Sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelytoiminnan siirtäminen liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-013648
More recent handlings
Case 10. / 164 §

Sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelytoiminnan siirtäminen liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä liitteenä 1 olevan sopimuksen sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelytoiminnan siirtämisestä liikkeenluovutuksena 1.4.2017 lukien Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta esittää (31.1.2017) sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelyn siirtämistä liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle (HUS) 1.4.2017 lukien. Esitys sisältyy päätöshistoriaan.

Liikkeenluovutuksessa on kysymys hallinnollisesta uudelleenjärjestelystä ja luovutuksen tarkoituksena on järjestää tekstinkäsittelypalvelu horisontaalisena yhteistyönä. Luovutuksen seurauksena HUS tuottaa kaupungille tekstinkäsittelypalvelun HUSin perussopimuksen 3 §:n 4 momentin nojalla. Yhteistyötä ohjaavat vain yleiseen etuun liittyvät näkökohdat eikä yhteistyön tarkoituksena ole osapuolten voiton tavoittelu.

Sosiaali- ja terveysvirasto on aiemmin tuottanut tekstinkäsittelypalvelun sen omana toimintana. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä on oma HUS-Servis -liikelaitokseen kuuluva tekstinkäsittely-yksikkö, joka tuottaa sanelujen purkupalvelut HUS-alueelle sekä Vantaan kaupungille ja Nurmijärven kunnalle.

Selvitystyön toteutus ja tulokset

Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö päätti 30.9.2016 perustaa ohjausryhmän selvittämään sosiaali- ja terveysviraston ja HUSin tekstinkäsittelyn yhdistämistä. Selvitys tehtiin yhdessä HUSin kanssa ja ohjausryhmässä oli henkilöstön edustus.

Tehdyn selvityksen perusteella järjestämällä tekstinkäsittely yhteistoiminnassa HUSin kanssa hyödynnetään voimavarat mahdollisimman tehokkaalla tavalla sekä toiminnallisesti että taloudellisesti.

Työryhmä selvitti ja arvioi sosiaali- ja terveysviraston ja HUSin tekstinkäsittelyn toimintamallit, eri organisointitapojen vaikutukset tuottavuuteen ja tehokkuuteen, asiakaspalvelun laatuun, henkilöstöön ja sopimussuhteisiin sekä yhdistämisen etuja ja riskejä.

Sosiaali- ja terveysviraston lääkärien digisanelut puretaan keskitetysti tekstinkäsittelyssä 47 toimistosihteerin toimesta. Toiminta perustuu sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen potilasasiakirjoista 298/2009. Sosiaali- ja terveysviraston pysyväisohjeessa määritellään sanelevat lääkärit sekä lääkärien ja tekstinkäsittelyn välinen työnjako. Vuositasolla kirjoitetaan noin 225 000 sanelua, joiden keskimääräinen pituus on 3,5 minuuttia. Saneluista noin 50 % tulee terveysasemilta.

HUSin perussopimuksen 3 §:n 4 momentin nojalla tuottama tekstinkäsittelypalvelu on saadun selvityksen perusteella sosiaali- ja terveysvirastolle huomattavasti edullisempaa kuin omana toimintana tuotettu palvelu. Vuosittaiseen suoritevolyymiin perustuva tarjouksen mukainen hinta on 1 636 875 euroa (vuosi 2017). Oman toiminnan vuosibudjetti (vuosi 2017) on 2 329 583 euroa.

HUSin tekstinkäsittelyllä on isona toimijana mahdollisuus kehittää palvelujaan asiakkaiden tarpeet, toimialan kehitystrendit ja tietotekniikan mahdollisuudet huomioiden. Apotti-hankkeen keskeisenä tavoitteena on alueellisesti yhtenäinen sosiaali- ja terveydenhuollon tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja sitä kautta paremman laadun. Apottia varten kehitetään dokumentointiratkaisut, joiden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat valmistuvat joustavasti ja kustannustehokkaasti. Tulevat ratkaisut ovat puheentunnistus ja tuki lääkärien itsedokumentointiin ja rakenteisten tietojen käyttämiseen. Tekstinkäsittelyn siirto HUSin toiminnaksi varmistaa sosiaali- ja terveysvirastolle kehittämistyöhön osallistumisen ja sitä kautta parhaan mahdollisen hyödyn.

Liikkeenluovutuksessa siirtyvälle henkilöstölle tarjotaan HUSissa monipuoliset työskentelymahdollisuudet, kuten vuorotyö halukkaille, etätyö tietyin edellytyksin, osallistuminen puheentunnistuksen kehittämiseen sekä sanelujen purkuun HUSin käytössä olevasta potilastietojärjestelmästä.

Yhteistoiminta

Asiaa on käsitelty henkilöstön kanssa yhteistoimintakokouksissa ja henkilöstötoimikunnissa. Kaupungin henkilöstötoimikunta käsitteli asian kokouksessaan 27.2.2017 ja totesi, että yhteistoiminta on toteutunut ja merkitsi asian tiedoksi.

Henkilöstölle tarjotaan muutostukea yhteistyössä Työterveys Helsingin kanssa.

Toiminnan siirto

Liikkeenluovutuksessa siirtyviin työntekijöihin sovelletaan työsopimuslain 1 luvun 10 §:n ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 25 §:n säännöksiä. Liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti työntekijät siirtyvät ns. vanhoina työntekijöinä (siirtyvä henkilöstö liitteessä 2). Henkilöstön siirtymisestä on laadittu liikkeenluovutussopimuksen mukainen henkilöstön asemaa koskeva liite (liite 3) yhteistyössä pääsopijajärjestöjen edustajien kanssa. Luovutettava käyttöomaisuus ilmenee liitteestä 4.

Helsingin kaupungin ja HUSin tekstinkäsittelypalvelu määritellään tarkemmin yhteistoimintasopimuksessa ja palvelukuvauksessa (liitteet 5 ja 6). Palvelun vuosikustannus sosiaali- ja terveysvirastolle vuonna 2017 on eritelty liitteessä 7.

Asia on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston, henkilöstöosaston sekä oikeuspalvelujen kanssa.

Kaupunginhallituksen johtosäännön 7 §:n 14 momentin perusteella kaupunginvaltuuston tehtävänä on päättää perusterveydenhuollon jonkin osa-alueen ja erikoissairaanhoidossa jonkin erikoisalan sekä tietyn, suuruudeltaan merkittävän väestönosan joidenkin terveyspalvelujen tuottamisen aloittamisesta ja lopettamisesta kaupungin omana toimintana.

Kaupunginhallituksen tarkoituksena on, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy päätösehdotuksen, valtuuston päätöksen täytäntöönpanon yhteydessä kehottaa sosiaali- ja terveystointa johtavaa apulaiskaupunginjohtajaa allekirjoittamaan liikkeenluovutussopimuksen ja oikeuttaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekemään sopimukseen tarvittavat tekniset ja vähäiset muutokset sekä sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan tekstinkäsittelyä koskevasta yhteistoiminnasta käytännön järjestelyineen.

Close

Kaupunginhallitus 27.02.2017 § 200

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sopimuksen sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelytoiminnan siirtämisestä liikkeenluovutuksena 1.4.2017 lukien Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle.

Käsittely

Esittelijä muutti esitystään siten, että esittelijän perusteluiden yhteistoimintaa koskeva kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Asiaa on käsitelty henkilöstön kanssa yhteistoimintakokouksissa ja henkilöstötoimikunnissa. Kaupungin henkilöstötoimikunta käsitteli asian kokouksessaan 27.2.2017 ja totesi, että yhteistoiminta on toteutunut ja merkitsi asian tiedoksi.

Esittelijä
va. apulaiskaupunginjohtaja
Pia Panhelainen
Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 31.01.2017 § 22

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin tekstinkäsittelyn siirtämisen kokonaisuudessaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille 1.4.2017 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta esitti siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

17.01.2017 Pöydälle

Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Päivi Korpivaara, toimistopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42342

paivi.korpivaara@hel.fi

Ann-Marie Turtiainen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

ann-marie.turtiainen@hel.fi
Close

This decision was published on 24.03.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, jolla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi