For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-007585
More recent handlings
Case 44. / 362 §

Valtuutettu Dan Koivulaakson aloite kuntouttavan vankityön jatkamisedellytysten turvaamisesta

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto katsoi kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti valtuutettu Dan Koivulaakson aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Valtuutettu Dan Koivulaakso ja 37 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunki turvaa kuntouttavan vankityön onnistumisedellytykset tarjoamalla jatkossakin palkkatuettua työtä 12 kuukauden ajaksi myös niille palvelun asiakkaille, joille ei ole maksettu 300 päivää työmarkkinatukea työttömyyden perusteella.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Kaupunginhallitus palautti asian uudelleen valmisteluun 21.11.2016 § 1040 siten, että kuntouttava vankityö rahoitetaan jatkossakin 12 kuukaudeksi mahdollisimman tehokkaiden työllistymistulosten aikaansaamiseksi. Lisäksi kaupunginhallitus kehotti kuulemaan jatkovalmistelussa henkilöstöä toiminnan arvioimiseksi.

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle 1.3.2017, että kuntouttavan vankityön palveluprosessi uudistetaan. Lisäksi kaupunginhallitus esitti, että ennen uuden toimintamallin valmistumista kaikille vuonna 2016 kuntouttavassa vankityössä aloittaneille järjestetään 12 kuukauden palkkatukijakso sillä edellytyksellä, että valtio myöntää palkkatuen.

Kaupunginvaltuusto palautti asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi 1.3.2017 § 147 siten, että kaikille vuonna 2016 palvelussa aloittaneille taataan 12 kuukauden palkkatukijakso valtion rahoitusosuudesta riippumatta, jotta kenestäkään ei tule väliinputoajaa ennen selvityksen ja uuden mallin valmistumista. Lisäksi kaupunginvaltuusto kehotti hyödyntämään selvityksessä ja uuden mallin kehittämisessä kuntouttavan vankityön KUVA-projektissa työskennelleiden henkilöiden asiantuntemusta.

Kaupunginhallitus viittaa sosiaali- ja terveystoimialan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:

Kuntouttavan vankityön sisältö ja tavoitteet

Etelä-Suomen rikosseuraamusalueeseen kuuluva Suomenlinnan vankila ja Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala järjestävät toistaiseksi voimassaolevan yhteistyösopimuksen nojalla helsinkiläisille vapausrangaistukseen tuomituille vangeille kuntouttavaa vankityötä. Toiminta sisältää suunnitelmallista sosiaalityötä, jossa korostuvat ohjauksellinen tuki ja verkostotyö, työtoiminta ja palkkatukityö, päihdekuntoutus, asumispalvelut ja asumistaitojen kehittäminen sekä velka-asioiden järjestely.

Kuntouttavaan vankityöhön osallistuvat henkilöt ovat ohjelmaan motivoituneita helsinkiläisiä pitkäaikaisvankeja, jotka ovat osallistuneet päihdekuntoukseen jo vankilassa ollessaan. Kuntouttavan vankityön tavoitteena on viranomaisten yhteistyöllä edistää vankien sijoittumista yhteiskuntaan ja työelämään. Osana palvelua vangeille on järjestetty tavanomaista pitempi 12 kuukauden mittainen palkkatuettu työsuhde Helsingin kaupungilla. Työpaikka on sijainnut Stansvikin työmaalla.

Kuntouttavan vankityön toteuttaminen keskeytyi väliaikaisesti syksyllä 2015, kun TE-toimiston palkkatukimäärärahat loppuivat kesken vuotta ja myöhemmin myönnetyt lisämäärärahat suunnattiin 300 päivää passiivista työmarkkinatukea saaneiden työllistämiseen. Osa KUVA-projektin asiakkaista ei kuulunut tähän kohderyhmään. Palvelu kuitenkin käynnistettiin uudelleen huolimatta siitä, että palkkauskustannukset jouduttiin poikkeuksellisesti kattamaan täysmääräisesti kaupungin työllisyysmäärärahoista.

KUVA-projektin henkilöstön näkemys

Kuntouttavan vankityön palveluprosessia on arvioitu yhteistyössä kaupunginkanslian työllisyyspalveluiden ja sosiaali- ja terveystoimialan kuntouttavasta vankityöstä vastaavan henkilöstön kesken. Mallin arvioinnissa on hyödynnetty KUVA-projektin asiakastyöntekijöiden asiantuntemusta. Lisäksi valmistelussa on kuultu kuntouttavan vankityön seurantaryhmää, johon kuuluu myös rikosseuraamuslaitoksen edustajia.

KUVA-projektin henkilöstön arvion mukaan 12 kuukautta kestävä palkkatukijakso on tarpeellinen osa KUVA-prosessia uusintarikollisuuden vähentämiseksi. Palkkatukijakso myös motivoi asiakkaita osallistumaan palveluun. Työsuhteen tavallista pitempää kestoa puoltaa henkilöstön näkemyksen mukaan se, että jakso sisältää alussa yleisten työelämätaitojen opettelua vankeusajan jälkeen.

Kuntouttavan vankityön arviointi työllisyydenhoidon näkökulmasta

Kuntouttavaan vankityön osana järjestettävä palkkatuettu työ toteutetaan työllisyydenhoidon määrärahalla, jota tulee käyttää työllisyydenhoidon kohderyhmille ja työllisyydenhoidollisin perustein. Siten voidaan varmistaa toimenpiteiden työllistymisvaikutuksilla mitattu mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Työllisyydenhoidon tämänhetkiset kohderyhmät ovat alle 30-vuotiaat nuoret, maahanmuuttajat, 300 päivää työmarkkinatukea saaneet, monialaisen yhteispalvelun tarpeessa olevat työttömät sekä kunnan velvoitetyöllistettävät. Suurin osa vapautuvista vangeista kuuluu näihin ryhmiin.

Työllisyydenhoidon näkökulmasta kuntouttavan vankityön tämänhetkinen palveluprosessi ei kuitenkaan vastaa parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden palvelutarvetta eikä edistä määrärahan tarkoituksenmukaista käyttöä. KUVA-projektin asiakkaiden muita pitkäkestoisemmalle palkkatukityölle esitetyt perusteet ovat ensisijaisesti sosiaalisia ja kuntoutuksellisia tai liittyvät työelämätaitojen hankkimiseen. Työllisyydenhoidon palveluista palkkatuettu työ sijoittuu kuitenkin lähimmäksi avoimia työmarkkinoita, ja sen on tarkoitus edistää jatkotyöllistymistä silloin, kun asiakas omaa jo vähintään kohtalaiset työelämätaidot.

KUVA-projektin asiakkaille järjestetty 12 kuukauden mittainen palkkatukijakso poikkeaa muille työttömille tarjottavan palkkatuetun työn kestosta, joka on vuonna 2017 enintään kahdeksan kuukautta. Kahdeksan kuukauden keston on arvioitu varmistavan määrärahan riittävyys mahdollisimman monen työttömän työllistämiseen sekä parantavan palvelun vaikuttavuutta. Kaupungin palkkatukityön jälkeistä työllistymistä tukee asiakkaalle jäävä mahdollisuus neljän kuukauden palkkatukeen toisella työnantajalla.

Kuntouttavan vankityön keskimäärin heikosti koulutetulle asiakaskunnalle tulisi tarjota erityisesti lisää ammatillisen osaamisen kehittämisen palveluita. Työllisyyspalveluiden asiakkuus mahdollistaa palkkatuettua työjaksoa laajemmat palvelukokonaisuudet työllistymisen edistämiseksi. Työllisyydenhoidon palveluina tarjotaan palkkatuetun työn ohella muun muassa ura- ja opinto-ohjausta, työvalmennusta ja koulutusta sekä järjestetään rekrytointitilaisuuksia yrityksiin. Yhteistyössä TE-toimiston kanssa järjestetään lisäksi monialaista TYP-palvelua.

Toimenpiteet vapautuvien vankien palveluiden varmistamiseksi

Helsingissä vapautuu vankiloista vuosittain noin 400 henkilöä. Valtaosa vapautuvista vangeista kuuluu työllisyydenhoidon kohderyhmiin. KUVA-projektiin ja sen kautta palkkatuettuun työhön osallistuu sosiaali- ja terveystoimialan lausunnon mukaan vuosittain kuitenkin vain noin viisi henkilöä. Palveluprosesseja tulee kehittää siten, että varmistetaan kaikkien työllisyydenhoidon kohderyhmiin kuuluvien vapautuvien vankien pääsy palvelutarpeensa mukaisten työllisyyspalvelujen piiriin. Samalla mahdollistetaan työllisyydenhoidon koko palveluvalikon, mukaan lukien palkkatuetun työn oikea-aikainen ja vaikuttava hyödyntäminen.

Kaupungin työllisyyspalvelut on sopinut yhteistyöstä rikosseuraamuslaitoksen ja Vankeusaika mahdollisuutena! -hankkeen kanssa palveluiden saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveystoimiala on mukana yhteistyössä uuden mallin kehittämiseksi. Kehittämisen lähtökohtana on palveluiden nykyistä parempi saavutettavuus ja vastaavuus palvelutarpeeseen, palvelujärjestelmän yksinkertaisuus ja asiakkaiden yhdenvertaisuus sekä palveluiden työllisyydenhoidollinen vaikuttavuus, mukaan lukien jatkotyöllistymisen tukeminen.

Työllisyydenhoidon kohderyhmiin kuuluvien vapautuvien vankien palveluprosessi suunnitellaan yhteistyössä niin, että vankien palvelutarpeen arviointi aloitetaan jo vankeusaikana. Lisäksi sovitaan aiempaa varhaisemmasta ohjautumisesta kaupungin työllisyyspalveluihin. Toimintamallin kokeilu aloitetaan pienen asiakasryhmän kanssa lokakuussa 2017. Valmis malli esitellään kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle samanaikaisesti palkkatuen käyttöä vuosina 2018–2019 koskevien linjausten kanssa.

Ennen kuin uusi malli otetaan täysimääräisesti käyttöön, kaikille kuntouttavassa vankityössä aloittaville järjestetään 12 kuukauden mittainen palkkatukityöjakso valtion rahoitusosuudesta riippumatta katkeamattomien palveluprosessien varmistamiseksi.

Close

Kaupunginhallitus 11.09.2017 § 795

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Dan Koivulaakson aloitteen loppuun käsitellyksi.

20.02.2017 Ehdotuksen mukaan

21.11.2016 Palautettiin

14.11.2016 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Ståhlberg, palvelupäällikkö, puhelin: 310 45929

tanja.stahlberg@hel.fi

Kaupunginvaltuusto 01.03.2017 § 147

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Käsittely

Valtuutettu Dan Koivulaakso ehdotti valtuutettu Sami Muttilaisen kannattamana, että kaupunginvaltuusto päättäisi palauttaa asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaikille vuonna 2016 KUVAssa aloittaneille myönnetään 12 kk:n palkkatukijakso riippumatta valtion rahoitusosuuden saamisesta, jotta kenestäkään ei tule väliinputoajaa ennen kuin uusi malli/selvitys saadaan luotua. Selvityksessä ja uuden mallin kehittämisessä hyödynnetään Kuvassa työskennelleiden henkilöiden asiantuntemusta.

7 äänestys

Asian käsittelyn jatko JAA, palautus EI

JAA-ehdotus: Jatko
EI-ehdotus: Aloite palautetaan valmisteluun niin, että kaikille vuonna 2016 KUVAssa aloittaneille myönnetään 12 kk:n palkkatukijakso riippumatta valtion rahoitusosuuden saamisesta, jotta kenestäkään ei tule väliinputoajaa ennen kuin uusi malli/selvitys saadaan luotua. Selvityksessä ja uuden mallin kehittämisessä hyödynnetään Kuvassa työskennelleiden henkilöiden asiantuntemusta.

Jaa-äänet: 29
Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Matti Enroth, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Maritta Hyvärinen, Helena Kantola, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Ulla-Marja Urho

Ei-äänet: 50
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Tyhjä: 1
Jan D Oker-Blom

Poissa: 5
Tom Packalén, Osku Pajamäki, Nasima Razmyar, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren

Kaupunginvaltuusto päätti palauttaa asian kaupunginhallitukselle uudelleen
valmisteltavaksi.

Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot

Ilkka Oksman, erityissuunnittelija, puhelin: 310 76461

ilkka.oksman@hel.fi
Close

This decision was published on 12.10.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Tanja Ståhlberg, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 45929

tanja.stahlberg@hel.fi