Ilmoituksen tekeminen Liikenteen turvallisuusvirastolle länsimetron hallinnan siirtymisestä HKL:lle ja matkustajaliikenteen aloittamisesta
Ilmoituksen tekeminen Liikenteen turvallisuusvirastolle länsimetron hallinnan siirtymisestä HKL:lle ja matkustajaliikenteen aloittamisesta
Päätös
Merkitään, että HKL:n toimitusjohtaja on 30.6.2016 (89 §) päättänyt tehdä kaupunkiraideliikennelain (1412/2015) 5 §:n mukaisen ilmoituksen Liikenteen turvallisuusvirastolle metroliikenteen harjoittamisesta ja metrorataverkon hallinnasta.
Toimitusjohtaja päätti täydentää em. ilmoitusta ja ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle, että nykyisen metroverkon läntinen laajennus (myöh. länsimetro) siirtyy HKL:n hallintaan ja hoitoon erillisen toimitusjohtajan päätöksen mukaisesti hyväksymismenettelyjen jälkeen, ja että HKL aloittaa matkustajaliikenteen hallinnan siirron jälkeen vielä tarvittavien HKL:n omien koekäyttöjen jälkeen. HKL tulee ilmoittamaan Liikenteen turvallisuusvirastolle matkustajaliikenteen aloittamisen tarkan ajankohdan erillisellä ilmoituksella.
HKL toteaa perusteluina ilmoituksen täydennykselle seuraavaa:
HKL täyttää kaupunkiraideliikennelaissa 3 § mainitut metroliikenteen toiminnanharjoittajan vaatimukset. HKL on vakavarainen liikelaitos, joka pystyy täyttämään kaikki nykyiset ja odotettavissa olevat velvoitteensa ja sitoumuksensa. HKL:lla on toimiva ja luotettava organisaatio sekä turvallisuusjohtamisjärjestelmä, joiden avulla voidaan taata liikennöinnin turvallisuus. Organisaation johtamisesta vastaa toimitusjohtaja, joka täyttää 3 §:n 3 kohdassa asetetun ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset. Turvallisuusjohtamisjärjestelmä on sisällytetty HKL:n toimintakäsikirjaan. Turvallisuusjohtamisjärjestelmän avulla pystytään varmistamaan rataverkon turvallinen suunnittelu, rakentaminen, kunnossapito ja hallinta sekä liikenteen turvallinen harjoittaminen. Kaikkiin liikenneturvallisuustehtäviin määrätyt henkilöt täyttävät säädetyt kelpoisuusvaatimukset ja ovat ammatillisesti päteviä.
Ilmoituksen liitteenä toimitetaan alla luetellut keskeisimmät turvallisuusjohtamisjärjestelmään liittyvät dokumentit, joihin on nyt tehty länsimetron edellyttämät tarkistukset, muutokset ja lisäykset:
- Liite 1. HKL:n toimintakäsikirja (päivitetty 22.9.2017, LUONNOS, virallisesti hyväksytään 01/2018)
- Liite 2. HKL Organisaatioturvallisuus (LUONNOS, päivitetty 5.9.2017)
- Liite 3. HKL liikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän yhteenveto (päivitetty 18.9.2017)
- Liite 4. Kooste ja viitteet turvallisuusjohtamisjärjestelmän keskeisestä sisällöstä (huomioitu osittain jo raitiotieliikenne, mikä päivitetään kokonaisuudessaan vuoden 2017 aikana, päivitetty 20.9.2017).
- Liite 5. Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusasioiden hoito –toimintaohje (päivitetty 20.9.2017)
- Liite 6. HKL Metro- ja raitiotieliikenteen riskienhallinnan toimintaohje (huomioitu osittain jo raitiotieliikenne, mikä päivitetään kokonaisuudessaan vuoden 2017 aikana, päivitetty 18.9.2017)
- Liite 7. Vaararekisterin käsittelypohja (huomioitu osittain jo raitiotieliikenne, mikä päivitetään kokonaisuudessaan vuoden 2017 aikana, päivitetty 18.9.2017)
- Liite 8. MTO 4 Toimintakortit (LUONNOS, päivitetty 30.8.2017)
This decision was published on 07.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 35108