Ilmoitusasiat

Case 2. / 110 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kaupunginvaltuusto 11.3.2020

§ 86 Länsisataman Porkkalankadun toimitilojen asemakaavan muuttaminen (12597)

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 20. kaupunginosan (Länsisatama, Ruoholahti) korttelin 20797 tontin 2 sekä katualueiden asemakaavan muutoksen 11.6.2019 päivätyn ja 24.9.2019 muutetun piirustuksen nro 12597 mukaisena sekä asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein. Asemaakaavan muutoksen myötä muodostuu uusi kortteli nro 20798.

§ 87 Pitäjänmäen korttelin 46028, Hiilloskuja 1 ja 5 asemakaavan muuttaminen (12066)

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki) korttelin 46028 asemakaavan muutosehdotuksen 30.8.2011 päivätyn piirustuksen nro 12066 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuusto 25.3.2020

§ 101 asemakaava-asiassa piirustus nro piirustus nro 12596, Etu-Töölö, Leppäsuonkatu 7

Kaupunginvaltuusto on 25.03.2020 § 101 hyväksynyt 13. kaupunginosan (Etu-Töölö) korttelin 411 tontin 22 tason -2.0 yläpuolisen osan asemakaavan muutoksen piirustus nro 12596, Leppäsuonkatu 7, dnro HEL 2014-011588.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 9.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.

Kaupunginvaltuusto 22.4.2020

§ 124 Hernesaaren asemakaavan ja asemakaavan muutosten hyväksyminen (12510)

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 6. kaupunginosan (Eira) vesialuetta, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari, Jätkäsaari) osia kortteleista 20243, 20854, 20855, 20862, 20864, 20868, kortteleita 20856, 20857, 20863, 20866 ja 20867, katu-, puisto-, satama-, venesatama-, erityis- ja vesialueita koskevan asemakaavan sekä 6. kaupunginosan (Eira) katu- , pysäköinti-, venesatama-, puisto- ja vesialueita, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari) osaa korttelin 20176 tontista 19, kortteleita 20181, 20235-20237, 20240-20243, katu-, satama-, rautatie-, puisto- ja vesialueita (muodostuvat uudet korttelit 20850-20871) koskevan asemakaavan muutoksen 12.3.2019 päivätyn ja 10.12.2019 muutetun piirustuksen nro 12510 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginhallitus 27.4.2020

§ 265 Kaupunginvaltuuston 22.4.2020 tekemien päätösten täytäntöönpano

Kaupunginhallitus päätti, että kaupunginvaltuuston 22.4.2020 tekemät päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:

119 §, Nimenhuuto, laillisuus ja päätösvaltaisuus
120 §, Pöytäkirjan tarkastajien valinta
121 §, Kyselytunti
122 §, Nuorten aloitteet 1.7. - 31.12.2019
123 §, Kunnan asukkaan aloitteet 1.7.-31.12.2019
Ei toimenpidettä.
124 §, Hernesaaren asemakaavan ja asemakaavan muutosten hyväksyminen
(12510)

Kaupunginhallitus antoi kaupunkiympäristölautakunnalle seuraavan valmistelukehotuksen:
Hernesaaren ja eteläisen kantakaupungin liikenteen toimivuuden ja asukasviihtyisyyden parantamiseksi selvitetään kaikkien eri liikennemuotojen näkökulmasta, millaisilla uusilla liikenneratkaisuilla voidaan
sujuvoittaa Hernesaaren ja eteläisen kantakaupungin liikennettä ulosmenoteille ja vähentää Hernesaaren liikenteestä aiheutuvaa eteläisiin kaupunginosiin ja Töölöön suuntautuvaa katuverkkoa kuormittavaa huolto- ja henkilöautoliikennettä.

Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, Helen Sähköverkko Oy:lle, Helen Oy:lle, Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymälle, Helsingin seudun liikenne–kuntayhtymälle, Museovirastolle/kulttuuriympäristön suojelu, Väylävirastolle ja hyväksymispäätöksestä tiedon pyytäneille.

Tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnalle, kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle, kaupunginmuseolle, kasvatuksen ja koulutuksen toimialle sekä asemakaavoitukselle.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 4.5.2020

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli päätöksellään 18.5.2018 § 112 määrännyt osoitteessa Linnanherrantie 27 sijaitsevan Asunto Oy Linnanherrantie 23:n omistaman tontin postilaatikoiden sijaintipaikaksi Posti Oy:n määräämän paikan Linnanherrantien varressa. Helsingin hallinto-oikeus oli päätöksellään 11.2.2019 Asunto Oy Linnanherrantie 23:n valituksen johdosta kumonnut ympäristö- ja lupajaoston päätöksen ja palauttanut asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. Postilaatikoiden sijoittamiseen tuli soveltaa Viestintäviraston määräyksen 6 §:ää. Postinsaajaa oli pidettävä useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikkana. Tällöin postilaatikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään. Uudelleenkäsittelyssä ympäristö- ja lupajaosto oli määrännyt Asunto Oy Linnanherrantie 23:n postilaatikot sijoitettaviksi Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaisesti asunto-osakeyhtiön tontille, tontin kulkuliittymän yhteyteen, entiselle paikalleen. Posti Oy on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen ja vaatinut, että valituksenalainen päätös on kumottava tai asia on palautettava ympäristö- ja lupajaostolle uudelleen käsiteltäväksi. Toissijaisesti postilaatikoiden sijaintipaikaksi on määrättävä uusi paikka Linnanherrantien varteen, Asunto Oy Linnanherrantie 23 :n tontin kulkuliittymään tai hieman kulkuliittymän ulkopuolelle.

