Kaupunkisuunnittelulautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Sörnäisten Työpajanpihan (Hermanninrantatie 4, Työpajankatu 8, Vanha talvitie 5-7) tarkistettu asemakaavaehdotus (nro 12390)
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 8.11.2016 päivätyn ja 14.3.2017 muutetun asemakaavan muutosehdotuksen nro 12390 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10575 tontteja 3, 4, 5, 27 ja 28 ja korttelin 10576 tontteja 7 ja 8 sekä katualuetta (muodostuvat uudet korttelit 10591 ja 10592).
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville.
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen sekä nähtävilläoloajan ulkopuolella kirjallisesti esitettyyn mielipiteeseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla kohdassa Päätöksenteko
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee osaa kortteleista 10575 ja 10576. Tavoitteena on mahdollistaa kaupungin teknisen viraston, asuntojen ja toimitilojen rakentaminen alueelle. Entisen makkaratehtaan rakennus osoitteessa Työpajankatu 6, toimitilarakennus osoitteessa Vanha talvitie 5 ja varastorakennus osoitteessa Hermannin rantatie 4 puretaan uuden rakentamisen tieltä.
Tavoitteena ovat keskustakorttelit, joissa yhdistyvät julkiset toiminnot, toimitilat, liiketilat sekä asuminen. Monipuolisten toimintojen ja tehokkaan maankäytön yhdistelmällä tavoitellaan aamusta iltaan aktiivista ja elävää aluetta, joka toimii osana Kalasataman keskustaa. Alueen keskiosa avataan julkiseen käyttöön katuaukiona.
Alueelle arvioidaan tulevan noin 650 uutta asukasta ja 2 100 uutta työpaikkaa.
Helsingin kaupunki omistaa alueen. Korttelin rakennukset ovat yksityisessä omistuksessa. Kaavaratkaisu on tehty tontin 10575/30 osalta nykyisten tonttien 272/1 ja 33 osalta tontin haltijan hakemuksen johdosta ja muilta osin kaupungin aloitteesta. Ratkaisun sisällöstä on neuvoteltu alueen rakennusten omistajien ja rakentamattomien tonttien osalta tontinvarauksen saaneiden kanssa.
Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaavaehdotuksen hyväksymistä. Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä ja siitä saatiin lausunnot, muistutus (1 kpl) ja kirje (1 kpl). Esitetyt huomautukset kohdistuivat tontilla 10592/1 sijaitsevan taiteilijatalon olosuhteiden huomioimiseen sekä eri toimintojen mahdollistamiseen tontilla 10575/30 sijaitsevassa entisen makkaratehtaan rakennuksessa. Kaavaehdotukseen tehtiin muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.
Kaavaehdotukseen tehdyt muutokset ilmenevät myös Tehdyt muutokset -liitteestä.
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja oikeusvaikutteisen yleiskaavan mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.
Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Kaavamuutosalueen länsipuolella on tukkutorin alue ja itäpuolelle nousee lähivuosina Kalasataman alueen ensimmäiset Kulosaaren sillan pohjoispuolelle rakennettavat asuinkorttelit. Kalasataman metroasema sekä rakenteilla oleva Kalasataman keskus ovat alueen välittömässä läheisyydessä.
Kaavamuutosalue on pitkän ajan kuluessa osittain rakentunut, mutta suurelta osin alue on rakentumatonta tonttimaata jota käytetään väliaikaisena pysäköintikenttänä. Olemassa olevista rakennuksista osa on tarkoitus purkaa ja osa tulee muodostamaan kokonaisuuden uusien rakennusten kanssa. Osa nykyisistä rakennuksista on perustettu puupaaluille.
Voimassa olevassa asemakaavassa (2007) alue on toimitilarakennusten korttelialuetta (KTY) ja jalankululle ja polkupyöräilylle varattua katua, jolla huoltoajo on sallittu.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista kannanotoista, mielipiteistä, muistutuksesta, kirjeestä ja lausunnoista sekä vastineet niihin.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §)
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 8.11.2017 asettaa kaavaehdotuksen julkisesti nähtäville. Kaavaehdotus oli nähtävillä 2.12.2016–9.1.2017.
Muistutukset
Kaavaehdotuksesta tehtiin 1 muistutus. Muistutus kohdistui kaavamuutosalueella sijaitsevan taiteilijatalon huoltoajon huomioimiseen, luonnonvalon saamisen turvaamiseen, viereisen maanpinnan korkotasoon sekä rakennuksen puupaaluperustusten huomioimiseen.
Kirjeet
Nähtävilläoloajan ulkopuolella on saapunut 1 kirje. Kirje kohdistui nykyisten käyttötarkoitusten sallimiseen tontilla 10575/30 siltä varalta, että muutos asumiseen ei tapahdu heti.
Lausunnot
Kaavaehdotuksesta saatiin lausunnot seuraavilta tahoilta:
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY)
- kiinteistölautakunta
- pelastuslautakunta
- yleisten töiden lautakunta
- ympäristölautakunta
Ympäristölautakunnan lausunto kohdistui ilmastonmuutoksen hillintään ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, uusiutuvaan energiaan, viherkertoimeen sekä tukkutorialueen melulähteisiin. Helen Sähköverkko Oy:n lausunto kohdistui Työpajanpiha-katualueen kautta osoitteeseen Verkkosaarenkatu 5 johtavaan kaapelireittiin ja jakelumuuntamoiden sijoittumiseen alueelle.
Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.
Seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: rakennusvalvontavirasto, tukkutori
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vastineet muistutukseen, kirjeeseen ja lausuntoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Muistutuksessa ja lausunnoissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin. Kaavaehdotukseen on tehty muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta kaavaehdotuksen sisältöä.
Selostusta on täydennetty suunnittelu- ja käsittelyvaiheiden osalta.
Kaavaehdotukseen tehdyt muutokset ilmenevät yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisestä luvusta. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen.
Liitteenä ovat muistutus, kirje, lausunnot ja vuorovaikutusraportti sekä Tehdyt muutokset -liite.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia (Alv 0 %, 04/2016) seuraavasti:
Pilaantuneiden maiden kunnostus ja käsittely | 4 milj. € |
Yleiset alueet | 3–7 milj. € |
Yhteensä | 7–11 milj. € |
Pilaantuneiden maiden kunnostamisesta ja käsittelystä kaupungille koituvien kustannusten on arvioitu olevan noin 4 miljoonaa euroa. Asemakaavan yleisten alueiden ja maanalaisen pysäköinnin toteuttamistapa on vielä ratkaisematta. Ratkaisulla on suuri vaikutus tuleviin kaivualueisiin ja -määriin ja siten myös pilaantuneisuudesta aiheutuviin kustannuksiin. Kustannuksissa eivät ole mukana pitkäaikaisesti vuokrattujen tonttien mahdolliset pilaantuneisuuden kunnostuskustannukset. Pysäköintiratkaisu vaikuttaa myös huomattavasti yleisten alueiden kustannuksiin niiden perustamisen osalta. Kustannuksiin ei myöskään sisälly kaava-alueelle suunnitellun kaupungin teknisten virastojen yhteishankkeen toteuttamiskustannuksia.
Kaupunki saa kaavoitetun kerrosalan myynnistä ja vuokraamisesta tonttituloja, jotka määrittyvät tarkemmin tontinluovutusmenettelyjen yhteydessä.
Kiinteistölautakunta 26.01.2017 § 50
Lausunto
Kiinteistölautakunta antoi kaupunkisuunnittelulautakunnalle Helsingin kaupungin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) Työpajanpihan asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12390 seuraavan lausunnon:
Suunnitelma
Asemakaavan muutos koskee korttelin 10575 tontteja 3, 4, 5, 27 ja 28 ja korttelin 10576 tontteja 7 ja 8 sekä katualuetta (muodostuvat uudet korttelit 10591 ja 10592). Entiset KTY-tontit muuttuvat uusiksi KTY- ja AK-tonteiksi. Muutos mahdollistaa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan uuden toimistotalon rakentamisen ja tuo toimitilavaltaiseen kortteliin sekoittuneisuutta mahdollistamalla asuinkerrostalojen rakentamisen.
Suunnittelualueen pinta-ala on 29 225 m². Kaavaratkaisussa alueen kokonaiskerrosala on 84 236 k-m², josta 55 836 k-m² on toimitilarakennusten korttelialueella ja 28 400 k-m² on asuinkerrostalojen korttelialueella. Korttelitehokkuus on ek = 3,9. Kaavaratkaisun myötä alueen rakennusoikeus vähenee 194 k-m². Alueelle arvioidaan tulevan noin 650 uutta asukasta ja 2 100 uutta työpaikkaa.
