Ympäristölupa, elektroniikkaromun käsittelytoiminta Sienitie 46, DP Recycling Oy, ESAVI

HEL 2016-011160
More recent handlings
Case 17. / 253 §

DP Recycling Oy:n jätteen keräystoimintaa koskevan jätehuoltorekisterimerkinnän poistaminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti DP Recycling Oy:n ammattimaista jätteen keräystoimintaa koskevaan jätehuoltorekisterimerkintään (jätelaki 646/2011, 100 §) liittyen seuraava:

Toiminnanharjoittaja

DP Recycling Oy, Sienitie 46, 00760 Helsinki (Y-tunnus 2557313-9)

Asian vireilletulo

Tarkastuksella 24.5.2021 todettiin, että DP Recycling Oy:n toiminta oli laajuudeltaan ympäristölupavelvollista jätteen käsittelytoimintaa eikä jätelain 100 §:n mukaista ammattimaista jätteen keräystoimintaa, mikä olisi ollut sallittua yrityksen jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisesti.

Jätehuoltorekisterimerkintä

DP Recycling Oy on tehnyt jätelain 100 §:n mukaisen ilmoituksen jätteen keräystoiminnasta ja se on merkitty jätehuoltorekisteriin vuonna 2014. Kerättäviä jätejakeita koskeva muutos on tehty vuonna 2015. Jätehuoltorekisterimerkinnän mukaan DP Recycling Oy kerää väri- ja muita metalleja sekä akkuja ja paristoja. Näiden jätejakeiden jätetunnukset ja nimikkeet ovat 16 06 01* lyijyakut, 16 06 02* nikkelikadmiumakut, 16 06 05 muut paristot ja akut, 16 08 01 käytetyt katalyytit, jotka sisältävät kultaa, hopeaa, reniumia, rodiumia, palladiumia, iridiumia tai platinaa, lukuun ottamatta nimikettä 16 08 07, 17 04 01 kupari, pronssi, messinki, 17 04 02 alumiini, 17 04 03 lyijy, 17 04 04 sinkki, 17 04 05 rauta ja teräs, 17 04 06 tina, 17 04 07 sekalaiset metallit, 17 04 11 muut kuin nimikkeessä 17 04 10 mainitut kaapelit.

Tarkastus 24.5.2021

DP Recycling Oy:n Sienitien toimipaikkaan tehtiin ennalta ilmoittamatta tarkastus 24.5.2021. Tarkastuksen yhteydessä ulkoalueet kuvattiin myös dronella. Tarkastuksen aikana jätteitä otettiin vastaan, niitä siirreltiin ja lajiteltiin sekä käsin että koneellisesti ja kuormattiin koneellisesti. Metalliromua sisältäviä pienempiä metallisia säiliöitä nostettiin trukin haarukassa suurempien lavojen yläpuolelle, josta ne kipattiin tyhjälle metallilavalle. Kuormaamisesta aiheutui pitkälle kantautuvaa melua. Tiloissa säilytettiin myös jätettä, jota yrityksellä ei ole jätehuoltorekisterimerkinnän mukaan lupa kerätä. Pihalla olevalla lavalla oli romuajoneuvo. Tarkastuksen perusteella todettiin toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista jätteen käsittelytoimintaa. Tarkastuskertomuksessa 28.7.2021 DP Recycling Oy:tä kehotettiin saattamaan Sienitien toimipaikassa harjoitettava toiminta välittömästi sellaiselle tasolle, ettei siltä edellytetä ympäristölupaa.

Kuuleminen ja vastine

DP Recycling Oy:tä kuultiin jätehuoltorekisterimerkinnän poistamisesta 28.7.2021.

Yhtiötä on kuultu mahdollisesta ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla kielletään ympäristöluvanvaraisen toiminnan harjoittaminen ja kiellon tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta keskeyttämisuhkasta sekä mahdollisesta jätehuoltorekisterimerkinnän poistamisesta jo vuonna 2020, jolloin asia ei edennyt kuulemismenettelyä pidemmälle.

Vastineessaan DP Recycling Oy totesi, että se on antanut vastineen jätehuoltorekisterimerkinnän poistamista koskevaan kuulemiseen 7.8.2020 ja nyt annettu vastine perustuu paljolti samoihin perusteisiin. Yhtiön näkemys on, että sen toiminta ei ole ympäristöluvanvaraista toimintaa vaan jätelain 100 §:n mukaista jätteen keräystoimintaa. Vastineessa todettiin myös, että jätteiden vastaanottamisesta aiheutuu melua riippumatta siitä, onko kyseessä ympäristöluvan varainen jätteen käsittelytoiminta vai jätelain 100 § mukainen keräystoiminta. Yhtiön toiminnasta ei aiheudu melua klo 18.15 jälkeen. Trukin ja kuljetuskaluston käyttämistä yhtiö pitää toiminnan luonteeseen liittyen normaalina eikä katso, että niiden käyttäminen tekee toiminnasta ympäristöluvanvaraista. Yhtiöllä on lisäksi tiettyjä käsityökaluja, jotka liittyvät yhtiön harjoittamaan rakennustoimintaan. Vastineessa todetaan myös, ettei kehotus- ja kuulemiskirjeessä 28.7.2021 ole erikseen todettu, että jätemäärä olisi tarkastuksella 24.5.2021 ylittänyt ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä 28.4.2018 määritellyn tason. Tästä johtuen yhtiö katsoo, ettei sen toimintaa voida jätemäärän perusteella katsoa ympäristöluvanvaraiseksi toiminnaksi. Yhtiö katsoo myös, ettei ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö ole pystynyt kuluneiden vuosien aikana yksityiskohtaisesti osoittamaan, mitä jätettä yhtiö käsittelee siten, että toiminta ei olisi jätelain 100 § mukaista jätteen keräystoimintaa, johon voi sisältyä alustavaa lajittelua ja esilajittelua kuljetusta varten.

Yhtiö katsoo, että se ei ole saanut vastauksia kysymyksiinsä siitä, mitkä yhtiön käyttämät työkalut merkitsevät toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista toimintaa eikä siitä, mitä on se yhtiön tekemä romujen käsittely ja osien irrottaminen, joka tekee yhtiön toiminnasta ympäristöluvanvaraista. Näin ollen viranomainen ei ole pystynyt perustelemaan ratkaisujaan riittävästi. Vastineessa todetaan myös, että yhtiön jätehuoltorekisterimerkintää ollaan poistamassa, vaikka yritykselle ei ole konkreettisesti osoitettu, miten sen tulisi muuttaa toimintaansa niin että se olisi ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön tulkinnan mukaan mahdollista ilman ympäristölupaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto poistaa DP Recycling Oy:n jätteen ammattimaista keräystä koskevan, jätelain 100 §:n mukaisen merkinnän jätehuoltorekisteristä.

Perustelut

Sovellettava lainsäädäntö

Jätelain (646/2011) 100 §:n mukaan sen, joka aikoo harjoittaa jätteen ammattimaista keräystä, on tehtävä ilmoitus jätelain 142 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun jätehuoltorekisteriin merkitsemistä varten sen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jonka alueella keräystä harjoitetaan. Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos keräys edellyttää ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa tai keräystoiminta hyväksytään osana ympäristöluvanvaraista muuta toimintaa.

Toiminnan ympäristöluvanvaraisuus

DP Recycling Oy on toiminnan luonne, laajuus ja varastoitavien jätteiden määrä huomioon ottaen harjoittanut ympäristöluvanvaraista toimintaa keväästä 2016 alkaen.

DP Recycling Oy haki toiminnalle ympäristölupaa lokakuussa vuonna 2016. Hakemuksesta antamassaan lausunnossa Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelut totesi, että voimassa olevan rakennusluvan mukaan kiinteistön pihalla sijaitsee kiinteistön parkkipaikat ja jäteaitaus. Mikäli kiinteistön pihan käyttö ja toiminta olennaisesti ja jatkuvasti poikkeaa tästä ja siitä aiheutuu melua, hajua tms. katsotaan, ettei sitä voida tulkita kaavamääräyksessä esitetyksi ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaksi toiminnaksi. DP Recycling Oy:n Sienitien toimipiste sijaitsee 23.7.1985 vahvistetun Helsingin kaupungin asemakaavan 8865 alueella, joka on merkitty ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi (TY). Tontille ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöön hajua tai muuta ilman pilaantumista tai josta aiheutuva melutaso ylittää asumiseen varatun korttelialueen puoleisella rajalla 55 dB (A). Tonttia ei saa myöskään käyttää ympäristöä rumentavaan tai häiritsevään varastointiin. Etelä-Suomen aluehallintovirasto hylkäsi DP Recycling Oy:n ympäristölupahakemuksen kaavan vastaisena 27.11.2017 (päätös 231/2017/1).

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto kielsi DP Recycling Oy:tä harjoittamasta ympäristöluvanvaraista toimintaa päätöksessään 27.4.2018 ja asetti kiellon tehosteeksi 100 000 euron uhkasakon. Uhkasakko tuomittiin maksettavaksi 17.8.2018. Tuomitsemispäätös tuli lainvoimaiseksi 9.3.2020.

Metallijätteen vastaanotosta, lajittelusta ja kuormauksesta sekä lavojen siirroista ja kuljetuksista aiheutuu melua. Sienitie 46 piha-alueella metalliromua heitellään metallisäiliöihin ja kipataan trukilla pienemmistä säiliöistä metallisille lavoille, lavoja siirrellään ja kuljetetaan tontille ja sieltä pois. Alueen asukkaat ja asukasyhdistys ovat valittaneet DP Recycling Oy:n toiminnasta aiheutuvasta meluhaitasta vuodesta 2016 lähtien. Lähimmät asuintalot sijaitsevat Sienitien toisella puolella ylärinteessä, jonne melu kantautuu erityisen hyvin.

Sienitiellä otetaan jätteitä vastaan, niitä lajitellaan ja kuormataan koneellisesti ja osa kuljetetaan muualle varastoitavaksi, kuten yhtiö myös itse toteaa 20.8.2021 antamassaan selvityksessä Kytkintie 13 koskien. Varastopaikat Kytkintie 13 ja 15 ovat poistuneet käytöstä kesän 2021 aikana, mutta tehtyjen havaintojen perusteella toiminta Sienitiellä jatkuu kuvatun tyyppisenä ja suuret jätemäärät kiertävät Sienitien kautta. Toiminnasta aiheutuvat ympäristöhaitat, esimerkiksi melu ja liikennemäärät, eivät ole mitenkään vähentyneet, vaikka piha-alueella pyritäänkin nyt säilyttämään pienempiä määriä jätettä. Sienitie 46 toimii metallijätteen siirtokuormausasemana. Jos jätteitä lajitellaan koneellisesti tai laajamittaisesti siirrellään koneellisesti, ei toimintaa voida pitää ilmoituksenvaraisena jätteen keräystoimintana.

Jätteen keräystoimintaan sisältyvään alustavaan lajitteluun voi kuulua jätteiden uudelleenkäyttökelpoisuuden tarkistamista ja uudelleenkäyttökelpoisten laitteiden, tuotteiden ja osien erottelua muusta jätteestä sekä jätteen esilajittelua kuljetuksen järjestämistä varten. Jätteiden purkamista osiin eri materiaalien irrottamiseksi tulevaa hyötykäyttöä varten ei voida pitää jätteenkeräystoimintaan kuuluvana alustavana lajitteluna, vaan kyse on jätteen valmistelusta hyödyntämistä varten ja siten ympäristöluvanvaraisesta jätteen käsittelytoiminnasta.

DP Recycling Oy:n antamissa vastineissa on kysytty, mitkä yhtiön käyttämät työkalut merkitsevät toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista toimintaa ja mitä on se yhtiön tekemä romujen käsittely ja osien irrottaminen, joka tekee yhtiön toiminnasta ympäristöluvanvaraista. Tähän kysymykseen ovat ympäristötarkastajat vastanneet tarkastuksilla ja siihen on vastattu kirjallisesti myös 9.4.2019 tarkastuksesta laaditussa tarkastuskertomuksessa 21.5.2019. Kuten yhtiö itsekin toteaa vastineessaan 20.8.2021, toimintaa, sen laajuutta ja luonnetta, arvioidaan kokonaisuutena. Arvio luvanvaraisuudesta ei ole missään vaiheessa perustunut ainoastaan yksittäisen työkalun tai työmenetelmän käyttöön.

Sijaintipaikkansa vuoksi toiminta voitaisiin pienimuotoisempanakin katsoa ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 2 momentin kohdan 3 mukaisesti ympäristöluvanvaraiseksi, koska siitä saattaa aiheutua ympäristöön eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Puutteet jätelain 100 §:n mukaisessa ilmoituksessa

DP Recycling Oy lisäksi ottanut vastaan jätejakeita, joita ei ole mainittu jätelain 100 §:n mukaisessa, jätehuoltorekisteriin tehdyssä ilmoituksessa. Sienitien toimipaikassa on havaittu aiemmilla tarkastuksilla sähkö- ja elektroniikkaromua, romurenkaita, muovia ja 24.5.2021 tarkastuksella romuajoneuvo.

DP Recycling Oy:n jätelain 100 §:n mukaisen ilmoituksen mukaan jätteitä toimitetaan jatkokäsittelyyn 2-3 kertaa kuukaudessa. Todellisuudessa jätteitä kuljetetaan viranomaisen käsityksen mukaan päivittäin tai lähes päivittäin. Yhtiö on siis antanut jätelain 100 §:n mukaisessa ilmoituksessa tietoja, jotka eivät vastaa todellista toimintaa.

Johtopäätökset

Koska DP Recycling Oy on aluehallintoviraston päätöksestä ja annetuista kehotuksista, kiellosta ja uhkasakosta huolimatta jatkanut jätteen ammattimaista käsittelytoimintaa, joka on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 1 momentin ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f perusteella eikä jätelain 100 §:ssä tarkoitettua jätteen keräystoimintaa, on ympäristö- ja lupajaoston syytä poistaa jätehuoltorekisteristä merkintä, joka ei vastaa yrityksen toiminnan todellista luonnetta eikä siten kuulu merkittäväksi jätehuoltorekisteriin.

Rekisteröintimerkinnän poistamisen jälkeen DP Recycling Oy voi jättää Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle uuden jätelain 100 §:n mukaisen ilmoituksen, jos yhtiö aikoo jatkossa harjoittaa ammattimaista jätteen keräystoimintaa Helsingissä. Ilmoitus on tehtävä hyvissä ajoin ennen keräyksen aloittamista.

Voimaantulo

Rekisterimerkinnän poisto tehdään, kun päätös saa lainvoiman.

Päätöksen tiedoksiantotapa

Päätös annetaan velvoitetulle tiedoksi haastetiedoksiantona.

Sovelletut oikeusohjeet

Jätelaki (646/2011) 6 §, 100 §, 137 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 30 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 27 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 17.08.2018 § 151

27.04.2018 Ehdotuksen mukaan

Keskushallinto Pormestari 06.07.2017 § 19

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Ympäristönsuojelu 20.6.2017

Close

This decision was published on 30.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea (asianosainen)
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät.
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristö- tai terveysvaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen 
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös annetaan tiedoksi pitämällä se nähtävillä, nähtävillä pidosta ilmoitetaan kaupungin verkkosivuilla. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Helsingin hallinto-oikeus.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00– 16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Ask for more info

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Attachments

1. Jätehuoltorekisterimerkintä_27082014
2. DP Recycling_muutos jätehuoltorekisteriin
3. DP Recycling Oy_kuuleminen_28072021
4. Vastine 20.8.2021
5. DP_Recycling Oy vastine_07082020
6. DP_Recycling_lausuma 07082020
7. Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätös 27.11.2017 231/2017/1
8. Selvitys_Kytkintie_200821

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.