Valtuutettu Timo Raittisen toivomusponsi uuden leirintäaluepaikan käytettävyydestä ja matkailupalveluista Helsingin uudessa yleiskaavassa

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-012152
More recent handlings
Case 6. / 100 §
This decisionmaker is no longer active

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle toivomusponnesta, joka koskee Rastilan leirintäalueen nykyisen ja suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyyden ja matkailupalveluiden saavutettavuuden selvittämistä

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:

Ennen Rastilan leirintäalueen siirtopäätöstä tullaan selvittämään leirintäalueen nykyisen ja suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyys leirintäalueen eri käyttäjäryhmien kannalta. Jotta suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyydestä ja soveltuvuudesta leirintäalueeksi saataisiin tarkempaa tietoa, tullaan laatimaan yksityiskohtaisempi suunnitelma uudelle alueelle.

Rastilan leirintäalueen toimintaa koskevat tilastot matkailija- ja yöpymismäärineen sekä tiedot leirintäalueen käyttämästä rakennuskannasta, majoituskapasiteetista ja sen käytössä olevasta pinta-alasta ovat olleet kaupunkisuunnitteluviraston käytettävissä jo yleiskaavan valmisteluvaiheessa. Myös selvitykset Rastilan leirintäalueen tulo- ja työllisyysvaikutuksista (Suomen leirintäalueyhdistys ry) sekä leirintäalueen synnyttämistä rahavirroista (Haaga-Helia) eri palveluihin ja tuotteisiin antavat hyvän pohjan matkailupalveluiden saavutettavuuden selvittämiselle. Esimerkiksi matkailupalvelujen osalta v. 2015 eniten rahaa käytettiin kesäjuhlissa ja festivaaleilla, ravintoloissa ja kahviloissa sekä huvi- ja vesipuistoissa käymiseen.

Yleiskaavan valmisteluvaiheessa on jo selvitetty vaihtoehtoisia sijaintipaikkoja Rastilan leirintäalueelle Kivinokassa ja Savelanpuistossa sekä Degermossassa, Granössä ja Talosaaressa Östersundomin yleiskaava-alueella. Tässä yhteydessä selvitettiin myös saavutettavuutta eri käyttäjäryhmien kannalta.

Saavutettavuutta joukkoliikenteellä on tarkasteltu Kivinokassa ja Savelanpuistossa verrattuna Rastilaan. Kivinokan saavutettavuus osoittautui uusista vaihtoehdoista parhaimmaksi. Östersundomin sijaintipaikkavaihtoehtojen saavutettavuus jää toistaiseksi henkilöautoilun varaan, sillä joukkoliikenneyhteydet puuttuvat vielä. Degermossan sijaintipaikkavaihtoehto osoittautui maanomistuksen ja muiden retkeilytoimintojen yhdistämisen kannalta (Sipoonkorven portti) parhaimmaksi vaihtoehdoksi Östersundomin alueella. Puutteellisista joukkoliikenneyhteyksistä johtuen Degermossa voisi soveltua lähinnä matkailuautojen käytettäväksi. Jatkosuunnittelussa selvinnee myös se, voisiko leirintäalueella olla Helsingin kokoisessa kaupungissa jatkossa 2-3 luonteeltaan ja palvelutasoltaan erilaista paikkaa.

Kivinokan sijainti olisi telttaleirintäalueelle erinomainen. Alueen nykyinen rakenne uimarantoineen, kartanoympäristöineen ja kesämajoineen sopisi erinomaisesti leirintäalueelle. Leirintäalue lisäpalveluineen voisi myös tuoda sen nykyistä paremmin kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön. Kivinokassa ei kuitenkaan olisi mahdollisuutta matkailuautojen tai - vaunujen käyttöön.

Degermossan alueella retkeilypalvelut voisivat toimia vetonaulana Sipoonkorven matkailulle, ja tukea koira-, hevos- ja kotieläintoimintaa sekä maastopyöräilyä. Leirintäalueelle vaadittaisiin infrastruktuurin rakentamista ja yksityiskohtaisempaa suunnittelua. Lisäksi tulisi pohtia saavutettavuutta joukkoliikenteellä.

Tällä hetkellä matkailupalvelujen ja Helsingin imagon kannalta on Rastilan nykyinen leirintäalueen sijainti ainutlaatuinen ja lautakunta kehottaa pohtimaan myös nykyisen sijainnin säilyttämistä.

Käsittely

Vastaehdotus:
Jape Lovén: Kohta viisi muotoon:

Saavutettavuutta joukkoliikenteellä on tarkasteltu Kivinokassa ja Savelanpuistossa verrattuna Rastilaan. Kivinokan saavutettavuus osoittautui uusista vaihtoehdoista parhaimmaksi. Östersundomin sijaintipaikkavaihtoehtojen saavutettavuus jää toistaiseksi henkilöautoilun varaan, sillä joukkoliikenneyhteydet puuttuvat vielä. Degermossan sijaintipaikkavaihtoehto osoittautui maanomistuksen ja muiden retkeily...

Kannattaja: Eija Loukoila

Vastaehdotus:
Jape Lovén: Kohta 6 muotoon:
6) Kivinokan sijainti olisi telttaleirintäalueelle erinomainen. Alueen nykyinen rakenne uimarantoineen, kartanoympäristöineen ja kesämajoineen sopisi erinomaisesti leirintäalueelle. Leirintäalue lisäpalveluineen voisi myös tuoda sen nykyistä paremmin kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön. Kivinokassa ei kuitenkaan olisi mahdollisuutta matkailuautojen tai - vaunujen käyttöön.

Kannattaja: Eija Loukoila

Vastaehdotus:
Jape Lovén: Kohta 7 muotoon.
Degermossan alueella retkeilypalvelut voisivat toimia vetonaulana Sipoonkorven matkailulle, ja tukea koira-, hevos- ja kotieläintoimintaa sekä maastopyöräilyä. Leirintäalueelle vaadittaisiin infrastruktuurin rakentamista ja yksityiskohtaisempaa suunnittelua. Lisäksi tulisi pohtia saavutettavuutta joukkoliikenteellä.

Kannattaja: Eija Loukoila

Vastaehdotus:
Jape Lovén: Lisätään uusi kohta kohdan seitsemän jälkeen:
Tällä hetkellä matkailupalvelujen ja Helsingin imagon kannalta on Rastilan nykyinen leirintäalueen sijainti ainutlaatuinen ja lautakunta kehottaa pohtimaan myös nykyisen sijainnin säilyttämistä.

Kannattaja: Eija Loukoila

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti yksimielisesti ilman äänestystä hyväksyä jäsen Lovénin tekemät ja jäsen Loukoilan kannattamat vastaehdotukset.

Kaupunkisuunnittelulautakunta antaa lausunnon kaupunginhallitukselle:

Ennen Rastilan leirintäalueen siirtopäätöstä tullaan selvittämään leirintäalueen nykyisen ja suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyys leirintäalueen eri käyttäjäryhmien kannalta. Jotta suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyydestä ja soveltuvuudesta leirintäalueeksi saataisiin tarkempaa tietoa, tullaan laatimaan yksityiskohtaisempi suunnitelma uudelle alueelle.

Rastilan leirintäalueen toimintaa koskevat tilastot matkailija- ja yöpymismäärineen sekä tiedot leirintäalueen käyttämästä rakennuskannasta, majoituskapasiteetista ja sen käytössä olevasta pinta-alasta ovat olleet kaupunkisuunnitteluviraston käytettävissä jo yleiskaavan valmisteluvaiheessa. Myös selvitykset Rastilan leirintäalueen tulo- ja työllisyysvaikutuksista (Suomen leirintäalueyhdistys ry) sekä leirintäalueen synnyttämistä rahavirroista (Haaga-Helia) eri palveluihin ja tuotteisiin antavat hyvän pohjan matkailupalveluiden saavutettavuuden selvittämiselle. Esimerkiksi matkailupalvelujen osalta v. 2015 eniten rahaa käytettiin kesäjuhlissa ja festivaaleilla, ravintoloissa ja kahviloissa sekä huvi- ja vesipuistoissa käymiseen.

Yleiskaavan valmisteluvaiheessa on jo selvitetty vaihtoehtoisia sijaintipaikkoja Rastilan leirintäalueelle Kivinokassa ja Savelanpuistossa sekä Degermossassa, Granössä ja Talosaaressa Östersundomin yleiskaava-alueella. Tässä yhteydessä selvitettiin myös saavutettavuutta eri käyttäjäryhmien kannalta.

Saavutettavuutta joukkoliikenteellä on tarkasteltu Kivinokassa ja Savelanpuistossa verrattuna Rastilaan. Kivinokan saavutettavuus osoittautui vaihtoehdoista parhaimmaksi. Östersundomin sijaintipaikkavaihtoehtojen saavutettavuus jää toistaiseksi henkilöautoilun varaan, sillä joukkoliikenneyhteydet puuttuvat vielä. Degermossan sijaintipaikkavaihtoehto osoittautui maanomistuksen ja muiden retkeilytoimintojen yhdistämisen kannalta (Sipoonkorven portti) parhaimmaksi vaihtoehdoksi Östersundomin alueella. Puutteellisista joukkoliikenneyhteyksistä johtuen Degermossa voisi soveltua lähinnä matkailuautojen käytettäväksi. Jatkosuunnittelussa selvinnee myös se, voisiko leirintäalueella olla Helsingin kokoisessa kaupungissa jatkossa 2-3 luonteeltaan ja palvelutasoltaan erilaista paikkaa.

Kivinokan sijainti olisi leirintäalueelle erinomainen. Alueen nykyinen rakenne uimarantoineen, kartanoympäristöineen ja kesämajoineen sopisi erinomaisesti leirintäalueelle. Leirintäalue lisäpalveluineen voisi myös tuoda sen nykyistä paremmin kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön.

Degermossan alueella retkeilypalvelut voisivat toimia vetonaulana Sipoonkorven matkailulle, ja tukea koira-, hevos- ja kotieläintoimintaa sekä maastopyöräilyä. Leirintäalueelle vaadittaisiin infrastruktuurin rakentamista ja yksityiskohtaisempaa suunnittelua.

Close

Toivomusponsi

Hyväksyessään 26.10.2016 yleiskaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Hyväksyessään yleiskaavapäätöksen kaupunginvaltuusto edellyttää, että ennen Rastilan leirintäalueen siirtopäätöstä selvitetään leirintäalueen nykyisen ja suunnitellun uuden leirintäaluepaikan käytettävyys ja matkailupalveluiden saavutettavuus leirintäalueen eri käyttäjäryhmien kannalta. (Timo Raittinen)

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 1.3.2017 mennessä.

Close

Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.02.2017 § 80

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Jape Lovén: Pyydän asian kahdeksi viikoksi pöydälle.

Esittelijä
yleiskaavapäällikkö
Rikhard Manninen
Lisätiedot

Satu Tarula, yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 310 37164

satu.tarula@hel.fi
Close

This decision was published on 10.03.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

yleiskaavapäällikkö
Rikhard Manninen

Ask for more info

Satu Tarula, yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 09 310 37164

satu.tarula@hel.fi