Maanomistuksesta, maanvuokrasopimuksista ja rakennuksista
Helsingin kaupunki omistaa alueen. Korttelin rakennukset ovat yksityisessä omistuksessa ja tontit vuokrattu eripituisilla maanvuokrasopimuksilla. Kaavaratkaisusta on neuvoteltu alueen rakennusten omistajien ja maanvuokralaisten kanssa.
Osoitteessa Hermannin rantatie 2/Työpajankatu 10 (uusi tontti 10591/2) sijaitsee 6/7-kerroksinen tiilipintainen toimistorakennus, jota kutsutaan Yrittäjätaloksi. Tontin maanvuokrasopimus on päättymässä 31.12.2020 ja sitä on tarkoitus esittää jatkettavaksi pitkäaikaisella sopimuksella. Uudessa maanvuokrasopimuksessa sovitaan kaupunkiympäristötalon toteuttamiseen tarvittavat ehdot, kuten esimerkiksi ajoyhteydet.
Osoitteessa Työpajankatu 6 (uusi tontti 10575/30) sijaitsee vuonna 1946 suunniteltu tiilipintainen entisen makkaratehtaan rakennus sekä sen laajennuksena 7-kerroksinen, tiilipintainen teollisuus- ja varastorakennus. Rakennukset on 1990-luvun puolivälissä saneerattu teollisuus- ja varastotiloiksi sekä toimisto-, koulutus- ja arkistotiloiksi. Rakennusten kerrosala on yhteensä 19 327 k-m². Rakennukset on perustettu puupaaluille ja niiden kerroskorkeus on vain 3 metriä. Puupaalut vaikeuttavat maanalaisten tilojen rakentamista alueelle ja olisivat esimerkiksi asuinkäyttöön muutetulle rakennukselle liian epävarma perustamistapa. Puupaalujen korvaaminen betonipaaluilla olisi puolestaan erittäin kallis toimenpide. Rakennusten rajallinen kerroskorkeus muodostaisi haasteen uuden käyttötarkoituksen ja talotekniikan suunnittelussa. Näistä lähtökohdista kaavamuutoksen valmistelussa on lähdetty siitä, että nykyiset rakennukset puretaan ja korvataan uudisrakentamisella. Tontti on vuokrattu 31.12.2040 päättyvällä maanvuokrasopimuksella. Vuokralaisen kanssa on neuvoteltu vuokrasopimuksen päättämisestä ennen vuokrakauden loppua, jotta muun muassa kaupunkiympäristötalon toteuttaminen olisi riskittömämpää ja korttelista tulisi viihtyisämpi kokonaisuus.
Osoitteessa Verkkosaarenkatu 1 (uusi tontti 19592/1) sijaitsee taitelijoiden tiloina toimiva kaksikerroksinen teollisuus- ja varastorakennus, joka on suojeltu asemakaavamerkinnällä sr-2. Maanvuokrasopimus on voimassa 31.5.2037 asti.
Vanha talvitie 5:ssä (uusi tontti 19575/29) sijaitsee lainvoimaisessa asemakaavassa purettavaksi tarkoitettu tiili- ja betonipintainen 4-kerroksinen toimistorakennus. Rakennus on perustettu puupaaluille. Hartela on ostanut vuonna 2004 maanvuokraoikeuden, joka on voimassa toistaiseksi 3 kuukauden irtisanomisajalla, ja se on tarkoitus irtisanoa keväällä 2017.
Osoitteessa Hermannin rantatie 4 (uusi tontti 19591/1) sijaitsee lainvoimaisessa asemakaavassa purettavaksi osoitettu 1-kerroksinen kevytrakenteinen varastorakennus. Rakennus on siirtynyt YIT:lle vuonna 2006 ostetun vuokraoikeuden mukana. Vuokraoikeus on voimassa toistaiseksi 3 kuukauden irtisanomisajalla ja se on tarkoitus irtisanoa keväällä 2017.
Suunnitellulle tontille 10591/1 on tarkoitus rakentaa kaupunkiympäristötalo, jonka laajuus on noin 30 000 k-m². Rakentamisen mahdollistamiseksi edellä mainitut vuokrasopimukset irtisanotaan ja uudet tontit tullaan myöhemmin varaamaan erillisillä menettelyillä.
Varaustilanne
Alueella on ollut varauksia sekä YIT:lle että Hartelalle business parkien suunnittelua varten. Varaukset ovat päättyneet, kun hankkeita ei saatu toteutettua kohtuullisessa ajassa.
Pysäköinnistä
Suunnittelualueella on osoitettu pysäköinti maanalaisiin laitoksiin. Tonttien pysäköintiä on mahdollista yhdistellä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, jolloin kustannuksia pystytään säästämään esimerkiksi yhteisillä ajorampeilla sekä toimistojen ja asuntojen pysäköinnin vuorottaiskäytöllä.
Maaperäolosuhteet ovat kuitenkin vaikeat, jolloin autopaikkojen rakentaminen on kallista, ja pysäköintinormi varsin tiukka, joten hankkeet ovat tutkineet pysäköinnin sijoittamista osin korttelin ulkopuolisiin laitoksiin.
Kaavaratkaisusta
Asemakaavan muutosta on valmisteltu hyvässä yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa, joten kaavaehdotuksesta ei ole tässä vaiheessa huomautettavaa.
Esittelijä
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, johtava tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36441
Yleisten töiden lautakunta 13.12.2016 § 480
Lausunto
Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:
Asemakaavan muutoksen tavoitteena on mahdollistaa kaupungin teknisen viraston, asuntojen ja toimitilojen rakentaminen Työpajanpihalle.
Entisen makkaratehtaan rakennus osoitteessa Työpajankatu 6, toimitilarakennus osoitteessa Vanha talvitie 5 ja varastorakennus osoitteessa Hermannin rantatie 4 puretaan uuden rakentamisen tieltä.
Asemakaavan muutoksesta aiheutuu kaupungille kustannuksia arviolta noin 7‒11 miljoonaa euroa (alv 0%). Tästä pilaantuneiden maiden kunnostuksen ja käsittelyn osuus on noin 4 miljoonaa euroa ja yleisten alueiden rakentamisen osuus noin 3‒7 miljoonaa euroa. Yleisten alueiden ja maanalaisen pysäköinnin toteuttamistapa on vielä ratkaisematta. Pysäköintiratkaisu vaikuttaa myös huomattavasti yleisten alueiden kustannuksiin niiden perustamisen osalta. Kustannuksiin ei myöskään sisälly kaava-alueelle suunnitellun kaupungin teknisten virastojen yhteishankkeen toteuttamiskustannuksia.
Esittelijä
Lisätiedot
Petri Arponen, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38440
Heikki Takainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38977
Pelastuslautakunta 13.12.2016 § 143
Lausunto
Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Sörnäisten, Kalasataman (10.ko) Työpajanpihan asemakaavan muutoksesta nro 12390:
Pelastuslautakunnalla ei ole huomautettavaa kaava-asiassa.
Esittelijä
Lisätiedot
Kimmo Kartano, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 0403514306
Ympäristölautakunta 13.12.2016 § 379
Lausunto
Ympäristölautakunta antoi seuraavan lausunnon.
Kaavaratkaisun tavoitteena on mahdollistaa kaupungin Kaupunkiympäristö-toimialan toimitalon, asuntojen ja toimitilojen rakentaminen Kalasatamaan, jossa kokeillaan uudenlaista älykästä kaupunkikehitystä. Tämä tarjoaa mahdollisuudet esimerkillisiin kaavaratkaisuihin myös ympäristönäkökulmasta.
Ilmastovaikutukset
Fiksu Kalasatama on päässyt osaksi Climate KIC -verkoston Smart and Sustainable -verkostoa, johon kuuluu yhdeksän aluetta ympäri Eurooppaa. Verkoston tavoitteena on kiihdyttää alueiden siirtymistä kohti nollahiilistä yhteiskuntaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi energiatehokkaita ja energiaomavaraisia rakennuksia, edistyksellisiä ilmastonmuutoksen sopeutumisen ratkaisuja ja älykkäitä sähköverkkoja. Asemakaavassa tulisi siten kiinnittää erityistä huomiota ilmastonmuutoksen hillintään ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Vaikka Työpajanpihan kaava-alueella on valmis toimitilahanke, jolla on omat ympäristötavoitteet, kaupungin oman toimitilahankkeen sisältävän asemakaavan on ympäristölautakunnan mielestä toimittava hyvänä esimerkkinä siitä, miten ilmastonmuutoksen haasteisiin vastataan asemakaavatasolla. Viikin energiatehokkaan ympäristötalon kokemusten pohjalta voidaan todeta, että Kaupunkiympäristötoimitalon korttelista tulee todennäköisesti tärkeä vierailukohde ja näyteikkuna Helsingin ratkaisuille. Viikin ympäristötalon energiatehokkuusratkaisuihin on tutustunut jo useita tuhansia kävijöitä ympäri maailmaa.
