For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-003540
More recent handlings
Case 6. / 19 §

Kasvatus-ja koulutuslautakunnan talousarvioehdotus 2018 ja taloussuunnitelmaehdotus 2018-2020

Education Committee

Päätös

1) Kasvatus- ja koulutuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle päätöksen liitteenä olevan vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen A-osaan sisältyvine perusteluineen, mutta huomauttaa, että talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen jatkokäsittelyssä niihin on otettava riittävät resurssit kattamaan mm. seuraavat pormestarin strategiaehdotuksen mukaiset toimenpiteet strategian toteuttamisaikataulun mukaisesti, mikäli strategia hyväksytään:

- sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa
- organisaatiouudistuksen mahdollistama toimintojen tehostuminen hyödynnetään siten, että kokonaistuottavuuden 0,5 % vuotuisella nousulla katetaan osa väestönlisäyksen aiheuttamasta toimintamenojen lisäystarpeesta
- Helsingissä säilytetään subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus nykyisellä tasolla
- myönteisen erityiskohtelun rahoitusta lisätään maltillisesti ja suunnataan lisäksi ammatilliseen koulutukseen ja lukioon
- huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opeuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat
- englanninkielisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen paikkamäärä kaksinkertaistetaan
- ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitetaan kaupungissa jo ensimmäiseltä luokalta
- kiinan kielen opetusta laajennetaan
- Myllypuroon ammattikorkeakoulu Metropolian yhteyteen muodostetaan kansainvälisesti kiinnostava rakennusalan kampus.

Lautakunta muistuttaa, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakasmäärä kasvaa kaupungin väestöä enemmän: kun budjetin laskentaperusteena käytettävä väestömäärä kasvaa 1,25 %, kaupungin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasva 2 % verrattuna vuoden 2017 talousarvioon, minkä pitäisi näkyä myös toimialan budjettiraamissa.

Tuottavuustavoitteen mukaiset säästöt tulee lautakunnan mielestä tehdä ensisijaisesti hakemalla toimialamallin tuomia mahdollisuuksia tilojen ja henkilöstöresurssien yhteiskäyttöön.

2) Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi vuoden 2018 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2018-2020 laatimisohjeet 1 kohdassa mainituin varauksin.

Lautakunta toteaa, että budjettiesityksen edellyttämät 32 miljoonan euron tuottavuus- ja säästötoimenpiteet vaarantavat merkittävällä tavalla koulutuksen nykyisen tason sekä lasten ja nuorten mahdollisuudet yhdenvertaisiin oppimismahdollisuuksiin.

Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi.

Lautakunta korostaa, että tilankäyttöä tehostetaan ensisijaisesti oman hallintokunnan sisäisellä tilojen yhteiskäytöllä ja yhteistyöllä muiden hallintokuntien kanssa, ei lähtökohtaisesti luopumalla suoraan päiväkotien ja koulujen tiloista.

Lautakunta esittää, että strategiassa ehdotettu ensimmäisen vieraan kielen aloittaminen jo 1. luokalta voisi vaihtoehtoisesti olla myös toinen kotimainen kieli.

Käsittely

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan järjestöneuvottelukunta on lähettänyt 28.8.2017 antamansa lausunnon talousarvioehdotuksesta jäsenille , samoin kuin Helsingin varhaiskasvatus JHL ry 081.

Esittely.

Keskustelu.

Puheenjohtaja Pakarinen teki seuraavan vastaehdotuksen:

"1) Kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle esityslistan liitteenä olevan vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen A-osaan sisältyvine perusteluineen, mutta huomauttaa, että talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen jatkokäsittelyssä niihin on otettava riittävät resurssit kattamaan mm. seuraavat pormestarin strategiaehdotuksen mukaiset toimenpiteet strategian toteuttamisaikataulun mukaisesti, mikäli strategia hyväksytään:

- sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa
- organisaatiouudistuksen mahdollistama toimintojen tehostuminen hyödynnetään siten, että kokonaistuottavuuden 0,5 % vuotuisella nousulla katetaan osa väestönlisäyksen aiheuttamasta toimintamenojen lisäystarpeesta
- Helsingissä säilytetään subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus nykyisellä tasolla
- myönteisen erityiskohtelun rahoitusta lisätään maltillisesti ja suunnataan lisäksi ammatilliseen koulutukseen ja lukioon
- huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opeuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat
- englanninkielisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen paikkamäärä kaksinkertaistetaan
- ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitetaan kaupungissa jo ensimmäiseltä luokalta
- kiinan kielen opetusta laajennetaan
- Myllypuroon ammattikorkeakoulu Metropolian yhteyteen muodostetaan kansainvälisesti kiinnostava rakennusalan kampus.

