Lauttasaaren sillan nostoläpän pysyvä sulkeminen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin Lauttasaaren sillan nostosiltaosan pysyväksi sulkemiseksi yleisten töiden lautakunnan esityksen 9.5.2017 mukaisesti.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että Lauttasaaren sillan liikennesääntö raukeaa nostosillan käytön lakatessa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Yleisten töiden lautakunnan esitys
Yleisten töiden lautakunta esittää 9.5.2017 Lauttasaaren sillan nostosiltaosan pysyvää sulkemista sillan seuraavan peruskorjauksen yhteydessä sekä Lauttasaaren sillan liikennesäännön kumoamista. Lautakunta esittää myös, että pyrittäisiin huomioimaan mahdollisuuksien mukaan Salmisaari-talon läheisyyteen suunnitellun kelluvan asuinkorttelihankkeen rakentamistarpeet. Lautakunta esittää myös pohdittavaksi, olisiko sillan valvomo ja konetilat mahdollista museoida.
Salmisaaren ja Lauttasaaren välisen salmen yli johtava Lauttasaaren silta on otettu käyttöön vuonna 1969. Sillassa on kuusi aukkoa, joista läntisin on avattavissa. Avattavassa aukossa on liikuntaviraston hallinnoima paikallisveneväylä. Sillan ollessa suljettuna läppäaukon vapaa korkeus on 3,6 metriä ja vapaa leveys 30 metriä. Lapinlahden silta rajoittaa Salmisaaren pohjoispuolelle pääsevien alusten korkeuden 6,8 metriin.
Sillan avaaminen on aiemmin palvellut lähinnä Salmisaaren voimalan hiilikuljetuksia, mutta hiilisataman siirryttyä sillan eteläpuolelle ko. kuljetustarvetta ei enää ole. Nykyisin sillan nostokertoja on vuosittain alle kymmenen, mukaan lukien vuosittain tehtävä koenosto. Pääasiallinen käyttö on ollut ruoppauskaluston, saaristotankkereiden sekä juhannusristeilyjen pääsy Seurasaaren selälle. Sillan koneistoon ja nosto-ominaisuuteen liittyvät vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat olleet noin 15 000 - 20 000 euroa.
Nostosillan koneisto on alkuperäinen ja laitteistoa on huollettu säännöllisesti yli 40 vuotta. Läpän sähkö- ja ohjausjärjestelmät ovat kuitenkin vanhentuneet ja vaativat perusteellista kunnostamista tai uusimista. Lisäksi nostolaitteiston konehuone tulisi ajantasaistaa mm. valaistuksen, ilmanvaihdon ja turvavarusteiden osalta.
Laitteiston kunnostamisen välttämättömien töiden kustannuksiksi on arvioitu noin 1,5 milj. euroa. Kunnostus aiheuttaisi useamman kuukauden liikennekatkon ajoneuvoliikenteelle Lauttasaarentiellä.
Rakennusvirasto on pyytänyt lausunnon sillan sulkemisen vaikutuksista useilta eri tahoilta, joista suurin osa puoltaa nostosillan sulkemista. Helsingin saaristolaivuriyhdistys ry esittää nostosillan tekniikan ajantasaistamista ja sillan pitämistä avattavana. Yhdistyksen mukaan sulkeminen estäisi useiden alusten liikennöimisen alueella ja Lauttasaaren sillan pohjoispuolella Salmisaaressa olevan, kaupungin omistaman laiturin käytön isoille aluksille.
Liikuntaviraston mukaan matalimmat risteilyalukset mahtuisivat sillan ali tulevaisuudessakin. Nykyistä matalampi silta aiheuttaisi liikuntaviraston ruoppauskalustolle noin 4000 - 6000 euroa/kerta olevat kustannukset kaluston saamiseksi sillan pohjoispuolelle.
Kaupunkisuunnitteluvirasto suhtautuu myönteisesti sillan sulkemiseen. Lautakunta pitää toivottavana, että Salmisaari-talon läheisyyteen vireillä olevan, yksityisen toimijan mahdollisen kelluvan asuinkorttelin hankkeen takia sillan sulkemista siirrettäisiin parilla vuodella.
Yleisten töiden lautakunnan mukaan avattavan sillan ylläpito- ja peruskorjauskulut ovat huomattavan suuret saatuun hyötyyn nähden. Sillan avattavuuteen liittyy nykyisellään ajoneuvoliikenteen sujuvuuden osalta huomattavia riskejä koneiston toiminnan häiriintyessä.
Nostosillan pysyvän sulkemisen johdosta nykyinen, avattavassa aukossa oleva, väyläluokan 5 paikallisveneväylä on tarpeen siirtää lännestä katsottuna sillan kolmanteen aukkoon. Alikulkukorkeus 5,0 metriä mahdollistaa edelleen useimmille väylää nyt käyttäville aluksille esteettömän liikennöinnin.
Veneväylän siirto ja nosto-ominaisuuden poistaminen vaatii vesiluvan, jonka hakeminen kuuluu kaupunkiympäristön toimialajohtajan toimivaltaan.
Sillan sulkemisen ajankohta on suunniteltu seuraavan peruskorjauksen yhteyteen, joka ajoittuu aikaisintaan vuodelle 2019. Aikataulu ja kustannusarvio tarkentuvat suunnittelun käynnistyttyä. Sillan peruskorjaukseen ja mahdolliseen sulkemiseen sekä veneväylän siirtämiseen liittyvät investoinnit tullaan jatkossa ohjelmoimaan toteutettavaksi kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön myönnettävien investointimäärärahojen puitteissa.
Tarkempi selostus asiasta on päätöshistoriassa. Lauttasaaren sillan nostokerrat ovat liitteenä 1, liikennesääntö liitteenä 2, vesioikeuden päätös liitteenä 3 sekä lausunnot liitteinä 4 - 10.
Esittelijän perustelut
Nostosillan välttämättömät avaustarpeet ovat säännöllisten hiilikuljetusten loputtua käyneet hyvin vähäisiksi. Helen Oy:llä ei enää ole tarpeita sillan avaamiseen. Välttämättömät ruoppaus- yms. työt sillan pohjoispuolella ovat tehtävissä ilman sillan avaamista ja saaristoalusten pääsy Seurasaaren selälle on turvattu aivan isoimpia aluksia lukuun ottamatta. Isojen saaristoalusten osalta on viime vuosina ollut kyse yhdestä kertaluonteisesta sillan avaamisesta juhannusristeilyä varten.
Salmisaari-talon läheisyyteen on yksityisen toimijan taholta ideoitu kelluvaa asuinkorttelia, mutta mitään konkreettista hanketta ei vielä ole vireillä. Hankkeen eteneminen edellyttäisi mm. asemakaavan laatimista. Jos silta suljetaan, valmista kelluvaa asuinkorttelia ei olisi mahdollista uittaa telakalta paikalle, mutta pystyttäminen olisi mahdollista paikalla rakentamalla.
Nostosillan pysyvä sulkeminen on sillan avattavissa pitämisestä aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset sekä avattavuuden tarpeen vähäisyys huomioon ottaen perusteltua.
Varsinainen sillan peruskorjaus on sillan huonon kunnon vuoksi välttämätöntä aivan lähivuosina. Korjauksen suunnittelu alkaa kunnolla sen jälkeen kun nostosillan sulkemisesta on päätetty. Itse sillan peruskorjaus on tarkoitus aloittaa heti kun mm. lupa-asiat ja rahoitus sen mahdollistavat. Kunnostuksen kustannusarvio selviää suunnittelun edetessä.
Sillalla oleva ohjauskoppi säilyy paikallaan peruskorjauksessa, joten se jää muistuttamaan nostosiltavaiheesta.
Sillan kautta liikennöintiä on koskenut kaupunginvaltuuston 6.9.1978 hyväksymä Lauttasaaren sillan liikennesääntö, joka päätettiin aikanaan laatia valtion laitosten käytäntöä noudattaen. Sääntö on vanhentunut ja liikennettä koskevat määräykset ovat muuttuneet säännön hyväksymisen jälkeen. Sääntö käy tarpeettomaksi nostosillan sulkemisen takia.
Kaupunginhallitus 19.06.2017 § 689
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian viikoksi pöydälle Silja Borgarsdóttir Sandelinin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
Yleisten töiden lautakunta 09.05.2017 § 189
Esitys
Yleisten töiden lautakunta esitti kaupunginhallitukselle Lauttasaaren sillan nostosiltaosan pysyvää sulkemista sillan seuraavan peruskorjauksen yhteydessä, aikaisintaan vuonna 2019 pyrkien kuitenkin huomioimaan mahdollisuuksien mukaan Kaupunkisuunnitteluvirastossa työn alla olevan Salmisaari-talon läheisyyteen suunnitellun kelluvan asuinkorttelihankkeen rakentamistarpeet. Lisäksi yleisten töiden lautakunta esitti Lauttasaaren sillan liikennesäännön kumoamista samassa yhteydessä. Lautakunta esitti myös pohdittavaksi, olisiko sillan valvomo ja konetilat mahdollista museoida Lauttasaari-seuran ehdotuksen mukaisesti.
Taustaa
Lauttasaaren silta johtaa ajoneuvo-, jalankulku- ja pyöräilyliikenteen Salmisaaren ja Lauttasaaren välisen salmen yli. Sillassa on kuusi aukkoa, joista läntisin voidaan avata korkeampia laivoja varten. Avattavassa aukossa on liikuntaviraston hallinnoima väyläluokan 5 paikallisveneväylä.
Sillan ollessa suljettuna läppäaukon vapaakorkeus on 3,6 metriä ja vapaaleveys 30 metriä. Sillan lännestä lukien kolmannen aukon kohdalla on vapaakorkeus 5 metriä ja vapaaleveys 50 metriä. Liikenneviraston omistama, Länsiväylällä sijaitseva Lapinlahden silta rajoittaa Salmisaaren pohjoispuolelle pääsevien alusten korkeuden 6,8 metriin.
Sillan avaaminen on palvellut lähinnä Salmisaareen tulleita hiilikuljetuksia. Nykyisin voimalan hiilisatama on kuitenkin siirretty sillan eteläpuolelle, josta kivihiili kuljetetaan maanalaista tunnelia myöten voimalan alla olevaan varastotilaan.
Nykyään siltaa avataan satunnaisesti pyynnöstä 6.9.1978 kaupungin valtuuston hyväksymän liikennesäännön mukaisesti. Vuosittain nostokertoja on alle kymmenen, mukaan lukien vuosittain tehtävä koenosto. Pääasiallinen käyttö on koskenut ruoppauskaluston, saaristotankkereiden sekä juhannusristeilyjen pääsyä Seurasaaren selälle.
Avaamista ja koneiston ylläpitoa on hoitanut Staran konepajan sähkötekniikka. Koneistoon ja nosto-ominaisuuteen liittyvät vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat olleet noin 15 000‒20 000 euroa.
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston vuonna 2015 tekemien liikennemittausten mukaan sillan ylittää vuorokaudessa noin 5 600 polkupyörää sekä 16 300 ajoneuvoa. Lähin korvaava ajoyhteys on sillan pohjoispuolella, Länsiväylällä sijaitseva liikenneviraston omistama Lapinlahden silta. Kiertotien pituus on noin 2 km. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle ei ole korvaavaa yhteyttä.
Nostosillan koneisto on alkuperäinen ja laitteistoa on huollettu säännöllisesti yli 40 vuotta. Merkittäviä korjauksia ei ole ollut tarvetta tehdä. Nostokoneiston käyttö vaatii laitteiston sekä siihen liittyvien järjestelmien hyvää tuntemusta. Riskiä sillan läpän juuttumiseen käytön aikana - joko käyttövirheen tai laitevian takia - voidaan pitää merkittävänä. Varajärjestelmillä sillan laskeminen kestää useita tunteja.
Heinäkuussa 2005 sillan läppä jumittui muutamaksi tunniksi noston yhteydessä. Tuolloin todettiin, että läpän sähkö- ja ohjausjärjestelmät ovat vanhentuneet ja vaativat perusteellista kunnostamista tai uusimista. Lisäksi nostolaitteiston konehuone tulisi ajantasaistaa mm. valaistuksen, ilmanvaihdon ja turvavarusteiden osalta.
Laitteiston kunnostamisen välttämättömät työt tulisivat maksamaan noin 1,5 miljoonaa euroa. Kunnostus tulisi myös aiheuttamaan useamman kuukauden liikennekatkon ajoneuvoliikenteelle Lauttasaarentiellä. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle voidaan tehdä kohtuullisin kustannuksin läpän kohdalle väliaikainen silta korjauksen ajaksi.
Nostokoneiston mahdollinen uusiminen rahoitettaisiin siltojen ja muiden taitorakenteiden peruskorjauksiin varatuilla investointimäärärahoilla. Helsingin sillaston peruskorjausten rahoitus on ollut jo pitkään liian alahaisella tasolla, joka näkyy myös rakenteiden kunnon heikkenemisenä ja korjausvelan kasvuna. Läpän sulkemispäätös mahdollistaisi rahoituksen käyttämisen sillan varsinaiseen peruskorjaukseen.
Lauttasaaren sillan nostosiltaosuuden pysyvän sulkemisen myötä on välttämätöntä, että nykyinen, avattavassa aukossa oleva, väyläluokan 5 paikallisveneväylä siirretään lännestä katsottuna sillan kolmanteen aukkoon. Veneväylän siirto ja nosto-ominaisuuden poistaminen vaatii vesiluvan, jonka hakeminen kuuluu rakennustoimen johtosäännön 11 §:n 5 kohdan mukaisesti kaupungininsinöörin toimivaltaan. Veneväylää hallinnoi nyt ja siirron jälkeen liikuntavirasto.
Lausunnot
Rakennusvirasto on pyytänyt lausunnon sillan sulkemisen vaikutuksista seuraavilta tahoilta: Helsingin Satama Oy, Helen Oy, Helsingin saaristolaivuriyhdistys ry, liikennevirasto, Suomenlahden merivartiosto, Mustasaaren toimintakeskus, Helsingin poliisilaitos, puolustusvoimat, kaupunginkanslian elinkeinopalvelut, kaupunkisuunnitteluvirasto, liikuntavirasto, pelastuslaitos sekä ympäristökeskus. Annetuista lausunnoista seitsemässä puollettiin ja kahdessa vastustettiin sillan läppäosan pysyvää sulkemista. Helen Oy, Suomenlahden merivartiosto, Mustasaaren toimintakeskus ja kaupunginkanslian elinkeinopalvelut eivät jättäneet lausuntoa.
Helsingin Satama Oy puoltaa sillan sulkemista. Yhtiö toteaa lausunnossaan, että alikulkukorkeuden alentaminen rajoittanee joidenkin alusten liikennöintiä, mutta satamatoimintaa varten siltaa ei tarvitse avata.
Helsingin saaristolaivuriyhdistys ry esittää lausunnossaan, että nostosillan tekniikka tulee ajantasaistaa ja silta tulee pitää avattavana. Yhdistyksen mukaan avattava silta on olennainen osa merellisen Helsingin infrastruktuuria ja sillan sulkeminen estäisi useiden alusten liikennöimisen alueella. Yhdistys myös mainitsee aluskokojen kasvavan jatkuvasti tehokkuuden lisäämiseksi. Lisäksi lausunnon mukaan Lauttasaaren sillan pohjoispuolella, Salmisaaressa, on kaupungin omistama laituri, joka soveltuu yhdistyksen mukaan isoillekin aluksille, mutta on nykyisin vähällä käytöllä. Yhdistyksen mukaan sillan sulkemisen jälkeen laiturin käyttö ei olisi enää mahdollista isoille aluksille.
Liikennevirasto ei vastusta nostosillan pysyvää sulkemista. Liikennevirasto toteaa lausunnossaan, että liikenneviraston suositusten mukaan veneväylän ylittävän sillan alikulkukorkeuden tulisi olla 8-12 metriä, mutta esittää samalla huomion, että liikenneviraston hallinnoiman Lapinlahden sillan alikulkukorkeus on myös alle suosituksen. Lisäksi liikennevirasto toteaa, että siltojen pohjoispuolen vesialuetta rajaavat useat sillat, jonka johdosta alueen venekanta on varsin matalaa.
Helsingin poliisilaitos ilmoittaa, ettei poliisilaitoksella ole lausuttavaa asiasta.
Puolustusvoimat ilmoittaa lausunnossaan, että silta voidaan sulkea pysyvästi.
Kaupunkisuunnitteluvirasto puoltaa lausunnossaan sulkemista, mutta mainitsee Salmisaari-talon läheisyyteen suunnitellusta kelluvasta asuinkorttelihankkeesta, jonka paikalle saaminen edellyttää mahdollisesti sillan avattavuutta. Lausunnon mukaan sulkemista tulisi sen takia lykätä parilla vuodella. Sillan sulkemisen ajankohta on ajateltu seuraavan peruskorjauksen yhteyteen, joka tapahtuu aikaisintaan vuonna 2019.
Liikuntavirasto toteaa lausunnossaan, että läppäosan sulkeminen rajaa suurimmat vesiliikennealukset pois Seurasaaren alueelta. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että Laajasalonkanavan sillan alta menee saaristoristeilyitä ja kyseisen sillan alikulkukorkeus on 3,7 m. Toisin sanoen matalimmat risteilyalukset mahtuisivat sillan ali tulevaisuudessakin. Lisäksi matalampi vapaa korkeus aiheuttaa liikuntaviraston käyttämälle ruoppauskalustolle lisätöitä ja lisäkuluja kaluston saamiseksi sillan pohjoispuolelle. Liikuntavirasto arvioi kustannusten olevan noin 4000-6000 euroa/kerta. Lisäksi liikuntavirasto mainitsee lausunnossaan, että sulkemisen yhteydessä katoaa osa helsinkiläistä merenkulkuhistoriaa.
Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan, ettei nosto-osan pysyvälle sulkemiselle ole estettä, koska sillan avaaminen kiireellisessä pelastustilanteessa on joka tapauksessa liian hidasta ja pelastustehtäviin voidaan käyttää pienempää kalustoa.
Ympäristökeskus toteaa lausunnossaan, ettei sillan pysyvälle sulkemiselle ole estettä.
Yleisten töiden lautakunnan näkemyksen mukaan avattavan sillan ylläpito- ja peruskorjauskulut ovat huomattavan suuret saatuun hyötyyn nähden eikä sillan avattavuutta pidetä enää välttämättömänä ja taloudellisesti kannattavana. Yleisten töiden lautakunnan näkemyksen mukaan sillan pysyvä sulkeminen ei heikennä merkittävästi merellisen Helsingin infrastruktuuria, sillä alikulkukorkeus 5,0 metriä mahdollistaa edelleen valtaosan väylää nyt käyttävien alusten esteettömän liikennöinnin. Sillan avattavuuteen liittyy nykyisellään ajoneuvoliikenteen sujuvuuden osalta huomattavia riskejä koneiston toiminnan häiriintyessä. Nostosiltaosan sulkemisella Lauttasaarentien liikenteen välityskyky saadaan tältä osin turvattua.
Käsittely
Vastaehdotus:
Terhi Koulumies: Lisätään ensimmäisen kappaleen loppuun:
Lautakunta esittää myös pohdittavaksi, olisiko sillan valvomo ja konetilat mahdollista museoida Lauttasaari-seuran ehdotuksen mukaisesti.
Vastaehdotus:
Pörrö Sahlberg: Muutetaan ensimmäinen lause muotoon: Yleisten töiden lautakunta esittää kaupunginhallitukselle Lauttasaaren sillan nostosiltaosan pysyvää sulkemista sillan seuraavan peruskorjauksen yhteydessä, aikaisintaan vuonna 2019 pyrkien kuitenkin huomioimaan mahdollisuuksien mukaan Kaupunkisuunnitteluvirastossa työn alla olevan Salmisaari-talon läheisyyteen suunnitellun kelluvan asuinkorttelihankkeen rakentamistarpeet. Lisäksi yleisten töiden lautakunta esittää Lauttasaaren sillan liikennesäännön kumoamista samassa yhteydessä.
25.04.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Eero Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 39448
Liikuntavirasto Liikuntajohtaja 12.5.2016
Rakennusvirasto on pyytänyt lausuntoa Lauttasaaren sillan sulkemisesta pysyvästi. Rakennusvirasto vastaa sillan kunnossapidosta ja pyytää kannanottoa siitä, onko tarpeen että Lauttasaaren silta on jatkossakin avattava nostosilta. Mikäli silta suljetaan pysyvästi, voidaan vesiväylä siirtää sillan keskiaukkoon, joka mahdollistaa 5,0 metrin veneliikenteen alikulkukorkeuden. Sillan sulkeminen ja veneliikenteen alikulkukorkeuden alentaminen nykyisestä 6,8 metristä 5,0 metriin rajoittaisi pysyvästi tiettyjen alusten kulkua, mainittavimpina huoltolautta Hessu sekä vesibussi Vispilä.
