Jakomäen sydämen (Huokotien eteläpuoli) asemakaavan muuttaminen (nro 12495)
Jakomäen sydämen (Huokotien eteläpuoli) asemakaavan muutosehdotus nro 12495 sekä sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman) (a-asia)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
- asettaa 12.12.2017 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12495 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 41. kaupunginosan (Suurmetsä, Jakomäki) kortteleita 41197, 41199, 41216 ja 41218 sekä korttelin 41200 tonttia 17, katu-, puisto-, leikkipuisto- ja lähivirkistysalueita sekä urheilu- ja virkistyspalvelujen alueita (muodostuu uusi kortteli 41189).
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä Internet-sivuilla Päätöksenteko
- että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot.
- valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- asemakaavan muutosehdotuksen nro 12495 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Johanna Mutanen ja liikenneinsinööri Juha Ruonala. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Jakomäen keskiosan yleisiä alueita Huokotien eteläpuolella.
Kaavaratkaisu mahdollistaa nykyisten julkisten palvelurakennusten korvaamisen uudella monitoimirakennuksella. Samalla parannetaan julkisia ulkoalueita ja liikennejärjestelyjä sekä lisätään hallintamuodoiltaan monipuolista asuntorakentamista keskeisellä paikalla.
Helsingin kaupungin omistamat huonokuntoiset koulu-, päiväkoti-, leikkipuisto- ja palvelurakennukset Huokotie 3:n, Jakomäenpolku 8:n ja Jakomäenkuja 5:n tonteilta voidaan kaavaratkaisun myötä purkaa. Nykyisen yläkoulun paikalle ja säilytettävän uimahallin yhteyteen suunnitellaan uutta palvelurakennusta, jossa toimivat jatkossa mm. alueen peruskoulu, päiväkoti ja nuorisotalo. Jakomäen leikkipuisto ja osa Huokopuistosta liitetään muodostettavaan julkisten lähipalvelurakennusten tonttiin. Purettavien rakennusten tilalle tehdään uutta asumista.
Nykyistä Huokopolkua ja Jakomäenpolkua linjataan uudelleen ja niitä muutetaan osittain tonttikaduiksi.
Jakomäen liikuntapuiston pohjoisreunalla laajennetaan maanalaista johtovarausta siten, että siihen voidaan sijoittaa Huokotien katualueella nykyisin sijaitseva maakaasuputki. Liikuntapuiston eteläreunalle muodostetaan uusi kulkuyhteys Somerikkotien bussipysäkiltä Huokotien ylikulkusillalle.
Julkisten palvelurakennusten tontilla kerrosalaa on yhteensä 14 450 k-m². Uutta asuntokerrosalaa on 21 700 k-m², josta liiketilaa 200 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 580 asukasta.
Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 6784), jonka mukaan katuverkosto selkiytyy ja liikenneturvallisuus paranee. Liikennesuunnitelma ulottuu myös kaava-aluetta laajemmalle alueelle Jakomäessä.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että Jakomäen asukasmäärä kasvaa ja kaupunkikuva kohenee keskeisellä paikalla.
Helsingin kaupunki omistaa suunnittelualueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja voimassa olevan oikeusvaikutteisen yleiskaavan 2002 mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.
Nyt laaditussa kaavaratkaisussa on myös otettu huomioon Helsingin uuden yleiskaavan (kaupunginvaltuusto 26.10.2016) tavoitteet.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Kaavamuutosalue sijoittuu Jakomäen kahden kerrostalovaltaisen alueen väliin ja uusitun palvelukeskittymän läheisyyteen. Keskusta-alue on julkisten palvelurakennusten sekä liikunta- ja virkistysalueiden vyöhykettä. Kaava-alueella yhteenlaskettu kerrosala on alueella 17 680 k-m² julkista palvelutilaa sekä lisäksi asuintontilla 41197/1 asuinkerrosalaa 1 300 k-m². Koulu- ja päiväkotirakennukset ovat 1–2-kerroksisia ja asuinkerrostalo tontilla 41197/1 on kolmikerroksinen.
Alueella on voimassa useita asemakaavoja vuosilta 1967–2012. Voimassa olevissa asemakaavoissa suunnittelualueen tontit on määritelty opetustoimintaa palvelevien rakennusten, julkisten lähipalvelurakennusten sekä asuinkerrostalojen korttelialueiksi. Lisäksi alueella on puisto-, leikkipuisto-, tori- ja katualueita sekä urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta.
Helsingin kaupunki omistaa suunnittelualueen.
Kaavaratkaisu perustuu arkkitehtuurikilpailuun. Helsingin kaupunki järjesti yhdessä Jakomäen sydän -allianssin kanssa Jakomäen keskiosan sekä palvelurakennuksen suunnittelusta arkkitehtuurikutsukilpailun. Kilpailun luonne oli aatekilpailu, ja se järjestettiin yksivaiheisena ilmoittautumiskutsukilpailuna. Keskiosan viisi olemassa olevaa koulu- ja päiväkotirakennusta voitiin korvata joko peruskorjaamalla ja laajentamalla olevaa yläkoulua tai kokonaan uudisrakennuksella. Vapautuville tai tyhjille maa-alueille haettiin kohtuuhintaista, kaupunkikuvallisesti sopivaa asuinrakentamista. Tavoitteena oli yhtenäistää ja rikastuttaa Jakomäen kaupunkikuvaa ja lisätä alueen houkuttelevuutta. Kilpailun tarkoituksena oli tuottaa viitesuunnitelma alueen kaavamuutoksen ja asuinrakentamisen pohjaksi sekä alustava ehdotussuunnitelma palvelurakennuksen toteutussuunnittelun pohjaksi. Kilpailun voittanut työryhmä valittiin allianssin sopimusosapuoleksi siten, että työryhmä sai tehtäväkseen palvelurakennuksen arkkitehti- ja pääsuunnittelun yhteistyössä muiden allianssiosapuolten kanssa.
Palkintolautakunta valitsi yksimielisesti kilpailun voittajaksi ja palvelurakennuksen toteutussuunnitelman pohjaksi ehdotuksen nimimerkillä Demos. Ehdotuksen tekijä on työyhteenliittymä Auer & Sandås Arkkitehdit Oy ja Arkkitehtitoimisto OPUS.
Kaavaratkaisun kustannukset
Asemakaavan toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia (4/2017, alv. 0 %) seuraavasti:
Purkukustannukset | 1,0 milj. euroa | |
Johtosiirrot | 2,5 milj. euroa | |
Katualueet ja aukiot, puistot ja virkistysalueet | 2,0 milj. euroa | |
Julkiset rakennukset | 30,0 milj. euroa | |
Yhteensä | 35,5 milj. euroa |
Uudesta kaavoitettavasta kerrosalasta kaupungille kertyy tuloja tonttien rakennusoikeuden myymisestä sekä vuokraamisesta. Asuinkorttelien osalta uuden rakennusoikeuden arvoksi voidaan arvioida noin 10 miljoonaa euroa. Tulot täsmentyvät tonttien luovutuksen sekä vuokrausneuvottelujen yhteydessä.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Gasum Oy
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY) vesihuolto
- kaupunginmuseo
- kaupunginkirjasto
- kiinteistöviraston geotekninen osasto
- kiinteistöviraston tilakeskus
- kiinteistöviraston tonttiosasto
- liikuntavirasto
- nuorisoasiainkeskus
- opetusvirasto
- pelastuslaitos
- rakennusvalvontavirasto
- rakennusvirasto
- sosiaali- ja terveysvirasto
- varhaiskasvatusvirasto
- ympäristökeskus
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat mm. yleisten ulkoalueiden suunnitteluun, rakennetun kulttuuriympäristön vaalimiseen ja rakennusten historiallisiin arvoihin, liikennejärjestelyihin ja rakentamisen tehokkuuteen sekä kaavamuutoksen ympäristövaikutuksiin, ilmastovaikutuksiin, ympäristöhäiriöihin, hulevesiin ja lähialueen luontokohteisiin. Myös infrastruktuurista ja erityisesti Huokotien kohdalla sijaitsevasta maakaasuputkesta esitettiin kannanottoja.
Tarkistetusta osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kiinteistöviraston geoteknisen osaston kannanotto kohdistui alueen maaperään ja pohjavesiin sekä alueen vieressä sijaitsevaan kalliosuojaan. Rakennusvirasto totesi tiiviin yhteistyön tarpeellisuuden yleisten ulkoalueiden suunnittelutyössä. Kiinteistöviraston tonttiosasto pitää alueen kehittämistä ja täydennysrakentamista kannatettavana ja toteaa, että kaavoitusta tehdään yhteistyössä tonttien varauksensaajien kanssa. Kaasuputken kustannuksista tulee neuvotella kiinteistöviraston kanssa. Sosiaali- ja terveysviraston kannanotto kohdistui muutosalueen vieressä sijaitsevan terveysaseman ja palvelutalon kulkuyhteystarpeisiin. Varhaiskasvatusvirasto toteaa olleensa mukana hankkeen suunnittelussa. Kaupunginmuseon kannanotto kohdistui rakennetun kulttuuriympäristön vaalimiseen ja rakennusten historiallisiin arvoihin. Ympäristökeskuksen kannanotto kohdistui kaavaratkaisun ympäristövaikutuksiin, ilmastovaikutuksiin, ympäristöhäiriöihin, hulevesiin ja lähialueen luontokohteisiin. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kannanotto kohdistui alueen liikenneyhteyksiin sekä täydennysrakentamisen tehokkuuteen ja perusteluihin. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) kannanotto kohdistui vesihuollon ja viemäröinnin tarpeisiin. Helen Oy:n kannanotto kohdistui alueen kaukolämpöverkkoon. Gasum Oy:n kannanotto kohdistui Huokotien kohdalla sijaitsevaan maakaasuputkeen ja siihen liittyviin suojaetäisyyksiin.
Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että kaavaratkaisujen pohjaksi laadittiin riittävät selvitykset. Kaavaluonnokseen on tehty mm. liikennemelua, pohjavesialuetta, hulevesiä, viherkerrointa ja rakennusinventointia koskevia lisäyksiä. Myös kaavamääräysten ja -merkintöjen yksityiskohdissa on kannanottojen vuoksi tehty muutoksia.
Mielipiteet
Mielipiteet molemmissa osallistus- ja arviointisuunnitelman vaiheissa kohdistuivat Jakomäen alueen väestöpohjan kehitykseen, julkisten palveluiden mitoitukseen ja siellä toimivien järjestöjen tilatarpeisiin. Niiden toimintojen jatkaminen alueella koettiin tärkeäksi nykyisten tilojen huonokuntoisuus huomioiden. Alueen uusia tilajärjestelyjä, täydennysrakentamista sekä virkistysalueiden ja liikennejärjestelyjen kehittämistä pidettiin mahdollisena ja tarpeellisena. Huokotien tontille ehdotettiin asuinrakentamista ja Somerikkopolun nykyinen rakennus ehdotettiin peruskorjattavaksi ja laajennettavaksi monitoimikäyttöön.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä mm. uusien rakennusten ja toimintojen tilatarpeiden mitoituksessa ja sijoittelussa. Kirjallisia mielipiteitä saapui osallistus- ja arviointisuunnitelmasta 3 kpl ja tarkistetusta osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 2 kpl. Kerrokantasi-kyselyllä kerättiin kilpailutöistä lisäksi yhteensä 50 kommenttia
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Jatkotoimenpiteet
Asemakaavoituspalvelu pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL)
- pelastuslaitos
- sosiaali- ja terveystoimiala
- Vantaan kaupunki
- sekä muut mahdolliset tahot.
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Rakennusvirasto 2.5.2017
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa päivitetystä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1185-00/17, Suurmetsän (41.ko) asemakaavan muutos. Määräaika on 2.5.2017 mennessä.
Asemakaavan muutosalue sijaitsee Jakomäen keskiosassa Huokotien eteläpuolella. Suunnittelualueeseen kuuluu puisto-, leikkipuisto- ja liikuntapuistoalueita sekä katualueita Jakomäenaukion, Jakomäenpolun, Huokopolun, Somerikkotien ja Kankarepolun ympäristöstä. Lisäksi suunnittelualueella ovat Päiväkoti Naava, Jakomäen peruskoulun tontit sekä asuinkerrostalotontti (Kankaretie 1) lähiympäristöineen.
Jakomäen keskiosassa suunnitellaan koululle, päiväkodille ja nuorisotalolle uutta tilaratkaisua, jossa rakennukset uusitaan joko kokonaan tai osittain. Kaavamuutoksen tavoitteena on myös uuden asuinrakentamisen sekä alueen ulkotilojen ja liikennejärjestelyjen kehittäminen. Kaavamuutoksen pohjaksi on järjestetty arkkitehtuurikutsukilpailu, jonka avulla etsitään ideoita alueen kehittämiseksi.
Jakomäen keskiosan asemakaavoitus alkoi loppuvuodesta 2014. Nyt vireille tullut osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa korvaa aiemman, 27.11.2014 päivätyn suunnitelman. Muutoksena aiempaan kaavamuutosalueen rajaukseen kuuluu liikuntapuiston alue kokonaisuudessaan.
Jakomäenakion ja sen ympäristön kunnostus- ja kehittämistarve on tunnistettu myös Jakomäen, Tattarisuon ja Tattariharjun aluesuunnitelmassa. Kaavamuutoksen aiheuttamat muutokset tuovat suunnittelu- ja rahoitustarpeita erityisesti aukio ja katualueiden kunnostukseen sekä mahdollisen uuden leikkipuistoalueen ja katu- ja reittiyhteyksien toteutukseen.
Rakennusvirastolla ei ole tällä hetkellä huomautettavaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Lisätiedon antajat toimivat yhteyshenkilöinä kaavayhteistyössä.
16.1.2015 Lausunto annettu
Lisätiedot
Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335
Heikki Takainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38977
Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 28.4.2017
Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt Helsingin kaupunginmuseolta lausuntoa koskien Jakomäen keskiosan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa. Helsingin kaupunginmuseo tarkastelee asiaa perustehtävänsä mukaisesti kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta ja lausuu kantanaan seuraavaa.
Suunnittelualue sijaitsee Jakomäen keskiosassa ja sitä rajaavat Huokotie, Somerikkotie, Jakomäenpolku, Kankarepolku ja Kennäspolku. Suunnittelualueeseen kuuluu Jakomäenaukio, Päiväkoti Naavan tontti (Jakomäenpolku 5), Jakomäen peruskoulun tontit (Huokotie 3 ja Jakomäenpolku 8) sekä asuinkerrostalotontti osoitteessa Kankaretie 1. Lisäksi suunnittelualueeseen kuuluu puisto-, leikkipuisto-, liikuntapuisto- ja katualueita. Suunnittelualueella on 1960–1970-luvuilla rakennetut Jakomäen peruskoulun rakennukset, joiden yhteydessä on uimahalli kuntosaleineen. Lisäksi alueella on nuorisotalo, jossa on tiloja myös järjestöille sekä päiväkoti Naava, leikkipuisto Jakomäki, liikuntapuisto ja siihen liittyvä Huokopuiston metsikkö pururatoineen. Kankaretie 1 tontilla on kaksi asuinkerrostaloa.
Alueelle suunnitellaan peruskoulun, päiväkodin ja nuorisotalon uutta tilaratkaisua, jossa rakennukset uusitaan joko kokonaan tai osittain. Tavoitteena on saada Jakomäkeen uutta asuinrakentamista sekä parannuksia alueen ulkotiloihin ja liikennejärjestelyihin. Toteutettavaa suunnitelmaa etsitään arkkitehtuurikilpailun avulla. Asemakaavan muutos laaditaan kilpailuehdotusten pohjalta.
Kaavatilanne
Alueella on voimassa asemakaavat vuosilta 1967–2011. Voimassa olevissa asemakaavoissa suunnittelualueen tontit on määritelty opetustoimintaa palvelevien rakennusten, julkisten lähipalvelurakennusten sekä asuintalojen korttelialueiksi. Lisäksi alueella on puisto-, leikkipuisto-, tori- ja katualueita sekä urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta. Yleiskaava 2002:ssa alue on merkitty kerrostalovaltaisen asumisen ja toimitilan alueeksi sekä osittain kaupunkipuistoksi. Helsingin uudessa yleiskaavaehdotuksessa (2016) alue on pääosin lähikeskusta-aluetta C3. Alueen kaakkoisreuna on merkitty asuntovaltaiseksi alueeksi A2. Huokotien ja Somerikkotien kohdalle on merkitty pääkadut. Alueen poikki kulkee uudessa yleiskaavassa myös itä-länsisuuntainen viheryhteys ja pikaraitiotie.
Alueen koulujen kulttuurihistorialliset arvot
Alueen peruskoulurakennukset on inventoitu kaupunginmuseon ja kaupunkisuunnitteluviraston Opintiellä-inventoinnissa (2004). Jakomäen yläasteen koulu osoitteessa Jakomäenpolku 8 on arkkitehti Tuija Pösön vuonna 1972 suunnittelema ja on arvotettu kouluinventoinnissa luokkaan 3. Yläasteen koulun ja uimahallin rakennus on peruskorjattu ja laajennettu vuonna 2010 arkkitehtitoimisto NRT:n arkkitehti Kari Raimorannan suunnitelmien mukaan.
Jakomäen ala-asteen koulurakennus osoitteessa Huokotie 3 on arkkitehti Helvi Methel-Borgströmin (HKR) vuonna 1968 suunnittelema. Rakennuksen julkisivumateriaalina on puhtaaksimuurattu kalkkihiekkatiili sekä osittain myös puhtaaksivalettu betoni. Koulurakennuksen luoteiskulmaan rakennettiin Helvi Methel-Borgströmin suunnitelmien mukaan lisärakennus vuosina 1974–75. Opintiellä-inventoinnissa Jakomäen ala-asteen koulurakennus on arvotettu luokkaan 2: Koulurakennus on ajalleen tyypillinen, rakennuksen arkkitehtuurissa on laadukkaita elementtejä ja se on pääosin hyvin säilynyt alkuperäisessä asussaan. Rakennuksella on historiallisia arvoja.
Kaupunginmuseon kanta
Kaupunginmuseo on tutustunut Jakomäen keskiosaa koskevaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan sekä arkkitehtuurikilpailun ehdotuksiin. Suunnitelmien tavoitteena on Jakomäen ala-asteen, nuorisotalon, päiväkodin ja niitä ympäröivän maa-alueen käyttö uudisrakentamiseen. Kaupunginmuseo on lausunut aiemmasta osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 12.12.2014 ja toistaa nyt tuolloin esitetyn näkemyksen, että Opintiellä-kouluinventoinnin toimenpideohjeen mukaisesti Jakomäen ala-asteen koulurakennuksen arvoja ja mahdollisia suojelumääräyksiä tulee tarkastella tulevan kaavoituksen yhteydessä.
Jakomäen ala-asteen koulun rakennuskokonaisuus, nuorisotalo, päiväkoti Naava ja Jakomäenaukio muodostavat yhtenäisen kaupunkikuvallisen kokonaisuuden. Maisemallisesti ja toiminnallisesti tärkeä julkisten palvelujen keskusta-alueen yhtenäisyys on vaalittava piirre suunnittelualueella. Kaupunginmuseo esittää, että jatkosuunnittelussa tutkitaan Jakomäen ala-asteen, nuorisotalon ja Päiväkoti Naavan säilyttämistä sekä suojelumerkintää Jakomäen ala-asteen rakennuskokonaisuudelle. Lisäksi kaavaselostuksessa suunnittelualueella olemassa oleva rakennuskanta tulee esitellä tarkemmin.
Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettavaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
12.12.2014 Lausunto annettu
Lisätiedot
Maaret Louhelainen, tutkija, puhelin: +358403347014
Kiinteistövirasto Geotekninen osasto 11.4.2017
Suurmetsän (41.ko) asemakaavan muutos, Jakomäen keskiosa
Kohde sijoittuu kitkamaa-alueelle. Kitkamaakerrosten välissä esiintyy kuitenkin paikoin savea. Maakerrosten paksuus on vähäinen mm. alueen länsiosissa. Suunnittelualueen eteläpuolelle Kankarepuistoon sijoittuu Jakomäen kalliosuoja sekä sen kulkuaukko. Suunnittelualue sijoittuu Fazerilan tärkeälle pohjavesialueelle, jossa rakentaminen edellyttää Rakennusvalvontaviraston rakentamistapaohjeen noudattamista.
Lisätiedot
Markku Savolainen, vs. geotekniikkapäällikkö, puhelin: 310 71368
This decision was published on 20.12.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Johanna Mutanen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37299
Antti Varkemaa, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37053
Juha Ruonala, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37416
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37094
Anni Tirri, aluesuunnittelija, julkiset ulkotilat, puhelin: 09 310 38335