Päätös oikaisuvaatimuksesta koskien Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 4.1.2016 määräämiä maksuja, laskun numerot 7010123975-7010123978

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-014110
More recent handlings
§ 7
This decisionmaker is no longer active

Päätös oikaisuvaatimuksesta koskien Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 4.1.2016 määräämiä maksuja, laskun numerot 7010123975-7010123978

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti hylätä Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:n oikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 4.1.2016 päivätyistä laskuista numerot 7010123975-7010123978.

Päätöksen perustelut

Helsingin hallinto-oikeuden siirto

Helsingin hallinto-oikeus on siirtänyt Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:n valituksen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 4.1.2016 päivätyistä laskuista numerot 7010123975-7010123978 Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi.

Oikaisuvaatimus

Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab on vaatinut kumoamaan Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 4.1.2016 päivätyt laskut numerot 7010123975-7010123978, jotka koskevat Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:n kiinteistössä osoitteessa Mäkelänkatu 50 sijaitsevasta automaattisesta paloilmoittimesta tunnus 8900/31440/21-1 tulleita paloilmoituksia. Helsingin kaupungin on palautettava Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:lle sen valituksenalaisten laskujen perusteella suorittama määrä.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:lle lähettämissä laskuissa laskutettavaksi palveluksi on ilmoitettu "erheellinen paloilmoitus". Kyse ei ole ollut paloilmoittimien erheellisestä toiminnasta. Laskuissa ilmoitetut hälytykset ovat aiheutuneet palovaaratilanteista.

Sininauhasäätiön omistamien kiinteistöjen paloilmoittimet ovat erinomaisessa toimintakunnossa. Ne on sijoitettu oikein ja huollettu, tarkastettu sekä testattu säännöllisesti ja asianmukaisesti, pelastuslain ja sisäministeriön palovaroitinasetuksen (239/2009) edellyttämin tavoin. Kiinteistöissä asumispalveluja tuottavan toiminnanharjoittaja Sininauhasäätiön henkilökunta on erittäin osaavaa ja koulutettua vaara-ja hälytystilanteissa toimimiseen. Sininauhasäätiö vuokraa kiinteistössä olevia asuntoja omistamalleen Sininauha Oy:lle, joka tuottaa sosiaalihuollon asumispalveluja päihde-ja mielenterveysongelmista kärsiville ihmisille.

Pelastuslain 96 §:n sanamuoto ei salli pelastuslaitosten periä laskua kiinteistön omistajalta muuten kuin sellaisista tehtävistä, jotka ovat aiheutuneet hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Pelastuslaitos on kuitenkin perinyt Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:ltä maksun kiinteistöissä asuvien vuokralaisten mahdollisesti erheellisistä ja vaaraa aiheuttaneista toimista. Pelastuslaitos on kyseisellä laskutuksellaan ylittänyt pelastuslain 96 §:n mukaisen toimivaltansa.

Pelastuslaki ei mahdollista vuokra-asuntokiinteistön omistajan tuottamukseen perustumatonta vastuuta kiinteistössä asuvien vuokralaisten tekemisistä. Jos tällainen suomalaisen oikeusjärjestelmän kannalta varsin poikkeuksellinen isännänvastuujärjestelmä olisi pelastuslailla haluttu luoda, lainsäätäjä olisi ilmaissut asian selkeästi laissa ja sen esitöissä. Valittaja ei voi olla vastuussa pelastustoimen kustannuksista, jotka ovat aiheutuneet sen omistamassa kiinteistössä asuvien vuokralaisten toimista.

Helsingin kaupungin pelastuslaitos ei ole laskujen yhteydessä ilmoittanut valittajille, millä perusteella se katsoo kiinteistöjen paloilmoittimien toimineen erheellisesti. Pelastuslaitos ei myöskään ole kirjallisesti kehottanut korjaamaan paloilmoitinta. Laskujen saatekirjeissä on viitattu 10.4.2013 annettuun korjaus-kehotukseen. Valittajan mukaan sillä ei ole tietoa kehotuksista tai kenelle korjauskehotus mahdollisesti on osoitettu. Kiinteistössä on tehty palotarkastus 10.4.2013 jälkeen, eikä sen yhteydessä ole esitetty mitään korjattavaa. Vaikka korjauskehotus olisi annettu huhtikuussa 2013, ei se enää ole ollut voimassa valituksen kohteena olevia laskuja määrättäessä.

Päätöksen yksityiskohtaiset perustelut

Mäkelänkatu 50 on saanut kaksi kirjallista korjauskehotusta, jotka on annettu 5.8.2011 ja 13.3.2013. Korjauskehotus lähetetään taholle, joka on tehnyt sopimuksen hätäkeskuksen kanssa eli samalle taholle, jolle lähetetään laskun saate, laskuja valitusosoitus. Lisäksi jokaisen lähetetyn laskunsaatteen mukana on kirjallinen korjauskehotus valitusosoituksineen.

Ennen valituksenalaisia laskuja on Mäkelänkatu 50 saanut useita kirjallisia korjauskehotuksia valitusosoituksineen. Näistä laskuista / korjauskehotuksista ei ole valitettuja korjauskehotukset ovat lainvoimaisia.

Mäkelänkatu 50:ssä on tehty palotarkastus 19.11.2013. Palotarkastuspöytäkirjassa on ilmoitettu, että erheellisestä paloilmoituksesta voidaan laskuttaa. Lasku lähetetään taholle, joka on tehnyt sopimuksen paloilmoittimesta hätäkeskuksen kanssa.

Mäkelänkatu 50:tä koskevassa Poistumisturvallisuuden arviointi / Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab -pöytäkirjassa on todettu 17.2.2015, että vuoden 2014 hälytysten määrä on ollut 17 kappaletta. Pöytäkirjassa on todettu, että toiminnanharjoittaja ei ole halukas nostamaan ilmaisimien ilmoitusherkkyystasoa, koska todellisiin tilanteisiin halutaan mahdollisimman nopea reagointi.

Helsingin kaupungin pelastuslautakunta on 30.8.2011 tekemällään päätöksellä § 111 päättänyt, että pelastuslaitos perii maksun toistuvista aiheettomista automaattisen paloilmoittimien hälytyksistä. Maksu peritään kolmannesta ja sitä seuraavista erheellisistä paloilmoituksista, jotka tapahtuvat samassa kohteessa kahdentoista kuukauden kuluessa. Perittäväksi maksuksi on päätetty 690 euroa kutakin erheellistä paloilmoitusta kohden.

Sisäasiainministeriön pelastusosasto on 26.10.2005 asettanut hankkeen erheellisten paloilmoitusten vähentämiseksi. Erheellisen automaattisen paloilmoituksen määritelmää on avattu hankkeen työryhmän toimesta. ERHE-hankkeen loppuraportissa (muistio 1.4.2008) erheellinen paloilmoitus on määritelty seuraavasti: "Erheellinen paloilmoitus on automaattisen paloilmoittimen hätäkeskukselle välittämä ilmoitus, joka ei ole johtanut pelastuslaitoksen sammutus- ja pelastustoimiin, vaikka pelastuslaitos on hälytetty hälytystehtävään." ERHE-hankkeen työryhmä on lisäksi laatinut muistion erheellisten paloilmoitusten maksullisuudesta (muistio 23.6.2011). Sen mukaan erheellisenä automaattisena paloilmoituksena pidetään automaattisen paloilmoittimen tarkastus- ja varmistustehtävää, jossa onnettomuustyyppinä ei ole tulipalo (rakennuspalo, maastopalo, liikennevälinepalo, muu tulipalo), räjähdys/räjähdysvaara, vaarallisten aineiden aiheuttama onnettomuus tai rakennuspalovaara; pois lukien ruoanlaitosta aiheutuneet rakennuspalo vaarat, jotka luokitellaan erheellisiksi.

Muistion mukaan kiinteistössä suoritettavaksi suunnitelluilla, käynnissä olevilla tai jo tehdyillä korjaustoimenpiteillä ei ole vaikutusta erheellisten paloilmoitusten laskutuskäytäntöön. Mikäli erheellisiä paloilmoituksia tulee riittävä määrä, ne laskutetaan. On kuitenkin huomattava, että kiinteistölle tulee antaa kohtuullinen aika korjata puutteet siten, että paloilmoittimesta ei aiheudu enempää erheellisiä ilmoituksia.

Saadun selvityksen mukaan kyseessä ovat olleet erheelliset paloilmoitukset. Pelastuslaitoksen erheellistä paloilmoitusta koskevien yksilöintitietojen mukaan paloilmoitinhälytysten syinä ovat olleet ruoanvalmistus ja suihkussa käynti.

Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:lle on annettu kirjallinen korjauskehotus 10.4.2013 ja tämän jälkeen jatkuvasti laskuja paloilmoitusten johdosta. Laskusaatteisiin on sisältynyt paloilmoittimen korjauskehotus. Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen menettelyä on tältä osin pidettävä riittävänä. Näin ollen Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:ta on kirjallisesti kehotettu korjaamaan paloilmoitinta ennen maksujen perimistä pelastuslain 96 §:n 3 momentissa edellytetyllä tavalla.

Helsingin kaupungin pelastuslaitos on voinut pelastuslain 96 §:n nojalla määrätä Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:lle maksut nyt käsiteltävänä olevista erheellisiksi katsottavista paloilmoitinhälytyksistä.

Koska Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab on ilmoitusten kohteena olevan kiinteistön omistaja ja on tehnyt sopimuksen nyt puheena olevasta paloilmoittimesta hätäkeskuksen kanssa, maksut on voitu kohdistaa yhtiölle. Määrätyt 690 euron suuruiset maksut ovat Helsingin kaupungin pelastuslautakunnan hyväksymän taksan mukaisia, eikä määrättyjä maksuja ole muutoinkaan pidettävä liiallisina tai kohtuuttomina. Maksut on määrätty pelastuslaitoksen harkintavallan puitteissa. Maksuja koskevia päätöksiä ei ole syytä muuttaa.

This decision was published on 08.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Decisionmaker

Simo Wecksten
pelastuskomentaja