Ilmoitusasiat

Case 2. / 39 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 2.3.2023 1190/2023

Rakennusvalvontapalveluiden rakenneyksikön päällikkö oli päätöksellään 26.8.2021 § 5, tunnus 35-2155-21-AJ, hylännyt hakemuksen rakennusluvan voimassaolon jatkamisesta. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli päätöksellään 14.10.2021 § 210 hylännyt hakijan rakenneyksikön päällikön päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen. Ympäristö- ja lupajaoston päätöksen mukaan Helsingin rakennusvalvonnassa on lähtökohtaisesti katsottu, että kymmenen vuotta riittää pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi. Rakennuslupa oli myönnetty hakijalle 31.10.2006 eli lähes 15 vuotta sitten. Rakennustyö oli todettu aloitetuksi 27.6.2008 eli rakennustyö oli ollut käynnissä yli 13 vuotta.

Hakija valitti ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaati ympäristö- ja lupajaoston päätöstä kumottavaksi muun ohessa seuraavilla perusteella: Päätös on kohtuuton, sillä se edellyttää rakennusvalvonnan määräämää aikataulua noudatettavan hengenvaarasta välittämättä. Kyseessä on pienrakentaja, jolloin työ etenee hitaammin. Työn etenemiseen on vaikuttaneet myös rakentajaan liittyvät henkilökohtaiset syyt. Maankäyttö- ja rakennuslaissa ei ole mainintaa myönnettävien jatkoaikojen lukumäärästä. Työ ei ole keskeytynyt ja näkyvyys ympäristöön on ollut olematon rakennuspaikan sijaitessa tontin takaosassa ja näkemistä estävien aitojen ympäröimänä.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja totesi, että kysymys rakennusluvasta, jonka voimassaoloaikaa oli pidennetty rakennustöiden loppuunsaattamiseksi jo neljä kertaa aikaisemmin. Kun lisäksi huomioitiin katselmuspöytäkirjasta ja valokuvaselvityksistä ilmenevä rakennustyön valmiusaste ja rakennustöiden aloittamisesta kulunut aika, hallinto-oikeus katsoi, että valittajan vaatimus rakennusluvan voimassaoloajan pidentämiseksi oli voitu hylätä.

Hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 2.3.2023 1191/2023

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto velvoitti päätöksellään 28.10.2021 § 222 kiinteistön omistajan asetettavan juoksevan uhkasakon uhalla saattamaan rakennusluvan 35-1960-06-A mukaiset omakotitalon rakennustyöt loppuun siten, että rakennusluvasta voidaan toimittaa loppukatselmus 31.12.2022 mennessä. Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto määräsi asiassa 1 500 euron suuruisen valvontamaksun. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi päätöksellään 15.2.2022 § 83 velvoitetun tekemän oikaisuvaatimuksen hänelle ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä määrätystä valvontamaksusta.

Velvoitettu valitti Helsingin hallinto-oikeuteen sekä ympäristö- ja lupajaoston että kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä. Velvoitettu vaati ympäristö- ja lupajaoston päätöstä kumottavaksi muun ohessa seuraavilla perusteella: Rakennustyötä ei ole voitu nopeuttaa henkilökohtaisten syiden vuoksi. Maankäyttö- ja rakennuslaissa tai rakennusvalvonnan ohjeissa ei ole mainintaa rakennusluvalle myönnettävien jatkoaikojen lukumäärästä. Työmaa ei aiheuta häiriötä. Pienrakentajalle uhkasakko ja määrätty maksu ovat kohtuuttoman suuria ja hidastavat koko hankkeen toteutumista.

Velvoitettu vaati valvontamaksua kumottavaksi pääosin samoilla perusteilla kuin uhkasakkoakin.

Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset ja pidensi velvoitteen täyttämiselle asetettua määräaika päättymään 31.8.2023. Hallinto-oikeuden mukaan, huomioiden päävelvoitteen laatu ja laajuus sekä useita vuosia jatkunut rakennustöiden keskeneräisyys, velvoitetulle on annettu kohtuullinen aika rakennustöiden loppuunsaattamiseen. Velvoitteen tehostamiseksi asetettua uhkasakkoa ei myöskään voida pitää määrältään liian suurena. Valvontamaksun hallinto-oikeus totesi olevan voimassa olevan taksan mukainen.

Hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 14.2.2023, ESAVI/6600/2022

Vantaan Energia Oy on hakenut vesilain 3:2 §:n mukaista vesitalouslupaa aluehallintovirastosta. Lupaa on haettu pohjaveden pinnan alentamiseen kallioluolaston rakentamisen ajaksi Vantaan kaupungissa. Samalla on haettu lupaa ryhtyä hankkeen toteuttamista valmisteleviin toimenpiteisiin ennen päätöksen lainvoimaiseksi tulemista. Hankealue sijaitsee osin Kuusikon asuinalueen ja osin Variskallion sekä Kalkkikallion virkistysalueen alla. Aluehallintovirasto on myöntänyt luvan tietyin lupamääräyksin sekä valmisteluluvan. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö ei ole antanut asiassa lausuntoa. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 23.3.2023.

Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 21.2.2023 35/2023, diaarinumero ESAVI/35791/2022

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Helen Oy:n Patolan lämpökeskusta koskien päätöksen ympäristöluvan muuttamisesta kolmen kattilan polttoaineen vaihtamisesta raskaasta kevyeen polttoöljyyn, kolmen kattilan varapolttoaineen muuttamisesta kevyeen polttoöljyyn sekä polttoöljyn varastointikapasiteetin kasvattamisesta. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) on 4.6.2018 antamassaan kannanotossa todennut, ettei Patolan lämpökeskuksen ympäristölupaa ole ollut tarpeen tarkistaa LCP BAT-päätelmien johdosta. Päätöksestä voi valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen 30.3.2023 saakka.

Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 22.2.2023, Dnro ESAVI/3186/2023, Päätösnro 37/2023

Pitäjämäen siirtokuormausaseman ympäristöluvan rauettaminen, Helsinki

Lupa koskee Pitäjänmäen siirtokuormausasemaa Helsingin Pitäjänmäessä osoitteessa Arinatie 13, 00370 Helsinki. Ympäristöluvan mukaista toimintaa ei ole koskaan aloitettu. Ympäristölupaan liittyvän kiinteistön maanvuokrasopimus on myyty vuoden 2022 lopulla toiselle toimijalle, jonka toiminta ei ole ympäristöluvan alaista. Siten ympäristölupa on tarpeeton.

Aluehallintovirasto päättää, että Etelä-Suomen aluehallintoviraston Circulation Oy:lle myöntämä ympäristölupa nro 179/2014/1 raukeaa.

Aluehallintoviraston päätös ja asian kuulutus ovat erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 24.2.2023, ESAVI/803/2023

FRS Finland Oy on hakenut Isosaaren linnakesaaren jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan lupamääräyksessä 1 määrätyn määräajan pidentämistä aluehallintovirastosta. Jäteveden puhdistamon ympäristölupapäätöksen nro 285/2019 määräyksessä 1 on edellytetty, että luvan saajan on 31.12.2022 mennessä laadittava teknis-taloudellinen selvitys nykyisen purkurakenteen muuttamisesta mereen johtavaksi viemäriputkeksi. Lupaviranomainen voi selvityksen tietojen perusteella muuttaa purkupaikkaa koskevaa määräystä. Aluehallintovirasto on päätöksellään 24.2.2023 muuttanut asetetun määräajan päättymään 2.5.2023. Asiassa ei ole pyydetty viranomaislausuntoja. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 3.4.2023.

Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Ask for more info

Elen Sööt, hallintosihteeri, puhelin: 0931052233

elen.soot@hel.fi

Attachments

1. Hallinto-oikeuden päätös 2.3.2023
The attachment will not be published on the internet.
2. Hallinto-oikeuden päätös 2.3.2023
The attachment will not be published on the internet.
3. Aluehallintoviraston päätös 14.2.2023
The attachment will not be published on the internet.
4. Aluehallintoviraston päätös 21.2
The attachment will not be published on the internet.
5. Aluehallintoviraston päätös 22.2.2023
The attachment will not be published on the internet.
6. Aluehallintoviraston ilmoitus kuulutuksesta 22.2.-31.3.2023
The attachment will not be published on the internet.
7. Aluehallintoviraston päätös 24.2.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.