Lautakunta muistuttaa, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakasmäärä kasvaa kaupungin väestöä enemmän: kun budjetin laskentaperusteena käytettävä väestömäärä kasvaa 1,25 %, kaupungin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasva 2 % verrattuna vuoden 2017 talousarvioon, minkä pitäisi näkyä myös toimialan budjettiraamissa.

Tuottavuustavoitteen mukaiset säästöt tulee lautakunnan mielestä tehdä ensisijaisesti hakemalla toimialamallin tuomia mahdollisuuksia tilojen ja henkilöstöresurssien yhteiskäyttöön.

2) Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi vuoden 2018 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2018-2020 laatimisohjeet 1 kohdassa mainituin varauksin."

Kannattaja jäsen Kari

Hyväksyttiin yksimielisesti puheenjohtaja Pakarisen vastaehdotus.

Jäsen Kari teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi edellä hyväksytyn puheenjohtaja Pakarisen vastaehdotuksen jälkeen:

"Lautakunta toteaa, että budjettiesityksen edellyttämät 32 miljoonan euron tuottavuus- ja säästötoimenpiteet vaarantavat merkittävällä tavalla koulutuksen nykyisen tason sekä lasten ja nuorten mahdollisuudet yhdenvertaisiin oppimismahdollisuuksiin."

Kannattajat puheenjohtaja Pakarinen, jäsen Korkkula

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Karin vastaehdotus.

Jäsen Korkkula teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi edellä hyväksytyn jäsen Karin vastaehdotuksen jälkeen:

"Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi."

Kannattaja jäsen Malin

Jäsen Korkkula teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi päätösehdotuksen loppuun:

"Lautakunta korostaa, että tilankäyttöä tehostetaan ensisijaisesti oman hallintokunnan sisäisellä tilojen yhteiskäytöllä ja yhteistyöllä muiden hallintokuntien kanssa, ei lähtökohtaisesti luopumalla suoraan päiväkotien ja koulujen tiloista."

Kannattaja jäsen Malin

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Korkkulan vastaehdotus.

Jäsen Harms-Aalto teki vastaehdotuksen lisättäväksi päätösehdotuksen loppuun:

"Lautakunta esittää, että strategiassa ehdotettu ensimmäisen vieraan kielen aloittaminen jo 1. luokalta voisi vaihtoehtoisesti olla myös toinen kotimainen kieli."

Kannattaja jäsen Saxberg

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Harms-Aallon vastaehdotus.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jäsen Korkkulan vastaehdotus: "Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi."

Jaa-äänet: 5
jäsenet Apter, Harms-Aalto, Niskanen, Saxberg, puheenjohtaja Pakarinen

Ei-äänet: 8
jäsenet Diarra, Jalovaara, Kari, Kivekäs, Kopra, Korkkula, Malin, Mohamed

Hyväksyttiin jäsen Korkkulan vastaehdotus äänin 8-5.

See table with voting results

Jäsen Malinin puheenvuoron johdosta esittelijä muutti liitteen 1 s. 13 viimeisen kappaleen varhaiskasvatuksen tiloja koskevaa virkettä.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle esityslistan liitteenä olevan vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen A-osaan sisältyvine perusteluineen.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi vuoden 2018 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2018-2020 laatimisohjeet

Close

Talousarvioehdotuksen laatimisohjeet

Yleistä

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 12.6.2017 liitteenä olevat talousarvioehdotuksen 2018 ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen laatimisohjeet budjettiraameineen.

Uutta kaupunkistrategiaa ei ole ollut käytettävissä talousarvioehdotusta laadittaessa. Lähtökohtana on laatimisohjeiden mukaisesti siksi käytetty edellistä strategiaohjelmaa. Uusi kaupunkistrategia tulee vaikuttamaan valtuuston hyväksymään talousarvioon ja huomioidaan vuoden vaihteessa lautakunnan käsiteltäväksi tuotavassa toimialan vuoden 2018 tulosbudjetissa.

Toimialan budjettiraami 2018

Käyttötalouden budjettiraamit ovat laatimisohjeiden kohdassa neljä (sivulta 17 alkaen). Toimialat eivät voi ylittää raameja laatiessaan vuoden 2018 talousarvioehdotusta.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on käyttötaloudessa yksi valtuustoon nähden sitova bruttoraami. Bruttoraami tarkoittaa, että raami sitoo toimialaa ainoastaan menoraamin osalta. Menoraamia ei voi ylittää, vaikka tulot ylittäisivät tuloraamin. Vastaavasti menoraamia ei tarvitse alittaa, vaikka tulot jäisivät alle raamin. Lisäksi toimialalle on annettu raami irtaimen omaisuuden investointeihin eli käytännössä päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten varustamiseen ja tietotekniikkahankintoihin. Kiinteistöjen rakentamis- ja perusparannusmäärärahat eivät ole toimialan budjetissa.

Kaupungin kokonaisraami on laskettu edellisen strategiaohjelman tuottavuustavoitteen mukaisesti: kaupungin kokonaismenot ilman liikelaitoksia ja rahastoja saavat kasvaa arvioidun kustannustason nousun (arvio + 0,7 %) ja kaupungin väestönkasvun (arvio + 1,25 %) verran vähennettynä prosenttiyksikön ( 1 %) tuottavuustavoitteella. Näin laskien kokonaisraami voi kasvaa 0,95 %.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttötalouden raami vuodelle 2018 on runsaat 1,1 miljardia euroa. Tämä on vajaat 10 miljoona euroa eli 0,9 % enemmän, kuin toimialan muodostaneiden neljän viraston yhteenlasketut määrärahat vuonna 2017. Tuloraami on 66 miljoonaa euroa, mikä vastaa toimialan muodostaneiden neljän viraston yhteenlaskettuja tuloraameja vuonna 2017.

Tuottavuustavoitteen mukainen kehyslisäys (+ 0,95 %) olisi toimialalle 10,5 miljoonaa euroa eli noin 0,5 miljoonaa euroa annettua kehystä suurempi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakasmäärä kasvaa kaupungin väestöä enemmän: väestömäärä kasvaa 1,25 % ja kaupungin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasvaa 2 % verrattuna vuoden 2017 talousarvioon. Jos tuottavuustavoitteessa huomioitaisiin väestön kasvun sijasta asiakasmäärän kasvu, olisi tuottavuustavoitteen sallima raamin lisäys toimialalle 17 miljoonaa euroa eli runsaat 7 miljoonaa euroa myönnettyä kehystä enemmän.

      Muutos  
(1 000 eur) TA 2017 Raami 18 Euroa %
Tulot 65 981 66 000 19 0,0
Menot 1 099 670 1 109 625 9 955 0,9 %

Investointiosan eli irtaimen omaisuuden hankintojen vuoden 2018 raami on 23 756 000 euroa. Tämä on 121 000 euroa eli 0,5 % vähemmän, kuin toimialan muodostaneiden virastojen vuoden 2017 yhteenlasketut raamit.

      Muutos  
(1 000 eur) TA 2017 Raami 18 Euroa %
Menot 23 877 23 756 -121 -0,5 %

Toimialan strategiset painotukset 2018-2020

Talousarvioehdotuksen laatimisohjeiden mukaisesti talousarvion pohjana ovat kaupungin strategiset lähtökohdat: tuottavuus, investointikatto ja eriarvoistumisen ehkäisy.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminnan painopisteinä ovat tulevalla suunnittelukaudella

1. Koko kaupunki oppimisen ympäristönä

- Oppiminen tapahtuu koko kaupungissa, myös koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien ulkopuolella. Koko kaupunki kasvattaa ja opettaa.

- Koko kaupunkia hyödynnetään oppimisympäristönä (museot, kirjastot, liikuntapaikat, kahvilat, yritykset, järjestöt/3.sektori, metsät, puistot, liikennevälineet).

- Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten terveelliset ja turvalliset oppimisympäristöt mahdollistavat monipuolisen, yhteisöllisen oppimisen.

- Teknologia ja tietojärjestelmät mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen

2. Tasa-arvoinen kaikkien oppijoiden Helsinki

- Tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet taataan jokaiselle helsinkiläiselle.

- Eri toimijoiden alueellinen verkosto toimii aktiivisesti yhdessä asukkaiden kanssa.

