Suun terveydenhuollon laaturekisterijärjestelmän hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-012446
More recent handlings
§ 4
This decisionmaker is no longer active

Suun terveydenhuollon laaturekisterijärjestelmän hankinta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden johtaja päätti jatkaa NHG Benchmarking Oy:n sopimusta suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankinnasta ajalle 1.1.2019 - 30.6.2020. Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden johtaja päätti laajentaa laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankintaa ns. benchmarking- toiminnalla ajalle 1.1.2019–30.6.2020.

Hankinnan yhteenlaskettu arvo sopimuskaudelle 1.1.2019–30.6.2020 on 47100,00 euroa (alv 0 %).

Tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan hankinnasta solmitaan määräaikainen sopimus toimittajan kanssa.

Päätöksen perustelut

Suun terveydenhuollon aiemmin käyttämän Effica-potilastietojärjestelmän ja 5.2.2018 käyttöön otetun Lifecare-järjestelmän sisältämät vakioraportit eivät tue riittävästi hoidon laadun arviointia.

NHG:n yhteistyössä suun terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa kehittämän laatu- ja vaikuttavuusmittariston tavoitteena on luoda kansallinen suun terveydenhuollon laaturekisteri. Mittaristo pohjautuu potilastietojärjestelmien tietokannasta samoilla kriteereillä poimittavaan anonymisoituun aineistoon. Palvelun aloittamisen ehtona oli, että mukana oli vähintään 6 osallistujaa. Tällä hetkellä mittaristossa on mukana 21 palveluntuottajaa eri puolilta Suomea, ja ne tuottavat suun terveydenhuollon palvelut yhteensä 2,3 miljoonan väestölle. Helsingin suun terveydenhuolto on osallistunut laatu-ja vaikuttavuusmittariston käyttöön vuosina 2017–2018. Mittariston tuloksia on hyödynnetty hammaslääkäreiden kehityskeskusteluissa ja muussa toiminnan kehittämisessä.

Nykytilanne

Nykyisellä, 31.12.2018 päättyvällä laatu-ja vaikuttavuusmittariston sopimuskaudella käyttöön otetussa Lifecare-järjestelmässä ilmenneiden teknisten ongelmien johdosta NHG:lle ei ole saatu siirrettyä tarvittavia tietoja, ja näin ollen palvelusta ei ole saatu ajallaan kaikkia sopimukseen kuuluvia raportteja. Em. tilanne ei johdu NHG Benchmarking Oy:stä. NHG on saanut nyt Lifecare-järjestelmää ylläpitävältä Tieto Oyj:ltä testiaineiston ja varsinaista Helsingin suun terveydenhuollon tiedonkeruuta ja analysointia tehdään parhaillaan.

Benchmarking-palvelu

NHG on tuottanut myös suun terveydenhuollon benchmarking-palvelua vuodesta 2009 lähtien, tällä hetkellä mukana on 16 julkista palveluntuottajaa. Kaikki nämä benchmarking-toimintaan osallistuvat palveluntuottajat osallistuvat myös laatu-ja vaikuttavuusmittaristoon. Suun terveydenhuollon benchmarking- järjestelmä keskittyy operatiiviseen johtamiseen ja benchmarking- toiminnan kytkeminen mukaan laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon tuo Helsingin suun terveydenhuollolle mahdollisuuksia kehittää ajantasaiseen vertailutietoon perustuen paitsi kliinisen toiminnan laatua myös palveluiden tuottavuutta ja saada vertailutietoa suhteessa muihin palveluntuottajiin resurssien jakautumisesta. Benchmarking- verkosto myös jakaa parhaita käytäntöjä keskenään.

Benchmarking-toiminnan kertaluonteinen aloitusmaksu on 3000,00 euroa ja vuosimaksu 14700,00 euroa. Yhteensä benchmarking-toiminnan kustannus koko sopimuskaudelle on 17700,00 euroa.

Suorahankinta

Hankittava palvelu on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007 ja 1397/2016) tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua eikä alkuperäisen hankinnan ja nyt päätettävän lisähankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo ylitä kummankaan hankintalain kansallista kynnysarvoa. Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankinta toteutetaan suorahankintana, koska muita tähän yhteistyöhankkeeseen soveltuvia tarjoajia ei ole tiedossa.

This decision was published on 04.02.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja