Poistumisturvallisuuden arviointi/Eiran Sairaala Oy, Saukonpaasi, Saukonpaadenranta 2

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-013531
More recent handlings
§ 41
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi/Eiran Sairaala Oy, Saukonpaasi, Saukonpaadenranta 2

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Eiran Sairaala Oy:n kohdetta Saukonpaasi osoitteessa Saukonpaadenranta 2, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteena on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 3.10.2016
- kohdetutustuminen 2.11.2017

Saukonpaasi tuottaa vuodeosastopalveluita sekä laboratoriopalveluita. Potilaspaikkoja on kolme (3) sekä yksi (1) varapaikka. Osasto on avoinna pääasiassa maanantaista perjantaihin ennakkovarausten mukaisesti.

Osastolle siirtyessään potilaiden liikuntakyvyt ovat hetkellisesti heikentyneet, mutta muutamien tuntien kuluttua liikuntakyky on niin hyvä, että kykenevät poistumaan rakennuksesta omin avuin.
Siirrot tapahtuvat päiväaikaan, jolloin vuodeosastolla on enemmän henkilökuntaa paikalla.

Henkilökuntaa on paikalla päiväaikaan kaksi (2). Ilta ja yöaikaan paikalla on yksi (1). Henkilökuntaa on paikalla aina, kun potilaita on vuodeosastolla. Henkilökunnan toimintavalmius sekä toimintaohjeet ovat arvion mukaan hyvät.

Saukonpaasi sijaitsee vuonna 2009 valmistuneen rakennuksen toisen kerroksen B-siivessä. Rakennuksen paloluokka on P1 ja suojaustaso luokkaa 3.

Saukonpaasi muodostaa oman palo-osaston, jonka pinta-ala on noin 300 m2 sekä rakennusosien luokka EI 60. Saukonpaasin potilashuoneet ovat osastoa osiin jakavia, EI 15 rakennusosin. Saukonpaasin kokonaisala on noin 300 m2.
Poistumiseen käytettäviä reittejä on kolme: kaksi (2) toiseen palo-osastoon johtavaa reittiä sijoitettuna tilan molempiin päätyihin sekä osastoitu porrashuone. Toiseen palo-osastoon johtavat reitit ovat mitoitettu myös potilassänkyjä varten. Kaikissa potilassängyissä on lisäksi pelastuslakanat.
Asukkaita koko palo-osastossa on enimmillään neljä (4), mutta pääsääntöisesti kolme (3).

Koko rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella sekä automaattisella sammutusjärjestelmällä. Henkilökunnan toimintaohjeet pelastustilanteita varten ovat selkeät. Saukonpaasin tiloissa on ns. palokuntapaneeli sekä paikantamiskaavio.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä.
Arvio perustuu:
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

This decision was published on 17.11.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Sami Loukkaanhuhta, palotarkastaja, puhelin: 09 31030726

sami.loukkaanhuhta@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja