For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2014-008822
More recent handlings
§ 6
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Rinnekoti-Säätiö, Kornetin ryhmäkoti, Kornetintie 8

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Rinnekoti-Säätiön kohdetta Kornetti osoitteessa Kornetintie 8, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitykset 27.6.2014 ja 13.4.2017
- määräaikainen palotarkastus 30.3.2017.

Kornetin ryhmäkoti on asumispalveluyksikkö neljälletoista nuorelle kehitysvammaiselle aikuiselle. Ryhmäkodin kaikkien asukkaiden toimintakyky on alentunut kehitysvammaisuuden tai psyykkisen oireilun vuoksi. Asukkaat tarvitsevat apua ja ohjausta päivittäisissä toimissaan.

Kyseessä on 3 kerroksinen, maanpäällisellä kellarikerroksella varustettu rakennus, joka on saneerattu toimistorakennuksesta asuinrakennukseksi. Kornetin ryhmäkoti sijaitsee rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa (huonetila 2). Koko rakennus on Rinnekoti-Säätiön erilaisten toimintojen käytössä.

Rakennuksen paloluokka on P1 ja se on varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla (kerrokset 0-2) sekä automaattisella paloilmoitinlaitteistolla (ylin 3. krs.). Kerroksissa 0-2 on automaattisen paloilmoitinlaitteiston yhteydessä toimiva palovaroitinjärjestelmä. Automaattinen paloilmoitin valvoo siis ylintä kerrosta. Muissa kerroksissa, mukaan lukien ryhmäkodin tilat, on automaattinen sammutuslaitteisto yhdistettynä palovaroitinjärjestelmään. Kaikki toiminnot ovat yhden valvovan laitteiston alaisuudessa.
Kaikissa kerroksissa on alkusammutuskalustona lisäksi käsisammuttimet.

Ryhmäkodissa on henkilökuntaa paikalla kaikkina vuorokaudenaikoina, vähimmillään yöaikaan yksi (1) hoitaja. Henkilökunta on saanut alkusammutuskoulutusta, opastuksen paloilmoitinlaitteiston käyttöön sekä toimimiseen hätätilanteissa.

Ryhmäkodin tilat on jaettu toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan kahteen palo-osastoon (osiin jako). Kuhunkin osastoon sijoittuu seitsemän asukasta. Lisäksi asukashuoneet on osastoitu (EI30). Ryhmäkodista poistuminen tapahtuu kahden erillisen porrashuoneen kautta ulos.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- Automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen).
- Automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen).
- Henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

This decision was published on 08.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030625

katri.j.aaltonen@hel.fi

Decisionmaker

Jorma Lilja
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.