- Yksilölliset elinikäisen oppimisen polut rakentuvat yhteisöllisesti. Jokainen oppija saavuttaa oman potentiaalinsa.

3. Hyvinvoiva, oppiva ja sivistynyt helsinkiläinen

- Kasvatus ja koulutus edistävät kaupungin kilpailukykyä ja luovat elinvoimaa ja sivistystä.

- Osallisuus, yhdessä tekeminen ja rakentava vuorovaikutus tuottavat yksilölle ja yhteisölle turvallisuutta ja hyvinvointia.

- Koko yhteisö on kasvun ja oppimisen voimavarana.

- Helsinki tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen.

Talousarvioesitykseen sisältyvät tavoitteet on johdettu kaupungin strategisista lähtökohdista ja edellä kuvatuista toimialan painopisteistä.

Palvelujen kysynnän ja toimintaympäristön muutokset

Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasvaa yhteensä runsaalla 1 700:lla eli 2,0 % vuoden 2017 talousarvioon verrattuna. Vieraskielisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä kasvaa kaikissa palveluissa.

Keskeisiä toimintaympäristön muutoksia suunnittelukaudella ovat
- ammatillisen koulutuksen reformi 1.1.2018 alkaen,
- valtakunnallinen SOTE-ratkaisu,
- varhaiskasvatuksen ja opetuksen uusien opetussuunnitelmien vaikutukset toimintaan
- yhteiskunnan ja työelämän digitalisoituminen

Keskeiset muutokset verrattuna vuoden 2017 talousarvioon

Talousarvioehdotuksessa on varauduttu asiakasmäärän kasvuun ja digitalisaatio-ohjelman jatkamiseen

Talousarvioehdotuksen lähtökohtana ovat edellä kuvatut strategiset painotukset sekä lakisääteisten palvelujen turvaaminen.

Ehdotuksessa on varauduttu asiakasmäärän kasvuun noin 1 700 lapsella ja nuorella eli 2 % vuoteen 2017 verrattuna. Talousarvioehdotuksessa on myös varauduttu erityistä tukea tarvitsevien sekä maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten määrän kasvuun. Asiakasmäärän kasvusta johtuviin henkilöstön palkkoihin sekä palvelujen ja tarvikkeiden hankintaan on varattu kaikkiaan noin 17,6 miljoonaa euroa.

Investointimäärärahoista on varattu 10 miljoonaa toimialan digitalisaatio-ohjelman jatkamiseen. Tämä on yhtä suuri varaus, kuin oli opetusviraston vuoden 2017 talousarviossa. Vuodesta 2018 alkaen tällä on kuitenkin rahoitettava myös varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön digitalisaatiohankinnat, joista merkittävin on varhaiskasvatuksen asiakastietojärjestelmän uusiminen. Näin ollen digihankkeiden rahoitus kiristyy vuoteen 2017 verrattuna.

Talousarvioehdotuksessa on varauduttu tilakustannusten merkittävään kasvuun

Tilakustannuksien arvioidaan kasvavan noin 11,8 miljoonalla eurolla johtuen pääosin uusien tilojen vuokrista ja perusparannettavien tilojen vuokrien noususta. Lisäksi vuokrakustannuksia nostaa noin 2,5 miljoonalla eurolla se, että kaupunginhallitus päätti alentaa toimialan (opetusviraston) tilavuokria vuosina 2016 ja 2017 runsaalla 2,5 miljoonalla eurolla. Vastaavaa päätöstä ei ole tehty vuodelle 2018. Tämän alennuksen poistuminen huomioiden tilakustannusten nousuun on varattu 14,3 miljoonaa euroa.

Edellä arvioitu vuokrien kasvu johtuu pääosin olemassa olevien tilojen perusparannuksista. Perusparannukset nostavat tilavuokria. Tilankäyttöohjelman mukaan suunnitelmakaudella 2018 - 2027 toimialan tilankäyttö tehostuu huomattavasti. Tilankäytön tehokkuuden toteutumista käsitellään tarkemmin talousarvioehdotuksen kohdassa Tilankäytön tehokkuuden toteutuminen.

Talousarvioesitykseen on varattu yhteensä 0,7 miljoonaa euroa ulkoisen rahoituksen hankkeisiin, joista on ollut päätös olemassa raamin antamishetkellä. Toimiala on bruttobudjetissa: tulojen kasvu ei oikeuta ylittämään kaupunginhallituksen antamaa menoraamia.

Talousarvioehdotuksessa ei ole varauduttu mm varhaiskasvatusmaksujen alenemiseen

Esityksessä ei ole varauduttu valtiovarainministeriön vuoden 2018 talousarvioesitykseen sisältyvään varhaiskasvatusmaksujen alenemiseen. Mikäli alennus toteutetaan hallituksen puoliväliriihen mukaisesti, toimialan tulot vähenevät arviolta 10 miljoonalla eurolla ja menot lisääntyvät arviolta 5 miljoonalla eurolla. Arviot ovat suuntaa-antavia, koska maksualennusten vaikutusta perheiden valintoihin on hyvin vaikea ennakoida.

Talousarvioehdotuksessa ei myöskään ole varauduttu seuraaviin menoeriin:

- Suomenkielisen perusopetuksen monikielisen ohjaajamallin jatkuminen (kaupunginhallituksen erillisrahoituksella palkattu neljä ohjaajaa, vuosikustannus 0,2 miljoonaa euroa)

- Osaamiskeskus-toiminnan jatkuminen (toiminta on rahoitettu vuoteen 2017 asti kaupunginhallituksen erillisrahoituksella, vuosikustannus 3 miljoonaa euroa)

Talousarvioraamissa pysyminen edellyttää tuottavuus- ja sopeuttamistoimenpiteitä

Talousarvioraamin kasvu kattaa käytännössä ainoastaan hintatason nousun. Kuten edellä on todettu, asiakasmäärän kasvun rahoittamiseen on varattu talousarvioehdotuksessa 17,6 miljoonaa euroa ja tilakustannusten kasvuun 14,3 miljoonaa euroa eli yhteensä 32 miljoonaa euroa. Koska raamin sallima menojen kasvu riittää kattamaan ainoastaan hintatason nousun, nämä asiakasmäärän ja tilakustannusten kasvusta johtuvat lisämenot on rahoitettava tuottavuus- ja säästötoimenpiteillä, eli vähentämällä palvelujen järjestämisen kustannuksia.

Tuottavuus- ja säästötoimenpiteiden kohdentamisen lähtökohtana on ollut lakisääteisten palvelujen turvaaminen. Eri palvelujen kokonaismenoihin suhteutettuna tuottavuus- ja säästötoimenpiteet ovat pienimmät varhaiskasvatuksessa ja suurimmat toisen asteen koulutuksessa.

Keskeiset resurssilisäykset ja tuottavuus- ja sopeuttamistoimet on esitetty palvelukokonaisuuksittain talousarvioehdotuksen B-osassa. Uusi syksyllä valmistuva kaupunkistrategia tulee vaikuttamaan valtuuston hyväksymään talousarvioon. Tästä johtuen tuottavuus- ja sopeuttamistoimet täsmentyvät tulosbudjetissa, jonka lautakunta käsittelee joulukuussa 2017.

Esityksen terveysvaikutukset

Toimintatapoja uudistamalla ja oppimisympäristöjä kehittämällä pyritään turvaamaan se, että talousarvioraamin edellyttämä tuottavuuden parantaminen ei vähennä yksittäisen lapsen tai nuoren saamaa palvelua. Erityisesti pyritään turvaamaan eniten tukea tarvitsevien lasten ja nuorten oppimisen ja kasvun edellytykset. Esitys turvaa kaupungin vakinaisen henkilökunnan aseman.

Talousarvioehdotuksen rakenne

Talousarvion laatimisohjeiden liitteenä on talousarvion perustelutekstin rakenteen malli, jonka mukaisesti toimialalautakunnan tulee perustella talousarvioehdotuksensa. Liitteenä oleva talousarvioehdotus muodostuu A-, B- ja C-osista. A-osa on laatimisohjeiden mukainen ehdotus kaupungin talousarviokirjassa esitettäväksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusteluiksi. B-osassa on esitetty talousarvioehdotus eriteltynä palvelukokonaisuuksiin ja hallintoon ja tukipalveluihin. B-osan sisältö ei tule osaksi kaupungin talousarviota. C-osassa on esitetty toimialan vastuulla olevat irtaimen omaisuuden määrärahat, joilla rahoitetaan päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten varustaminen.

Talousarvioehdotuksen liitteinä ovat 10 vuotta kattavat tilankäyttöohjelmat.

Close

This decision was published on 07.09.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi