Ilmoitusasiat

Case 2. / 148 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 27.9.2023 § 223

Vantaan ratikan Helsingin osuuden toteuttaminen

HEL 2023-008218 T 08 00 02

Kaupunginkanslia

Voimaantulokuulutus: Pukinmäki, Säterinportti 3, Säterintie 7–9, Madetojankuja ja Karhusuontie 12

Kaupunginvaltuuston 15.6.2022, § 177, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:

Pukinmäki, tontti 37022/8, tontit 37044/2 ja 3 sekä autopaikkojen korttelialue, tontti 37057/4 ja katualue, piirustus nro 12706, Säterinportti 3, Säterintie 7–9, Madetojankuja 1 ja Karhusuontie 12.

HEL 2019-001734

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin. Helsingin hallinto-oikeus on 22.8.2023 hylännyt valituksen eikä korkeimmasta hallinto-oikeudesta ole haettu valituslupaa, joten Helsingin kaupunginvaltuuston päätös jää voimaan.

Helsingissä 27.9.2023

Asemakaavan hyväksyminen: Laajasalo, Kultakruununkaari

Kaupunginvaltuusto on 27.9.2023, 225 § päättänyt seuraavan alueen asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta, minkä vuoksi alueella on maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 3 momentin perusteella voimassa rakennuskielto, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman:

Laajasalo, Kruunuvuorenranta, kortteli 49349 ja lähivirkistysalue, Laajasalo, Kruunuvuorenranta, tontit 49319/1 ja 2 sekä katu- ja lähivirkistysalueet (muodostuu uusi kortteli 49450), piirustus nro 12766, Kultakruununkaari.

HEL 2020-012980

Helsingissä 3.10.2023

Voimaan tullut asemakaava: Pasila, Radiokatu 15 ja 20

Kaupunginvaltuuston 13.10.2021 § 297, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:

Pasila, Länsi-Pasila, tontit 17051/3 ja 17053/10 sekä katualueet, piirustus nro 12617, Radiokatu 15 ja 20

HEL 2016-011771

13.10.2021 § 297 tehdyllä päätöksellä on kaupunginvaltuuston 5.5.2021 § 103 tekemää asemakaavan muutosta täydennetty Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n perusteella tekemän oikaisukehotuksen johdosta seuraavalla kaavamääräyksellä:

”Radiokatuun rajautuvissa asuinrakennuksissa suurimman osan asunnoista tulee suuntautua melulta suojaisamman sisäpihan suuntaan." Muilta osin asemakaavaa ei ole muutettu.

Kaupunginvaltuuston päätöksestä on valitettu. Helsingin hallinto-oikeus jätti päätöksellään 2.12.2022 valituksen tutkimatta ja korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 2.10.2023.

Voimaan tullut asemakaava: Malmi, Pihlajamäen ostoskeskuksen alue

Kaupunginvaltuuston 16.8.2023, § 184, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:

Malmi, Pihlajamäki, tontit 38017/ 2, 4 ja 5 sekä katualueet, piirustus nro 12779, Pihlajamäen ostoskeskuksen alue

HEL 2011-005332

Helsingissä 4.10.2023

Voimaan tullut asemakaava: Haaga, Laurinmäenkuja 3 ja Sentnerikuja 2 ja 4

Kaupunginvaltuusto on 6.10.2021 § 287 hyväksynyt Haagan, Lassilan tonttien 29174/7 ja 8, 29186/2 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12670, Laurinmäenkuja 3 sekä Sentnerikuja 2 ja 4.

HEL 2020-002017

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen. Kaupunginhallitus päätti 7.2.2022, § 114, määrätä Laurinmäenkuja 3:n sekä Sentnerikuja 2 ja 4:n asemakaavan muutoksen nro 12670 tulemaan osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta lukuun ottamatta tontteja 29174/7 ja 8 (Sentnerikuja 2 ja 4), joihin valitukset eivät kohdistuneet.

Helsingin hallinto-oikeus kumosi 10.10.2022 kaupunginvaltuuston päätöksen korttelia 29174 koskevilta osin.

Tällä kuulutuksella asemakaava ja asemakaavan muutos nro 12670 tulee kokonaisuudessaan voimaan.

Helsingissä 5.10.2023

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 13.9.2023, ESAVI/41222/2022

Helsingin kaupunki (KYMP/PALU/Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus) on hakenut ympäristölupaa Hernesaaren lumen vastaanottopaikalle, HEL 2022-014360. Lupaa on haettu ELY-keskuksen kehotuksen perusteella.

Lumen mukana mereen päätyy epäpuhtauksia ja kiintoainesta. Vesiensuojeluun liittyvien lupamääräysten mukaan kaikki mereen kaadettavat kuormat on kuvattava tai kuorman laatu on voitava selvittää muulla tavalla. Lumenkaatoalueen ympärillä on oltava yhtenäinen pohjaan ulottuva verhopuomi tai vastaava roskien leviämistä estävä rakenne. Roskat on kerättävä kippausalueelta ja sen välittömästä läheisyydestä säännöllisesti. Pohjaan kertyvä kiintoaines on tutkittava ja poistettava ruoppaamalla kerran vuodessa. Luvassa on määrätty seuraamaan merialueelta poistettavan roskan määrää, lumen laatua luminäyttein sekä meriveden laatua verhopuomin sisä- ja ulkopuolelta. Lisäksi on määrätty mm. kirjanpidosta ja raportoinnista.

Lumen kuljettaminen kuorma-autoilla Hernesaareen lumen vastaanottopaikalle aiheuttaa merkittävää meluhaittaa kuljetusreitin varrella sijaitseviin asuinrakennuksiin. Meluhaittaa on lupapäätöksessä rajoitettu sallimalla lumen kuljetus Hernesaareen vain Helsingin keskustan ja Lauttasaaren tiealueilta ja kiinteistöjen pihoilta. Yöaikaan kello 22.00–7.00 lunta saa kuljettaa Hernesaareen vain poikkeuksellisen runsaan lumisateen aikana, kun sademäärä ylittää 10 cm vuorokaudessa (sateen alkamisesta 24 tunnin kuluessa), ja välittömästi sen jälkeen enintään kolmena yönä. Päätöksessä on myös edellytetty, että yöllisissä lumikuljetuksissa käytetään vain euroluokkaan VI kuuluvia kuorma-autoja, joka tuottavat mahdollisimman vähän melua ja muita päästöjä, tai vastaavaa kalustoa. Lupapäätöksessä asetetut meluntorjuntavelvoitteet vastaavat pääosin ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön toiminnanharjoittajalle (hakija) 24.11.2022 antamaa määräystä (ympäristönsuojelulaki 175 §).

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt ympäristöluvan määräaikaisena 31.10.2031 saakka. Päätöksen mukaan toiminnan saa aloittaa muutoksenhausta huolimatta. Luvassa määrätään kattavasti toiminnan ympäristövaikutusten hallinnasta ja tarkkailusta. Ympäristöpalveluiden antama lausunto on otettu asianmukaisesti huomioon. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 20.10.2023. Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeus (HaO)

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 3.10.2023, 5567/2023

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli 8.12.2022 § 222 kohdalla tekemällään päätöksellä velvoittanut kiinteistön omistajan juoksevan sakon uhalla siistimään omistamansa pientalotontin pihamaan 31.5.2023 mennessä. Pihamaalta on poistettava sinne varastoidut kaksi isokokoista venettä, vesijetti, jätesäkit, autonrenkaat, kuormalavat sekä sekaiset metalli- ja muut romut. Pihamaalle voidaan jättää pihamaan hoitamisessa tarvittavat välttämättömät lumityökalut ja puutarhanhoitovälineet. Remontoinnissa käytettävät tavarat on varastoitava yhteen kasaan pressujen alle. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on 4000 euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on 1000 euroa. Lisäksi tontin omistaja on velvoitettu puhdistamaan piharakennuksen katto, korjaamaan kattorakenteet, räystäät, syöksytorvet ja ullakolle johtavat ulkoportaan sekä maalaamaan julkisivut ja ikkunanpuitteet 1.10.2023 mennessä. Velvoitetulle on lisäksi määrätty rakennusvalvontataksan 12 §:n mukainen 2000 euron valvontamaksu.

Velvoitettu valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta uhkasakkojen nojalla asetettujen velvoitteiden osalta, sillä valitus oli saapunut hallinto-oikeuteen myöhässä. Hallinto-oikeus hylkäsi valvontamaksua koskevan perustevalituksen. Määrätty valvontataksa on rakennusvalvontataksan mukainen. Asiassa ei ole ilmennyt, että maksu ei vastaisi asian käsittelystä kaupungille aiheutuneita kuluja. Valvontamaksua ei ole määrätty virheellisesti eikä valvontamaksun perimistä ole pidettävä myöskään ilmeisen kohtuuttomana. Helsingin hallinto-oikeuden päätös erillisenä liitteenä.

Vaasan hallinto-oikeus (VHaO)

Vaasan hallinto-oikeuden päätös 26.9.2023 (1209/2023)

Vaasan hallinto-oikeus jätti tutkimatta West Express Oy:n valituksen, joka koski ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön 24.11.2022 antamaa määräystä, jolla rajoitetiin Hernesaaren lumen vastaanottopaikan yöaikaista käyttöä ja siitä aiheutuvaa meluhaittaa. Määräyksen mukaan Hernesaareen saa kuljettaa lunta yöaikaan kello 22.00–7.00 vain poikkeuksellisen runsaan lumisateen aikana, kun sademäärä on yli 10 cm vuorokaudessa, ja välittömästi sen jälkeen enintään kolmena yönä. Lisäksi määräyksen mukaan lunta saa kuljettaa Hernesaareen yöllä vain Helsingin keskustan ja Lauttasaaren kaduilta ja kävely- ja pyöräilyväyliltä.

West Express Oy vaati Vaasan hallinto-oikeutta kumoamaan määräyksen lainvastaisena. Toissijaisesti yhtiö vaati, että hallinto-oikeus muuttaa päätöstä yöllisestä lumenajosta siten, että yöaikaiselle kuljetuskalustolle asetetaan vaatimukseksi euroluokka 6 ja lumenkeräysalue rajoitetaan ydinkeskustaan. West Express Oy:n mukaan määräys rajoittaa sen oikeutta harjoittaa liiketoimintaa kuljetusalan yrityksenä. Lisäksi määräys aiheuttaa yritykselle lisäkustannuksia kasvattamalla henkilöstö-, kalusto- ja kuljetusmenoja.

Vaasan hallinto-oikeus perustelee ratkaisuaan sillä, että valitus ja siinä esitetyt vaatimukset on jätetty tutkimatta valitusoikeuden puuttumisen vuoksi. Hallinto-oikeuden mukaan lumenkaatopaikalla toimintaa harjoittaa Helsingin kaupungin kunnossapitoyksikkö, jota valituksenalaisella päätöksellä annetut määräykset ovat koskeneet, eikä muutoksenhakija ole ollut asiassa vireillepanijana tai velvoitettuna. Valituksenalaista päätöstä ei siten ole kohdistettu suoraan muutoksenhakijaan, eikä sillä ole ratkaistu muutoksenhakijan tekemää hakemusta. Vaasan hallinto-oikeuden päätös erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. asiakkuusjohtaja
Esa Nikunen

Ask for more info

Elen Sööt, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 52233

elen.soot@hel.fi

Attachments

1. ESAVI, päätös 13.9.2023
2. Helsingin hallinto-oikeus, päätös 3.10.2023
3. VHaO, päätös 26.9.2023

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.