Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon valmistavan tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-002445
More recent handlings
§ 30

Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon valmistavan tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankinta

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hyväksyä oppisopimuskoulutuksena järjestettävän tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon valmistavan koulutuksen puitejärjestelyyn tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon järjestäjiksi:

Hyria koulutus Oy
Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä / Liikelaitos Edupoli
Management Institute of Finland MIF Oy
Rastor Oy Helsinki
Tamora Oy
Verutum Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti oikeuttaa oppisopimusjohtajan tekemään palveluhankinnan kohteesta tarjouspyyntöön ja annettuun tarjoukseen perustuvan puitesopimuksen yhden (1) vuoden ajaksi ja päättämään ennen perussopimuskauden päättymistä yhden (1) vuoden optiokauden käyttöönotosta suoraa hankintaa käyttäen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan kilpailutettu arvonlisäveroton arvo on 466 720,00 euroa.

Hankinnan arvioituun kokonaissummaan ovat vaikuttaneet edellisten vuosien toteutuneiden koulutusten määrät ja mahdollisten tulevien muutosten vaikutukset ammatillisessa koulutuksessa. Hankintasumman arvioidaan kattavan puolentoista vuoden koulutukset.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin 9.3.2017 päivättyyn tarjouspyyntöön H036-17, HEL 2017–002445. Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon valmistavan koulutuksen tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon järjestämisen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnassa on käytetty kansallista menettelyä, koska ammattikoulutuspalvelujen hankinta on hankintalain B-liitteen mukainen palvelu.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 9.3.2017 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.03.2017klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) tarjoajaa:

Hyria koulutus Oy
Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä / Liikelaitos Edupoli
Management Institute of Finland MIF Oy
Rastor Oy Helsinki
Tamora Oy
Verutum Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjousten perusteella kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistus

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun, oppisopimuskoulutuksena järjestettävän tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon, valmistavan tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon järjestämisen, valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertailtiin tarjoushinnan ja palvelun laadun yhteispistemääränä. Tarjoushinnaltaan edullisin tarjous sai 85 vertailupistettä ja eniten laatupisteitä saanut tarjous sai 15 vertailupistettä.

Laadun arviointiperusteena oli:

1. Koulutuksen aloitusmahdollisuus yksittäisille eri yrityksistä tuleville opiskelijoille (maksimipisteet 6p):

• 3 kertaa vuodessa 6 pistettä
• 2 kertaa vuodessa 3 pistettä
• harvemmin kuin 2 kertaa vuodessa 0 pistettä

2. Pakollisten tutkinnonosan kolmikantaisen arviointikokouksen toteuttaminen (maksimipisteet 1x5p=5p):

• kuukausittain (pois lukien heinäkuu) 5 pistettä
• joka toinen kuukausi 2,5 pistettä
• harvemmin kuin joka toinen kuukausi 0 pistettä

3. Valinnaisten tutkinnonosien kolmikantaisten arviointikokousten toteuttaminen (maksimipisteet 4x1p=4):

• kuukausittain (pois lukien heinäkuu) 1 pistettä
• joka toinen kuukausi 0,5 pistettä
• harvemmin kuin joka toinen kuukausi 0 pistettä

Tarjousten vertailuhinnat ja laatupisteet ovat liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Puitejärjestelyyn voitiin valita kuusi (6) kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntarjoajaa:

Hyria koulutus Oy
Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä / Liikelaitos Edupoli
Management Institute of Finland MIF Oy
Rastor Oy Helsinki
Tamora Oy
Verutum Oy

Pääsääntöisesti tilaukset tehdään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siltä palveluntuottajalta, joka on antanut tarjouskilpailussa hinta- laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen. Stadin aikuisopiston työelämä- ja oppisopimuspalvelut voi tehdä tilauksia myös puitejärjestelyyn valitulta palveluntuottajalta, joka on toiminut yhteistyössä Stadin aikuisopiston työelämä- ja oppisopimuspalvelujen kanssa opiskelijaryhmän kokoojana.

Koulutukset tullaan ostamaan minimitutkintorakenteella (3 tutkinnon osaa), jolloin koko tutkinnon hinnaksi tulee enintään 3 170,00 euroa.

This decision was published on 08.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jan Berghem, koulutustarkastaja, puhelin: 09 310 86698

jan.berghem@hel.fi

Esa Björn, koulutustarkastaja, puhelin: 09 310 86864

esa.bjorn@hel.fi

Decisionmaker

Liisa Pohjolainen
opetustoimen johtaja

Attachments

1. Liite 1 Vertailutaulukko TP H036-17.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.