For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-005410
More recent handlings
Case 7. / 305 §

Valtuutettu Björn Månssonin toivomusponsi sähköpistokkeista julkisen liikenteen terminaaleihin ja pysäkeille

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 27.4.2016 hyväksymän toivomusponnen (Björn Månsson) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Päättäessään 27.4.2016 merkitä tiedoksi nuorten aloitteet vuodelta 2015 kaupunginvaltuusto
hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:

'Kaupunginvaltuusto edellyttää että selvitetään mahdollisuuksia sijoittaa matkustajille tarkoitettuja sähköpistokkeita julkisen liikenteen terminaaleihin ja suuremmille pysäkeille sekä uusiin hankittaviin kulkuvälineisiin.' (Björn Månsson)

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.

Toivomusponnen johdosta on saatu liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunnan, yleisten töiden lautakunnan ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunto.

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta toteaa lausunnossaan, että sähköpistokkeiden saatavuus ja tarjoaminen on osa joukkoliikenteen hyvää asiakaspalvelua, mikä liittyy HKL:n tavoiteohjelmassakin kirjattuun pyrkimykseen edistää hyvää matkustuskokemusta.

HKL:n tavoitteena on selvittää hallinnoimillaan ja ylläpitämillään terminaaleilla ja pysäkeillä mahdolliset asennuspaikat sähköpistokkeille vuoden 2017 aikana. Koeasennukseen valittavien paikkojen osalta on
myös tavoite tehdä varsinaiset asennustyöt vuoden 2017 aikana. Koe-asennuksesta saatujen kokemusten perusteella tehdään päätös asennusten mahdollisesta laajentamisesta. Arvioinnissa otetaan huomioon mm. ylläpitokustannukset, käyttöaste sekä asiakkaiden antama palaute.

HKL tulee myös pysäkkikatosten uusimista koskevassa kilpailuttamishankkeessa ottamaan teknisissä vaatimuksissa huomioon mahdollisuuden sijoittaa matkustajille tarkoitettuja sähköpistokkeita pysäkkikatoksiin.

Kulkuvälineiden osalta tilanne vaihtelee liikennemuodoittain. Junien osalta tilanne on varsin hyvä. Kun koko HSL-alueen lähijunaliikenne hoidetaan Sm5-junilla (arviolta kesään 2017 mennessä), on kaikissa junissa matkustajien käyttöön tarkoitettuja pistorasioita.

Raitiovaunujen osalta pistokkeita ei ole liikennöitävässä kalustossa. Uusimmissa Artic-raitiovaunuissa USB-pistokkeen asennus olisi mahdollinen, mutta asennukset eivät ole toistaiseksi suunnitelmissa. Kustannusarvio ja arvio toteutettavuudesta pyritään tekemään talven 2016 - 2017 aikana. Vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta tehdään selvitys vuoden 2017 alussa mahdollisuudesta asentaa joko sähköpistokkeet tai USB-pistoke raitiovaunuihin peruskorjausten yhteydessä. Kyseiset peruskorjaukset tullaan suorittamaan osaan nivelraitiovaunuista vuosina 2017–2021. Raide-Jokerin vaunuissa sähköpistokkeet ovat jo kalustomäärityksessä mukana.

Metrojunissa ei tällä hetkellä ole sähköpistokkeita. Uusiin metrojuniin tutkitaan parhaillaan USB-pistokkeiden asennusmahdollisuuksia sekä kustannuksia ja vuoden 2017 alkupuolella valmistuvan selvityksen pohjalta tehdään arvio siitä, mikä on mahdollinen etenemistapa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunnon mukaan kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston pisteytyksessä on huomioitu USB-latauspistokkeet, joita vaaditaan matkustamoon vähintään 18 kpl. Kaksi latauspistokkeista on oltava lastenvaunu- / pyörätuolitilassa. Lisäpisteet näyttäisivät tuovan uusiin busseihin pistokkeet nopeasti.

Close

Yleisten töiden lautakunta 29.11.2016 § 463

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koska rakennusvirasto hallinnoi yleisiä ulkoalueita, lausunnossa otetaan kantaa sähköpistokkeiden sijoittamiseen vain niille alueille.

Sähköpistokkeiden sijoittaminen kaupunkitilaan julkiseen käyttöön on paitsi käyttäjien tarpeisiin vastaamista, myös kannatettavaa. Kuten toivomusponnessa on esitetty, pistokkeiden sijoittaminen olisi luontevinta sisätiloihin ja kulkuvälineisiin. Sähköpistokkeiden sijoittaminen on hankalaa ulkotilassa olemassa oleviin, rakennusviraston hallinnoimiin rakenteisiin. Maailmalla on kuitenkin erilaisia latausautomaatteja ja -katoksia, joita voisi harkita myös Helsinkiin. Tällöin niille tulee osoittaa sopiva sijainti esimerkiksi keskeiselle kulku- ja oleskeluaukiolle ja kilpailuttaa paikat palveluntarjoajille. Oman haasteensa sähkön jakelulle ulkotiloissa aiheuttaa Suomen vaihteleva sää.

Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot

Pia Rantanen, suunnitteluvastaava, puhelin: 310 38812

pia.rantanen@hel.fi

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 10.11.2016 § 186

Lausunto

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle koskien Björn Månssonin toivomuspontta selvittää mahdollisuuksia sijoittaa matkustajille tarkoitettuja sähköpistokkeita julkisen liikenteen terminaaleihin ja suuremmille pysäkeille sekä uusiin hankittaviin kulkuvälineisiin.

HKL:n tavoiteohjelmassa on kirjattu tavoitteeksi HKL:n pyrkimys edistää hyvää matkustuskokemusta. Näin HKL pyrkii kasvattamaan kestävien liikkumistapojen osuutta kaupunkilaisten liikkumisessa ja toteuttamaan oman osansa sujuvassa matkaketjussa. HKL:llä tämä tarkoittaa muun muassa hyvää asiakaspalvelua, pysäkkejä ja asemia sekä kehittyviä palveluita matkustajille. Joukkoliikenteeseen kytkeytyvien arjen sujuvuutta tukevien palveluiden, kuten sähköpistokkeiden saatavuus ja tarjoaminen on osa joukkoliikenteen hyvää asiakaspalvelua ja houkuttelevuutta.

HKL:n tavoitteena on selvittää hallinnoimillaan ja ylläpitämillään terminaaleilla sekä pysäkeillä mahdolliset asennuspaikat sähköpistokkeille vuoden 2017 aikana. Koeasennukseen valittavien paikkojen osalta on myös tavoite tehdä varsinaiset asennustyöt vuoden 2017 aikana. Koeasennuksesta saatujen kokemusten perusteella tehdään päätös siitä laajennetaanko asennuksia. Arvioinnissa otetaan huomioon mm. ylläpitokustannukset, käyttöaste sekä asiakkaiden antama palaute.

Raitiovaunujen osalta pistokkeita ei ole liikennöitävässä kalustossa. Uusimmissa Artic-raitiovaunuissa USB-pistokkeen asennus olisi mahdollinen, mutta asennukset eivät ole toistaiseksi suunnitelmissa. Artic-vaunun osalta pyritään tekemään kustannusarvio ja arvio toteutettavuudesta vielä talven 2016-2017 aikana. Vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta tehdään selvitys vuoden 2017 alussa mahdollisuudesta asentaa joko sähköpistokkeet tai USB-pistoke raitiovaunuihin peruskorjausten yhteydessä. Kyseiset peruskorjaukset tullaan suorittamaan osaan nivelraitiovaunuista vuosina 2017–2021.

Raidejokerin vaunuihin sähköpistokkeet on huomioitu jo kalustomäärityksessä, missä on eritelty kaluston tekniset ominaisuudet.

Metrojunissa on vastaava tilanne kuin raitiovaunuissa. Junissa ei tällä hetkellä ole sähköpistokkeita. Uusiin metrojuniin tutkitaan parhaillaan USB-pistokkeiden asennusmahdollisuuksia sekä kustannuksia ja vuoden 2017 alun aikana valmistuvan selvityksen pohjalta tehdään arvio siitä, mikä on mahdollinen etenemistapa.

HKL tulee edelleen käynnissä olevassa pysäkkikatosten uusimista koskevassa kilpailuttamishankkeessa ottamaan teknisissä vaatimuksissa huomioon myös mahdollisuuden sijoittaa katoksiin toivomusponnessa tarkoitettuja matkustajille tarkoitettuja sähköpistokkeita.

Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot

Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838

markus.keisala@hel.fi
Close

This decision was published on 04.04.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen

Ask for more info

Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 25531

saara.kanto@hel.fi