Valtuutettu Seppo Kanervan aloite pyöräturvallisuuden kehittämisestä eräissä Helsingin kohteissa
Valtuutettu Seppo Kanervan aloite pyöräturvallisuuden kehittämisestä eräissä Helsingin kohteissa
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Seppo Kanervan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuutettu Seppo Kanerva ja 14 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Lauttasaaressa ja Bulevardilla kehitetään pyöräilyturvallisuutta pyöräilyn läpiajokiellon, pyörätietöyssyjen ja pyörätielle maalattavien jalankulkijoiden suojatiemerkkien avulla.
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.
Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan lausuntoon ja toteaa, että Lahnalahdentie ja Luoteisväylä ovat osa polkupyöräliikenteen pääreittiä, jolle ei nykyisellään ole vaihtoehtoa. Bulevardilla bussipysäkit rajautuvat pyörätiehen eikä pysäkeillä ole varsinaisia odotusalueita. Suojatie merkitsisi jalankulkijoille velvollisuutta ylittää pyörätie vain suojatien kohdalta, mutta luontevaan ylitykseen ei ole pysäkeillä yksittäistä kohtaa.
Pyöräilyn läpiajon kieltäminen pelkin liikennemerkein ei kokemusten mukaan käytännössä vaikuta läpiajon määrään, joten uusien läpiajokieltojen suhteen on päädytty pidättyväiseen linjaan. Hidasteet eivät puolestaan sovellu pyöräliikenteen nopeuksien hillintään, sillä ne eivät hidasta pyöräliikenteen vauhtia tehokkaasti, mutta aiheuttavat pahimmillaan vaaratilanteita pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Lopuksi kaupunginhallitus toteaa, että läpiajon kieltäminen Lahnalahdentiellä ja Luoteisväylällä ei ole tarkoituksenmukaista. Kun Koivusaaren liikennejärjestelyt selkiytyvät tulevaisuudessa, on Länsiväylän varteen tarkoitus rakentaa baana, joka tulee huomattavasti vähentämään pyöräliikennettä Lahnalahdentiellä ja Luoteisväylällä. Tämänkin jälkeen niiden kautta kulkee pyöräliikenteen pääreitti Lehtisaaren suuntaan. Bulevardin suhteen tieliikennelaki määrää selvästi pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta (31 § 3 mom.): Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille.
Kaupunginvaltuusto 15.02.2017 § 112
Päätös
Puheenjohtajan ehdotuksesta kaupunginvaltuusto päätti panna asian pöydälle.
01.02.2017 Pöydälle
18.01.2017 Pöydälle
30.11.2016 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 998
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Seppo Kanervan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.06.2016 § 232
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lahnalahdentie ja Luoteisväylä ovat osa polkupyöräliikenteen pääreittiä, jolle ei nykyisellään ole vaihtoehtoa. Pyöräilyn läpiajon kieltäminen niillä ei ole tarkoituksenmukaista.
Kun Koivusaaren liikennejärjestelyt selkiytyvät tulevaisuudessa, on Länsiväylän varteen tarkoitus rakentaa baana, joka tulee huomattavasti vähentämään pyöräliikennettä Lahnalahdentiellä ja Luoteisväylällä. Tämänkin jälkeen niiden kautta kulkee pyöräliikenteen pääreitti Lehtisaaren suuntaan.
Läpiajon kieltäminen pelkin liikennemerkein ei kokemusten mukaan käytännössä vaikuta läpiajon määrään, joten uusien läpiajokieltojen suhteen on päädytty pidättyväiseen linjaan. Läpiajokieltojen valvonta kuuluu poliisille, jolla on tällä hetkellä valitettavan vähän resursseja tämän tyyppiseen liikenteen valvontaan. Läpiajokiellon valvonta on hankalaa ja resursseja vievää toimintaa, koska se edellyttää näköyhteyttä läpiajavaan ajoneuvoon koko valvottavalla katujaksolla.
Hidasteet eivät sovellu pyöräliikenteen nopeuksien hillintään, sillä ne eivät hidasta pyöräliikenteen vauhtia tehokkaasti mutta aiheuttavat pahimmillaan vaaratilanteita pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Hidasteet tehoavat heikosti kaikkein nopeimpiin kuljettajiin, mutta aiheuttavat tärinähaitan ja kaatumisriskin kaikille käyttäjille, myös maltillista vauhtia pyöräilevälle enemmistölle.
Bulevardilla bussipysäkit rajautuvat pyörätiehen eikä pysäkeillä ole varsinaisia odotusalueita. Suojatie merkitsisi jalankulkijoille velvollisuutta ylittää pyörätie vain suojatien kohdalta, mutta ylitystarpeeseen luontevaan yksittäistä kohtaa ei pysäkeillä ole. Pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta määrätään selvästi tieliikennelaissa, jonka mukaan polkupyörän kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
Esittelijä
Lisätiedot
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
This decision was published on 03.03.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36045