Högre maximipris i projektplanen för ombyggnad av Brändö metrobro
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna att maximipriset i projektplanen för ombyggnad (förstärkning) av Brändö metrobro höjs så att totalpriset för projektet uppgår till högst 8 500 000 euro exklusive mervärdesskatt.
Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige anser det viktigt vid godkännandet av beslutsförslaget att stadsstyrelsen kräver en utredning av affärsverket trafikverket om de konkreta åtgärder som affärsverket trafikverket vidtar för att säkra att projekten i fortsättningen kan genomföras inom ramen för det godkända maximipriset. (Mika Ebeling) |
Behandling
Ledamoten Mika Ebeling understödd av ledamoten Kauko Koskinen föreslog följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige anser det viktigt vid godkännandet av beslutsförslaget att stadsstyrelsen kräver en utredning av affärsverket trafikverket om de konkreta åtgärder som affärsverket trafikverket vidtar för att säkra att projekten i fortsättningen kan genomföras inom ramen för det godkända maximipriset. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
1 omröstningen
Ledamoten Mika Ebelings förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Stadsfullmäktige anser det viktigt vid godkännandet av beslutsförslaget att stadsstyrelsen kräver en utredning av affärsverket trafikverket om de konkreta åtgärder som affärsverket trafikverket vidtar för att säkra att projekten i fortsättningen kan genomföras inom ramen för det godkända maximipriset.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 77
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Petra Malin, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Tom Packalén, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Pekka Saarnio, Tomi Sevander, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki
Blanka: 7
Sirpa Asko-Seljavaara, Minerva Krohn, Hannu Oskala, Jukka Relander, Osmo Soininvaara, Kaarin Taipale, Ville Ylikahri
Frånvarande: 1
Nasima Razmyar
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Mika Ebelings förslag till hemställningskläm.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Bakgrund
Stadsfullmäktige beslutade 27.4.2016 (108 §) godkänna projektplanen för ombyggnad av Brändö metrobro utgående från att projektkostnaderna uppgår till högst 6 115 000 euro exklusive mervärdesskatt, jordbyggnadskostnadsindex (MAKU) = 109,10 (2010 = 100).
En ombyggnad är nödvändig för att säkerheten hos brokonstruktionen ska kunna garanteras. Detta beror på att den spänntyp som använts i bron är känslig för sprödbrott som orsakas av vätekorrosion. Brons bärighet förstärks vid ombyggnaden genom nya stålbalkar på båda sidor av däcket. Balkarna stöds mot stödkonstruktioner av betong.
Det har planerats att projektet ska genomföras på så sätt att förstärkningsarbetena kan sammanjämkas med byggandet av Fiskehamnens köpcenter. De två brospannen närmast centrum sträcker sig in i köpcentret, som är under byggnad, och det är ändamålsenligt att tidsmässigt samordna förstärkningsarbetena på bron med det pågående byggandet av köpcentrets stomkonstruktion.
Kostnadsöverskridande
Direktionen för affärsverket trafikverket (HST) föreslår 19.1.2017 att maximipriset i projektplanen för ombyggnad (förstärkning) av Brändö metrobro ska höjas så att totalpriset för projektet uppgår till högst 8,5 mn euro exklusive moms.
Framställningen från direktionen för affärsverket HST ingår i beslutshistorien. Orsakerna till att maximipriset i projektplanen måste höjas framgår närmare av bilaga 1.
De beräknade kostnaderna för projektet uppgår enligt den ursprungliga projektplanen och stadsfullmäktiges beslut 27.4.2016 till 6,115 mn euro. Kostnaderna har senare preciserats och beräknades i januari 2017 uppgå till ca 8,5 mn euro.
Värdena på entreprenaderna uppskattas i den ursprungliga projektplanen till ca 3,5 mn euro. Entreprenadpriserna blev ca 6,5 mn euro när entreprenaderna konkurrensutsattes.
Kostnadsstegringen beror enligt framställningen från direktionen för affärsverket HST på att de konkurrensutsatta entreprenaderna är dyrare än vad som beräknades i början av projektet. Det har beslutats att ombyggnaden ska ske i två faser med anledning av tidsplanerna för köpcentret Redi. Kostnaderna stiger i någon mån (uppskattningsvis med 10 %) genom att projektet genomförs i två faser.
Kostnadsstegringen beror på att planerna preciserades i anbudsskedet och på att bl.a. den behövliga mängden förstärkningsmaterial ökat.
De borrade stålpålarna från berget direkt till däcket är i den slutliga byggplanen ersatta med pålade plattor av armerad betong på vilka det byggs pelare av armerad betong bredvid befintliga pelare. Ändringen har särskilt gjorts av utseendemässiga skäl vid köpcentret Redi i Fiskehamnen men omfattar också de andra mellanstöden för bron. Mängden stål som åtgår till stålbalkar ökar till följd av ändringen med ca 20–30 %.
Enligt den slutliga planen ska huvudbalkarna av stål stabiliseras med särskilda ledstycken och inte med styva stöd mellan tvärbalkar och huvudbalkar. Nedre ytan på betongdäckets utliggare kräver därför stöd mot sidoknäckning. Kostnader för ledstycken kunde inte förutses vid den översiktliga planeringen.
Ändringarna i den slutliga planen beräknas ha en sammanlagd kostnadseffekt på ca 1,85 mn euro.
Geotekniska markundersökningar som gjorts efter att projektplanen blev klar har lett till att också grundläggningskostnaderna har stigit. Orsaken är de krävande förhållandena på platsen. Utöver att bron har ett läge på vatten och i Helsingfors centrum och är inklämd mellan trafikleder är den ett särskilt krävande objekt eftersom metrotrafiken pågår under byggtiden. Hur byggkostnaderna påverkas av att broplatsen är problematisk är omöjligt att beräkna exakt.
Kostnadskalkyl och finansiering
I kostnadskalkylen nedan ingår, för att en jämförelse ska vara möjlig, den nya indelning som affärsverket HST använder och inom parentes den indelning som finns i stadsfullmäktiges föredragningslista 27.4.2016.
Kostnadskalkyl
Stadsfullmäktige 2016 | Ny kostnadskalkyl | |
Byggtekniska arbeten | 3 515 094,00 (57 %) | 6 781 144,00 (80 %) |
Byggherrekostnader (Byggplatsuppgifter) | 738 170,00 (12 %) | (0 %) |
Byggherrekostnader (Beställaruppgifter) | 639 053,00 (10 %) | 676 086,00 (8 %) |
Projektreserveringar och byggändringar(Projektreserveringar) | 1 222 683,00 (20 %) | 1 042 770,00 (12 %) |
Sammanlagt | 6 115 000,00 (100 %) | 8 500 000,00 (100 %) |
Projektet kan genomföras inom ramen för anslagen för år 2017 i affärsverket HST:s investeringsprogram för tio år, som utgör bilaga till budgeten 2017 och ekonomiplanen 2017–2019 (stadsfullmäktige 30.11.2016). Anslag på 5,5 mn euro är reserverade för projektet för år 2017, och kostnaderna för året beräknas i den preciserade projektplanen uppgå till 7,8 mn euro. Skillnaden kan finansieras genom anpassning av budgetanslagen för andra av affärsverket HST:s investeringsobjekt.
Projektet finansieras genom lån.
Investeringen orsakar med 30 års avskrivningstid och linjära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på 0,28 mn euro.
På basis av samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT:s grundavtal kan 50 % av avskrivningarna för investeringen (ca 0,14 mn euro om året) och 50 % av de kalkylmässiga ränteutgifterna (sammanlagt ca 3,0 mn euro under 30 års tid, kalkylränta på 5 %) faktureras HRT. De kalkylmässiga ränteutgifter på 50 % som affärsverket HST fakturerat HRT återbetalas av HST till staden i form av ränteintäkter på infrastrukturen.
Resten av avskrivningarna (ca 0,14 mn om året) och de verkliga räntekostnaderna på ca 5,1 mn euro för finansiering av investeringen under lånetiden (räntefot på 4 % och 25 års lånetid) blir kostnader för staden i form av infrastrukturstöd för affärsverket HST. Dessutom blir en del av den avskrivningsandel på 50 % som faktureras HRT och 50 % av den kalkylmässiga räntan årligen kostnader för staden genom HRT:s betalningsandel. Den sammanlagda inverkan på stadens omkostnader blir i genomsnitt 0,31 mn euro om året under 30 år, dvs. sammanlagt ca 9,5 mn euro.
Det är meningen att byggarbetet ska inledas våren 2017 och slutföras i början av år 2018.
Ställningstaganden från stadsstyrelsen
Stadsstyrelsen anser att projektet är nödvändigt trots kostnadsstegringen för att säkerheten hos brokonstruktionen ska kunna garanteras. Orsakerna till att kostnaderna har stigit är att planerna har preciserats, att materialmängderna har ökat och att entreprenadkostnaderna har blivit högre än beräknat.
Det är enligt stadsstyrelsen viktigt att affärsverket HST effektiviserar sin projektplanering och -styrning för att maximikostnaderna i projektplaner godkända av stadsfullmäktige inte ska överskridas.
Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten av beslutet att uppmana affärsverket HST att planera och styra investeringsprojekten bättre för att dessa ska kunna genomföras inom ramen för det godkända maximipriset.
Kaupunginhallitus 20.02.2017 § 178
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8.500.000 euroa (alv 0 %).
11.04.2016 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25531
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.01.2017 § 9
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta esitti osaltaan kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman korottamista niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8.500.000 euroa (alv 0 %).
Hanke
Sillan rakenteessa on käytetty saksalaista KA-jännemenetelmää, jossa teräksenä on Sigma Ovalpunosjänne. Jännetyypissä on todettu alttiutta vetykorroosio- haurasmurtumaan. Erityisesti jänteissä, joiden suojainjektointi on heikosti onnistunut, on todettu säröilyä. Ilmiö on todetusti aiheuttanut Jyväskylän kaupungin Kangasvuoren vesitornin murtumisen. Todennäköisesti Turun kaupungissa sijainneen Myllysillan sortumiseen vaikutti ainakin osaltaan saman jänneteräksen käyttö erityisesti vesipinnan alapuolelle kulkevissa jänteissä, joiden olosuhteet korroosiolle olivat otollisia. Turun saaristossa sijainnut Strömman silta ja Helsingissä Hakamäen tiellä sijainnut Metsämäen ylikulkusilta, joissa molemmissa oli käytetty KA-jännemenetelmää, on kunto- ja kantavuusselvityksen sekä riskitarkastelun jälkeen purettu ja rakennettu uudestaan.
Vahventaminen on suunniteltu tehtäväksi kannen molemmin puolin asennettavilla teräspalkeilla, joista alkuperäisen kannen pohja on tuettu poikkipalkeilla, joiden keskeltä keskelle etäisyys on noin 4-5 metriä. Palkit rakennetaan ylöspäin kaareviksi niin, että tunkattaessa poikkipalkkeja tukipalkkeja vasten kanteen mobilisoituu nostava voima 25 kN/m molemmin puolin kantta. Vahventaminen myös mahdollistaa jänteiden vaurioituessa kuorman siirtymisen alkuperäiseltä kannelta vahvistuspalkeille ja –pilareille. Vahventamisen rakenteet on suunniteltu siten, että ne kantavat onnettomuustilanteessa koko kansirakenteen, radan sekä kahden junan painon.
Perustelut
Kulosaaren sillan vahvistus on jaettu kahteen osaan. Sillan vahvennuksen ensimmäinen osa sijoittuu Kalastaman kauppakeskuksen urakka-alueelle. Tämä osuus toteutetaan Kalasataman kauppakeskuksen urakan yhteydessä. Toinen osa urakasta on loppuosa sillasta Kulosaareen saakka ja se toteutetaan erilisenä urakkana.
Sillan vahvennus osuus 1 urakan saatu tarjous on 1,33 milj. euroa. Sillan vahvennus osuus 2 urakan saatu tarjous on 5,29 milj. euroa.
Vahvennusurakan Osa 1 on hankittu suorahankintana HKR:ltä heinäkuussa 2017. HKR vastaa Kalastaman toteutussopimuksesta ja hoitaa Kalasataman alueen rakennuttamista. Sillan Kalasataman puoleinen pääty on kauppakeskus Redin urakka-alueella. HKR on tilannut sillan vahvennus osuus 1:sen lisätyönä kauppakeskusta rakennuttavalta SRV:ltä ja HKL on tilannut työn HKR:ltä. SRV:n antama tarjous urakasta oli 1,33 milj. euroa.
Sillan vahvennusosuuus 1 on noin 1/5 urakasta ja sille laskettiin vertaileva kustannusarvio HKR Rakennuttajalla, joka oli 1,18 milj. euroa. Siten Urakan osuus 1 arvioitiin markkinahintaiseksi.
Siltaurakan toisen osuuden, eli Kulosaaren puoleisen pään kustannusarvio on 1. osuuden urakan kustannusten perusteella 5,32 milj. euroa
Toisen osuuden kilpailutuksessa tarjouksia saatiin 5 kpl ja halvin saatu tarjous hinta on 5,29 milj. euroa
Alkuperäisessä hankesuunnitelmassa ja kaupunginvaltuuston päätöksessä § 108 27.4.2016 on arvioitu koko projektin kustannusarvioksi 6,115 milj. euroa. Kustannukset ovat tarkentuneet saatujen tarjouksien mukaan siten, että tammikuussa 2017 kustannusarvio koko projektille on noin 8,5 milj. euroa.
Kustannuksien nousu johtuu pääosin siitä, että kilpailutetut urakat ovat kalliimmat kuin mitä on hankkeen alussa arvioitu. Kustannusten nousua ovat aiheuttaneet myös tarjousvaiheessa tarkennetut suunnitelmat ja vahventamiseen käyttävän materiaalin määrän kasvaminen. Lisäksi hankesuunnitelman valmistumisen jälkeen tehtyjen geoteknisten maaperätutkimusten perusteella työmaan perustamisen kustannukset ovat nousseet. Urakoiden arvoiksi arvioitiin alkuperäisessä hankesuunnitelmassa noin 3,5 miljoonaa euroa ja nyt kilpailutuksessa vahvistuneet urakkahinnat ovat noin 6,5 miljoonaa euroa.
09.06.2016 Ehdotuksen mukaan
03.03.2016 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Jan Koskenmäki, projektipäällikkö, puhelin: 310 35399
Stadsfullmäktige 27.04.2016 § 108
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna projektplanen för ombyggnad av Brändö metrobro utgående från att projektkostnaderna uppgår till högst 6 115 000 euro exklusive mervärdesskatt, jordbyggnadskostnadsindex (MAKU) = 109,10 (2010 = 100).
Föredragande
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, telefon: 310 25531
This decision was published on 10.03.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36035
Saara Kanto, planeringsingenjör, telefon: 09 310 25531