Ilmoitusasiat

Case 2. / 215 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi

Kaupunginkanslia

Voimaan tullut asemakaava: Meilahti, Tukholmankatu 10, piirustus nro 12745

Kaupunginvaltuuston 21.9.2022, § 225, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:
Meilahti, tontti 15526/3, piirustus nro 12745, Tukholmankatu 10

HEL 2018-010678

Voimaan tullut asemakaava: Kaarela, Pihkatie, piirustus nro 12690

Kaupunginvaltuuston 5.10.2022, § 235, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:
Kaarela, Malminkartano, katualue, Kaarela, Malminkartano, tontit 33235/1, 33236/2, 3, 4 ja 5 sekä katu- ja puistoalueet, muodostuvat uudet korttelit 33237, 33238, 33239, 33278 ja 33430, piirustus nro 12690, Pihkatie

HEL 2016-011807

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

16.11.2022 § 271

Kokoonpanon muutos, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto, eroaminen

HEL 2022-012154

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 16.11.2022, H6576/2022 rakennusvalvontaa koskevassa asiassa

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt (henkilön) tekemän valituksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä 10.6.2021 § 130. Ympäristö- ja lupajaosto oli tuolla päätöksellään tuominnut (henkilön) rakennuksen omistajana maksamaan rakennuksen parvekkeiden kunnostamiseksi asetetun velvoitteen laiminlyönnin vuoksi 1.8.2020 jälkeen ja 1.6.2021 mennessä erääntyneet uhkasakot: 10 lisäerää kukin 1000 euroa eli yhteensä 10000 euroa.

Hallinto-oikeus on perustellut päätöstään muun ohella seuraavasti:

Uhkasakon maksettavaksi tuomitsemisen edellytyksenä on lainvoimaisen uhkasakon asettamispäätöksen lisäksi, ettei päävelvoitetta ole asettamispäätöksessä määrättynä aikana noudatettu. (Henkilölle) asetetun parvekkeiden kunnostamista koskevan velvoitteen määräaika on päättynyt 30.11.2019 ja ympäristö- ja lupajaosto on myöhemmin 13.8.2020 tekemällään lainvoimaisella päätöksellä tuominnut 1.8.2020 mennessä erääntyneet uhkasakot maksettavaksi. Rakennusvalvonnan paikallakäyntien 13.1. ja 17.3.2021 ja esitetyn valokuva-aineiston perusteella ympäristö- ja lupajaoston asettamia velvoitteita ei ole olennaisilta osin noudatettu 1.8.2020 jälkeen.

Koska (henkilö) ei ole olennaisilta osin toteuttanut hänelle lainvoimaisella ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä asetettuja velvoitteita myöhemminkään 1.8.2020 jälkeisenä aikana ja koska (henkilön) esittämät seikat eivät muodosta uhkasakkolain 10 §:n 1 momentissa tarkoitettua pätevää syytä jättää velvoite toteuttamatta, jaosto on voinut tuomita asetetut, 1.8.2020 jälkeen ja 1.6.2021 mennessä erääntyneet, uhkasakot maksettavaksi. Asiassa ei ole myöskään ilmennyt uhkasakkolain 11 §:ssä tarkoitettua perustetta uhkasakkojen määrän alentamiselle. Ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Hallinto-oikeuden päätös 24.11.2022, H6792/2022 (diaarinro 24137/03.04.04.04.21/2021)

Päätös koskee Villingin vesiosuuskunnan valitusta Helsingin hallinto-oikeuteen vesihuoltolain mukaisessa vapautusasiassa Villingin saaressa. Hallinto-oikeus kumosi ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön päätöksen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon liittymisen osalta ja palauttaa asian tältä osin uudelleen käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan kiinteistöllä olevan kaivon ei voida katsoa täyttävän vesihuoltolain 10 §:n 2 momentissa tarkoitetun asianmukaisen vesihuoltolaitteiston vaatimusta, koska kaivon veden laadusta ei ole esitetty selvitystä, eikä kiinteistöllä siten voida katsoa olevan käytettävissä riittävästi terveydensuojelulaissa säädetyt laatuvaatimukset täyttävää talousvettä. Hallinto-oikeus totesi tältä osin, että mainitun vaatimuksen ei voida katsoa täyttyvän sillä elintarviketurvallisuusyksikön lausunnossa viitatulla perusteella, jonka mukaan kannettuna tuotu talousvesi täyttää terveydensuojelulain mukaiset vaatimukset. Vapautushakemuksen ei ole voitu katsoa raukeavan suoraan vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin nojalla, koska asiassa esitetty selvitys ei osoita momentin edellytysten täyttyvän. Tämän vuoksi päätös on kumottava ja asia on palautettava vesijohtoon liittymisvelvollisuuden osalta uudelleen käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen siltä osin kuin siinä on kyse vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin liittymisestä. Kiinteistö on suoraan vesihuoltolain 10 §:n 3 momentin 2 kohdan nojalla vapautettu velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan jätevesiviemäriin eikä asiassa ole tältä osin ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Ympäristönseuranta- ja -valvontayksikön päällikön päätöstä ei ole tältä osin syytä muuttaa.

Hallinto-oikeuden päätös 2.12.2022

Päätös koskee Villingin vesiosuuskunnan valitusta Helsingin hallinto-oikeuteen vesihuoltolain mukaisessa vapautusasiassa Villingin saaressa. Hallinto-oikeuden mukaan vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin ja 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset ovat täyttyneet, joten kiinteistö on suoraan lain nojalla vapautettu velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriin, eikä asiassa ole ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Vesihuoltolain 10 §:n ja 2 ja 3 momentissa säädetyn vapautuksen edellytyksenä ei ole se, että liittyminen muodostuisi kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi, eikä se, että vesihuollon taloudellinen ja asianmukainen hoitaminen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ei vaarannu. Ympäristönseuranta- ja valvontayksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Ask for more info

Johanna Nöjd, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 26415

johanna.nojd@hel.fi

Attachments

1. Hallinto-oikeuden päätös 16.11.2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.