Suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelut, hankinta vuosina 2014-2017 + optioiden käytöt
Suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelut, lisähankinta
Päätösesitys
Terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikkö päättää, että Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto maksaa päihdehuollon ostopalvelumäärärahoista 10 senttiä/kpl (korkeintaan kuitenkin enintään 50 000 euroa vuonna vuodessa hankintasopimuskauden aikana) Helsingin Diakonissalaitokselle heidän asiakkaille jakamista sterifilttereistä.
Tämä päätös perustuu ostopalvelusopimukseen suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalveluista. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kyseisen ostopalvelusopimuksen hankinnasta 2.6.2015 (HEL 2014-007325 §199). Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti myös oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikön allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen.
Päätöksen perustelut
Ostopalvelusopimus pitää sisällään suonensisäisesti huumeita käyttävien sosiaali- ja terveysneuvontapalvelut ovat mm. käytettyjen injektiovälineiden vaihtoa, tartuntatautien riskikartoitusta ja ehkäisyä sekä neuvontaa ja ohjausta.
Terveys- ja sosiaalineuvontapisteissä jaetaan suonensisäisesti huumeita käyttäville injektiovälineiden lisäksi sterifilttereitä, joiden tarkoitus on ehkäistä pistoskomplikaatioita. Alun perin oltiin suunniteltu, että kaikki terveysneuvontapisteet (niin kaupungin tuottamat kuin palveluntuottajan) perivät asiakkailta sterifilttereistä 10 senttiä/kpl, eli noin puolet hankintahinnasta. Tämä ei kuitenkaan ollut kaupungin omissa terveysneuvontapalveluissa mahdollista toteuttaa, joten sterifiltterimaksun perimisen käytäntö suljettiin pois.
Kun päädyttiin siihen, että sterifilttereistä ei enää peritä asiakkailta maksua, on niiden käyttömäärät lisääntyneet huomattavasti. Näin ollen sterifilttereistä on muodostunut palveluntuottajalle ennakoimatonta ja huomattavaa lisäkulua. Myöskään ostopalvelusopimuksen valmistelussa on Helsingin kaupungilla ollut tähän kuluun mahdotonta varautua.
Kyseessä olevat sterifiltterit ovat tehokkuutensa vuoksi osoittautuneet kalliimmaksi kuin vaihtoehtoiset filtterit, joiden käyttäminen ei ole perusteltua niiden vähäisen hyödyn takia.
Sterifilttereiden jakaminen ilmaiseksi palvelun piirissä oleville asiakkaille on osoittautunut perustelluksi. Asiakkaille tulee turvata yhdenvertaisten palvelujen saaminen eri puolilla kaupunkia, niin palveluntuottajan kuin kaupungin itse järjestämissä terveysneuvontapisteissä. Jos palveluntuottaja perii asiakkailta maksua sterifilttereistä, niiden kysyntä on selvästi pienempää ja tämä aiheuttaa terveysriskejä sekä sen kautta isompia kuluja muualle terveydenhuoltoon.
Näin ollen on perusteltua, että Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto maksaa päihdehuollon ostopalvelumäärärahoista 10 senttiä/kpl (korkeintaan kuitenkin enintään 50 000 euroa vuodessa) Helsingin Diakonissalaitokselle heidän asiakkaille jakamista sterifilttereistä.
This decision was published on 12.05.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Vilma Jussila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43260
Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 09 310 42970