For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-003056
More recent handlings
Case 10. / 10 §

Förordnande för den vakanta tjänsten som idrottsdirektör

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag förordna avdelningschefen, temp. idrottsdirektör Petteri Huurre att sköta den vakanta tjänsten som idrottsdirektör vid idrottsverket från 28.1.2017 till 31.5.2017, dock längst tills en direktör valts för idrottsservicehelheten och den som blivit vald har tillträtt anställningen. Totallönen uppgår till 7 736,19 euro i månaden.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Stadsfullmäktige beslutade 27.4.2016 (109 §) bevilja Anssi Rauramo avsked från tjänsten som idrottsdirektör vid idrottsverket räknat från 1.8.2016. Stadsstyrelsen har med anledning av den pågående reformen av ledarskapssystemet bestämt att verkschefs- och avdelningschefstjänster som blir vakanta inte ska tillsättas utan skötas med tidsbundna arrangemang. Stadsstyrelsen meddelar i motiveringarna till förslaget om att idrottsdirektören ska beviljas avsked att den separat beslutar om förordnande av en handhavare av den vakanta tjänsten.

Stadsstyrelsen beslutade 16.5.2016 (487 §) förordna chefen för idrottsverkets avdelning inomhusidrottstjänster Petteri Huurre att sköta den vakanta tjänsten som idrottsdirektör vid idrottsverket med en totallön på 7 736,19 euro i månaden. Enligt beslutet skulle förordnandet börja 1.8.2016 och upphöra senast 27.1.2017.

Följande är angivet i 15 § i förvaltningsstadgan: "En handhavare av en vakant tjänst förordnas för en viss tid och lönen bestäms av den anställande myndigheten. Då stadsfullmäktige är denna myndighet kan stadsstyrelsen utfärda ett förordnande, för högst 180 dagar."

Stadsstyrelsen föreslår att stadsfullmäktige ska förordna temp. idrottsdirektören Petteri Huurre att sköta den vakanta tjänsten som idrottsdirektör vid idrottsverket från 28.1.2017 till 31.5.2017, dock längst tills en direktör valts för idrottsservicehelheten och den som blivit vald har tillträtt anställningen. Huurre har varit temp. idrottsdirektör sedan 1.8.2016 och skötte därförinnan sin ordinarie tjänst, tjänsten som chef för idrottsverkets avdelning inomhusidrottstjänster. Den föreslagna lönen är densamma som temp. idrottsdirektören nu har. Eftersom förordnandet för den vakanta tjänsten som idrottsdirektör 27.1.2017 har varat i 180 dagar måste stadsfullmäktige fatta ett beslut i saken.

Direktörer började sökas för sektorernas servicehelheter 30.11.2016. Intresserade skulle anmäla sig senast 19.12.2016. Beslut fattas troligen i början av år 2017.

Close

Kaupunginhallitus 12.12.2016 § 1120

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että va. liikuntajohtaja Petteri Huurre määrätään hoitamaan liikuntaviraston liikuntajohtajan avointa virkaa 7 736,19 euron mukaisin kokonaiskuukausipalkkaeduin 28.1.2017 alkaen 31.5.2017 asti, kuitenkin kauintaan siihen asti, kun liikuntapalvelukokonaisuuden johtaja on valittu ja hän on ottanut tehtävän vastaan.

16.05.2016 Ehdotuksen mukaan

18.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot

Hilkka Tapiolinna, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36185

hilkka.tapiolinna@hel.fi

Stadsfullmäktige 27.04.2016 § 109

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag bevilja Anssi Rauramo avsked från tjänsten som idrottsdirektör vid idrottsverket räknat från 1.8.2016.

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors@hel.fi
Close

This decision was published on 27.01.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Hilkka Tapiolinna, stf. stadssekreterare, telefon: 09 310 36185

hilkka.tapiolinna@hel.fi