V 17.1.2018, Munkkiniemen, Kuusisaaren (Krogiuksentie 15) asemakaavan muutos nro 12451
Munkkiniemi, Kuusisaari (Krogiuksentie 15) asemakaavaehdotus (nro 12451) ja sen asettaminen nähtäville
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti
- asettaa 7.3.2017 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12451 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 30. kaupunginosan (Munkkiniemi, Kuusisaari) korttelin 30080 tonttia 8.
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla: kohdassa Päätöksenteko
- että kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
- valtuuttaa kaupunkisuunnitteluviraston tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
- kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa laskuttamaan hakijalta Kustannukset -liitteen mukaiset asemakaavan laatimis- ja käsittelykustannukset asemakaavan hyväksymisen jälkeen.
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- asemakaavan muutosehdotuksen nro 12451 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee asuintonttia, joka sijaitsee Krogiuksentien ja Kuusisaarentien välissä Kuusisaaressa, Munkkiniemen kaupunginosassa. Kaavaratkaisu mahdollistaa tonttitehokkuuden nostamisen e=0,25:stä e=0,32:een Kuusisaaren asemakaavan muutosperiaatteiden mukaisesti. Toteutunut tonttitehokkuus on tällä hetkellä 0,17.
Tavoitteena on edistää täydennysrakentamista Kuusisaaressa. Tontille on kaavamuutoksen myötä mahdollista rakentaa kolme uudisrakennusta. Tontilla sijaitseva 1950-luvun asuinrakennus suojellaan.
Kaavamuutoksen myötä tontille tulee uutta asuntokerrosalaa 161 k-m².
Korttelialueet ovat yksityisomistuksessa. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavaratkaisusta ei aiheudu kaupungille kustannuksia.
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja oikeusvaikutteisen yleiskaavan mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.
Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Kuusisaaren alueen asemakaavan muuttamisen periaatteet 10.3.2005 tonttikohtaisten asemakaavamuutosten laatimisen pohjaksi. Kaavaratkaisu on periaatteiden mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Krogiuksentie 15 sijaitsee keskellä vehreää Kuusisaarta kahden kadun, Kuusisaarentien ja Krogiuksentien välissä. Kuusisaaren rakennuskanta koostuu pääasiassa kookkaista 1-2-kerroksisista erillispientaloista ja rivitaloista, jotka sijaitsevat tonteillaan runsaan kasvillisuuden ympäröiminä. Kaavamuutostontilla on kaksi erillispientaloa. Vanhempi, 1950-luvulla rakennettu 1 ½ -kerroksinen omakotitalo on määritelty kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaaksi kohteeksi (Helsingin kaupunginmuseon inventointi 2003-2005). Uudempi omakotitalo on rakennettu 1960-luvulla. Vaaleat rakennukset punaisine savitiilikattoineen muodostavat tyylikkään kokonaisuuden. Uudempaa 1960-luvulla rakennettua omakotitaloa ei ole määritetty arvokohteeksi. Talo on huonokuntoinen.
Voimassa olevassa asemakaavassa (1956) alue on merkitty A:lla. Tontille saa rakentaa enintään 2-kerroksisia ja enintään 7 m korkeita asuinrakennuksia. Tontin pinta-alasta saa käyttää rakentamiseen enintään 1/8 ja yli 4 000 m² suurille tonteille saa rakentaa enintään kaksi asuinrakennusta. Kutakin tontin 1 000 m² kohden sallitaan yksi asunto. Lisäksi voimassa olevassa kaavassa on määräyksiä talousrakennusten määrästä, koosta ja sijoittelusta.
Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
- kaupunginmuseo
- kiinteistöviraston geotekninen osasto
- kiinteistöviraston tonttiosasto
- pelastuslaitos
- rakennusvalvontavirasto
- rakennusvirasto
- ympäristökeskus
Kaupunginmuseo toteaa osallistuneensa kaavan rakennussuojelua koskevan sisällön määrittämiseen. Museo pitää valitettavana kulttuuriympäristön vaalimisen kannalta, mikäli tontin uudempi, 1960-luvulla rakennettu kahitiilitalo puretaan. Kaupunginmuseon inventoinnissa ei kuitenkaan ole esitetty rakennukselle suojelutavoitteita. Museo korostaa, että tontin täydennysrakentamisessa tulee erityisesti ottaa huomioon suojeltavan 1950-luvun rakennuksen arkkitehtuuri ja sen kunnioittaminen ja tontin miljöön, pihan puuston ja vehreyden säilyminen tulee varmistaa asemakaavamääräyksin.
Kiinteistöviraston geotekninen osasto toteaa tontin sijaitsevan alueella, josta ei ole tietokannassa vanhoja pohjatutkimustietoja, mutta oletettavasti tontti on kitkamaalla ja pohjavettä esiintyy lähellä kallionpintaa. Mahdollisissa louhintatöissä tulee huomioida naapurirakenteille aiheutuvat tärinät.
Ympäristökeskuksen kannanotossa todetaan, että meluaidan tai -muurin rakentaminen on tarpeen ja se tulee varmistaa kaavamääräyksin. Ympäristökeskuksen mukaan tontin 1960-luvun rakennusta korjattaessa tulee varmistaa, ettei asuinkäytöstä aiheudu haittaa tai vaaraa terveydelle. Rakennuksen purkaminen voi olla perusteltua asumisterveydellisistä syistä. Ympäristökeskus huomauttaa, että tontilla voi mahdollisesti sijaita öljysäiliöitä, joten mahdollinen maaperän kunnostus- ja puhdistustarve tulee arvioida.
Muilla viranomaisilla ei ollut huomautettavaa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä valmisteluaineistoa koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä. Suojeluun ja asumisterveyteen liittyviä kaavamääräyksiä on käyty läpi yhdessä kaupunginmuseon ja ympäristökeskuksen kanssa. Kaavaselostusta on ehdotusvaiheessa tarkennettu rakentamisaikaisen tärinän osalta.
Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Kannanotot ja vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.
Mielipiteet
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä valmisteluaineistoa koskevia mielipiteitä saapui 2 kpl. Toisessa mielipiteessä (Mi2) todettiin, ettei kaavasta ollut huomautettavaa. Toinen mielipide (Mi1) liittyi tonttien yhteisten rajojen tarkistamiseen sekä tällä hetkellä epävirallisena rasitteena osittain naapurin puolella olevien jäteaitauksen ja ajotien siirtämiseen Krogiuksentie 15:n oman tontin puolelle.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä. Kaava mahdollistaa ajoyhteyksien ja jätehuollon järjestämisen Krogiuksentie 15:n omalla tontilla.
Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Mielipidekirjeet sekä vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Jatkotoimenpiteet
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- kaupunginmuseo
- kiinteistölautakunta/kiinteistövirasto
- pelastuslautakunta
- rakennuslautakunta/rakennusvalvontavirasto
- yleisten töiden lautakunta/rakennusvirasto
- ympäristölautakunta/ympäristökeskus
- sekä muut mahdolliset tahot.
Kaavaehdotus koskee valtion ylläpitämään kiinteistörekisteriin kuulumatonta aluetta.
Kiinteistövirasto käynnistänee kaupunginhallituksen 9.6.2014 (§ 685) tekemän päätöksen mukaisen maankäyttösopimusmenettelyn yksityisten maanomistajien kanssa.
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Rakennusvirasto 19.9.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1263-00/16 Krogiuksentie 15 / Kuusisaarentie 24. Määräaika on 7.10.2016.
Rakennusvirastolla ei ole huomauttamista osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
Rakennusviraston yhteyshenkilöinä kaavahankkeessa ovat lisätiedonantajat.
Lisätiedot
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri , puhelin: 310 38237
Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 19.9.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa asemakaavan muutoksesta, joka koskee Kuusisaaressa sijaitsevaa asuintonttia osoitteessa Krogiuksentie 15 (30080/8). Kaupunginmuseo arvioin hanketta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta ja on päättänyt antaa seuraavan lausunnon.
Kaavamuutoksen tarkoituksena on nostaa tontin rakennusoikeutta nykytilanteen mukaisesta e=0,25:stä Kuusisaaren asemakaavan muutosperiaatteiden mukaiseen e=0,32:een. Samalla mahdollistetaan tontin tiivistäminen ja täydennysrakentaminen. Tavoitteena on säilyttää tontilla Kuusisaarelle ominainen vehreys. 1950-luvulla rakennettu kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi luokiteltu asuinrakennus suojellaan kaavamuutoksen yhteydessä.
Voimassa olevassa asemakaavassa (1956) alueella on merkintä A, jonka mukaan tontille saa rakentaa enintään 2-kerroksisia ja 7 m korkeita asuinrakennuksia. Rakentamatta jäävät tontinosat on määrätty istutettaviksi. Yleiskaava 2002:ssa alue on merkitty pientalovaltaiseksi alueeksi. Kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymässä uudessa yleiskaavaehdotuksessa (tarkistettu ehdotus 14.6.2016) alue on merkitty asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jota on tarkoitus kehittää pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.
Tontilla sijaitsee nykyisin kaksi erillispientaloa. Vanhempi taloista on arkkitehti E. Linnasalmen 1950-luvun alussa suunnittelema vaaleaksi rapattu 2-kerroksinen rakennus, joka on määritelty Helsingin kaupunginmuseon laatimassa Munkkiniemen rakennusinventoinnissa (2003-2005) kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi rakennukseksi, jonka arkkitehtuuri on harkittua ja viimeisteltyä. Lisäksi rakennus on säilynyt hyvin alkuperäisessä asussaan.
Tontilla sijaitseva toinen omakotitalo on rakennettu 1964. Kaksikerroksisen, noppamaisen kahitiilitalon on suunnitellut arkkitehti Helmine Snellman. Savitiilellä katetut vaaleat rakennukset muodostavat viehättävän kokonaisuuden vehreine pihoineen.
Tontti on ollut rakentamisestaan asti saman suvun omistuksessa. 1960-luvulla rakennettu omakotitalo on teknisesti huonossa kunnossa ja se tullaan todennäköisesti purkamaan. Kaavamuutoksella on tarkoitus mahdollistaa tontin täydentäminen ja tiivistäminen tulevia tarpeita varten.
Kaupunginmuseon suojelutavoitteiden mukaisesti 1950-luvun omakotitalo suojellaan asemakaavan muutoksen yhteydessä. Kaupunginmuseo osallistuu suojelumääräyksen sisällön määrittämiseen. Asemakaavan muutos sen sijaan mahdollistaisi vuonna 1964 rakennetun kahitiilisen omakotitalon purkamisen. Kaupunginmuseon inventoinnissa ei 1960-luvun omakotitalon kulttuurihistoriallisia ja arkkitehtonisia arvoja pidetty niin merkittävinä tai erityisinä, että rakennukselle olisi esitetty suojelutavoitteita. Kuitenkin on kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta valitettavaa, jos omintakeinen ja ympäristöön hyvin sopiva rakennus puretaan.
Kaupunginmuseo korostaa, että tontin täydennysrakentamisessa tulee erityisesti ottaa huomioon suojeltavan 1950-luvun rakennuksen arkkitehtuuri ja sen kunnioittaminen. Tontin miljöön, pihan puuston ja vehreyden säilyminen tulee varmistaa asemakaavamääräyksin.
Lisätiedot
Sari Saresto, tutkija, puhelin: +358 9 503756846
Kiinteistövirasto Geotekninen osasto 1.9.2016
Tontti sijaitsee alueella, josta Kv/geoteknisen osaston tietokannassa ei ole lainkaan vanhoja pohjatutkimustietoja. Kuusisaarentien pohjoispuolella on kantakartan mukaan avokalliota. Oletettavasti tontti sijaitsee kitkamaa-alueella, ja pohjavettä esiintyy lähellä kallionpintaa. Mahdollisissa louhintatöissä tulee huomioida naapurirakenteille aiheutuvat tärinät.
Lisätiedot
Mirva Koskinen, geotekniikkapäällikkö, puhelin: 310 37821
This decision was published on 17.03.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138 ja 139 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 127 (Kustannusten osalta) ja 134 (Kustannusten osalta) §:t.
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Leena Paavilainen, arkkitehti, puhelin: 09 310 64424
Anu Kuutti, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37154
Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37353
Kaarina Laakso, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 37250
Niina Strengell, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 37458
Sakari Mentu, arkkitehti, puhelin: 09 310 37217