Val av ordförande och vice ordförande för stadsfullmäktige för våren 2017
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade välja ledamoten Tuuli Kousa till ordförande, ledamoten Harry Bogomoloff till första vice ordförande och ledamoten Sara Paavolainen till andra vice ordförande för den återstående mandattid som slutar vid utgången av maj 2017.
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Behandling
Ledamoten Laura Rissanen föreslog Tuuli Kousa till ordförande, Harry Bogomoloff till första vice ordförande och Sara Paavolainen till andra vice ordförande.
Stadsfullmäktige beslutar välja en ordförande och en första och en andra vice ordförande för den återstående mandattid som slutar vid utgången av maj 2017.
Stadsfullmäktige beslutar samtidigt justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Fullmäktiges mandattid är enligt den nya kommunallagen (410/2015) fyra år och den börjar vid ingången av juni månad valåret. Mandattiden för det fullmäktige som är behörigt när lagen träder i kraft (1.5.2015) fortsätter till utgången av maj 2017.
En stor del av föreskrifterna i den nya kommunallagen tillämpas räknat från ingången av nästa fullmäktigeperiod 1.6.2017. Stadsfullmäktige väljer bland sina ledamöter en ordförande och en första och en andra vice ordförande för slutet av år 2017 vid ingången av nästa fullmäktigeperiod.
Det anges i 12 § i kommunallagen (365/1995) att fullmäktige bland sina ledamöter väljer en ordförande och ett behövligt antal vice ordförande för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har fattat beslut om en kortare mandattid. Ordföranden och vice ordförandena väljs vid samma valförrättning.
Enligt 1 § 1 mom. i arbetsordningen för Helsingfors stadsfullmäktige väljer stadsfullmäktige bland sina ledamöter vid årets första sammanträde en ordförande och en första och en andra vice ordförande.
Kaupunginhallitus 19.12.2016 § 1137
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita vuoden 2017 toukokuun loppuun päättyvän toimikautensa jäljellä olevaksi ajaksi puheenjohtajan sekä ensimmäisen ja toisen varapuheenjohtajan.
Samalla kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän kohdan osalta heti.
Esittelijä
Lisätiedot
Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004
This decision was published on 27.01.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Mari Tammisto, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004