Liikuntavirasto antaa seuraavan lausunnon:
Sillan pysyvä sulkeminen huonontaa vesiliikenne-elinkeinon harjoittamista ja kehittämistä Helsingissä. Sillan sulkeminen rajaa suurimmat vesiliikennealukset pois Seurasaaren alueelta, esimerkiksi osan Kauppatorin SightSeeing aluksista. Uusien siltojen rakentamisessa ja vanhojen siltojen muutostöissä tulisi aina ottaa huomioon vesiliikenne ja sen tulevaisuuden näkymät.
Siltojen alituskorkeuksia vesiliikenteen kannalta ovat:
9 m - suurimmat saaristolaivat, esimerkiksi Suomenlinnan lautat
7 m - Kauppatorin ravintolaivat ja esimerkiksi Vispilä
5 m - olemassa olevien laivareittien minimi alituskorkeus, esimerkiksi Lauttasaaren sillat
4 m - matalimmat yksikerroksiset vesibussit
Sillan pohjoispuolelle jäävien vesi- ja ranta-alueiden urakkatöiden kustannukset ovat merkittäviä, jos silta suljetaan pysyvästi. Sillan alikulkukorkeuden ollessa 5,0 metriä, ruoppauskalusto joudutaan purkamaan sillan alituksessa, joka maksaa noin 4 000-6 000 €/kerta.
Iso pala silta- ja merenkulkuhistoriaa katoaa Helsingistä, jos sillan laitteisto poistetaan käytöstä ja puretaan.
Lisätiedot
Martina Jerima, suunnittelija, puhelin: 310 87967
Kaupunkisuunnitteluvirasto 11.5.2016
Rakennusvirasto on pyytänyt kaupunkisuunnitteluviraston lausuntoa liittyen Lauttasaaren avattavan sillan sulkemisesta pysyvästi. Rakennusviraston perustelut sillan sulkemiselle ovat:
- sillan avaamistarve nykyisin vähäinen: 6-8 kertaa vuodessa huoltoalus Hessulle ja vesibussi Vispilälle
- sillan nostotekniikka pitää uusia: kustannukset n. 1,5 milj. euroa
- kunnossapito maksaa 10 000 - 30 000 euroa/vuosi
- sillan alitse mahtuvat jatkossakin kaikki alle 5 m korkuiset alukset (nykyisin 6,8 m)
Lauttasaarensalmen nykyinen ja tuleva vesiliikenne (yli 5 m korkuiset alukset) on vähäistä. Kaupunkisuunnitteluvirasto suhtautuu tämän johdosta myönteisesti Lauttasaaren avattavan sillan sulkemiseen pysyvästi.
Ruoholahdessa, Salmisaari -talon läheisyyteen on kuitenkin ollut vireillä yksityisen toimijan kelluva asuinkortteli -hanke. Se rakennettaisiin Rauman telakalla ja uitettaisiin paikalleen, joten sillan tulee tuolloin olla avattavissa. Tämän johdosta olisi toivottavaa, että sillan sulkemista siirretään parilla vuodella kunnes mahdollinen hanke saadaan toteutettua.
Lisätiedot
Heikki Hälvä, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37142
Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 28.04.2016 § 37
Päätös
Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää lausuntonaan rakennusviraston lausuntopyyntöön seuraavaa:
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kannalta Lauttasaaren sillan nosto-osan pysyvälle sulkemiselle ei ole toiminnallista estettä, sillan avaaminen kiireellisessä pelastustilanteessa on joka tapauksessa liian hidasta pelastustoiminnan tavoitteisiin nähden. Pelastuslaitoksen aluskalustosta osalla päästään suoraan kiireiseen tehtävään suljetunkin sillan alta, suuremmat alukset pääsevät 5,0m alikulkukorkeudella olevan sillan alta mastot laskettuna pienellä viiveellä.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen alusten alikulkukorkeudet ovat valomastot kaadettuna pääsääntöisesti alle 5,0m, ainoastaan suurin alus (tunnus RHE608) ei pääse normaalivedellä 5,0 metrin kulkukorkeudella Lauttasaaren sillan alta.
Kiireellisissä virka-aputehtävissä, esimerkiksi ihmisen pelastuksessa vedestä, pelastuslaitos voi tukeutua vastuuviranomaisen (RVL) aluskalustoon tai käyttää omaa, pienempää kalustoaan (B-luokan öljyntorjunta-alukset).
Lisätiedot
Ville Estlander, palomestari, puhelin: 310 30062
This decision was published on 03.07.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035