Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2016-002338
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 140 §

Kulosaaren metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen

Helsingin kaupunginvaltuusto

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8.500.000 euroa (alv 0 %).

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 
Hyväksyessään päätösesityksen kaupunginvaltuusto pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus edellyttää Liikennelaitos –liikelaitokselta selvitystä niistä konkreettisista toimista, joihin Liikennelaitos –liikelaitos ryhtyy, jotta hankkeet voidaan jatkossa toteuttaa hyväksytyn enimmäishinnan puitteissa. (Mika Ebeling)

Käsittely

Valtuutettu Mika Ebeling ehdotti valtuutettu Kauko Koskisen kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Hyväksyessään päätösesityksen kaupunginvaltuusto pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus edellyttää Liikennelaitos –liikelaitokselta selvitystä niistä konkreettisista toimista, joihin Liikennelaitos –liikelaitos ryhtyy, jotta hankkeet voidaan jatkossa toteuttaa hyväksytyn enimmäishinnan puitteissa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

1 äänestys

Valtuutettu Mika Ebelingin ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI.

JAA-ehdotus: Hyväksyessään päätösesityksen kaupunginvaltuusto pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus edellyttää Liikennelaitos –liikelaitokselta selvitystä niistä konkreettisista toimista, joihin Liikennelaitos –liikelaitos ryhtyy, jotta hankkeet voidaan jatkossa toteuttaa hyväksytyn enimmäishinnan puitteissa.
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 77
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Petra Malin, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Tom Packalén, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Pekka Saarnio, Tomi Sevander, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 7
Sirpa Asko-Seljavaara, Minerva Krohn, Hannu Oskala, Jukka Relander, Osmo Soininvaara, Kaarin Taipale, Ville Ylikahri

Poissa: 1
Nasima Razmyar

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Mika Ebelingin ehdottaman toivomusponnen.

Katso äänestystulos taulukkona

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Kaupunginvaltuusto päätti 27.4.2016 § 108 hyväksyä Kulosaaren metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 6 115 000 euroa, maanrakennuskustannusindeksi (MAKU) = 109,10 (2010=100).

Sillan peruskorjaus on tarpeen sillan rakenteellisen turvallisuuden varmistamiseksi, sillä sillan rakenteessa on käytetty vetykorroosiohaurasmurtumalle altistavaa jännetyyppiä. Peruskorjauksessa sillan kantavuutta vahvistetaan kannen molemmin puolin asennettavilla teräspalkeilla, jotka tuetaan betonisilla tukirakenteilla.

Hanke on suunniteltu toteutettavaksi siten, että vahvennustyöt saadaan sovitettua Kalasatamaan kauppakeskuksen rakennustöihin. Sillan kaksi keskustan puoleista jännettä ulottuvat rakenteilla olevan liikekeskuksen sisään, ja sillan vahventamistyö on tarkoituksenmukaista ajoittaa käynnissä olevan kauppakeskuksen runkotyön yhteyteen.

Kustannusten ylityksestä

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta esittää 19.1.2017 Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamista niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8 500 000 euroa (alv 0 %).

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan esitys on päätöshistoriassa. Hankesuunnitelman korotuksen tarkempi selostus on liitteenä 1.

Alkuperäisen hankesuunnitelman ja kaupunginvaltuuston päätöksen 27.4.2016 mukainen koko projektin kustannusarvio oli 6,115 milj. euroa. Kustannukset ovat sittemmin tarkentuneet siten, että tammikuussa 2017 kustannusarvio koko projektille on noin 8,5 milj. euroa.

Urakoiden arvoiksi arvioitiin alkuperäisessä hankesuunnitelmassa noin 3,5 miljoonaa euroa. Urakoiden kilpailutuksessa vahvistuneet urakkahinnat ovat noin 6,5 miljoonaa euroa.

Kustannusten nousu johtuu liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaan siitä, että kilpailutetut urakat ovat kalliimmat kuin mitä hankkeen alussa oli arvioitu. Peruskorjaus päädyttiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa kauppakeskus Redin toteutusaikataulujen vuoksi. Hankkeen toteuttaminen kahdessa vaiheessa lisää jonkin verran (arviolta 10 %) kustannuksia.

Kustannusten nousun ovat aiheuttaneet tarjousvaiheessa tarkennetut suunnitelmat ja mm. vahventamiseen käytettävän materiaalin määrän kasvaminen.

Lopullisessa rakennussuunnitelmassa kalliosta suoraan kanteen ulottuneet teräksiset porapaalut korvattiin paalutetuilla teräsbetonisilla anturoilla, joiden varaan rakennetaan teräsbetoniset pilarit olemassa olevien pilarien viereen. Muutos on tehty erityisesti Kalasataman päässä kauppakeskus Redin ympäristössä, ja muutos toteutetaan myös muilla sillan välituilla. Tällä on vaikutusta teräspalkkien teräsmäärään noin 20 – 30 %.

Lopullisessa suunnittelussa teräksisten pääpalkkien stabiliteetti on suunniteltu toteutettavaksi poikkipalkkien ja pääpalkkien välisen jäykän tuennan sijasta nivelellisesti erityisin nivelkappalein. Tästä johtuen betonikannen ulokkeen alapintaan oli tehtävä kiepahdustuennat. Nivelkappaleiden kustannuksiin ei yleissuunnittelussa ollut varauduttu.

Yhteensä lopullisen suunnitelman mukaisten muutosten vaikutus on arvioitu noin 1,85 milj. euroksi.

Hankesuunnitelman valmistumisen jälkeen tehtyjen geoteknisten maaperätutkimusten perusteella myös perustamiskustannukset ovat nousseet sillan vaativien olosuhteiden johdosta. Kulosaaren metrosilta on sekä sijainniltaan vesistön päällä ja Helsingin keskustassa että ahtaassa paikassa liikenneväylien puristuksessa ja metroliikenteen jatkuessa rakentamisen aikana erityisen vaativa kohde. Siltapaikan vaikeuden vaikutusta rakennuskustannuksiin on mahdotonta täsmällisesti arvioida.

Hankkeen kustannusarvio ja rahoitus

Alla oleva kustannusarvio on esitetty vertailtavuuden vuoksi siten, että siinä on liikennelaitos -liikelaitoksen käytössä oleva uusi jaottelu sekä sulkuihin merkittynä kaupunginvaltuuston esityslistalla 27.4.2016 esitetty jaottelu.

Kustannusarvio:

  Kvsto 2016 Uusi kustannusarvio
     
Rakennustekniset työt 3 515 094,00 (57 %) 6 781 144,00 (80 %)
Rakennuttajan kustannukset (Työmaatehtävät) 738 170,00 (12 %) (0 %)
Rakennuttajan kustannukset (Tilaajatehtävät) 639 053,00 (10 %) 676 086,00 (8 %)
Hankevaraukset & Rakentamismuutokset (Hankevaraukset) 1 222 683,00 (20 %) 1 042 770,00 (12 %)
     
Yhteensä 6 115 000,00 (100 %) 8 5000 000,00 (100 %)

Hanke on mahdollista toteuttaa hyväksytyn (Kvsto 31.11.2016) vuoden 2017 talousarvion ja taloussuunnitelman 2018 - 2019 liitteenä olevassa, HKL-liikelaitoksen 10-vuotisessa investointiohjelmassa vuodelle 2017 esitettyjen määrärahojen puitteissa. Hankkeelle on varattu 5,5 milj. euroa vuodelle 2017 ja tarkentuneessa hankesuunnitelmassa vuoden 2017 kustannuksiksi on arvioitu 7,8 milj. euroa. Kustannusten nousu on mahdollista rahoittaa HKL:n muiden investointikohteiden budjettivarauksia sopeuttamalla.

Hanke rahoitetaan lainarahoituksella.

Investointi aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla tasapoistoina 0,28 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (noin 0,14 milj. euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (30 vuoden aikana yhteensä noin 3,0 milj. euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. Liikennelaitos -liikelaitos palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon ns. infran korkotulona kaupungille.

Loppuosa poistoista (noin 0,14 milj. euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset noin 5,1 milj. euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin HKL:n infratukena maksettavaksi. Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta. Kokonaisvaikutus kaupungin toimintamenoihin on keskimäärin 0,31 milj. euroa vuodessa 30 vuoden ajan eli yhteensä noin 9,5 milj. euroa.

Rakentamistyön on tarkoitus alkaa keväällä 2017 ja valmistua vuoden 2018 alkupuolella.

Kaupunginhallituksen kannanotot

Kaupunginhallitus toteaa, että hanke on kasvaneista kustannuksista huolimatta välttämätön sillan rakenteellisen turvallisuuden varmistamiseksi. Hankkeen kustannukset ovat kasvaneet tarkentuneiden suunnitelmien ja lisääntyneiden materiaalimäärien sekä arvioitua korkeampien urakkakustannusten johdosta.

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että liikennelaitos - liikelaitos tehostaa hankesuunnitteluaan ja hankkeidensa ohjausta siten, että kaupunginvaltuuston hyväksymässä hankesuunnitelmassa asetettujen enimmäiskustannusten ylityksiltä voidaan välttyä.

Kaupunginhallituksen tarkoituksena on, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy päätösehdotuksen, kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpanon yhteydessä kehottaa liikennelaitos -liikelaitosta kehittämään investointihankkeiden suunnittelua ja ohjausta siten, että hankkeet voidaan toteuttaa kulloinkin hyväksytyn enimmäishinnan puitteissa.

Sulje

Kaupunginhallitus 20.02.2017 § 178

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8.500.000 euroa (alv 0 %).

11.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25531

saara.kanto@hel.fi

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.01.2017 § 9

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta esitti osaltaan kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Kulosaaren metrosillan vahvistushankkeen hankesuunnitelman korottamista niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 8.500.000 euroa (alv 0 %).

Hanke

Sillan rakenteessa on käytetty saksalaista KA-jännemenetelmää, jossa teräksenä on Sigma Ovalpunosjänne. Jännetyypissä on todettu alttiutta vetykorroosio- haurasmurtumaan. Erityisesti jänteissä, joiden suojainjektointi on heikosti onnistunut, on todettu säröilyä. Ilmiö on todetusti aiheuttanut Jyväskylän kaupungin Kangasvuoren vesitornin murtumisen. Todennäköisesti Turun kaupungissa sijainneen Myllysillan sortumiseen vaikutti ainakin osaltaan saman jänneteräksen käyttö erityisesti vesipinnan alapuolelle kulkevissa jänteissä, joiden olosuhteet korroosiolle olivat otollisia. Turun saaristossa sijainnut Strömman silta ja Helsingissä Hakamäen tiellä sijainnut Metsämäen ylikulkusilta, joissa molemmissa oli käytetty KA-jännemenetelmää, on kunto- ja kantavuusselvityksen sekä riskitarkastelun jälkeen purettu ja rakennettu uudestaan.

Vahventaminen on suunniteltu tehtäväksi kannen molemmin puolin asennettavilla teräspalkeilla, joista alkuperäisen kannen pohja on tuettu poikkipalkeilla, joiden keskeltä keskelle etäisyys on noin 4-5 metriä. Palkit rakennetaan ylöspäin kaareviksi niin, että tunkattaessa poikkipalkkeja tukipalkkeja vasten kanteen mobilisoituu nostava voima 25 kN/m molemmin puolin kantta. Vahventaminen myös mahdollistaa jänteiden vaurioituessa kuorman siirtymisen alkuperäiseltä kannelta vahvistuspalkeille ja –pilareille. Vahventamisen rakenteet on suunniteltu siten, että ne kantavat onnettomuustilanteessa koko kansirakenteen, radan sekä kahden junan painon.

Perustelut

Kulosaaren sillan vahvistus on jaettu kahteen osaan. Sillan vahvennuksen ensimmäinen osa sijoittuu Kalastaman kauppakeskuksen urakka-alueelle. Tämä osuus toteutetaan Kalasataman kauppakeskuksen urakan yhteydessä. Toinen osa urakasta on loppuosa sillasta Kulosaareen saakka ja se toteutetaan erilisenä urakkana.

Sillan vahvennus osuus 1 urakan saatu tarjous on 1,33 milj. euroa. Sillan vahvennus osuus 2 urakan saatu tarjous on 5,29 milj. euroa.

Vahvennusurakan Osa 1 on hankittu suorahankintana HKR:ltä heinäkuussa 2017. HKR vastaa Kalastaman toteutussopimuksesta ja hoitaa Kalasataman alueen rakennuttamista. Sillan Kalasataman puoleinen pääty on kauppakeskus Redin urakka-alueella. HKR on tilannut sillan vahvennus osuus 1:sen lisätyönä kauppakeskusta rakennuttavalta SRV:ltä ja HKL on tilannut työn HKR:ltä. SRV:n antama tarjous urakasta oli 1,33 milj. euroa.

Sillan vahvennusosuuus 1 on noin 1/5 urakasta ja sille laskettiin vertaileva kustannusarvio HKR Rakennuttajalla, joka oli 1,18 milj. euroa. Siten Urakan osuus 1 arvioitiin markkinahintaiseksi.

Siltaurakan toisen osuuden, eli Kulosaaren puoleisen pään kustannusarvio on 1. osuuden urakan kustannusten perusteella 5,32 milj. euroa

Toisen osuuden kilpailutuksessa tarjouksia saatiin 5 kpl ja halvin saatu tarjous hinta on 5,29 milj. euroa

Alkuperäisessä hankesuunnitelmassa ja kaupunginvaltuuston päätöksessä § 108 27.4.2016 on arvioitu koko projektin kustannusarvioksi 6,115 milj. euroa. Kustannukset ovat tarkentuneet saatujen tarjouksien mukaan siten, että tammikuussa 2017 kustannusarvio koko projektille on noin 8,5 milj. euroa.

Kustannuksien nousu johtuu pääosin siitä, että kilpailutetut urakat ovat kalliimmat kuin mitä on hankkeen alussa arvioitu. Kustannusten nousua ovat aiheuttaneet myös tarjousvaiheessa tarkennetut suunnitelmat ja vahventamiseen käyttävän materiaalin määrän kasvaminen. Lisäksi hankesuunnitelman valmistumisen jälkeen tehtyjen geoteknisten maaperätutkimusten perusteella työmaan perustamisen kustannukset ovat nousseet. Urakoiden arvoiksi arvioitiin alkuperäisessä hankesuunnitelmassa noin 3,5 miljoonaa euroa ja nyt kilpailutuksessa vahvistuneet urakkahinnat ovat noin 6,5 miljoonaa euroa.

09.06.2016 Ehdotuksen mukaan

03.03.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot

Jan Koskenmäki, projektipäällikkö, puhelin: 310 35399

jan.koskenmaki@hel.fi

Kaupunginvaltuusto 27.04.2016 § 108

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä Kulosaaren metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 6 115 000 euroa, maanrakennuskustannusindeksi (MAKU) = 109,10 (2010=100).

Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25531

saara.kanto@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 10.03.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, jolla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 25531

saara.kanto@hel.fi