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt valituksen. Hallinto-oikeus on päätöksen perusteluissa todennut muun ohella, että se on lainvoimaisella päätöksellään 11.2.2019 ratkaissut, että Asunto Oy Linnanherrantie 23:n postilaatikkojen sijoittamiseen on sovellettava Viestintäviraston määräyksen 6 §:ää. Valituksenalaisessa päätöksessä ympäristö- ja lupajaoston määräämä postilaatikkojen sijainti on mainitun 6 §:n mukainen. Asiakirjoissa olevien valokuvien perusteella postilaatikkojen sijaintipaikka tontin kulkuliittymässä ja liittymän koko on sellainen, että laatikoihin on mahdollista jakaa postia myös siten, ettei jakelussa käytettävää autoa tarvitse peruuttaa takaisin ajotielle. Valituksenalaisessa päätöksessä on siten otettu riittävästi huomioon myös tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset. Posti Oy on valituksessaan esittänyt postilaatikoille uuden vaihtoehtoisen sijaintipaikan, joka ei ole ollut esillä asian aiemmissa käsittelyvaiheissa. Posti Oy on tässä yhteydessä viitannut Viestintäviraston määräyksen 3 §:n etäisyysvaatimukseen, jota ei siis edellä todetusti tule soveltaa nyt kysymyksessä olevien postilaatikkojen sijaintipaikkaa määrättäessä. Kun otetaan huomioon, että ympäristö- ja lupajaoston valituksenalaisessa päätöksessä määrätyn postilaatikoiden sijaintipaikan on katsottava täyttävän postilaissa ja Viestintäviraston määräyksessä asetetut vaatimukset, ei asiaa ole enää syytä palauttaa jaostolle vaihtoehtoisen sijaintipaikan huomioon ottamiseksi päätöksenteossa. Ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 4.5.2020

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli päätöksellään määrännyt osoitteessa Liikkalantie 24 sijaitsevan Asunto Oy Liikkalantie 24:n omistaman tontin postilaatikoiden sijaintipaikaksi asunto oy:n vaatiman paikan yhtiön tontilla, missä paikassa postilaatikot olivat jo olleetkin. Tämä päätös oli Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukainen. Posti Oy valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen lausuen mm. että päätös oli kumottava. Postilaatikot on määrättävä sijoitettavaksi Liikkalantien varteen tai Posti Oy:n alun perin määräämään paikkaan.

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt valituksen. Asunto Oy Liikkalantie 24:n tontilla sijaitsee kaksi paritaloa, joissa on yhteensä neljä asuntoa. Ympäristö- ja lupajaosto on soveltanut postilaatikoiden sijoittelun Viestintäviraston määräyksen 6 §:ää, jonka mukaan postilaatikot on sijoitettava joko tontille tai sen kulkuliittymään asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen. Posti Oy on valituksessaan esittänyt, ettei asiaan tule soveltaa Viestintäviraston määräyksen 6 §:ää koska mainitun pykälän perustelumuistiossa on todettu, että pientalojen osalta postilaatikkojen sijoittelu määräytyisi 3 §:ssä määrätyllä tavalla, vaikka omakoti- tai paritaloja useampi samalla tontilla sijaitsisikin. Posti Oy oli alun perin määrännyt postilaatikot sijoitettavaksi Liikkalantien varteen. Hallinto-oikeus on todennut, että Viestintäviraston määräyksen postilaatikkojen sijoittelusta ovat sitovia. Määräysten valmisteluaineistoa voidaan sinänsä käyttää apuna määräysten tulkinnassa. Määräyksen 6 §:n sanamuotoa on kuitenkin pidettävä selkeänä. Määräyksen sanamuodon ja määräykseen liittyvien perustelujen ollessa ristiriidassa, tulee etusija antaa määräyksen sanamuodolle. Näin ollen Asunto Oy Helsingin Liikkalantie 24:n omistamaa tonttia on pidettävä useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikkana ja valituksenalaisessa päätöksessä on siten tullut soveltaa määräyksen 6§:ää. Ympäristö ja lupajaosto on voinut määrätä postilaatikot sijoitettavaksi asunto oy:n tontille. Jaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Viranhaltijapäätökset

Palvelut ja luvat

Ympäristöpalvelut

Rakennusvalvontapalvelut

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen