask for more info
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550