Ympäristölautakunnan mielestä toimitalon rakentamisessa on sitouduttava korkeaan energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian tuottamiseen. Vaatimus lähes nollaenergiarakentamisesta tulee sisällyttää asemakaavamääräyksiin. Kaava-alueella tai ainakin korttelin 10591 tontilla 1 aurinkopaneeleita on hyödynnettävä osana rakennuksen energiajärjestelmää vähintään 1 kWh/brm2/vuosi.
Asemakaavassa on syytä määrätä viherkertoimen käytöstä tavoite- ja minimitaso toimitila- ja asuinrakennusten korttelialueille. Alueen jatkosuunnittelussa mm. hulevesien käsittelyssä ja pihasuunnitelmissa tulee ottaa huomioon mahdollinen maaperän ja pohjaveden pilaantuneisuus.
Kaava-alueen keskeinen sijainti erittäin hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä mahdollistaa kestäviin liikkumistapoihin pohjautuvan asumisen ja työnteon. Myös autoilun sähköistyminen tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa sähköajoneuvojen lataaminen autopaikoilla. Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että uudet rakennukset varustetaan sähköautojen latauspisteillä.
Meluvaikutukset
Kaavaluonnokseen verrattuna Vanhan talvitien varren rakentaminen on muuttunut pääosin asumiseen, mikä on otettu huomioon meluselvityksessä. Kaavaselostuksessa todetaan, että Vanhan talvitien suuntaan on asemakaavassa annettu 5 dB suurempi ääneneristävyysvaatimus kuin pelkästä liikenteen ja lauhduttimien melusta aiheutuisi. Lisäksi kaavassa on annettu määräys, jonka mukaan Vanhaan talvitiehen rajautuvissa rakennuksissa asuntoja ei saa suunnata yksinomaan Vanhalle talvitielle päin.
Määräykset ovat tarpeellisia. Määräysten riittävyyttä ei voida kuitenkaan arvioida, koska tukkualueen yöaikaisesta liikenteestä ja toiminnasta sekä niihin liittyvistä melulähteistä ei ole esitetty kuvausta. Meluselvityksen mukaan Tukkutorin lauhduttimien aiheuttama keskiäänitaso on asuinkortteleiden julkisivulla 56 dB. Melutaso ylittää melutason ohjearvot sekä rakentamismääräyskokoelman LVIS-laitteille määrittämän enimmäistason 45 dB. Tukkualueen toiminnasta ja sen aiheuttamasta melusta tulisi esittää vähintään asiantuntija-arvio, jonka perusteella voidaan osoittaa asemakaavamääräysten riittävyys tai tarvittaessa päivittää meluselvitys ja meluntorjuntamääräykset.
Tukkualueen toimintaan liittyvän melun huolellinen arviointi ja riittävä meluntorjunta on tärkeää niin asumisen terveellisyyden ja viihtyisyyden kannalta kuin myös Tukkutorin hyvien toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Anu Haahla, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 28916
Jari Viinanen, ympäristötarkastaja (ilmasto), puhelin: +358 9 310 31519
Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.11.2016 § 363
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti
- asettaa 8.11.2016 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12390 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10575 tontteja 3, 4, 5, 27 ja 28 ja korttelin 10576 tontteja 7 ja 8 sekä katualuetta (muodostuvat uudet korttelit 10591 ja 10592).
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla: kohdassa Päätöksenteko
- että kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
- valtuuttaa kaupunkisuunnitteluviraston tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- asemakaavan muutosehdotuksen nro 12390 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
Esittelijä
Lisätiedot
Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308
This decision was published on 24.03.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Presenter information
Ask for more info
Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 09 310 37308
Johanna Iivonen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37137
Helena Färkkilä-Korjus, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 37325
Mikko Juvonen, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 37252
Jouni Kilpinen, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 37251
Kaarina Laakso, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 37250