Ilmoitusasiat

Case 2. / 144 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 10.4.2019 § 120

Voimaan tullut asemakaava: Vallila, Kumpula, Vallilanlaakson raitiotie

HEL 2017-009847

Asemakaavan ja asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12531
Asemakaavan ja asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12531

Helsingissä 24.5.2022

Kvsto 22.4.2020 § 124

Kumoutunut päätös asemakaava-asiassa, Eira, Länsisatama, Hernesaaren asemakaava ja asemakaavan muutos, piirustus nro 12510

HEL 2017-013476

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin. Helsingin hallinto-oikeus kumosi 29.4.2021 kaupunginvaltuuston päätöksen. Korkein hallinto-oikeus myönsi 19.05.2022 Helsingin kaupunginhallitukselle valitusluvan ja tutki asian. Valitus hylättiin. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu, joten hallinto-oikeuden päätös jää voimaan.

Asemakaavan ja asemakaavan muutos kartta, piirustus nro 12510, osa 1/2
Asemakaavan ja asemakaavan muutos kartta, piirustus nro 12510, osa 2/2
Asemakaavan ja asemakaavan muutos nro 12510 selostus

Kvsto 17.2.2021 § 32

Voimaan tullut asemakaava: Pakila, Pakilantie 54, 71, 76, 77 ja 78

HEL 2018-013370

Asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12631
Asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12631

Helsingissä 15.6.2022

Kvsto 31.3.2021 § 77

Voimaan tullut asemakaava: Konala, Kolsarintie 7–11

HEL 2019-006748

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 5.5.2022 eikä korkeimmasta hallinto-oikeudesta ole haettu valituslupaa.

Asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12616
Asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12616

Helsingissä 12.7.2022

Kvsto 18.5.2022, § 111

Voimaan tullut asemakaava: Eira, Ullanlinna, Kaivopuisto, Merisataman saaret

HEL 2016-002260

Asemakaavan muutoksen kartta, piirustus nro 12718
Asemakaavan muutoksen selostus, piirustus nro 12718

Helsingissä 7.7.2022

Kvsto 18.5.2022, § 113

Voimaan tullut asemakaava: Vuosaari, Pärnunkatu 6

HEL 2019-012390

Asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12672
Asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12672

Helsingissä 7.7.2022

Kvsto 15.6.2022 § 175

Toukolan Damaskuksentie 4:n asemakaavan muuttaminen (nro 12733)

HEL 2016-000844

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 23. kaupunginosan (Toukola) korttelin 23905 tontin 3 asemakaavan muutoksen 18.1.2022 päivätyn piirustuksen nro 12733 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kvsto 15.6.2022 § 176

Asemakaavan muutos, Käpylä tontti 899/18, Onnentie 18, Kiinteistö Oy Helsingin Onnentie 18

HEL 2018-010697

Kaupunginvaltuusto hyväksy1 25. kaupunginosan (Käpylä) korttelin 25899 tontin 18 asemakaavan muutoksen 12.4.2022 päivätyn piirustuksen nro 12765 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kvsto 22.6.2022 § 189

Asemakaavan muutos nro 12732, Käpylä, Pohjolankatu 45 ja 47

HEL 2020-001762

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 26. kaupunginosan (Koskela) katualueiden asemakaavan, 25. kaupunginosan (Käpylä) korttelin 25885, korttelin 25886, korttelin 25888 ja katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen sekä 26. kaupunginosan (Koskela) katualueiden asemakaavan muutoksen 5.4.2022 päivätyn piirustuksen nro 12732 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kvsto 22.6.2022 § 191

Asemakaavan muutos, nro 12697, Haaga, Steniuksenkentän alue

HEL 2019-011024

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29. kaupunginosan (Haaga, Etelä-Haaga) korttelin 29004 tontin 1, korttelin 29095 osan, korttelin 29096 tontin 8 sekä puisto- ja katualueiden asemakaavan muutoksen 7.9.2021 päivätyn ja 1.3.2022 muutetun piirustuksen nro 12697 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 13.6.2022 § 456

Hakemus Uudenmaan ELY-keskukselle Jollaksen rämeen luonnonsuojelualueen hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamiseksi.

HEL 2022-002689

Kaupunginhallitus esitti Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Jollaksen rämeen luonnonsuojelualueen vuosille 2022–2031 laaditun hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamista liitteen 1 mukaisesti.

Khs 13.6.2022 § 457

Hakemus Uudenmaan ELY-keskukselle luonnonsuojelulain mukaisena luontotyyppinä suojellun Kruunuvuoren lehmusmetsikön hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamiseksi.

HEL 2022-002728

Kaupunginhallitus esitti Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle luonnonsuojelulain mukaisena luontotyyppinä suojellun Kruunuvuoren lehmusmetsikön hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamista liitteen mukaisesti.

Khs 20.6.2022 § 491

Hakemus Uudenmaan ELY-keskukselle Stansvikin lehdon ja kaivosalueen luonnonsuojelualueen hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamiseksi sekä alueen rauhoitusmääräysten muuttamiseksi.

