Attendo Oy, Hedvig Sofia, poistumisturvallisuusselvitys, Eläintarhantie 11

HEL 2016-010455
More recent handlings
§ 16
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Attendo Oy, Hedvig Sofian hoivakoti, Eläintarhantie 11, 00530 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Attendo Oy:n kohdetta Hedvig Sofian hoivakoti osoitteessa Eläintarhantie 11, 00530 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2019 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 30.9.2017

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Kaikissa asukkaiden vuoteissa tulee pitää pelastuspatja tai -lakana käyttövalmiina. Henkilökunta tulee olla koulutettu niiden käyttöön.

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 26.9.2016
- määräaikainen palotarkastus 19.4.2016 (ptk nro 59866)
- toiminnanharjoittajalta saadut lisätiedot
- L2 Paloturvallisuus Oy:n palotekninen lausunto 25.10.2016 kohteen palo-osastoinnista
- neuvottelu 22.2.2017 kiinteistön isännöitsijän ja arkkitehdin kanssa

Attendo Hedvig Sofian hoivakoti on 26 -paikkainen muistisairaiden ikäihmisten palvelutalo. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan kaikkien asukkaiden toimintakyky on alentunut siinä määrin, etteivät he kykene pelastautumaan omatoimisesti. Toimitetun poistumisturvallisuusselvityksen mukaan yli puolet asukkaista on täysin avustettavia ja muut avustettavia tai ohjattavia. Palvelutalossa on henkilökuntaa vähimmillään yöaikaan kaksi hoitajaa. Henkilökunta on saanut paloturvallisuuskoulutusta.

Hoivakoti toimii v. 1893 valmistuneessa rakennuksessa. Asukashuoneet sijaitsevat 1. ja 2. kerroksessa, kellarikerroksessa sijaitsee hoivakodin keittiö, varastotiloja ja henkilökunnan sosiaalitilat. Rakennuksessa on kaksi EI30 palo-osastoitua porraskäytävää. Asukashuoneet on pääosin osastoitu EI15 osiin jaolla, porrashuoneeseen suoraan johtavat huoneet/asunnot EI30 -ovin. 1. kerroksesta pääsee poistumaan kahdesta ovesta suoraan ulos, toinen porraskäytävä johtaa kellarikerroksen kautta ulos.

Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jota ollaan uudistamassa. Työn arvioidaan olevan valmis 30.6.2017 mennessä. Uudistuksen myötä hälytys ohjautuu suoraan hoitajien kannettaviin puhelimiin ja molempiin kerroksiin tulee hälytyksen lisänäyttölaitteet, jolloin hälytyksen paikannus nopeutuu. Rakennusta ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ja heidän siirtäminen riittävän kauas syttyneestä tilasta ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Kaikkien asukkaiden toimintakyky on alentunut ja suuri osa asukkaista on pelastuslakanalla pelastettavia. Yhden kerroksen 13 asukasta tulisi evakuoida porraskäytävään tai seuraavaan kerrokseen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan tämä ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olen ajan puitteissa.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

This decision was published on 16.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Jorma Lilja
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje 2017.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.