For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-009631
More recent handlings
Case 15. / 150 §

Valtuutettu Petra Malinin aloite turvallisemmasta suojatiekaupungista

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Petra Malinin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 
Hyväksyessään kaupunginhallituksen esityksen kaupunginvaltuusto samalla edellyttää, että kaupunki selvittää mahdollisuudet toteuttaa ennen ensi syksyä asukkaille suunnatun kyselyn suojateiden turvallisuudesta. Kaupunki selvittää samalla mahdollisuudet aloittaa ensi syksynä liikennekampanjan, jossa huomio kiinnitetään nimenomaan lähiympäristön suojateiden turvallisuuteen. Kampanjan suunnittelussa hyödynnettäisiin kyselystä saatuja tuloksia. Mikäli kyselyä ei ehditä toteuttaa ennen syksyä, voidaan toimenpiteet toteuttaa myöhemmin. (Petra Malin)

Käsittely

Valtuutettu Petra Malin ehdotti valtuutettu Anna Vuorjoen kannattaman hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Hyväksyessään kaupunginhallituksen esityksen kaupunginvaltuusto samalla edellyttää, että kaupunki selvittää mahdollisuudet toteuttaa ennen ensi syksyä asukkaille suunnatun kyselyn suojateiden turvallisuudesta. Kaupunki selvittää samalla mahdollisuudet aloittaa ensi syksynä liikennekampanjan, jossa huomio kiinnitetään nimenomaan lähiympäristön suojateiden turvallisuuteen. Kampanjan suunnittelussa hyödynnettäisiin kyselystä saatuja tuloksia. Mikäli kyselyä ei ehditä toteuttaa ennen syksyä, voidaan toimenpiteet toteuttaa myöhemmin.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

8 äänestys

Valtuutettu Petra Malinin ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI

JAA-ehdotus: Hyväksyessään kaupunginhallituksen esityksen kaupunginvaltuusto samalla edellyttää, että kaupunki selvittää mahdollisuudet toteuttaa ennen ensi syksyä asukkaille suunnatun kyselyn suojateiden turvallisuudesta. Kaupunki selvittää samalla mahdollisuudet aloittaa ensi syksynä liikennekampanjan, jossa huomio kiinnitetään nimenomaan lähiympäristön suojateiden turvallisuuteen. Kampanjan suunnittelussa hyödynnettäisiin kyselystä saatuja tuloksia. Mikäli kyselyä ei ehditä toteuttaa ennen syksyä, voidaan toimenpiteet toteuttaa myöhemmin.
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 59
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Tuuli Kousa, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Maria Ohisalo, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Laura Rissanen, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 1
Wille Rydman

Tyhjä: 18
Maija Anttila, Matti Enroth, Fatbardhe Hetemaj, Arja Karhuvaara, Terhi Koulumies, Minerva Krohn, Heimo Laaksonen, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Hannu Oskala, Timo Raittinen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Tomi Sevander, Ulla-Marja Urho, Ville Ylikahri

Poissa: 7
Tom Packalén, Osku Pajamäki, Mari Puoskari, Nasima Razmyar, Osmo Soininvaara, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren

Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Petra Malinin ehdottaman toivomusponnen.

See table with voting results

Äänestys 1

Member Political group
Abdulla, Zahra No council group
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo No council group
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hakanen, Yrjö No council group
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huru, Nina No council group
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Ingervo, Sirkku No council group
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Järvinen, Jukka No council group
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Koivulaakso, Dan No council group
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Korkkula, Vesa Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Laaninen, Timo No council group
Lindell, Harri No council group
Loukoila, Eija No council group
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ohisalo, Maria Vihreä valtuustoryhmä
Pakarinen, Pia Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Perälä, Erkki No council group
Puhakka, Sirpa No council group
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Raittinen, Timo No council group
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Villo, Pertti No council group
Vuorjoki, Anna Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Brettschneider, Gunvor No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Krohn, Minerva No council group
Luukkainen, Hannele No council group
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Anttila, Maija No council group
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Chydenius, Jussi Vihreä valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Enroth, Matti No council group
Hamid, Jasmin No council group
Hetemaj, Fatbardhe No council group
Kantola, Helena No council group
Kantola, Tarja No council group
Karhu, Jessica No council group
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Koskinen, Kauko No council group
Koulumies, Terhi No council group
Kousa, Tuuli No council group
Lovén, Jape No council group
Majuri, Pekka No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Mäki, Terhi No council group
Mäkimattila, Sari No council group
Oker-Blom, Jan D No council group
Oskala, Hannu Vihreä valtuustoryhmä
Paavolainen, Sara Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Rauhamäki, Tatu No council group
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Relander, Jukka No council group
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sevander, Tomi No council group
Taipale, Kaarin No council group
Torsti, Pilvi Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Urho, Ulla-Marja No council group
Ylikahri, Ville No council group
Close
Member Political group
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Finne-Elonen, Laura Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hursti, Rene No council group
Packalén, Tom Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Pajamäki, Osku No council group
Puoskari, Mari No council group
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Wallgren, Thomas Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 14 4 21 3
Vihreä valtuustoryhmä 6 0 3 1
Kokoomuksen valtuustoryhmä 5 0 4 2
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 5 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 2 1 0 1
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 2 0 0 1
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 1 0 3 3
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 0 0 1 0
Close

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Valtuutettu Petra Malin ja 39 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki asettaisi tavoitteekseen olla turvallisempi suojatiekaupunki. Tavoitteeseen pääsemiseksi aloitteessa esitetään mm. turvattomiksi koettujen suojateiden kartoittamista, liikennevalojen lisäämistä, nopeusrajoitusten laskemista, poliisin valvonnan lisäämistä ja kampanjointia suojateiden turvallisuuden puolesta.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan ja Helsingin poliisilaitoksen lausuntoihin ja toteaa, että Helsingin kaupunginvaltuusto on strategiaohjelmassaan vuosille 2013 - 2016 asettanut turvallisuuden yhdeksi kaupungin arvoista. Helsingin liikennesuunnittelun tavoitteet ja toimintalinjaukset on asetettu Liikkumisen kehittämisohjelmassa (kaupunginhallitus 12.1.2015).

Strategiaohjelman ja Liikkumisen kehittämisohjelman perusteella laadittiin vuosina 2013 - 2014 Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma (kaupunginhallitus 5.10.2015), jonka lähtökohtana olivat myös valtakunnallinen ja seudullinen HSL:n laatima liikenneturvallisuussuunnitelma. Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on Helsingin liikenneturvallisuuden visioksi asetettu nollavisio: "Helsingin liikennejärjestelmä on kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi”. Kehittämisohjelmassa on asetettu liikenneturvallisuustyön neljä painopistettä, jotka kaikki koskevat osaltaan suojatieturvallisuutta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman ensimmäinen painopiste on lasten ja nuorten turvallinen ja vastuullinen liikkuminen, johon sisältyvät kasvatukselliset toimenpiteet ja kampanjointi. Toinen painopiste on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ja omatoiminen liikkuminen (erityisesti lapset ja ikäihmiset). Tämän painopisteen ensisijaiseksi toimenpiteeksi on asetettu suojateiden turvallisuuden parantaminen. Kolmantena painopisteenä on nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen, jonka tarkoituksena on tarkastella nopeusrajoitusten asettamista kokonaisuutena sekä edelleen ajonopeuksien hallinnan edellyttämiä toimenpiteitä. Neljäs painopiste on yhteistyö, koordinointi ja viestintä.

Suojateiden turvallisuuden parantamistyö on aloitettu kaupunkisuunnitteluvirastossa laatimalla valo-ohjaamattomien suojateiden arviointikriteerit ja kartoittamalla pääkatujen valo-ohjaamattomien suojateiden tilannetta maastossa. Arviointikriteerit toimivat suunnittelijoiden tukena heidän arvioidessaan toimenpiteiden tarvetta ja kiireellisyyttä eri kohteissa. Maastokartoitusten edetessä muodostuu suojatie-tietokanta, jonka avulla voidaan kriittisimmistä suojateistä tehdä tarkempia selvityksiä ja suunnitella toimenpiteitä. Tiedonkeruu mahdollistaa toimenpiteiden priorisoinnin. Yhtenä tekijänä arvioinnissa ovat asukkaiden palautteet.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhteistyössä opetusviraston kanssa käynnistänyt myös kantakaupungin koulujen liikenneturvallisuusselvityksen. Selvityksessä arvioidaan koulujen liikenneturvallisuustilannetta ja pilotoidaan noin viiden koulun kanssa uutta menettelytapaa eli "turvallisuuskatselmusta". Katselmuksessa käydään koulun ja koululaisten vanhempien kanssa läpi mm. kunkin koulun lähiympäristön vaarallisimmiksi koettuja paikkoja. Tuloksena esitetään mahdollisia toimenpiteitä kunkin tarkastellun koulun osalta. Kun katselmuksesta saadaan kokemusta, voidaan menettelyä laajentaa kantakaupungin muihin kouluihin ja kehittää koko arviointimenetelmää myös esikaupunkialueelle.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolla on vuosittain kokoontuva yhteistyöryhmä poliisin ja kaupungin turvallisuusalan hallintokuntien kanssa. Kokouksissa mm. keskustellaan liikennevalvonnan painotuksista ja kohteista. Näissä neuvotteluissa voidaan vaikuttaa suojatievalvonnan tehostamiseen.

Kaupunginhallitus katsoo, että kaupungin nykyinen toiminta tukee valtuustoaloitteen esitysten toteutumista ja aloitteen toimenpiteet voidaan edelleen kytkeä entistä vahvemmin nykyisiin toimintatapoihin.

Close

Kaupunginhallitus 20.02.2017 § 174

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Petra Malinin aloitteen loppuun käsitellyksi.

13.02.2017 Pöydälle

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.11.2016 § 371

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunginvaltuusto on strategiaohjelmassaan vuosille 2013–2016 asettanut turvallisuuden yhdeksi kaupungin arvoista. Helsingin kaupungin turvallisuussuunnitelmassa on niin ikään sitouduttu tukemaan valtakunnallista sisäisen turvallisuuden tavoitetta, jonka mukaan Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa ihmiset ja eri väestöryhmät kokevat yhteiskunnan yhdenvertaisena ja oikeudenmukaisena. Helsingin liikennesuunnittelun tavoitteet ja toimintalinjaukset on asetettu Liikkumisen kehittämisohjelmassa (kaupunginhallitus 12.1.2015).

Strategiaohjelman ja Liikkumisen kehittämisohjelman perusteella laadittiin vuosina 2013–2014 Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma (kaupunginhallitus 5.10.2015), jonka lähtökohtana olivat myös valtakunnallinen ja seudullinen HSL:n laatima liikenneturvallisuussuunnitelma. Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on Helsingin liikenneturvallisuuden visioksi asetettu nollavisio eli "Helsingin liikennejärjestelmä on kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi”. Kehittämisohjelmassa on asetettu liikenneturvallisuustyön neljä painopistettä, jotka kaikki koskevat osaltaan suojatieturvallisuutta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman ensimmäinen painopiste on lasten ja nuorten turvallinen ja vastuullinen liikkuminen, johon sisältyvät kasvatukselliset toimenpiteet ja kampanjointi. Tähän toimenpiteeseen liittyen on vastikään käynnistetty yhdessä Nuorisoasiainkeskuksen ja Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen kanssa uusi menettelytapa, jossa nuorilta kerättiin työpajassa tietoa nuorten oman lähialueen turvattomiksi koetuista paikoista. Saatu palaute koettiin hyödylliseksi. Nuorisoasiainkeskuksella on säännöllisesti vastaavanlaisia tilaisuuksia eri kaupunginosissa, jolloin tietoa voidaan kerätä kattavasti asuinalueiden keskeisiltä käyttäjiltä eli lapsilta ja nuorilta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toinen painopiste on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ja omatoiminen liikkuminen (erityisesti lapset ja ikäihmiset). Tämän painopisteen ensisijaiseksi toimenpiteeksi on asetettu suojateiden turvallisuuden parantaminen. Suojateiden turvallisuuden parantamistyö on aloitettu kaupunkisuunnitteluvirastossa laatimalla valo-ohjaamattomien suojateiden arviointikriteerit ja kartoittamalla pääkatujen valo-ohjaamattomien suojateiden tilannetta maastossa. Arviointikriteerit toimivat suunnittelijoiden tukena heidän arvioidessaan toimenpiteiden tarvetta ja kiireellisyyttä eri kohteissa. Maastokartoitusten edetessä muodostuu suojatietietokanta, jonka perusteella voidaan nostaa kriittisimpiä suojateitä tarkempia selvityksiä ja toimenpiteiden suunnittelua varten. Tiedonkeruu mahdollistaa toimenpiteiden priorisoinnin kohteen tilanteen mukaan. Yhtenä tekijänä arvioinnissa ovat asukkaiden palautteet.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhteistyössä opetusviraston kanssa käynnistänyt myös kantakaupungin koulujen liikenneturvallisuusselvityksen. Selvityksessä arvioidaan koulujen liikenneturvallisuustilannetta ja pilotoidaan kriittisimpien noin viiden koulun kanssa uutta menettelytapaa eli "turvallisuuskatselmusta". Katselmuksessa käydään koulun ja koululaisten vanhempien kanssa läpi mm. kunkin koulun lähiympäristön vaarallisimmiksi koettuja paikkoja. Tuloksena esitetään mahdollisia toimenpiteitä kunkin tarkastellun koulun osalta. Kun katselmuksesta saadaan kokemusta, voidaan menettelyä laajentaa kantakaupungin muihin kouluihin ja kehittää koko arviointimenetelmää myös esikaupunkialueelle.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolla on vuosittain kokoontuva yhteistyöryhmä poliisin ja kaupungin turvallisuusalan hallintokuntien kanssa. Kokouksissa mm. keskustellaan liikennevalvonnan painotuksista ja kohteista. Näissä neuvotteluissa voidaan vaikuttaa suojatievalvonnan tehostamiseen. Helsingin poliisilaitoksen mukaan suojatievalvontaa on mahdollista lisätä resurssien puitteissa.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman kolmantena painopisteenä on nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen, minkä tarkoituksena on tarkastella nopeusrajoitusten asettamista kokonaisuutena sekä edelleen ajonopeuksien hallinnan edellyttämiä toimenpiteitä. Tällä hetkellä keskustelut nopeusrajoitusjärjestelmän periaatteista ovat käynnissä. Liikenneympäristön kanssa yhteensopivat, perustellut nopeusrajoitukset ja ajonopeuksia vahvistavat rakenteelliset toimenpiteet ovat keskeinen osa suojateiden turvallisuuden varmistamista.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman neljäs painopiste on yhteistyö, koordinointi ja viestintä. Painopisteen toimenpiteet ovat kaupungin liikenneturvallisuustyön koordinoinnin järjestäminen sekä Helsingin imagon luominen turvallisen liikkumisen kaupungiksi. Kaupunginhallitus on 3.8.2016 nimennyt Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpiteitä koordinoivan työryhmän vuoteen 2021 asti. Työryhmä koostuu eri kaupungin hallintokuntien sekä Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen, Liikenneturvan, Helsingin poliisilaitoksen, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen edustajista. Työryhmän tehtävänä on Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpidekokonaisuuksien toteutumisen edistäminen ja seuranta. Työryhmän työn erityisiä painopisteitä ovat liikenneturvallisuusviestinnän kehittäminen (ml. jatkuva kampanja- ja tapahtumatoiminta), automaattisen liikennevalvonnan edistäminen ja fyysisten liikenneturvallisuustoimenpiteiden edistäminen. Edelleen työryhmän tehtäväksi tulee myös liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivityksen laadinta.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto katsoo, että kaupungin nykyinen toiminta tukee valtuustoaloitteen esitysten toteutumista ja aloitteen toimenpiteet voidaan edelleen kytkeä entistä vahvemmin nykyisiin toimintatapoihin:

  1. liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on asetettu tavoite suojateiden turvallisuuden parantamisesta
  2. turvattomiksi koettuja suojateitä on kartoitettu sekä suunnittelun että asukkaiden näkökulmasta (mm. nuorisotilaisuudet, koululaiskyselyt ja koulujen katselmukset, asukaspalautteet)
  3. poliisin kanssa on säännöllinen yhteistyöryhmä, jossa valvonnan painotuksista keskustellaan
  4. pitkäjänteistä kampanjatoimintaa on käynnissä yhteistyössä Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen ja Liikenneturvan kanssa.

Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpiteitä koordinoivan työryhmän perustaminen tarjoaa mahdollisuuden kehittää ja koordinoida kaupungin hallintokuntien ja yhteistyökumppaneiden liikenneturvallisuustyötä vastaamaan entistä paremmin valtuustoaloitteessa esitettyihin toimenpiteisiin. Koordinoivan työryhmän vastuulla olevassa liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivitystyössä voidaan myös entistä paremmin ottaa huomioon suojateiden keskeinen merkitys liikenneturvallisuudelle.

Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot

Hanna Strömmer, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37106

hanna.strommer@hel.fi
Close

This decision was published on 10.03.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi