For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2012-015154
More recent handlings
Case 8. / 8 §

Höjning av finansieringsandelen i ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna en höjning av stadens finansieringsandel i renoverings- och ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion med 26 miljoner euro utgående från att stadens finansieringsandel av projektets kostnader är totalt högst 130,5 miljoner euro i stället för högst 104,5 miljoner euro enligt det tidigare beslutet.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt konstatera att en förutsättning för verkställigheten av det här beslutet är att finska staten deltar i kostnaderna för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion med minst en lika stor andel.

Behandling

Under diskussionen framställdes två förslag till hemställningsklämmar:

Ledamoten Risto Rautava understödd av ledamoten Björn Månsson föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av en höjning av stadens finansieringsandel i renoverings- och ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion att det utreds om det är möjligt med kostnadsbesparande lösningar norr om Stadion tillsammans med Stadionstiftelsen och projektet Helsinki Garden. Utredningen får inte fördröja renoverings- och ombyggnadsprojekt för Olympiastadion.

Ledamoten Arja Karhuvaara föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av en överskridning av kostnaderna för byggnadsprojektet att om de totalkostnaderna för stadions ombyggnadsprojekt ännu stiger ska arbetet uppskattas på nytt inom ramen för kostnaderna eller utredas om den behövliga tilläggsfinansieringen kan komma från andra finansiärer.

Ledamoten Arja Karhuvaaras hemställningskläm understöddes inte varvid den förföll.

Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.

4 omröstningen

Ledamoten Risto Rautavas hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av en höjning av stadens finansieringsandel i renoverings- och ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion att det utreds om det är möjligt med kostnadsbesparande lösningar norr om Stadion tillsammans med Stadionstiftelsen och projektet Helsinki Garden. Utredningen får inte fördröja renoverings- och ombyggnadsprojekt för Olympiastadion.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 41
Hennariikka Andersson, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Eero Heinäluoma, Veronica Hertzberg, Fatbardhe Hetemaj, Rene Hursti, Nuutti Hyttinen, Suzan Ikävalko, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Timo Laaninen, Harri Lindell, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Björn Månsson, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Heini Röyskö, Ulla-Marja Urho, Pertti Villo

Nej-röster: 5
Yrjö Hakanen, Jape Lovén, Sami Muttilainen, Kaarin Taipale, Karita Toijonen

Blanka: 37
Zahra Abdulla, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Nina Huru, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Tarja Kantola, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Petra Malin, Silvia Modig, Elina Moisio, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Pilvi Torsti, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki

Frånvarande: 2
Seppo Kanerva, Sinikka Vepsä

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Risto Rautavas förslag till hemställningskläm.

See table with voting results

Äänestys 1

Member Political group
Andersson, Hennariikka No council group
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Brettschneider, Gunvor No council group
Enroth, Matti No council group
Finne-Elonen, Laura Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eero No council group
Hertzberg, Veronica No council group
Hetemaj, Fatbardhe No council group
Hursti, Rene No council group
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Ikävalko, Suzan No council group
Järvinen, Jukka No council group
Kantola, Helena No council group
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Koskinen, Kauko No council group
Koulumies, Terhi No council group
Laaninen, Timo No council group
Lindell, Harri No council group
Majuri, Pekka No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Mäkimattila, Sari No council group
Männistö, Lasse No council group
Nieminen, Jarmo No council group
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Oker-Blom, Jan D No council group
Pakarinen, Pia Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana No council group
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Raittinen, Timo No council group
Rauhamäki, Tatu No council group
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Röyskö, Heini No council group
Urho, Ulla-Marja No council group
Villo, Pertti No council group
Close
Member Political group
Hakanen, Yrjö No council group
Lovén, Jape No council group
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Taipale, Kaarin No council group
Toijonen, Karita No council group
Close
Member Political group
Abdulla, Zahra No council group
Anttila, Maija No council group
Arhinmäki, Paavo No council group
Hamid, Jasmin No council group
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huru, Nina No council group
Ingervo, Sirkku No council group
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Kantola, Tarja No council group
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Koivulaakso, Dan No council group
Kousa, Tuuli No council group
Krohn, Minerva No council group
Lehtipuu, Otto No council group
Loukoila, Eija No council group
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Modig, Silvia No council group
Moisio, Elina No council group
Oskala, Hannu Vihreä valtuustoryhmä
Paavolainen, Sara Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajamäki, Osku No council group
Perälä, Erkki No council group
Puhakka, Sirpa No council group
Puoskari, Mari No council group
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Relander, Jukka No council group
Sevander, Tomi No council group
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Torsti, Pilvi Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Wallgren, Thomas Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Vuorjoki, Anna Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Kanerva, Seppo No council group
Vepsä, Sinikka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 25 4 20 1
Kokoomuksen valtuustoryhmä 9 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 3 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 0 0 5 1
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 3 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 0 9 0
Close

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Bakgrund

Stadionstiftelsen sr är en stiftelse i vilken staden har bestämmande inflytande och vars uppgift är att främja och stödja idrott och idrottsfostran. Stiftelsen förverkligar sin uppgift genom att sköta och underhålla Olympiastaden som ägs av Helsingfors stad, överlåta den mot ersättning för olika slags tränings- och tävlingsevenemang och andra evenemang för allmänheten och använda dess lokaler.

Olympiastadion färdigställdes år 1938 och den har skyddats år 2006 med stöd av den dåvarande byggnadsskyddslagen.

Stadsfullmäktige beslutade 28.11.2012 (§ 385) godkänna ett avtal mellan Helsingfors stad och finska staten om samarbete i finansieringen av ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion. Enligt samarbetsavtalet förbinder sig parterna till att finansiera de godtagbara och verkliga mervärdesskattefria kostnaderna för ombyggnadsprojektet med lika stora andelar. Samtidigt beslutade stadsfullmäktige bevilja Stadionstiftelsen ett lån på 5,9 miljoner euro ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar för finansiering av ombyggnadsprojektet för Olympiastadion.

Stadsfullmäktige beslutade 28.11.2012 (§ 386) bevilja Stadionstiftelsen ett lån på 1,5 miljoner euro ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar för finansiering av ombyggnadsprojektet för Olympiastadion. Lånet som stadsfullmäktige beviljade innehöll ett lån på 0,5 miljoner euro för finansiering av planeringskostnaderna för ombyggnaden av Olympiastadion.

Stadsfullmäktige beslutade 11.2.2015 (§ 47) godkänna ett tillägg som ingås med finska staten till avtalet mellan staden och finska staten om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion, enligt vilket stadens finansieringsandel av kostnaderna för ombyggnadsprojektet är totalt högst 104,5 miljoner euro. Samtidigt beslutade stadsfullmäktige godkänna projektplanen för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion, daterad 3.11.2014.

Stadsfullmäktige beslutade 4.11.2016 (§ 276) bevilja Stadionstiftelsen ett lån på 6,3 miljoner euro ur medlen i fonden för idrotts- och friluftsanläggningar för planerings- och byggherrearbeten i renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion.

Utgående från stadsfullmäktiges ovannämnda lånebeslut har staden hittills beviljat totalt 12,7 miljoner euro i lån till Stadionstiftelsen av sin finansieringsandel på 104,5 miljoner euro.

Riksdagen godkände följande fullmakt i 2015 års budget: Staten förbinder sig till projektet för en totalrenovering av Olympiastadion under åren 2015—2018 med sammanlagt högst 51 800 000 euro, förutsatt att Helsingfors stad bidrar till kostnaderna för projektet med en minst lika stor andel. Enligt förklaringsdelen i budgeten har de totala kostnaderna för totalrenoveringen av Olympiastadion beräknats uppgå till 209 miljoner euro. Staten bidrar till kostnaderna för projektet tillsammans med Helsingfors stad. Den statliga finansiering som anvisats för projektet uppgår till sammanlagt högst 104,5 miljoner euro.

I 2017 års budget som stadsfullmäktige godkände 30.11.2016 konstateras att staden bereder sig på att i fortsättningen delta i ombyggnaden av Olympiastadion enligt avtalet som ingicks med finska staten om samarbete mellan staden och staten i fråga om finansieringen av ombyggnaden av Helsingfors Olympiastadion och som stadsfullmäktige godkände 28.11.2012.

Stadionstiftelsens ansökan om tilläggsfinansiering för ombyggnaden

Stadionstiftelsen har skickat en ansökan, daterad 2.12.2016, till staden om tilläggsfinansiering för ombyggnaden av Olympiastadion.

Enligt ansökan har upphandlingen av den byggnadstekniska projektledningsentreprenaden för renoverings- och ombyggnadsprojektet avancerat till ett skede där anbuden har kommit in. Den för projektet beviljade finansieringen på 209 miljoner euro räcker inte till för att genomföra den godkända projektplanen. Finansiärernas beslut om hur ärendet avancerar ska fattas senast 15.1.2017.

Stadionstiftelsen föreslår att staden och staten beslutar genomföra renoveringen och ombyggnaden av Olympiastadion utifrån den godkända projektplanen.

Projektplanen har beretts i samverkan och godkänts att förverkliga behoven för en stor publik, evenemangsproducenter, storevenemang, stadsbor och besökare på bästa möjliga sätt. Genomförandet enligt den godkända projektplanen säkrar att Olympiastadion är Finlands viktigaste arena för storevenemang och en mötesplats för idrott, sport, kultur, underhållning och turism. Stadion uppfyller de krav som en stor publik och internationella evenemang ställer. Olympiastadion enligt projektplanen har planerats till en funktionellt högklassig och flexibel helhet, som motsvarar behoven under de kommande decennierna.

I bilagan till ansökan om tilläggsfinansiering beskrivs alternativ för hur renoverings- och ombyggnadsprojektet kan avancera. Dessutom finns som bilaga HSB-Byggherres rapport om upphandling, tidsscheman och kostnader för entreprenaderna och en petition av Olympiastadions användare för att den godkända projektplanen ska följas.

Statens ståndpunkt

Det finanspolitiska ministerutskottet behandlade Stadionstiftelsens ansökan 20.12.2016. Ministerutskottets sekretessbelagda beslut finns som bilaga.

Täckande av stadens finansieringsandel

Enligt motiveringarna i beslutet som stadsfullmäktige fattade 11.2.2015 är det ändamålsenligt att stadens finansieringsandel täcks genom ett lån som beviljas ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar och vars amorteringar börjar först efter att ombyggnadsprojektet har färdigställts. Stiftelsen betalas ett årligt institutions- och stiftelsebidrag varav en del riktas till betalning av räntor och amorteringar för lånet ur fondens medel.

Stadsstyrelsen beslutade 19.12.2016 (§ 1145) godkänna en investering på 768 500 euro i Stadionstiftelsens ombyggnadsfond för användning i renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion. För att bevara Stadionstiftelsens eget kapital positivt under byggnadsfasen är det meningen att beslut om motsvarande investering i ombyggnadsfonden som Stadionstiftelsen har grundat fattas också åren 2017–2019. Investeringarna betraktas som en del av stadens finansieringsandel för renoverings- och ombyggnadsprojektet, dvs. de minskar på motsvarande sätt lånen som Stadionstiftelsen beviljas ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar.

För närvarande har det för projektet anvisats cirka 94 miljoner euro ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar. Beslutet om beviljande av ett lån som hänför sig till stadens höjda finansieringsandel föreläggs stadsfullmäktige separat senare.

Staten har erlagt sin tidigare överenskomna finansieringsandel med framförhållning redan innan renoverings- och ombyggnadsprojektet har färdigställts. Om höjningen av finansieringsandelarna verkställs, ska ett tidsschema för erläggandet av dem också fastställas. För staden är det oberoende av tidsschemat som fastställs ändamålsenligt att säkra genomförandet av ombyggnadsprojektet vid behov med hjälp av tillfälliga finansieringsarrangemang så att stadens slutliga finansieringsandel i projektet inte höjs. Besluten som hänför sig till de tillfälliga arrangemangen tas upp i beslutsfattandet separat senare.

Avtalstillägg som gäller höjningen av finansieringsandelarna

Om stadsfullmäktige godkänner förslaget kommer staden att gå förhandlingar med staten om ett tillägg som gäller en höjning av finansieringsandelarna i avtalet mellan Helsingfors stad och finska staten om samarbete i finansieringen av ombyggnadsprojektet för Helsingfors Olympiastadion som undertecknats 13.3.2013.

I avtalstillägget bestäms om en höjning av maximibeloppet på de genomförandekostnader för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion som staden och staten svarar för i enlighet med stadsfullmäktiges och statens beslut.

Stadsstyrelsens ställningstagande

Stadsstyrelsen konstaterar att det finns orsak att förverkliga renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion utgående från den ursprungliga projektplanen. Om så inte gås till väga, kan det inte säkras att Olympiastadion i fortsättningen uppfyller de krav som en stor publik och internationella evenemang ställer.

Utifrån de uppgifter som funnits att tillgå är att man avstår från att förse läktarna i kurvorna med skärmtak en sådan ändring i projektet som medför betydliga kostnadsbesparingar. Att avstå från det betyder betydliga försämringar med tanke på den stora publikens förhållanden, internationella evenemangskrav, läktarsäkerhet, utrymningsvägar, tekniska lösningar och fastighetens livslängd. Behovet av underhåll, service och ombyggnad ökar betydligt. Utan skärmtaket är konstruktionernas uppskattade livslängd endast 5–10 år. Dessutom blir Olympiastadions evenemangssäsong kortare än beräknat, vilket försämrar Stadionstiftelsens driftsekonomi.

Att avstå från att förse kurvorna med skärmtak orsakar också betydande ändringar i planerna, med anledning av vilka projektet orsakas en avsevärd försening och betydande merkostnader. Om skärmtaken på läktarna inte byggs i samband med den här ombyggnaden, är det möjligt att bygga dem först i samband med nästa stora ombyggnad.

Ärendet bör med anledning av de utsatta tiderna för upphandlingen av den byggnadstekniska projektledningsentreprenaden för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion tas upp för behandling i stadens beslutsfattande utan dröjsmål.

Close

Kaupunginhallitus 09.01.2017 § 6

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kaupungin rahoitusosuuden korottamisen Helsingin Olympiastadionin uudistamis- ja perusparannushankkeen rahoittamisessa 26 miljoonalla eurolla siten, että kaupungin rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on aiemmin päätetyn enintään 104,5 miljoonan euron sijaan yhteensä enintään 130,5 miljoonaa euroa.

Samalla kaupunginvaltuusto toteaa, että tämän päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Suomen valtio osallistuu Olympiastadionin uudistamis- ja perusparannushankkeen kustannuksiin vähintään yhtä suurella osuudella.

02.02.2015 Ehdotuksen mukaan

19.11.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi

Stadsfullmäktige 11.02.2015 § 47

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna att avtalet mellan Helsingfors stad och finska staten om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion får ett tillägg som staden kommer överens om med staten. Tillägget går ut på att staden ska stå för en andel på sammanlagt högst 104,5 miljoner euro av kostnaderna för ombyggnadsprojektet.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt godkänna projektplanen 3.11.2014 för ombyggnad och renovering av Olympiastadion.

Stadsfullmäktige beslutade dessutom konstatera att en förutsättning för verkställighet av beslutet är att finska staten i sina berörda organ godkänner tillägget till samarbetsavtalet.

28.11.2012 Enligt förslaget

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Atte Malmström, chef för koncernstyrningen, telefon: 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi

Liikuntalautakunta 11.12.2014 § 200

Lausunto

Liikuntalautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoituspyynnöstä ja hankesuunnitelmasta.

Helsingin liikuntalautakunta pitää Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen hankesuunnitelmaa perusteellisesti laadittuna sekä hankesuunnitelmaan sisältyvää kustannusarviota luotettavana. Toteuttamalla perusparannushankkeen hankesuunnitelman mukaisesti, voidaan parhaiten turvata Olympiastadionin toiminnalliset edellytykset tulevaisuudessa. Hankesuunnitelma huomioi myös Olympiastadionin kiinteistön kulttuurihistorialliset ja kaupunkikuvalliset arvot.

Liikuntalautakunta puoltaa Helsingin kaupungin osallistumista Olympiastadionin perusparannushankkeen kustannuksiin 104,5 miljoonalla eurolla.

Helsingin Olympiastadion on Suomen keskeisin urheilun ja kulttuurin suurtapahtumien areena. Helsingin kaupunki omistaa Olympiastadionin kiinteistön, jonka liikuntavirasto on vuokrannut Stadion-säätiölle. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2028 saakka. Vuokrasopimuksen nojalla Stadion-säätiö vastaa mm. rakennuksen käyttömenoista, kunnossapidosta, huollosta sekä toiminnan edellyttämien laitteiden ja kalusteiden hankinnasta.

Helsingin Olympiastadion valmistui vuonna 1938 ja Stadionia on tämän jälkeen laajennettu ja kunnostettu useaan kertaan mm. urheilun suurtapahtumien edellä. Betonirakenteet uusittiin 90-luvulla ja Itäkatsomon katos valmistui vuonna 2005. Stadionin peruskorjaus- ja investointikustannuksissa on noudatettu linjaa, että Helsingin kaupunki ja valtio osallistuvat kustannuksiin yhtä suurin osuuksin. Hallituksen esityksessä eduskunnalle valtion vuoden 2015 talousarvioksi on kirjattu, että perusparannushankkeelle osoitettu valtionrahoitus on yhteensä enintään 104,5 milj. euroa.

Vuosina 2009–2010 tehdyn kuntotutkimusten perusteella Olympiastadion on käyttöikänsä päässä teknisesti ja toiminnallisesti. Olympiastadionin talotekniset järjestelmät ovat vanhentuneet ja puutteelliset, osa vesikatteista ja vedeneristyksistä ovat vaurioituneita, puujulkisivut ovat elinkaarensa päässä ja kahi-tiiliulkoseinät ovat rapautuneet ja teräkset ruostuneet.

Olympiastadionin kiinteistö ei täytä suurtapahtuma-areenoiden turva- ja viranomaismääräyksiä. Suurimmat toiminnalliset puutteet ovat yleisöturvallisuudessa ja -palveluissa sekä tapahtumalogistiikassa. Suurtapahtumien yleisömäärä on vuosittain noin 300 000-400 000. Lisäksi stadionilla on liikuntatiloja, joiden käyttäjinä on mm. helsinkiläisiä urheiluseuroja. Eri liikuntatilojen käyttäjiä on noin 100 000 vuodessa. Olympiastadionin toimistotiloissa on vuokralla noin 60 yhteisöä. Kokousvierailijoita on vuosittain noin 28 000, matkailijoita noin 100 000 vuodessa ja Suomen Urheilumuseon vierailijoita noin 24 000 vuodessa. Yleisö- ja kävijämäärien odotetaan kasvavan perusparannuksen jälkeen olennaisesti.

Helsingin kaupunki ja Suomen valtio allekirjoittivat 13.3.2013 sopimuksen, jossa osapuolet sopivat vastaavansa Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen suunnittelukustannuksista yhtä suurin osuuksin. Lisäksi osapuolet sitoutuivat sopimaan kummankin vastattavaksi tulevien perusparannushankkeen kustannusten enimmäismäärästä luonnos 2 -suunnitelmiin pohjautuvan hankesuunnitelman valmistuttua. Sopimuksen mukaan osapuolet sitoutuivat rahoittamaan perusparannushankkeen hyväksyttävät ja todelliset arvonlisäverottomat kustannukset yhtä suurin osuuksin.

Hankesuunnitelma on valmistunut ja se on julkistettu 5.12.2014. HKR-Rakennuttajan laatiman hankesuunnitteluvaiheen kustannusarvion mukaan hankkeen kustannukset ovat 209 milj. euroa (5 184 euroa/ brm2), alv 0 %. kustannustasossa 5/2014, RI 107,9 ja THI 149,7. Kustannusarvio on laskettu L2-tason suunnitelmista. Kustannusarvio sisältää suunnittelukustannukset.

Hankkeen kokonaislaajuus on 40 315 brm2, josta peruskorjattavia tiloja on 17 076 brm2, uusia tiloja 19 290 brm2 ja kylmiä tiloja 3 949 brm2. Nykyisen rakennuksen länsisivuille louhitaan maan alle uudet liikuntasalit oheistiloineen. Liikuntatilat tulevat vastaamaan eri käyttäjäryhmien tarpeisiin. Stadionin pohjoispuolelle rakennetaan maanalaiset logistiikka-, varasto- ja tekniset tilat. Perusparannuksessa uudistetaan kenttäalue ja juoksuradat, koko katsomo katetaan ja istuimet uusitaan sekä poistumisteitä lisätään. Rakennuksen sisätiloihin tulee vierailijakeskus ja siellä lisätään palvelu- ja ravintolatilojen, kokoustilojen sekä saniteettitilojen määrää. Perusparannuksen jälkeen uudistettu Olympiastadion on urheilun ja kulttuurin suurtapahtumien ajanmukainen monitoimiareena ja vahvistaa asemaansa matkailun ja turismin kohteena. Lisäksi Olympiastadion täydentää Helsingin kaupungin liikuntatilatarjontaa sekä tarjoaa toimistotiloja eri liikunta-alan yhteisöille.

Stadion-säätiö arvioi vuosittaisiksi toiminnan tuotoiksi viisi miljoonaa euroa. Tällä käyttötaloudella Stadion-säätiön tulee kyetä vastaamaan kiinteistön normaalista kunnossapidosta ja kiinteistönhuollosta sekä muista toimintaedellytysten turvaamisesta. Kun perusparannushanke valmistuu, uusitaan Helsingin ja Stadion-säätiön välinen vuokrasopimus. Kaupunki tulee velvoittamaan Stadion-säätiötä laatimaan vuosittain viidelle vuodelle ulottuvan kunnossapitosuunnitelman, jonka toteutumisesta se raportoisi vuosittain kaupungille.

Helsingin kaupungin ja Suomen valtion välisen sopimuksen mukaan sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan rahoituksen järjestämisestä haluamallaan tavalla. Helsingin kaupunki osoittaa rahoituksen vastaamalla Stadion-säätiön lainanhoitokuluista, jotka syntyvät Urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta myönnetyn lainan hoitamisesta. Liikuntatoimen talousarviosta myönnetään vuosittain Stadion-säätiölle laitos- ja säätiöavustusta, josta osa osoitetaan korkojen ja lyhennysten maksamiseen ja osa tilitysvuokraan. Liikuntatoimen talousarvion laitos- ja säätiöavustusten määräraha ei nykytasolla riitä kattamaan perusparannushankkeen vaatimaa määrärahatason korotusta Stadion-säätiölle. Helsingin kaupungin perusparannushankkeen rahoitukseen osoittama osuus tulee lisätä korotuksena nykytasoon hankkeen rahoittamiseen käytettävän ajan.

Tämä lausunto kattaa liikuntaviraston ja Stadion-säätiön vuokrasopimuksen edellytyksen siitä, että korjaus- ja perusparannussuunnitelmat tulee esittää kirjallisesti liikuntaviraston hyväksyttäväksi.

Käsittely

Esteelliset: Riitta Hämäläinen-Bister

Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine@hel.fi

Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783

Close

This decision was published on 27.01.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Atte Malmström, chef för koncernstyrningen, telefon: 09 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi

Attachments

1. Stadion-Säätiön anomus lisärahoituksesta 2.12.2016
The attachment will not be published on the internet.
2. Confidential: MyndOffL 24 § 1 mom. 20 p.
3. Confidential: MyndOffL 24 § 1 mom. 20 p.
4. Confidential: MyndOffL 24 § 1 mom. 20 p.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.