For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-002504
More recent handlings
Case 5. / 142 §

Oulunkylän liikenneturvallisuussuunnitelmaan liittyvien katusuunnitelmien hyväksyminen

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat tiimipäällikkö Jarkko Karttunen ja liikenneinsinööri Kari Tenkanen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Mikko Särelä: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Lautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Mikko Särelän ehdotuksesta.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Mäkitorpantie välillä Panuntie – Kylänvanhimmantie nro 30703/1−3 (muutos A)
  • Välimetsäntie välillä Etumetsänpolku – Mäkitorpantie nro 30704/1
  • Mäkitorpankuja nro 30705/1
  • Kylänvanhimmantie välillä Mäkitorpantie – kortteli 28154 30706/1-2
  • Siltavoudintie välillä Oulunkylän tori – Käskynhaltijantie ja Oulunkylän tori nro 30708/1-2 (muutos A)
  • Mikkolantie välillä Toivalanpuisto – Käskynhaltijantie 30709/1.

Lisaksi kaupunkiympäristölautakunta päättää määrätä maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Close

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kadut ovat nykyisin olemassa olevia tontti- ja kokoojakatuja. Suunnitelmien lähtökohtana ovat kaupunkisuunnittelulautakunnan 23.10.2012 (365 §) hyväksymät liikennesuunnitelmat 6119/44 ja 6120/1. Katujen suunnittelun tavoitteena on parantaa Oulunkylän liikenneturvallisuutta ja erityisesti kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti.

Suunnitelma

Mäkitorpantie

Mäkitorpantie on nykyinen kokoojakatu. Mäkitorpantien liikenneturvallisuutta parannetaan muuttamalla pyörätiet yksisuuntaisiksi sekä rakentamalla Mäkitorpantien, Mäkitorpankujan ja Kylänvanhimmantien liittymäalueet korotettuina. Korotettu osuus rakennetaan myös Satulasepäntien ja Kylänvanhimmantien väliselle osuudelle puiston kohdalle. Korotetut suojatiet rakennetaan Oltermannintien, Kylävoudintien ja Kivalterintien liittymäalueille. Ylijatketut jalkakäytävät rakennetaan Värjärintien, Välimetsäntien, Kyläsepänkujan, Paturintien ja Satulasepäntien liittymäalueille. Kadun kiveyksiä ja istutuksia parannetaan ja täydennetään.

Välimetsäntie

Välimetsäntie on nykyinen tonttikatu, jonka länsireunassa on nykyisin kapea jalkakäytävä. Välimetsäntien liikenneturvallisuutta parannetaan rakentamalla jalkakäytävät molemmin puolin katua.

Mäkitorpankuja

Mäkitorpankuja on nykyinen tonttikatu ilman reunakiviä, ja kadun päässä on kääntöpaikka. Mäkitorpankujan itäreunaan rakennetaan jalkakäytävä ja kadulle asennetaan reunakivet. Mäkitorpankujan, Mäkitorpantien ja Kylänvanhimmantien liittymäalue rakennetaan korotettuna.

Kylänvanhimmantie

Kylänvanhimmantie on nykyinen tonttikatu, jonka pohjoisreunassa on kapea jalkakäytävä. Jalkakäytävää levennetään sekä ajorataa kavennetaan ja siirretään etelään. Ajoradan eteläreunaan rakennetaan reunakivi tonttien kohdalle.

Siltavoudintie ja Oulunkylän tori

Siltavoudintie on nykyinen kokoojakatu, jolla on ajoradan molemmin puolin erotetut jalkakäytävät ja pyörätiet. Oulunkylän tori on olemassa oleva yksisuuntainen tonttikatu, joka jakautuu kahteen katualueeseen, joita erottaa toisistaan puistoalue.

Siltavoudintien liikenneturvallisuutta parannetaan muuttamalla pyörätiet yksisuuntaisiksi sekä rakentamalla Oulunkylän torin, Harjantekijäntien, Ruutanatien, Patomäentien ja Rautiontien liittymäalueet korotettuina.

Oulunkylän torin jalankulku- ja pyöräilyn turvallisuutta parannetaan jäsentämällä kadunvarsipysäköintipaikat ja taksiasema erillisiin taskuihinsa alueen keskellä sijaitsevan suojatien molemmille puolille.

Mikkolantie

Mikkolantie on nykyinen kokoojakatu, jonka molemmissa reunoissa on kapeat jalkakäytävät. Länsipuolista jalkakäytävää levennetään ja ajorataa kavennetaan. Kadulle lisätään kaksi hidastetöyssyä.

Vuorovaikutus

Katusuunnitelmaluonnokset olivat esillä asiakaspalvelussa (Elimäenkatu 5) ja Internet-sivuilla 8.3. − 14.3.2017 välisen ajan.

Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 17. - 30.5.2017 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Oulunkylä-seuralle.

Suunnitelmista on tehty viisi muistutusta. Ne on käsitelty liitteessä nro 18.

Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin. Mäkitorpantien ja Siltavoudintien katusuunnitelmien muutosehdotusten 15.6.2017 (muutos A) mukaisesti jalankulun ja pyöräilyn erottelua parannetaan muuttamalla massaviiva noppakiviraidaksi.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien arvonlisäverottomat rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 2 490 000 euroa, keskimäärin 42 euroa/m2 (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

euroa (alv. 0 %)
Mäkitorpantie   1 310 000
Välimetsäntie        50 000
Mäkitorpankuja       100 000
Kylänvanhimmantie          420 000
Siltavoudintie ja Oulunkylän tori    430 000
Mikkolantie        180 000
Yhteensä         2 490 000

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 145 000 euroa (alv.  0  %). Ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2018 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02, Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Close

This decision was published on 18.10.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38360

jarkko.karttunen@hel.fi