Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Naistenklinikka, Haartmaninkatu 2

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2015-007339
More recent handlings
§ 31
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Naistenklinikka, Haartmaninkatu 2

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Naistenklinikkaa osoitteessa Haartmaninkatu 2, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 16.6.2017
- määräaikainen palotarkastus 12.10.2017

Kohde on sairaala, jossa toimii päivystysosasto, synnytysosasto, leikkaus- ja teho-osastot, vuodeosastoja sekä päivätoimisia osastoja ja poliklinikoita.

Rakennuksen tiedot:
- rakennusvuosi 1934/1975
- betonirakenteinen (paloluokka P1)
- kerrosluku 7

Sairaalan tilat on suojattu automaattisella paloilmoittimella (osoitteellinen). Rakennusosa L on suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla. Osalla osastoista on paloilmoittimen näyttölaitteet.

Päivätoimiset osastot ja poliklinikat:

Päivätoimisten yksiköiden potilasmäärä on yksiköstä riippuen noin 2-17 (yhteensä noin 80) ja henkilökunnan määrä noin 4-42 (yhteensä noin 145). Poistumisturvallisuusselvityksen perusteella päivätoimisilla osastoilla ja poliklinikoilla potilaiden toimintakyky on pääosin hyvä; evakuointitilanteessa apua tarvitsevia potilaita on yksittäisiä.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on päivätoimisten osastojen ja poliklinikoiden osalta riittävä. Arvio perustuu:
- potilaiden pääosin omatoimiseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään suhteessa evakuointitilanteessa apua tarvitsevien potilaiden määrään
- automaattiseen paloilmoittimeen ja osastokohtaisiin näyttölaitteisiin (palo nopeasti havaittavissa ja paikannettavissa)
- henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- osastojen välisiin avustusjärjestelyihin

Ympärivuorokautiset osastot:

Ympärivuorokautisia osastoja sairaalassa ovat päivystys- ja synnytysosastot, leikkaus- ja teho-osastot sekä vuodeosastot.

Palo-osastointi on toteutettu kerrososastointina sekä pinta-ala- ja käyttötapaosastointina. Kaikista osastoista ensivaiheen evakuointi on mahdollista viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa tai vaihtoehtoisesti porrashuoneita käyttäen alempiin kerroksiin tai ulos.

Evakuoinnin kannalta vaikeimpana ajankohtana (yö) ympärivuorokautisilla osastoilla potilasmäärät ovat poistumisturvallisuusselvityksen perusteella osastosta riippuen noin 3-80 ja henkilökunnan määrä noin 2-22 (yhteensä noin 70). Potilaiden toimintakyky vaihtelee osastoittain; poistumisturvallisuusselvityksen perusteella evakuointitilanteessa apua tarvitsevia potilaita on osastosta riippuen noin 0-48.

Suurin potilasmäärä on osastolla 52: potilaita on yhteensä noin 80, joista evakuointitilanteessa apua tarvitsevia on noin 48. Henkilökuntaa osastolla on vähimmillään (yöaikana) noin 7. Osaston tilat jakautuvat kolmeen palo-osastoon. Evakuointitilanteessa apua tarvitsevia potilaita on palo-osastossa noin 20.

Tilat on suojattu automaattisella paloilmoittimella ja osastoilla on paloilmoittimen näyttölaitteet. Rakennusosan L tilat on suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla (anestesia- ja leikkausosasto, päivystys- ja synnytysosastot, teho-osasto).

Osastojen väliset avustusjärjestelyt on suunniteltu siten, että hälytyskohteena olevalle osastolle saadaan avuksi henkilökuntaa muilta osastoilta. Poistumisturvallisuusselvityksen perusteella vuodeosastoilla palo-osaston evakuointiin kuluu aikaa noin 5,5-8 minuuttia.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on ympärivuorokautisten osastojen osalta riittävä. Arvio perustuu:
- automaattiseen paloilmoittimeen ja osastokohtaisiin näyttölaitteisiin
(palo nopeasti havaittavissa ja paikannettavissa)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa
alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- osastojen välisiin avustusjärjestelyihin
- mahdollisuuteen evakuoida ensivaiheessa viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa
- rakennusosan L-osalta lisäksi automaattiseen sammutuslaitteistoon (anestesia- ja leikkausosasto, päivystys- ja synnytysosastot, teho-osasto

Koska tiloja ei rakennusosaa L lukuun ottamatta ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius, osastojen väliset avustusjärjestelyt sekä nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä palo- ja poistumisturvallisuudelle. Osastojen välisiä avustusjärjestelyjä on harjoiteltava pelastusharjoituksissa säännöllisesti. Rakennusosissa A, B ja C toimivien vuodeosastojen osalta riittävän poistumisturvallisuuden edellytys on, että muilta osastoilta saadaan evakuointitilanteissa viiveettä tarpeeksi henkilökuntaa avustamaan evakuoinnissa. Henkilökunnan vahvuus osastojen välisissä avustusjärjestelyissä on mitoitettava siten, että yhtä evakuointitilanteessa avustettavaa potilasta kohden on käytettävissä vähintään yksi henkilökunnan jäsen (palo-osaston laajuudessa).

Pelastusviranomainen suosittelee tilojen suojaamista automaattisella sammutuslaitteistolla palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi.

This decision was published on 30.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Antti Järvenpää, johtava palotarkastaja, puhelin: 09-31030121

antti.jarvenpaa@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot.
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.