For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-003502
More recent handlings
Case 1. / 180 §
This decisionmaker is no longer active

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Matti Enrothin ja 16 muun valtuustoaloitteesta pysäköintiautomaattien toiminnan parantamisesta

Yleisten töiden lautakunta

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunta on tehnyt päätöksen pysäköintiautomaattien uusimisesta 19.5.2015 § 243. Tähän mennessä 600 automaatista on uusittu 400. Suomessa noin 75% vähittäisostoksista tehdään erilaisten maksukorttien kautta. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on ollut lisätä maksuvaihtoehtoja.

Pysäköintimaksuautomaattien käyttöjärjestelmään on jo tehty käyttöä helpottavia parannuksia ja niitä tullaan myös tekemään käyttäjää kuunnellen.

Rekisterinumeron syöttäminen on uusi ominaisuus kansallisesti, mutta vastaava käytäntö on käytössä valtaosassa suurempia kaupunkeja maailmanlaajuisesti. Se on edellytyksenä maksujen koneelliselle valvonnalle.

Uusiin pysäköintiautomaatteihin on mahdollista suorittaa pysäköintimaksu pankki- ja luottokorteilla sekä maksusirun että lähimaksuominaisuuden kautta. Lisäksi voi käyttää prepaid maksukortteja.

Pysäköinnin maksamiseen on useita eri maksutapoja. Pysäköinnin voi maksaa pysäköintiautomaateilla, mobiililaitteiden avulla tai tekstiviestillä.

Tieliikenneasetuksen mukaan maksun suorittamista osoittava pysäköintilippu tai maksulaite on pysäköimisen ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan, autossa tuulilasin tai sivulasin sisäpuolelle niin, että lipun tai laitteen etupuoli on kokonaisuudessaan ulkoapäin nähtävissä ja luettavissa. Yleisten töiden lautakunta toteaa, että mobiilimaksujärjestelmillä on jo nyt mahdollista toimia siten, että auton ikkunassa on järjestelmän käyttöä osoittava tarra ja itse pysäköintimaksu luetaan järjestelmän kautta. Lautakunta katsoo, että viraston tulisi tutkia mahdollisuutta hyväksyä pysäköinti ilman maksulappua koska se on selkeästi myös muillekin mahdollista.

Vuonna 2013 kulki pysäköintimaksuautomaattien kautta 66 prosenttia maksuista. Vuoden 2017 ensimmäisen neljän kuukauden aikana pysäköintiautomaateista maksettavan pysäköinnin osuus on enää 32 prosenttia.

Mobiilimaksamisen osuus maksullisesta pysäköinneistä on 64 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisen neljän kuukauden ajalta , vuonna 2013 mobiilipysäköinnin osuus oli 25 prosenttia.

Vuoden 2017 alusta mobiilimaksujen osalta siirryttiin avoimen rajapinnan malliin, missä lähtökohtaisesti kuka tahansa auditoinnin läpäissyt yhteisö voi tuoda autoilijoiden saataville maksutavan tai –laitteen.

Maksullisen pysäköinnin tiedot tallennetaan tietovarastoon, mistä tieto varatuista pysäköintipaikosta tullaan julkaisemaan avoimena reaaliaikaisena datana, millä helpotetaan vapaiden pysäköintipaikkojen löydettävyyttä.

Pysäköinninvalvonnan käyttöön tulee vuoden 2017 aikana rekisterikilven tunnistukseen perustuva valvonnan apujärjestelmä, kamera-auto. Järjestelmä perustuu siihen, että pysäköinnin tiedot on saatavina sähköisesti maksujärjestelmistä.

Pysäköintiautomaattien näytön ajoittainen jähmeys johtuu yleensä nopeasti kiristyneestä pakkasesta. Jähmeys poistuu, kun automaattien sisällä oleva lämmitin on saanut laitteiston lämpimäksi. Lisälämmittimien asentamista pysäköintiautomaatteihin arvioidaan ja niitä asennetaan, kun tarvetta on.

Kokonaisuudessa pysäköintiautomaattien toimintavarmuustaso on määritelty 99 prosenttiin maksullisuusajasta.

Käsittely

Esittelijän muutos: Kappaleen 7 loppuun lisäys: "Yleisten töiden lautakunta toteaa, että mobiilimaksujärjestelmillä on jo nyt mahdollista toimia siten, että auton ikkunassa on järjestelmän käyttöä osoittava tarra ja itse pysäköintimaksu luetaan järjestelmän kautta. Lautakunta katsoo, että viraston tulisi tutkia mahdollisuutta hyväksyä pysäköinti ilman maksulappua koska se on selkeästi myös muillekin mahdollista."

Yleisten töiden lautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunta on tehnyt päätöksen pysäköintiautomaattien uusimisesta 19.5.2015 § 243. Tähän mennessä 600 automaatista on uusittu 400. Suomessa noin 75% vähittäisostoksista tehdään erilaisten maksukorttien kautta. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on ollut lisätä maksuvaihtoehtoja.

Pysäköintimaksuautomaattien käyttöjärjestelmään on jo tehty käyttöä helpottavia parannuksia ja niitä tullaan myös tekemään käyttäjää kuunnellen.

Rekisterinumeron syöttäminen on uusi ominaisuus kansallisesti, mutta vastaava käytäntö on käytössä valtaosassa suurempia kaupunkeja maailmanlaajuisesti. Se on edellytyksenä maksujen koneelliselle valvonnalle.

Uusiin pysäköintiautomaatteihin on mahdollista suorittaa pysäköintimaksu pankki- ja luottokorteilla sekä maksusirun että lähimaksuominaisuuden kautta. Lisäksi voi käyttää prepaid maksukortteja.

Pysäköinnin maksamiseen on useita eri maksutapoja. Pysäköinnin voi maksaa pysäköintiautomaateilla, mobiililaitteiden avulla tai tekstiviestillä.

Tieliikenneasetuksen mukaan maksun suorittamista osoittava pysäköintilippu tai maksulaite on pysäköimisen ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan, autossa tuulilasin tai sivulasin sisäpuolelle niin, että lipun tai laitteen etupuoli on kokonaisuudessaan ulkoapäin nähtävissä ja luettavissa.

Vuonna 2013 kulki pysäköintimaksuautomaattien kautta 66 prosenttia maksuista. Vuoden 2017 ensimmäisen neljän kuukauden aikana pysäköintiautomaateista maksettavan pysäköinnin osuus on enää 32 prosenttia.

Mobiilimaksamisen osuus maksullisesta pysäköinneistä on 64 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisen neljän kuukauden ajalta , vuonna 2013 mobiilipysäköinnin osuus oli 25 prosenttia.

Vuoden 2017 alusta mobiilimaksujen osalta siirryttiin avoimen rajapinnan malliin, missä lähtökohtaisesti kuka tahansa auditoinnin läpäissyt yhteisö voi tuoda autoilijoiden saataville maksutavan tai –laitteen.

Maksullisen pysäköinnin tiedot tallennetaan tietovarastoon, mistä tieto varatuista pysäköintipaikosta tullaan julkaisemaan avoimena reaaliaikaisena datana, millä helpotetaan vapaiden pysäköintipaikkojen löydettävyyttä.

Pysäköinninvalvonnan käyttöön tulee vuoden 2017 aikana rekisterikilven tunnistukseen perustuva valvonnan apujärjestelmä, kamera-auto. Järjestelmä perustuu siihen, että pysäköinnin tiedot on saatavina sähköisesti maksujärjestelmistä.

Pysäköintiautomaattien näytön ajoittainen jähmeys johtuu yleensä nopeasti kiristyneestä pakkasesta. Jähmeys poistuu, kun automaattien sisällä oleva lämmitin on saanut laitteiston lämpimäksi. Lisälämmittimien asentamista pysäköintiautomaatteihin arvioidaan ja niitä asennetaan, kun tarvetta on.

Kokonaisuudessa pysäköintiautomaattien toimintavarmuustaso on määritelty 99 prosenttiin maksullisuusajasta.

Close

This decision was published on 19.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

osastopäällikkö
Pekka Henttonen

Ask for more info

Lauri Uski, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39638

lauri.uski@hel.fi

Attachments

1. Allekirjoitettu Enroth Matti ym. valtuustoaloite Kvsto 22.3.2017 asia 6
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.