Ruotsinkielisen kotipalvelun ja kotisairaanhoidon asiakaspalveluostojen hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti ruotsinkielisen kotipalvelun ja kotisairaanhoidon kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston osastopäällikön ja 1.6.2017 alkaen sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
- päättämään mahdollisesta optiokauden käyttöönotosta.
Käsittely
Vs. kotihoitopäällikkö Joanna Koski oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vs. kotihoitopäällikkö Joanna Koski on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.8.2016 § 196 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että osastopäällikön osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston osastopäällikön ja 1.6.2017 alkaen sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa sekä oikeuttaa 1.6.2017 alkaen sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan päättämään mahdollisesta optiokauden käyttöönotosta.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osasto tuottaa kotipalvelua ja kotisairaanhoitoa (kotihoito), ostaa sitä puitesopimuksilla ja tarjoaa asiakkailleen myös palvelusetelivaihtoehdon. Asiakkaina on pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joiden fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja/tai kognitiivinen toimintakyky on heikentynyt ja he tarvitsevat vaihtelevassa määrin tukea mainituilla osa-alueilla. Muut asiakasryhmät ovat pitkäaikaissairaat, vammaiset, kehitysvammaiset ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaat. Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen. Asiakkaat tarvitsevat yksilöllisten elämäntilanteiden mukaan kotipalvelua ja/tai kotisairaanhoitoa.
Ostopalvelua saavia asiakkaita oli vuonna 2016 noin 100, joista ruotsinkielisiä oli yli puolet. Selkeästi eniten ruotsinkielistä ostopalvelua saavia asiakkaita on tällä hetkellä lännen alueella (noin 45). Muissa piireissä asiakasmäärä vaihtelee noin 0−10 välillä. Lauttasaaren alue on oma kohteensa, koska noin 30 asiakasta tullaan siirtämään ostopalvelujen asiakkaiksi.
Tarjouskilpailu
Ruotsinkielisen kotipalvelun ja kotisairaanhoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohteina ovat seuraavat palvelualueet:
1. Idän alue
2. Pohjoisen alue
3. Etelän alue
4. Lauttasaari
5. Lännen alue
Jokaisesta tarjottavasta kohteesta tulee tehdä oma tarjouksensa. Palveluntuottaja voi myös olla sama useilla palvelualueilla.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 2). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1−3 (tarjouspyyntö, palvelukuvaus, sopimusluonnos).
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut ne.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä kotihoitoa. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavan palvelun riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Hintavertailu tehdään kotipalvelun ja kotisairaanhoidon tuntihinnan yhteenlasketulla summalla, jossa kotipalvelun hintaa on painotettu 30 % ja kotisairaanhoidon hintaa 70 %. Painotus muodostuu kotisairaanhoidon suuremmasta tarpeesta. Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain yksi palveluntuottaja.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.10.2017. Hankintasopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella.
Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
This decision was published on 24.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 135, 136, 137, 138 (A), 139 (A), 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 159, 162 ja 163 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 138 (B), 139 (B), 149, 150 ja 160 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241