Stara, Pilaantuneen maan vastaanotto ja loppusijoittaminen, option käyttö

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-011766
More recent handlings
Case 11. / 146 §
This decisionmaker is no longer active

Puitesopimus pilaantuneen maan vastaanotosta ja loppusijoituksesta

Kiinteistölautakunta

Päätös

A

Kiinteistölautakunta päätti hyväksyä Ekokem-Palvelu Oy:n, Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy:n, Lassila & Tikanoja Oyj:n, Nordic Envicon Oy:n, Rosk’n Roll Oy Ab:n, Rudus Oy:n ja Suomen Erityisjäte Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön mukaisina.

B

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön tekemään em. tarjousten perusteella puitesopimukset betoni- ja tiilijätteen sekä purkuasfaltin vastaanotosta ja loppusijoituksesta 4/2017 - 4/2018 väliseksi ajaksi seuraavien toiminnanharjoittajien kanssa:

- Ekokem-Palvelu Oy
- Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy
- Lassila & Tikanoja Oyj
- Rosk’n Roll Oy Ab
- Rudus Oy
- Suomen Erityisjäte Oy.

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön tarvittaessa jatkamaan sopimuksia em. toiminnanharjoittajien kanssa yhdellä optiovuodella.

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön hankekohtaisesti tilaamaan em. toiminnanharjoittajilta vastaanotto- ja loppusijoituspalveluja seuraavien periaatteiden mukaisesti:

Vastaanottaja valitaan hankekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella ottaen huomioon yksikköhinnat, kuljetushinta kunnostuskohteesta ja vastaanottajan mahdollisuus ottaa vastaan kyseisiä massoja tarvittavana aikana. Vastaanotto laskutetaan todisteellisten punnitustulosten perusteella.

Jos valittu toiminnanharjoittaja ei voi ottaa vastaan kyseisiä maa-aineksia, käynnistetään neuvottelut seuraavaksi edullisimman vastaanottajan kanssa.

Tarvittaessa voidaan aina käyttää myös muita vastaanottajia. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita noudattaen.

Kiinteistöviraston tonttiosasto seuraa edellä mainittujen puitesopimusten toteutumista sopimuskausien aikana.

C

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön tekemään em. tarjousten perusteella puitesopimukset
pilaantuneen maan, pilaantumattoman jätettä sisältävän maan, haitta-aineita sisältävän veden, pohja- ja lentotuhkan, maansekaisen pohja- ja lentotuhkan, maansekaisen rakennus- ja sekajätteen vastaanotosta ja loppusijoituksesta sekä vastaanottopaikassa tapahtuvasta seulonnasta 4/2017 - 4/2018 väliseksi ajaksi alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa:

- Ekokem-Palvelu Oy
- Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy
- Lassila & Tikanoja Oyj
- Nordic Envicon Oy
- Rosk’n Roll Oy Ab
- Rudus Oy
- Suomen Erityisjäte Oy.

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön tarvittaessa jatkamaan sopimuksia em. toiminnanharjoittajien kanssa yhdellä optiovuodella.

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikön hankekohtaisesti tilaamaan em. toiminnanharjoittajilta vastaanotto- ja loppusijoituspalveluja seuraavien periaatteiden mukaisesti:

Vastaanottaja valitaan hankekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella ottaen huomioon yksikköhinnat, kuljetushinta kunnostuskohteesta ja vastaanottajan mahdollisuus ottaa vastaan kyseisiä massoja tarvittavana aikana. Vastaanotto laskutetaan todisteellisten punnitustulosten perusteella.

Jos valittu toiminnanharjoittaja ei voi ottaa vastaan kyseisiä maa-aineksia, käynnistetään neuvottelut seuraavaksi edullisimman vastaanottajan kanssa.

Tarvittaessa voidaan aina käyttää myös muita vastaanottajia. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita noudattaen.

Kiinteistöviraston tonttiosasto seuraa edellä mainittujen puitesopimusten toteutumista sopimuskausien aikana.

D

Kiinteistölautakunta päätti, ettei se käytä otto-oikeutta hankinnoissa, jotka tehdään päätöskohdassa A hyväksyttyjen tarjousten perusteella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupunki on toimittanut vuosien 2012 - 2016 aikana pilaantuneita maita ja muita rakentamisen yhteydessä maasta poistettuja jätejakeita vastaanottopaikkoihin vuosittain noin 30 - 200 000 tn. Vastaanottomaksuihin on mennyt vuosittain noin 300 000 - 7 000 000 euroa.

Sopimuskauden aikana kaivettavien pilaantuneiden maiden ja muiden jätteiden tarkkaa määrää on ennakolta mahdotonta arvioida tarkasti. Pilaantuneita maita ja maalle käsiteltäviksi nostettuja sedimenttejä kuitenkin syntyy vuosittain mm. aluerakentamiskohteissa (Kalasatama, Kruunuvuorenranta ja Jätkäsaari/Hernesaari).

Pilaantuneiden maamassojen vastaanotto on kilpailutettu vuosina 2003 - 2016. Puitesopimusten kilpailuttamisen avulla on merkittävästi alennettu vastaanotosta aiheutuvia kustannuksia ja vältytty paljon aikaa viepiltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta.

Haitta-aineita sisältävät maat ja erilaiset muut poistettavat jätejakeet kuljetetaan vastaanottopaikkoihin, joiden voimassa olevat viranomaisluvat oikeuttavat ottamaan vastaan kulloinkin kyseessä olevia materiaaleja.

Tarjouskysely

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen pyysi tarjoukset materiaalien vastaanotosta yhdeksi (1) vuodeksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 23.11.2016 Internet-osoitteissa www.tarjouspalvelu.fi(Link leads to external service) ja www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Stara ja kiinteistöviraston tonttiosasto.

Yksikköhintoihin tuli sisällyttää kaikki eri laatuisten massojen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Alkaen hintoja ei hyväksytty, vaan tarjoajan tuli esittää kullekin tarjoamalleen massalaadulle yksiselitteinen hinta. Osatarjoukset hyväksyttiin eli tarjoaja sai tarjota valitsemiensa jakeiden vastaanottoa. Tarjouksessa tuli esittää myös mahdollinen yksikköhinta euroa/kuorma massan vaakaukselle vastaanottokohteessa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään minimitoimitusmäärään, koska sopimuskauden aikana kaivettavien pilaantuneiden maiden ja muiden jätteiden tarkkaa määrää on ennakolta mahdotonta arvioida tarkasti. Tilaaja voi minikilpailuttaa puitesopimusvastaanottajien kesken yksittäiset isot (>3000 t) massaerät sopimuskauden aikana. Lisäksi tilaaja voi tarvittaessa kilpailuttaa haluamansa massaerät erikseen hankintalain mukaisesti.

Tarjouspyyntö koski Staran ja kiinteistöviraston kunnostuskohteista sekä työmailta poistettavia materiaaleja. Stara ja kiinteistövirasto tekevät kumpikin erikseen puitesopimukset valittujen toiminnanharjoittajien kanssa lautakuntapäätösten perusteella.

Saadut tarjoukset ja niiden arviointi

Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 13.1.2017 mennessä yhteensä seitsemän (7) tarjoajaa:

- Suomen Erityisjäte Oy
- Nordic Envicon Oy
- Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy
- Rosk’n Roll Oy Ab
- Lassila & Tikanoja Oyj
- Ekokem-Palvelu Oy
- Rudus Oy.

Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten tilaajan selvitysvelvollisuutta ja vastuuta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) 5 §:n mukaan tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä (liite nro 5).

Toiminnanharjoittajien tarjoamat yksikköhinnat materiaalien vastaanotosta vaihtelevat maan ja muiden jätteiden ominaisuuksien mukaan. Hintaan vaikuttaa mm. haitta-aineen laatu ja maalaji sekä jätteen kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus. Lisäksi vastaanottopaikkojen kapasiteetit ja mahdollisuudet vastaanottaa erilaisia pilaantuneita maamassoja ja muuta jätettä eroavat toisistaan.

Jotta voitaisiin turvata erilaisten materiaalierien vastaanotto koko sopimuskauden ajan mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.

Kaikkien tarjoajien jätelajikohtaiset yksikköhinnat on koottu yhteen ja esitetty oheismateriaalina.

Vastaanottajien valinta kohdekohtaisesti

Eri kunnostus- tai rakennuskohteissa käytettävä vastaanottaja / vastaanottajat ja vastaanottopaikat valitaan aina kohdekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella. Kohdekohtaisesti tehdyt vertailut dokumentoidaan vertailutaulukkoina. Kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tarjouksissa esitetyt vastaanottohinnat, vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset (lasketaan aina kohteesta todelliset kuljetuskustannukset) vastaanottopaikkaan. Eri kohteissa ja eri jätejakeille käytetyt vastaanottopaikat valitaan edullisimman vertailuhinnan mukaisesti kustannusvertailun perusteella. Lisäksi vastaanottopaikan valintaan vaikuttaa sen hetkinen vastaanottajien vastaanottokapasiteetti, joka tarkastetaan aina kohdekohtaisesti.

Tilaaja voi järjestää hankintalain mukaisen minikilpailutuksen puitesopimusvastaanottajien välillä kohteista, joista materiaalia tulee yli 3000 t. Minikilpailutus voidaan järjestää niiden puitesopimusvastaanottajien kesken, jotka ovat tarjonneet ko. materiaalierää tai -eriä tarjouksissaan.

Toimitustilaukset

Tilaukset tehdään hankekohtaisesti kaupunginhallituksen myöntämien määrärahojen tai kiinteistölautakunnan käyttöön osoitetun vuotuisen määrärahan puitteissa. Hankintapäätökset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.

Materiaalit voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.

Otto-oikeus

Lautakunnalla on otto-oikeus virkamiesten päätettäväksi annetuissa hankinta-asioissa. Puitesopimusten tekemisen yhtenä syynä on, että niiden perusteella toimittaessa kyetään tarvittaessa, esimerkiksi maaperän puhdistustarpeen ilmetessä yllättäen kesken rakennushankkeen, erittäin nopeaan toimintaan. Lain mukaan hankintapäätöksiä ei kuitenkaan saa panna täytäntöön ennen kuin ottoviranomainen on käsitellyt asian, mikä voi käytännössä joskus merkitä täytäntöönpanon haitallista viivästymistä.

Koska tässä esitetään kilpailun tulos ja hankekohtaiset vastaanottajan valintakriteerit lautakunnan hyväksyttäväksi, otto-oikeuden käyttämisestä voitaisiin päätöksenteon nopeuttamiseksi puitesopimusten perusteella tehtävissä hankinnoissa luopua, kuten on tehty aikaisempinakin vuosina.

Esittelijä pitää edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa perusteltuna ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.

Sopimuksen syntyminen

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 31.03.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kiinteistölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

osastopäällikkö
Sami Haapanen

Ask for more info

Elina Härkönen, vs. ympäristösuunnittelija, puhelin: 09 310 36573

elina.harkonen@hel.fi

Attachments

1. Tarjouspyyntö
The attachment will not be published on the internet.
2. Sopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.
3. Avauspöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.
4. Tarjousten tarkastaminen Cloudia
The attachment will not be published on the internet.
5. Tilaajavastuu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.