HEL 2022-002744

Kaupunginhallitus esitti Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Stansvikin lehdon ja kaivosalueen luonnonsuojelualueen vuosille 2022–2031 laaditun hoito- ja käyttösuunnitelman vahvistamista sekä alueen rauhoitusmääräyksiin ehdotettavien muutosten hyväksymistä liitteen 1 mukaisesti.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 29.6.2022 H2080/20212

Korkein hallinto-oikeus hylkäsi rakennusvalvonta-asiaa koskevan valituslupahakemuksen eikä siten antanut ratkaisua valitukseen. Valituslupahakemus koski Helsingin hallinto-oikeuden päätöstä 14.10.2021, jolla hallinto-oikeus hylkäsi naapurin valituksen ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä 4.6.2020 § 124. Jaosto oli päätöksellään päättänyt

1) tutkia naapurin tekemän toimenpidepyynnön, joka koski rantarakennelman luvanvaraisuutta ja
2) hylätä naapurin vaatimuksen ryhtyä toimenpiteisiin rantarakenteiden poistamiseksi ja alueen ennallistamiseksi tai saattamiseksi rakenteiltaan vahvistetun asemapiirustuksen mukaiseksi sekä vaatimuksen ilmoittaa asiasta poliisille esitutkintaa varten.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 28.6.2022 H3692/2022

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt asunto-osakeyhtiön kahden osakkeenomistajan (Asunto Oy Manula) valituksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä 25.11.2021 § 249. Ympäristö- ja lupajaoston on tullut jättää tehty oikaisuvaatimus liian myöhään tehtynä tutkimatta.

Ympäristö- ja lupajaosto oli päätöksellään päättänyt jättää tutkimatta rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestarin toimenpidelupapäätöksestä 6.5.2021 tehdyn oikaisuvaatimuksen liian myöhään tehtynä. Viimeinen muutoksenhakupäivä toimenpidelupapäätöksestä oli 25.5.2021. Oikaisuvaatimus oli toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon sähköpostitse 14.7.2021.

Lupayksikön rakennusmestari oli päätöksellään 6.5.2021 myöntänyt toimenpideluvan sähköbussien latausmaston, varalatauslaitteen ja laitesuojan sijoittamiselle Laivurinkadun eteläpäähän ja Fredrik Stjernvallin puistoon.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 30.6.2022 H3878/2022

Helsingin rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehti oli päätöksellään 22.6.2021 § 492 myöntänyt Asunto-osakeyhtiö Arkadiankatu 17:lle muutosluvan rakennuslupaan 13-1257-20-B. Haetussa muutoksessa tontille rakennettaville ullakkoasunnoille rakennetaan avoimet, osittain katetut kattoterassit pihan puolelle. Asunto-osakeyhtiön osakas haki oikaisua muutoslupapäätökseen. Ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi oikaisuvaatimuksen. Osakas valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Osakas on peruuttanut valituksensa hallinto-oikeuteen. Asian käsittely hallinto-oikeudessa on näin ollen rauennut.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 6.7.2022 H3948/2022

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt Asunto Oy Helsingin Stanssin tekemän valituksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä 1.7.2021 § 150. Päätöksellä on myönnetty YIT Suomi Oy:lle rakennuslupa hotellirakennuksen rakentamiselle Katajanokalla osoitteessa Kanavakatu 14 sijaitsevalle tontille 91-8-189-4.

Hallinto-oikeus on perustellut päätöstään muun ohella seuraavasti:

Mahdollisuutta myöntää rakennuslupa siten, että samalla on kysymys maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaisesta vähäisestä poikkeamisesta, on arvioitava kussakin tapauksessa hankkeen laadusta ja olosuhteista lähtien. Poikkeamisen merkittävyyttä arvioitaessa poikkeamista verrataan voimassa olevaan asemakaavaan. Asemakaavaan liittyneessä vuorovaikutusmenettelyssä esitetyillä mielipiteillä ei siten ole ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa sitä, onko poikkeaminen asemakaavasta voitu myöntää maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaisena vähäisenä poikkeamisena. Myöskään se, että kerroslukua on kaavaprosessin aikana laskettu kuudesta viiteen kerrokseen ja rakennuksen ylin korkeusasema on samalla määritelty tasoon +21.00, ei yksin merkitse, että poikkeamista ei rakennushanketta kokonaisuutena arvioiden voitaisi pitää maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:ssä tarkoitetulla tavalla vähäisenä.

Rakennusluvassa on hyväksytty vähäisenä poikkeamisena poikkeaminen asemakaavan määräämästä rakennuksen ylimmästä korkeusasemasta sekä julkisivun toteuttamistapaa ja istutettavaa puuriviä koskevista asemakaavamääräyksistä. Hanke on mainittuja poikkeamisia lukuun ottamatta asemakaavan mukainen.

Rakennuksen räystään korko poikkeaa kaavan sallimasta ylimmästä korkeusasemasta 0,9 metrillä. Talotekniikkaa verhoava viherkattolape katon keskellä nousee räystäslinjan yläpuolelle korkoon +22,90. Asemakaavassa määrätty ylin korkeusasema ylittyy siis korkeimmillaan 1,9 metriä.

Hallinto-oikeus katsoo, että poikkeaminen korkeusasemasta on hankekokonaisuuteen verrattuna niin vähäinen, että se on ollut myönnettävissä maankäyttö ja rakennuslain 175 §:n nojalla rakennusluvan yhteydessä.

Kun otetaan huomioon rakennuspaikan etäisyys Asunto Oy Helsingin Stanssin omistamasta tontista 91-8-26-4 sekä asemakaavassa määrätyn korkeusaseman ylityksen määrä, myönnetystä korkeusasemaa koskevasta poikkeamisesta ei voida katsoa aiheutuvan maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:n 1 momentissa mainittuja haitallisia vaikutuksia. Poikkeamiselle on esitetty maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentissa tarkoitettuja erityisiä syitä. Edellytykset poikkeamisen myöntämiselle ovat olleet olemassa.

Hanke ei ole muutoinkaan maankäyttö- ja rakennuslain tai sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten vastainen, ja suunniteltu rakennus soveltuu paikalle. Hallinto-oikeus katsoo, ettei rakennusta sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hanke täyttää rakennusluvan myöntämisen edellytykset ja sille on tämän vuoksi tullut myöntää rakennuslupa. Jaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 8.7.2022 numero H3944/2022

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n pohjoisen lupatiimin tiimipäällikkö on päätöksellään 11.5.2021 § 275 myöntänyt Hoivatilat Oyj:lle rakennusluvan kaksikerroksisen 1 492 k-m2:n suuruisen lastenkotirakennuksen rakentamiseen tontille 91-28-264-1, Krämertintie 6 . Ympäristö- ja lupajaosto on 19.8.2021 § 169 tekemällään päätöksellä hylännyt Asunto Oy Krämertintie 3-5 :n, Asunto Oy Helsingin Krämertintie 4:n ja Asunto Oy Uunisepäntie 17:n oikaisuvaatimuksen. Jaosto on jättänyt tutkimatta Asunto Oy Helsingin Uunisepäntie I5:n oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijät valittivat ympäristö- ja lupajaoston tekemästä päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 8.7.2022 antamallaan päätöksellä hylännyt valituksen. Hanke täyttää rakennusluvan myöntämisen edellytykset ja sille on tullut myöntää rakennuslupa. Ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 27.6.2022 H2082/2022

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös valituslupa-asiassa

Korkein hallinto-oikeus on päätöksellään 27.06.2022 hylännyt Satusepeli Oy:n tekemän jätelain mukaista hallintopakkoasiaa koskevan valituslupahakemuksen. Valituslupahakemus koski Helsingin hallinto-oikeuden 14.9.2021 tekemää päätöstä nro H4423/2021. Korkein hallinto-oikeus ei anna ratkaisua valitukseen.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 13.7.2022 (ESAVI/41056/2021)

Etelä-Suomen aluehallintovirasto rauettaa päätöksellään 223/2022 Helsingin kaupungin Kalasataman massojen välivarastointi- ja esikäsittelyalueen ympäristöluvan nro 350/2020 niiltä alueilta, joilla ympäristöluvan mukainen toiminta on päättynyt ja muuttaa ympäristöluvan nro 350/2020 määräyksiä 15., 24. ja 25. Ympäristöjohtaja on antanut ympäristöluvan muutoshakemuksesta aluehallintovirastolle lausunnon 3.2.2022. Lausunnossa esitetyt asiat on otettu huomioon ratkaisussa. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Valitusaika päättyy 19.8.2022.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 22.6.2022 (ESAVI/28854/2021)

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään 196/2022 hyväksynyt DP Metal Recycling Oy:n osoitteessa Akkutie 2a 00770 Helsinki tapahtuvaa jätteenkäsittelytoimintaa koskevan ympäristölupahakemuksen. Hakemus koskee romuautojen, käytettyjen akkujen, katalysaattorien, elektroniikkajätteiden ja muun metallijätteen kierrättämistä, lajittelua ja välivarastointia. Jätteiden vuosittainen enimmäiskäsittelymäärä on 16 075 tonnia ja kerrallaan saa olla varastoituna enintään 800 tonnia erilaisia jätteitä. Ympäristöjohtaja on antanut asiasta aluehallintovirastolle lausunnon 1.3.2022. Lausunnossa esitetyt asiat on otettu huomioon ratkaisussa, minkä vuoksi päätöksestä ei ollut aihetta valittaa. Valitusaika päättyi 29.7.2022.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Ask for more info

Johanna Nöjd, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 26415

johanna.nojd@hel.fi

Attachments

1. Korkeimman hallinto oikeuden päätös 29.6.2022
The attachment will not be published on the internet.
2. Hallinto-oikeuden päätös 28.6.2022.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Hallinto-oikeuden päätös 30.6.2022
The attachment will not be published on the internet.
4. Hallinto-oikeuden päätös 6.7.2022
The attachment will not be published on the internet.
5. Hallinto-oikeuden päätös 8.7.2022
The attachment will not be published on the internet.
6. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 27.6.2022
The attachment will not be published on the internet.
7. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 13.7.2022
The attachment will not be published on the internet.
8. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 22.6.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.