Sorters Finland Oy, Ympäristölupahakemus, Sortit Oy, Verkkosaarenkuja

HEL 2012-010110
More recent handlings
Case 11. / 50 §

Sorters Finland Oy:n ympäristöluvan vakuuksina olevien pantattujen talletusten käyttöön ottaminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa Sorters Finland Oy:n ympäristöluvan vakuuksien realisoinnista.

Asianosaiset

Sorters Finland Oy, y-tunnus 2310151-7

Sorters Finland Oy:n konkurssipesä

Päätöksen tausta

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 28.8.2012 (260 §) myöntänyt SORTit Oy:lle (nykyisin Sorters Finland Oy) ympäristöluvan jätteen siirtokuormaustoiminnalle kaupungilta vuokratulla määräalalla osoitteessa Verkkosaarenkuja, 00580 Helsinki. Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä oli luvan mukaan enintään 9000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 90 tonnia. Ympäristöluvan määräyksessä 9 edellytettiin, että yritys asettaa ympäristökeskukselle 4000,00 euron suuruisen vakuuden asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan mahdollisesti loppuessa kyseisessä toimipisteessä (YSL 86/2000: 43 a-c §). Toiminnanharjoittaja toimitti ympäristökeskukselle Sampo Pankki Oyj:n 4000,00 euron talletusvakuuden.

Ympäristölautakunnan 6.8.2013 (231 §) tekemän SORTit Oy:n ympäristöluvan muutoshakemusta koskevan päätöksen mukaan käsiteltävän jätteen määrän tuli olla alle 10 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrän enintään 100 tonnia. Lupapäätöksen määräyksessä 9 edellytettiin, että yritys asettaa ympäristökeskukselle 2000,00 euron suuruisen lisävakuuden toiminnan muutoksen vuoksi (YSL 86/2000: 43 a-c §). Toiminnanharjoittaja toimitti ympäristökeskukselle Danske Bank Oyj:n 2000,00 euron talletusvakuuden.

SORTit Oy jätti 24.10.2014 ympäristölautakunnalle uuden ympäristöluvan muutoshakemuksen, jossa vuosittain käsiteltävän jätteen määrä oli alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Uuden valtioneuvoston ympäristönsuojelusta antaman asetuksen (713/2014) voimaantulon myötä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen oli mahdollista myöntää jätteenkäsittelytoiminnan ympäristölupa alle 20 000 tonnin vuotuisille käsittelymäärille, kun rajana oli aiemmin ollut 10 000 tonnia. Ympäristölautakunnan 19.5.2015 (206 §) tekemässä päätöksessä hyväksyttiin edellä mainitut muutokset SORTit Oy:n jätteiden käsittely- ja varastointimääriin. Lupapäätöksen määräyksessä 12 edellytettiin 4000,00 euron suuruisen lisävakuuden asettamista ympäristökeskukselle toiminnan muutoksen vuoksi (YSL 527/2014: 59-61 §). Toiminnanharjoittaja toimitti ympäristökeskukselle Danske Bank Oyj:n 4000,00 euron talletusvakuuden.

Sorters Finland Oy (aiemmin SORTit Oy) jätti ympäristölautakunnalle 18.7.2016 uuden ympäristöluvan muutoshakemuksen, jossa käsiteltävän ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrät eivät muuttuneet, mutta yrityksen käytössä oleva alue hieman pieneni, koska aiempaa suurempi osa yrityksen vuokraamasta määräalasta vuokrattiin vastaavaa jätteenkäsittelytoimintaa yrityksen alivuokralaisena harjoittavalle Kiertotie Oy:lle. Lisäksi haettiin lupaa aloittaa jätteiden pienimuotoinen seulonta ja lajittelu. Ympäristölautakunnan 4.4.2017 (118 §) hakemuksesta tekemän päätöksen määräyksessä 12 edellytettiin 2000,00 euron suuruisen lisävakuuden asettamista ympäristökeskukselle toiminnan muutoksen vuoksi (YSL 527/2014: 59-61 §). Toiminnanharjoittaja toimitti ympäristökeskukselle Nordea Bank Ab:n 2000,00 euron tilivarojen panttausilmoituksen.

Sorters Finland Oy:n jätteenkäsittelyasemalle kertyi huhti-toukokuussa 2017 lyhyessä ajassa huomattavasti enemmän sekalaista rakennusjätettä kuin ympäristöluvan sallima enimmäismäärä 300 tonnia, jonka mukaisesti myös ympäristölupapäätöksissä määrätyt vakuudet on mitoitettu.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston uhkasakoilla tehostetuista määräyksistä ja uhkasakkojen maksuun tuomitsemisista huolimatta yritys ei saattanut tilannetta jätteenkäsittelyasemalla ympäristöluvan mukaiseksi. Jäteaseman toiminta on ollut käytännössä pysähdyksissä kesästä 2017 lähtien, koska alueelle varastoituja jätteitä ei ole saatu toimitettua jatkokäsittelyyn. Yrityksen vuoden 2018 toimintaraportin mukaan jätettä on alueella arviolta 4300 tonnia.

Sorters Finland Oy asetettiin Helsingin käräjäoikeuden päätöksellä 9.1.2019 konkurssiin. Yrityksen maanvuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa päättyi irtisanomisen myötä 31.1.2019.

Sorters Finland Oy:n ympäristölupapäätöksessä 4.4.2017 on todettu, että ympäristölupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen. Näin ollen yrityksen ympäristölupa on rauennut 31.1.2019.

Vakuuksien erääntyminen ja ehdot

Vakuuksien katsotaan erääntyneen viimeistään silloin, kun ympäristölupa raukesi vuokrasopimuksen päättyessä 31.1.2019. Osassa vakuuksista on kuitenkin lisäksi ehto, ettei pantinsaaja ole sidottu kauppakaaren (3/1734) pantin rahaksi muuttamista koskeviin säännöksiin. Tällaisia vakuuksia ovat tilivarojen panttaukset Danske Bank:issa 24.6.2015 (4000 euroa) ja Nordeassa 18.5.2017 (2000 euroa). Lisäksi kahdessa tilivarojen panttauksessa (Sampo Pankki 21.8.2012, 4000 euroa ja Danske Bank 5.8.2013, 2000 euroa) on maininta, että pantinsaaja ei voi nostaa pantattuja varoja ilman pantinantajan suostumusta.

Kuuleminen

Ympäristönsuojeluyksikkö on 6.2.2019 lähetetyllä kirjeellä kuullut konkurssipesän hoitajaa ja Sorters Finland Oy:ta vakuuksien realisoinnista, koska konkurssipesän hoitaja ilmoitti toimipaikalla 18.1.2019 pidetyssä katselmuksessa konkurssipesän olevan varaton eikä sillä niin ollen ole mahdollisuutta ottaa hoitaakseen alueella olevien jätteiden jatkokäsittelyyn toimittamista. Konkurssipesältä kysyttiin myös suostumusta kahden talletusvakuuden (Sampo Pankki Oyj 21.8.2012, 4000 euroa ja Danske Bank Oyj 5.8.2013, 2000 euroa) nostamiseen, koska vakuusasiakirjoissa oli edellytetty pantinantajan suostumusta varojen nostamiseen.

Konkurssipesän hoitajan 7.2.2019 toimittamassa vastineessa todetaan, että konkurssipesällä ei ole taloudellisia edellytyksiä tehdä kiinteistöllä mitään. Varoja esimerkiksi jätteen hävittämiseen ei ole. Näin ollen konkurssipesällä ei ainakaan toistaiseksi ole mitään mahdollisuutta siivota aluetta. Konkurssipesän puolesta Helsingin kaupunki voi kiinteistön omistajana ja vuokranantajana ryhtyä kaikkiin haluamiinsa toimenpiteisiin jätteiden hävittämiseksi. Edelleen todetaan, että konkurssipesä suostuu siihen, että vakuudet voidaan luovuttaa Helsingin kaupungin käyttöön edellä mainittujen toimien kustannusten kattamiseksi.

Sorters Finland Oy ei toimittanut vastinetta määräaikaan (20.2.2019) mennessä.

Päätös vakuuksien käyttöön ottamisesta

Ympäristö- ja lupajaosto päättää ottaa käyttöönsä seuraavat Sorters Finland Oy:n ympäristöluvan vakuuksina olevat pantatut talletukset:

1. Sampo Pankki Oyj 21.8.2012: 4000,00 euroa

2. Danske Bank Oyj 5.8.2013: 2000,00 euroa

3. Danske Bank Oyj 24.6.2015: 4000,00 euroa

4. Nordea Bank Ab 18.5.2017: 2000,00 euroa

Vakuudet käytetään ympäristönsuojelulain (527/2014) 59 §:n mukaisesti asianmukaisen jätehuollon hoitamiseen yrityksen entisellä toiminta-alueella.

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaan jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Ympäristönsuojelulain 61 §:n 4 momentin mukaan lupaviranomaisen on hakemuksesta vapautettava vakuus, kun toiminnanharjoittaja on täyttänyt velvoitteensa.

Toiminnanharjoittaja ei toiminta-aikanaan hoitanut jätehuoltoon liittyviä velvoitteitaan eikä konkurssipesällä ilmoituksensa mukaan ole mahdollisuutta ottaa niitä hoitaakseen. Toimintaa koskeva ympäristölupa on rauennut vuokrasopimuksen irtisanomisen myötä, joten sitä ei voi siirtää mahdolliselle uudelle toiminnanharjoittajalle. Vakuudet, yhteensä 12 000 euroa, eivät tule riittämään entisen toiminta-alueen asianmukaisen jätehuollon hoitamiseen, joten vakuudet voidaan realisoida kokonaisuudessaan. Pesänhoitaja on antanut suostumuksensa vakuuksien realisointiin.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

SORTit Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupa (ympäristölautakunta 28.8.2012 260 §)

Sampo Pankki Oyj:n talletusvakuus 21.8.2012

Päätös SORTit Oy:n ympäristöluvan muutoshakemuksesta (ympäristölautakunta 6.8.2013 231 §)

Danske Bank Oyj:n talletusvakuus 5.8.2013

Päätös SORTit Oy:n ympäristöluvan muutoshakemuksesta (ympäristölautakunta 19.5.2015 206 §)

Danske Bank Oyj:n talletusvakuus 24.6.2015

Päätös Sorters Finland Oy:n ympäristöluvan muutoshakemuksesta (ympäristölautakunta 4.4.2017 118 §)

Nordea Bank Ab:n tilivarojen panttausilmoitus 18.5.2017

Sorters Finland Oy:n konkurssipesän hoitajan ja Sorters Finland Oy:n edustajan kuuleminen vakuuksien realisoinnista 6.2.2019

Konkurssipesän hoitajan vastine 7.2.2019

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 59-61, 190 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Päätöksen täytäntöönpano

Vakuudet voidaan realisoida päätöksen saatua lainvoiman.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan asianosaisille saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.10.2018 § 183

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen Sorters Finland Oy:lle annetun uhkasakolla tehostetun määräyksen noudattamatta jättämiseen.

Toimija

Sorters Finland Oy c/o Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 HELSINKI

Y-tunnus 2310151-7

Tuomitsemisen perusteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätös 19.1.2018 (9 §). Päätös on lainvoimainen.

Päätöksen tausta

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on hyväksynyt Sorters Finland Oy:n jätteen siirtokuormausaseman ympäristöluvan muutoshakemuksen 4.4.2017 (118 §). Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on luvan mukaan alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Ympäristöluvan määräyksen 7 mukaan jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (4 metriä).

Sorters Finland Oy:n alueella on varastoitu keväästä 2017 alkaen enemmän jätettä kuin ympäristölupa sallii, lisäksi jätekasojen korkeus ylittää selvästi aluetta ympäröivien aitojen korkeuden. Jätteen vastaanotto alueelle on ollut keskeytettynä kesäkuusta 2017 lähtien, mutta alueella varastoituna olevaa jätettä ei ole saatu toimitettua eteenpäin. Ympäristö- ja lupajaosto antoi 27.6.2017 yritykselle uhkasakolla tehostetun määräyksen saattaa toiminta ympäristölupapäätöksen mukaiseksi 31.7.2017 alkaen ja koska määräystä ei noudatettu, tuomittiin uhkasakko toiminnanharjoittajan kuulemisen jälkeen maksettavaksi ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 1.9.2017 (28 §).

Alueella 17.10.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin tilanteen olevan ennallaan: Jätekasojen korkeus ylitti edelleen merkittävästi aidan korkeuden ja Sorters Finland Oy:n alueella varastoidun jätteen määrä oli merkittävästi suurempi kuin mitä ympäristölupa sallii. Tämän vuoksi ympäristö- ja lupajaosto antoi 19.1.2018 päätöksen, jossa Sorters Finland Oy määrättiin seuraaviin päävelvoitteisiin:

1. Sorters Finland Oy:n tulee vähentää kerrallaan varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia 1.3.2018 alkaen.

2. Sorters Finland Oy:n tulee huolehtia, että Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman jätekasojen korkeus ei ylitä aluetta ympäröivän aidan korkeutta 1.3.2018 alkaen.

Päävelvoitteen 1 tehosteeksi asetettiin 30 000 euron uhkasakko ja päävelvoitteen 2 tehosteeksi 30 000 euron uhkasakko.

Alueella 6.4.2018 tehdyn käynnin perusteella kumpaakaan päävelvoitetta ei ollut noudatettu. Jäteasemalla 16.7.2018 pidetyn neuvottelun yhteydessä todettiin tilanteen olevan edelleen ennallaan eli jäteaseman toiminta jätteiden vastaanoton ja pois kuljetuksen osalta oli täysin pysähdyksissä.

Kuuleminen

Sorters Finland Oy:tä on kuultu 11.4.2018 päivätyllä kirjeellä mahdollisen uhkasakon maksuun tuomitsemisesta sekä siitä, miksei päävelvoitteita 1 ja 2 ole noudatettu. Postitetun kirjeen perille menosta ei saatu varmuutta, koska saantitodistusta ei toimitettu Postista ympäristöpalveluille, joten kuulemiskirje toimitettiin haastetiedoksiantona 16.7.2018 yritystä edustaneelle sijaisvastaanottajalle. Vastineen toimittamiseen annettiin aikaa 27.7.2018 asti. Sorters Finland Oy ei toimittanut määräaikaan mennessä selvitystään asiaan liittyen.

Päätös uhkasakkojen tuomitsemisesta maksettavaksi

Koska Sorters Finland Oy ei ole noudattanut edellä mainittuja päävelvoitteita 1 ja 2, ympäristö- ja lupajaosto tuomitsee asetetut uhkasakot päävelvoitteiden 1 ja 2 osalta (yhteensä 60 000 euroa) Sorters Finland Oy:n maksettavaksi.

Perustelut

Uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Neuvonnasta, kehotuksesta, määräyksestä ja asetetuista uhkasakoista huolimatta Sorters Finland Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin toimintansa saattamiseksi ympäristöluvan määräysten mukaiseksi eikä ole myöskään esittänyt pätevää syytä määräysten noudattamatta jättämiselle. Tämän vuoksi asetetut uhkasakot päävelvoitteille 1 ja 2 on tarpeen tuomita maksettavaksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Sorters Finland Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupa (ympäristölautakunta 4.4.2017 (118 §)

Ympäristö- ja lupajaoston päätös 19.1.2018 (9 §)

Sorters Finland Oy:n kuuleminen ennen ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista maksettavaksi 11.4.2018

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan saantitodistuksella. Päätöksen ohessa toimitetaan tilisiirtolomake uhkasakon maksua varten.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 190 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 10 §, 19 §, 22-24 §

Hallintolainkäyttölaki (586/1996) 6 §

19.01.2018 Ehdotuksen mukaan

01.09.2017 Ehdotuksen mukaan

27.06.2017 Ehdotuksen mukaan

19.05.2015 Ehdotuksen mukaan

06.08.2013 Ehdotuksen mukaan

28.08.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Ympäristölautakunta 04.04.2017 § 118

Päätös

Ympäristölautakunta päätti Sorters Finland Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Sorters Finland Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 Helsinki

Y-tunnus 2310151-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Sorters Finland Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, siirtokuormaus- ja käsittelytoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava Kiertotie Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Sorters Finland Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti.

Asian vireilletulo

Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty ympäristölautakunnalle 18.7.2016 ja hakemusta on täydennetty 9.12.2016. Sorters Finland Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokratulla noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla Verkkosaarenkujan eteläpuolella. Sorters Finland Oy on vuokrannut osan alueesta edelleen Kiertotie Oy:lle. Tällä hetkellä alue on käytöstä poistunutta teollisuus- ja varastoaluetta, joka valmisteilla olevan Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavan 2015-000209 mukaan tullaan muuttamaan asuinalueeksi. Vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja luvanhakijan välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on antanut Sorters Finland Oy:lle ja Kiertotie Oy:lle ympäristölupien muutoshakemuksia koskien 13.12.2016 päivätyn lausunnon, jossa todetaan muun muassa, että sijoituspaikan alueellinen vakavuus on heikko. Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Lausunnossa todetaan myös, että koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Sorters Finland Oy:n osalta alueella varastoitavan jätteen enimmäismäärä ei tule muuttumaan nykyisestä, joten tältä osin alueen stabiliteettia voidaan pitää riittävänä.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen. Toiminta-alue on aidattu ja lukittu.

Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Jätteenkäsittelyasemasta noin 350 metriä etelään päin on Kalasataman keskuksen uudisrakennustyömaa. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 450 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.

Toiminnan kuvaus

Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää seuraaviin jäteluokkiin kuuluvia jätteitä (jätetunnus suluissa):

  • puu (17 02 01)
  • lasi (17 02 02)
  • eristeet (17 06 04)
  • kipsi (17 08 02)
  • bitumipohjaiset pl. asfaltti (17 03 02)
  • laatat ja keramiikka (17 01 03)
  • muovi (17 02 03)
  • metallit, niiden seokset (lejeeringit) mukaan luettuina (17 04 01 – 17 04 07)
  • muu rakennus- ja purkujäte (17 09 04)

Kuormat, jotka sisältävät muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, käännytetään saman tien eikä kuormaa kipata tontille. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat pienet määrät jätteitä, joita alueelle ei ole lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin tai lavoille. Kaikki alueelta lähtevät jätteet viedään jätteen käsittely- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen.

Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on edelleen alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Jätteen lajittelua paikan päällä on tarkoitus lisätä karkean lajittelun ja koneellisen seulonnan avulla siten, että sekalaisesta rakennusjätteestä lajitellaan erikseen energiajäte, metallijäte, villaeristeet ja kipsijäte sekä seulonnassa syntyvä palamaton hienoaines eli ”muju”. Jätteen murskausta ei Sorters Finland Oy:n toimintaan enää sisälly, koska yritys keskittyy sekalaisen rakennus- ja purkujätteen vastaanottoon.

Toiminta-aika

Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00. Normaali aukioloaika on arkisin klo 7.00 - 16.00, jolloin henkilökunta on paikalla, mutta tarvittaessa aukioloaikaa jatketaan ympäristöluvan sallimissa puitteissa. Toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu.

Toiminta-alue ja sen rakenteet

Alueella ei ole käyttövesi- eikä viemäriliittymiä, hulevedet imeytyvät maaperään toiminta-alueella tai sen lähiympäristössä. Toiminta-alue on pääosin sorapintaista.

Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n aluetta kiertää neljä metriä korkea verkkoaita. Alueen portit on lukittu toiminta-aikojen ulkopuolella.

Toiminnan muutoksen myötä Sorters Finland Oy:n käyttöön tulee nykyisen vuokra-alueen pohjoisosa eteläosan jäädessä Kiertotie Oy:n käyttöön eli Sorters Finland Oy:n toiminta-alue pienenee aiemmasta noin 7000 m²:sta noin 5000 m²:iin. Sorters Finland Oy:n alueella on vaaka ja toimistotila, jossa kirjataan myös Kiertotie Oy:n tulevat ja lähtevät jätekuormat.

Polttoaineiden varastointi

Alueelle tullaan hakemuksen mukaan mahdollisesti sijoittamaan enintään 2 m³:n kokoinen kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu polttoainesäiliö.

Liikennejärjestelyt

Toiminnan muutoksella ei ole vaikutusta alueen liikennemääriin, koska vuosittain vastaanotettavan jätteen määrä ei muutu. Toiminnanharjoittajan aiemman arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Jätteenkäsittelyasemalle on ajoyhteys sekä Verkkosaarenkujalta että alueen eteläpuolella olevalta kentältä. Sorters Finland Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Päästöt maaperään, vesistöihin ja viemäriin

Merkittäviä päästöjä vesiin tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Mahdollisesti alueelle tuotava polttonestesäiliö on kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu. Asemalla on imeytysainetta mahdollisten polttoaine- tms. vuotojen varalta.

Päästöt ilmaan ja melu

Kuorma-autojen liikkuminen sekä purkujätteen kuormaus ja lajittelu voivat aiheuttaa melua ja pölyämistä. Pölyämistä tarkkaillaan jatkuvasti silmämääräisesti ja pölyä sidotaan tarvittaessa tontin vierestä saatavalla merivedellä.

Roskaantuminen

Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on neljä metriä korkea aita. Lisäksi ympäristön roskaantumista tarkkaillaan ja roskia kerätään omalta toiminta-alueelta ja myös alueen ympäristöstä säännöllisesti.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Toiminnassa noudatetaan yrityksen omaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Pöly- ja roskaantumishaittojen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet on kuvattu edellisessä kohdassa. Jokainen saapuva kuorma punnitaan ja tarkastetaan sekä kirjataan tietojärjestelmään jätteen alkuperä (osoite), kuljetusyhtiö, paino, jätelaji sekä mahdolliset huomautukset. Saapuvista ja lähtevistä jätekuormista laaditaan siirtoasiakirjat. Jätteen määrää alueella tarkkaillaan jatkuvasti varastokirjanpidon avulla ja mikäli luvan mukainen enimmäisvarastointimäärä on ylittymässä, tullaan jätteen vastaanottoa rajoittamaan ja pois kuljetusta lisäämään tilanteen normalisoimiseksi.

Yhteenveto vastaanotettujen ja edelleen toimitettujen jätteiden määristä jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Jätteenkäsittelyaseman toiminnan suurimpia riskejä ovat tulipalo sekä työkoneiden tai autojen nestevuodot. Mahdollisten öljy- tai polttoainevuotojen varalta asemalla on imeytysainetta. Alueella on jauhesammuttimia ja pölyämisen torjuntaan käytettävää kastelulaitteistoa voidaan käyttää myös tulipalon sammuttamiseen.

Työntekijöille on laadittu kirjalliset ohjeet häiriötilanteiden varalle ja niiden sisältö on käyty läpi henkilöstön kanssa.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, siirtokuormaus ja pienimuotoinen käsittely, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 15.12.2016 – 13.1.2017 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle. Lisäksi hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Muistutukset ja mielipiteet

Hakemuksesta ei jätetty ympäristölautakunnalle muistutuksia tai mielipiteitä.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n ympäristölupahakemuksista 10.1.2017 päivätyn lausunnon, jossa otetaan kantaa ainoastaan Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyyn liittyviin asioihin.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Sorters Finland Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle. Lupa myönnetään hakemusasiakirjojen mukaiseen toimintaan, ellei seuraavissa lupamääräyksissä toisin mainita.

  1. Ympäristölupa koskee kohdassa ”toiminnan kuvaus” eriteltyjä jätejakeita sisältävän rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen karkea lajittelu ja koneellinen seulonta sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten.

    Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa havaitaan olevan muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä.

    Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä, varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §)
  2. Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. (YSL 52 ja 58 §)
  3. Sorters Finland Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan Kiertotie Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
  4. Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00. (YSL 52 §)
  5. Jätteenkäsittelyaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristökeskukselle. (YSL 52 §, JL 141 §)
  6. Kuorma-autoliikenteestä sekä jätteen lajittelusta ja kuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Seula tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa kastelujärjestelmällä. (YSL 52 §)
  7. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (neljä metriä). Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 13, 72 - 73 §)
  8. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle ja pelastuslaitokselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
  9. Alueelle mahdollisesti sijoitettava polttonesteen jakelupiste tulee sijoittaa kyseistä polttonestettä läpäisemättömälle alustalle siten, että polttonestesäiliön täyttö ja jakelu työkoneisiin tapahtuu em. alustan päällä. Säiliön tulee olla kaksivaippainen ja siinä tulee olla sähköinen ylitäytönestin ja laponesto. Säiliön ympärillä tulee olla törmäysesteet. Ympäristökeskukselle tulee toimittaa tiedot säiliöstä ja sen sijoituspaikan maarakenteista ennen jakelupisteen käyttöönottoa. (YSL 52 §)
  10. Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Jätteiden ulkomailla sijaitseviin käsittelylaitoksiin viennin luvanvaraisuus tulee selvittää Suomen ympäristökeskuksesta. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
  11. Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätetiedostoon. Jätteitä ulkomaille kuljetettaessa on käytettävä kuljettajaa, joka on ilmoitettu kyseisen jäte-erän siirtoa koskevassa Suomen ympäristökeskuksen päätöksessä (JL 94 §)
  12. Toiminnasta on pidettävä kirjaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain helmikuun loppuun mennessä edellisen vuoden toimintaa koskeva kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
    - tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JL 118, 121 - 122 §)
  13. Toiminnan muutoksista tulee ilmoittaa ympäristökeskukselle. Ennen toiminnan loppumista ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
  14. Sorters Finland Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 10 000,00 euron vakuuden lisäksi 2000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Sorters Finland Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

  1. Toiminnanharjoittaja on hakenut määräyksen mukaiseen jätteen käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
  2. Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
  3. Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
  4. Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.
  5. Yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
  6. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
  7. Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen ehkäisemiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
  8. Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  9. Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  10. Jätteen ammattimainen käsittely on luvanvaraista, kuten myös maasta vienti tietyin poikkeuksin. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
  11. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
  12. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
  13. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
  14. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja muiden tarvittavien toimien varmistamiseksi toiminnan loppuessa. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Lausunnossa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa esiin tuodut asiat koskevat Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyä, minkä vuoksi lausunnolla ei ole vaikutusta tähän päätökseen.

Luvan voimassaolo

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 12.4.2017. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 19.5.2015 (206 §) SORTit Oy:lle (nykyisin Sorters Finland Oy) myöntämän ympäristöluvan.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen tai alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 2000,00 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 2000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 13, 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 19.5.2015 (209 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 2 205,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 2 430,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

19.05.2015 Ehdotuksen mukaan

06.08.2013 Ehdotuksen mukaan

28.08.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi
Close

This decision was published on 06.03.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)
 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • asianosainen
  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

vs. yksikön päällikkö
Jari-Pekka Pääkkönen

Ask for more info

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Attachments

1. Sorters_Kiertotie_kuuleminen_06022019
2. Konkurssipesän vastine_07022019

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.